تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

میدان شهرداری رشت – آشنایی با اولین میدان شهرداری در ایران

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

همانطور که می‌دانید شهر رشت مرکز استان گیلان بوده و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و همچنین پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال کشور شناخته می‌شود. میانگین ارتقاع این شهر حدود ۵ متر با سطح دریا فاصله دارد. در مورد میدان‌ شهرداری‌ رشت‌ باید بگوییم که این میدان به هیچ عنوان یک مکان معمولی نیست و جذابیت‌های خاصی دارد که در این مطلب قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم.

میدان شهرداری رشت

میدان واقع در مرکز شهر رشت که با نام میدان‌ شهرداری‌ شناخته می‌شود، یکی از میدان‌های جالب در کشورمان است. این میدان با در اختیار داشتن بناهای تاریخی، ساختمان‌های شهری، خیابان‌های بسیار مهم و مراکز خرید قدیمی و جدید در اطراف خود، یکی از اصلی‌ترین نقاط استان گیلان به حساب می‌آید. بسیاری از شهروندان شهر رشت و حتی مسافرینی که به شهر رشت می‌آیند، برای خرید، غذا خوردن و پیاده‌روی به میدان شهرداری رشت می‌آیند.

شهر رشت اولین شهر در کشور می‌باشد که در زنده کردن بافت تاریخی شهر و همچنین ساختن پیاده‌راه‌های بزرگ سنگفرش پیش‌قدم بوده است. جالب است بدانید که رشت توانسته جایزه جهانی بزرگ‌ترین رقابت طراحی شهر در سطح جهان را به خود اختصاص دهد. این جایزه در سال ۲۰۱۷ به شهر رشت داده شد.

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت

تاریخچه این میدان

میدان‌ شهرداری‌ رشت‌ از مجموعه بناهای تاریخی زیبایی برخوردار است که برای مثال می‌توان به ساختمان تلگراف و پست، ساختمان اصلی شهرداری، هتل ایران سابق، کتابخانه ملی و ساختمان استانداری قدیم اشاره کرد. تمامی این ساختمان‌هایی که نام برده شد، با استفاده از سبک معماری روسی بنا شده‌اند. این مجموعه تاریخی زیبا با شماره ۱۵۱۶ در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، ثبت ملی شده است. در ادامه عکس قدیمی میدان شهرداری رشت را مشاهد می‌کنید.

از سال ۱۳۰۲ و درست ۲ سال بعد از اتمام کار نهضت جنگل و همچنین سقوط شهر رشت به وسیله نیروهای قزاق و شروع حکومت نظامی در این شهر، فضل الله خان زاهدی و محمد حسین خان آیرام که در واقع حکمرانان نظامی آن زمان استان گیلان بودند، به همراه یاور محمود خان غفاری که رئیس نظمیه شهر رشت بود، شروع به تخریب بافت سنتی شهر رشت کردند. این افراد در آن زمان خیابان‌های شهر را تخریب و به جای آن‌ها خیابان‌ها و ساختمان‌های کلاسیک و جدید ساختند. اما با این وجود، هنوز هم میدان شهرداری رشت همان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت

پیاده‌روی در اطراف میدان شهرداری رشت

پیاده‌روی در رشت به ویژه در حوالی و اطراف میدان‌ شهرداری‌ این شهر، لذت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه کلیه مسیرهای که میدان شهرداری ختم می‌شوند، سنگفرش هستند، رفت و آمد ماشین امکان‌پذیر نمی‌باشد. از این رو افرادی که قصد دارند به این میدان بیایند، بایستی چند صد متر پیش از رسیدن به میدان، خودروی خود را پارک کرده و باقی مسیر را قدم بزند.

پیاده‌راه‌هایی که در نزدیکی میدان‌ شهرداری‌ رشت‌ واقع شده‌اند، به طور معمول در کلیه ساعات روز پر از گردشگر و شهروند است که برای پیاده‌روی و تفریح به این مکان پا گذاشته‌اند. در مرکز میدان زیبای شهرداری، یک استخر قرار دارد که حوالی آن به بهترین شکل ممکن گل‌کاری شده است. همچنین فواره‌های آب هر از گاهی با شروع یک موسیقی به چندین شکل مختلف شروع به پیچ و تاب خوردن می‌کنند. این یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که در میدان شهرداری شهر رشت می‌توان مشاهده کرد.

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت

تندیس‌های میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت تندیس‌های بسیار زیبایی دارد که هر کدام از داستان خاص خود برخوردار هستند. در این میدان می‌توانید تندیس اولین عکاس شهر رشت با نام استاد دروی را مشاهده کنید. به غیر از این تندیس‌ شما می‌توانید در میدان شهرداری به بازدید از مجسمه‌های مرد آهنگر، مردان ماهیگیر با تور درون قایق، پیرمرد دوچرخه سوار، مرد بازار گرد، زن شالیکار و زن پرتقال فروش بپردازید و لذت ببرید. در میدان بزرگ شهرداری شهر رشت مجسمه اسطوره مقاومت این شهر یعنی میرزا کوچک خان جنگلی در حالی که سوار بر اسب است، مشاهده می‌شود. به احتمال بسیار زیاد هر یک از مردمان شهر رشت، حداقل یک بار در کنار این مجسمه‌های زیبا عکس انداخته‌اند.

پرواز پرندگان بر فراز میدان شهرداری رشت

یکی از جذاب‌ترین تصاویری که می‌توان در میدان‌ شهرداری‌ شهر ‌رشت دید، پرواز پرندگان بر آسمان این میدان می‌باشد. این صحنه‌ها مورد توجه بسیاری از عکاسان و به خصوص کودکان قرار می‌گیرد. برخی از این پرندگان زیبا که در مجموعه تاریخی میدان شهرداری در حال پرواز هستند، گاهی اوقات برای خوردن دانه به زمین می‌نشینند. صدای بال زدن این پرندگان و تصویر شادی کودکان که به این حیوانات زیبا دانه می‌دهند، از بهترین سوژه‌های عکس میدان شهرداری رشت می‌باشد.

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت

شکم‌گردی در اطراف میدان شهرداری رشت

اگر قصد سفر به شهر رشت و بازدید از میدان شهرداری این شهر را دارید، به هیچ عنوان شکم‌گردی در اطراف این میدان را از دست ندهید. شما می‌توانید در نزدیکی میدان شهرداری بنا به سلیقه خود به خوردن بستنی، نان‌های محلی خرمایی، حلوا، ذرت مکزیکی، فلافل، باقالی و لبوی لذیذ، کلوچه‌های خوشمزه محلی، چلو کباب گیلانی و سایر خوراکی‌های این شهر مشغول شوید. بهتر است برای شکم‌گردی در این شهر منتظر بمانید که هوا تاریک شود، زیرا شکم‌گردی در شب و هوای خنک لذت بیشتری دارد. هر کدام از این خوراکی‌هایی که گفته شد، دارای طعم‌های بسیار لذیذ هستند. در ضمن شما برای تهیه این خوراکی‌ها نیازی نیست که مبالغ زیادی را پرداخت کنید.

  • آدرس: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری
میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری رشت

سخن پایانی

تماشا و گردشگری در میدا‌ن شهرداری‌ رشت‌ و اطراف آن می‌تواند یک خاطره بسیار خوب را برای ما بسازد. شما می‌توانید پس از بازدید میدان شهرداری، در کنار حوض زیبایی این میدان حاضر شوید و پس از تفریح، به غذا خوردن در اطراف این میدان مشغول شده و لذت ببرید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x