تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مجموعه گنجعلی خان کرمان کجاست – یک مجموعه تاریخی منحصربفرد

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شهر کرمان مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارد که مجموعه گنجعلی خان کرمان یکی از آن‌ها است. این مکان دیدنی در مرکز شهر کرمان قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی از ایران و سرتاسر جهان برای دیدن مجموعه گنجعلی خان به شهر کرمان سفر می‌کنند. بازدید از این مجموعه بسیار هیجان انگیز است و خاطرات ماندگاری را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر تا به حال از این مجموعه تاریخی جذاب دیدن نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مجموعه گنجعلی خان کرمان به دست بیاورید.

تاریخچه مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه تاریخی گنجعلی خان، در مرکز شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد. گنجعلی خان که از حاکمان مشهور زمان شاه عباس بود، از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان‌روایی کرد و آثار و بناهای زیادی را بنا نمود. این شاه برجسته و مشهور در آباد کردن کرمان نقش بسیار پررنگی داشت.

از جمله بناهای زیبایی که از این حاکم بزرگ به جا مانده، مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان و رباط زین الدین (کاروانسرای گنجعلی خان) در راه یزد به کرمان، حوض خان در راه کرمان به مشهد و تعدادی قنات‌هایی در شهر کرمان بوده ‌است. قسمتی از درآمد مجموعه و قنات‌ها به شهر مشهد داده می‌شود. این بناها در لشکرکشی‌های آقا محمدخان صدمات جبران ناپذیری دیده‌اند.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان بسیار بزرگ و زیبا بوده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. مساحت کلی مجموعه گنجعلی خان ۱۱۰۰۰ مترمربع و عناصر مجموعه و سال ساخت آن‌ها عبارت‌اند از: میدان، بازار، حمام در ضلع جنوبی، ضرابخانه در ضلع شمالی، مدرسه در ضلع شرقی، کاروانسرا و آب انبار در ضلع غربی.

مدرسه گنجعلی‌خان یا کاروانسرای گنجعلی‌خان در جهت شرق میدان شهر کرمان قرار دارد. سردر کاروانسرا یک کتیبه کاشی نوشته شده به خط علیرضا عباسی وجود دارد که نشان می‌دهد تاریخ بنای مدرسه یا کاروانسرا متعلق به سال ۱۰۰۷ هجری می‌باشد.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

دور میدان اصلی مجموعه گنجعلی خان کرمان، بازارهایی وجود دارد که به دستور گنجعلی خان برای اشتغال مردم ساخته شد و همچنین بازار مسگرها، بخشی از راسته اصلی را تشکیل می‌دهد. معمار بخشی از مجموعه گنجعلی خان، استاد سلطان محمد، معمار یزدی و حاکم کرمان در سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ بوده ‌است. چهار مسجد در چهار سمت میدان قرار داشته که سه بخش از آن باقی‌مانده و زیباترین آن‌ها مسجد ضلع شرقی در کنار کاروانسرا است که موزه‌ای از هنرهای تزئینی به شمار می‌آید.

ضرابخانه یکی از بناهای اطراف میدان است که در دوره‌های مختلف برای ضرب سکه از آن استفاده می‌شد. این بنا دارای تزئینات خاصی است و شیوه معماری به کار رفته در آن یکی از دلایل برای بازدید از این مجموعه است. مساحت ضرابخانه‌های این مجموعه ۲۸۰ است و دیدن کردن از کل مجموعه گنجعلی خان می‌تواند یک روز کامل وقت شما را بگیرد.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

راه‌های دسترسی به این مکان دیدنی

دسترسی به این مکان بسیار راحت است و شما به سادگی می‌توانید این مکان دیدنی را پیدا کنید. از آنجا که مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان قرار دارد، از هر کسی که در کرمان زندگی می‌کند نیز می‌توان آدرس این محل را پرسید. همچنین می‌توان به صورت آنلاین آدرس مجموعه گنجعلی خان را جست و جو کرد و با استفاده از آن آدرس به این مکان دیدنی رفت. اگر با تور به شهر کرمان سفر می‌کنید که هیچ، اما اگر خودتان و یا با خانواده سفر می‌کنید، حتما از مجموعه گنجعلی خان دیدن کنید.

آدرس مجموعه گنجعلی خان کرمان: ایران، کرمان، خیابان شریعتی تقاطع خیابان شهدی محمد تجلایی، میدان توحید، بازار گنجعلی خان.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

اطراف مجموعه گنجعلی خان کرمان

اگر میدان گنجعلی خان کرمان را به سمت شمال شرق بروید، به مسجدی زیبا و خاص می رسید که همان مسجد گنجعلی خان است. این بنای تاریخی ایجاد شده بود تا افرادی که داخل مدرسه و کاروانسرا هستند، بتوانند محلی برای نماز خواندن داشته باشند. این مسجد کمی کوچک است ولی شبستان و ایوان ورودی بسیار زیبایی دارد. ایوان نمای ساده ای دارد و با گچ بری های هندسی زیبایی تزیین شده است.

بعد از مسجد نوبت به بازار بزرگ کرمان می‌رسد. سمت دیگر مجموعه گنجعلی خان بازار بزرگ کرمان وجود دارد. که شما در آن بازار می‌توانید سوغات کرمان و صنایع دستی آنجا را خریداری کنید. این بازار با بنا شدن مجموعه گنجعلی خان رونق بسیار خوبی گرفت و هر کسی که برای بازدید از مجموعه به آنجا می‌رفت به بازار آنجا نیز سر می‌زد و چیزی از بازار می‌خرید.

در کنار بازار بزرگ کرمان و مجموعه گنجعلی خان، میدان ارگ وجود دارد که دارای فضای سبز زیبا و آلاچیق و صندلی برای استراحت و صرف غذا و خوراکی است. در سمت غرب مجموعه گنجعلی خان کرمان نیز می‌توانید به مسجد زیبای وکیل سر بزنید. این مسجد بسیار زیبا است و داخل آن از منبت کاری و شیشه کاری استفاده شده است.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

همچنین مسجد ملک نیز در ضلع جنوبی مجموعه گنجعلی خان وجود دارد که آن مسجد با این مجموعه در یک زمان شروع به ساخت آن شد، اما مسجد ملک خیلی زودتر از مجموعه گنجعلی خان ساخته شد.

سخن پایانی

در این مطلب با شناخت مجموعه گنجعلی خان کرمان با شما همراه بودیم و این مکان گردشگری مهم و مراکز مهم اطراف آن را به شما معرفی کردیم. اگر تا به حال به دیدن شهر کرمان و این مجموعه دیدنی نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به دیدن مجموعه گنجعلی خان بروید و از جاذبه‌های اطراف آن هم دیدن کنید. بدون شک بازدید از این مکان دیدنی، سفر خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد.

مجموعه گنجعلی خان کرمان
مجموعه گنجعلی خان کرمان

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x