تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

پارک مفاخر رشت | آشنایی با با این بوستان زیبا در گیلان + تصاویر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پارک مفاخر رشت | آشنایی با با این بوستان زیبا در گیلان + تصاویر

شهر رشت یکی از مقاصد پرهوادار برای سفر و گردشگری است. جمعیت شهر رشت در سرشماری سال ۱۳۹۵ حدوداً ۹۵۶،۹۷۱ نفر اعلام شده است که جمعیت شناور این شهر در روز به ۱،۲۰۰،۰۰۰ نفر نیز می رسد. با توجه به توریستی بودن این شهر، در ایام تعطیلات و ورود گردشگران به این شهر، جمعیت آن به ۲ میلیون نفر نیز می رسد. کارشناسان جمعیت، رشت را فشرده ترین شهر ایران بر اساس جمعیت نسبت به وسعت می دانند.

با توجه به این موضوع، بازدیدکنندگان بسیار زیادی هر سال برای بازدید از شهر رشت و جاذبه‌های آن، به استان گیلان سفر می‌کنند. یکی از مکان‌هایی که حال و هوای بسیار خوبی دارد و می‌تواند باعث جذب مسافران شود، پارک مفاخر رشت است. این بوستان یکی از مکان‌هایی است که خود مردم استان گیلان نیز رفت و آمد بسیار زیادی به آن دارند. بوستان مفاخر شهر رشت یکی از پارک‌های مجهز شمال کشور به شمار می‌آید.

شهر رشت پر باران ترین مرکز استان در کشورمان نیز بشمار می آید و به همین دلیل به آن لقب شهر باران را داده اند. هر کدام از پارک‌های شهر رشت و برای مثال بوستان‌هایی مانند ملت، کشاورز و محتشم بسیار زیبا و دل انگیز هستند و هنگام بارش باران در رشت، زیبایی این پارک ها دوچندان می شود. از این رو قدم زدن در زمان بارش باران در پارکی مانند بوستان مفاخر، می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای شما باشد. بوستان مفاخر شهر رشت به عنوان دومین بوستان بزرگ استان گیلان شناخته می‌شود. در ادامه مطلب بیشتر در خصوص پارک مفاخر رشت بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد و جزئیات بیشتری درباره این مکان را معرفی می کنیم.

پارک مفاخر رشت
پارک مفاخر رشت

 

معرفی پارک مفاخر رشت

بوستان مفاخر در گذشته به باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا معروف بوده است. این پارک زیبا که ۷۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، از دو بخش تشکیل شده‌ است. بخش اول را با نام سالار مشکات می‌شناسند. این بخش پارک مفاخر رشت از بوستان اصلی، یخچال طبیعی و چشمه برخوردار است. بخش دوم پارک مفاخر، به بوستان سالار معروف است که درست در مقابل درب اصلی بوستان واقع شده است. این قسمت از پارک بسیار زیبا و جذاب است. بوستان مفاخر شهر رشت با در اختیار داشتن درختان چندین ساله و محیط بسیار آرامش‌بخش، به یک مکان ایده‌آل برای تفریح تبدیل شده است. جالب است بدانید پیش از تاسیس پارک مفاخر، از این مکان به عنوان تولیدی نهال جنگلی استفاده می‌شد. هنوز نیز عده ای از قدیمی های این شهر به این بوستان لقب پارک چمارسرا را می دهند.

پارک مفاخر رشت یکی از بوستان‌های بزرگ استان گیلان است. با توجه به این که بوستان مفاخر رشت در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده، درختان بسیار قدرتمند و قدیمی را در اختیار دارد. این پارک توسط بنگاه جنگلبانی تاسیس شد و اداره منابع طبیعی از آن به عنوان اولین نمونه جنگلداری شهری محافظت می کرد. از بهترین درختان این بوستان می‌توان به افرا، توسکا، اوجا، بلوط و … اشاره کرد. دیگر پوشش‌های گیاهی این بوستان زیبا نیز از شاه‌پسند، کادینا، شمعدانی و کاملیا تشکیل شده‌اند. زمانی که از قسمت ورودی بوستان مفاخر بگذرید، نخستین چیزی که باعث جلب نظر شما خواهد شد، راهروهای طولانی و زیبا است که درختان بلند قامت قدیمی در دو سمت آن واقع شده‌اند. شما می‌توانید از تندیس‌های چوبی که در جلوی درب قرار دارند نیز دیدن کنید.

پارک مفاخر رشت یک باغ بزرگ است که کلیه راهروهای آن به هم راه دارند. این بوستان در مقایسه با دیگر پارک‌های شهر رشت، ساکت‌تر، دنج‌تر و تماشایی‌تر است. سایر پارک‌ها با توجه به فضای بازی برای کودکان همواره شلوغ است. اگر قصد دارید به یک پارک بی‌صدا و خلوت در شهر رشت بروید، پارک مفاخر رشت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در اطراف این پارک کافه هایی وجود دارد که می توانید با خرید نوشیدنی از آن ها، از اقامت خود در این بوستان لذت بیشتری ببرید.

پارک مفاخر رشت
پارک مفاخر رشت

 

تندیس‌های موجود در پارک مفاخر رشت

در پارک مفاخر استان گیلان به غیر از آثار چوبی زیبا، شما می‌توانید از دیدن تندیس چندین شهید در راهروی نخستین این پارک نیز لذت ببرید. تعداد این تندیس‌ها به حدود ۱۵ عدد می‌رسد که در میان این مجسمه‌ها، تندیس شهدایی چون مهدی نقیبی راد، اردشیر رحمانی و علی گلستانی وجود دارد. پس از آن شما به یک کلبه چوبی خواهید رسید که سقف آن از جنس نی بوده و در دو طرف آن گلدان‌های شمعدانی قرار گرفته است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که بر روی ایوان این کلبه نیز نقاشی میرزا کوچک خان جنگلی کشیده است. این شخصیت به قدری در ایران و بخصوص در استان گیلان طرفدار دارد که تمامی شهر رشت از عکس‌ها و مجسمه‌های وی پر شده است. شهر رشت در بزنگاه های مهم تاریخی ایران نقش پر رنگی داشته است؛ از جمله در زمان مشروطه، جنبش جنگل و انقلاب اسلامی در سال 1357.

تندیس شهدا در پارک مفاخر رشت
تندیس شهدا در پارک مفاخر رشت

 

یخچال طبیعی

در زمان قدیم بخشی از بوستان مفاخر رشت به عنوان یخچال طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. مردم گودال‌های بزرگی حفر کرده و برف‌های زمستان که حجم زیادی داشت را در آن انبار می‌کردند. با توجه به اینکه محیط آن مکان در فصول گرم سال خنک‌تر بود، از برف‌های انبارشده داخل آن برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کردند.

این روزها از آن یخچال طبیعی تنها یک چاله به جا مانده است که این چاله پر از برگ و بوته می‌باشد. پله‌هایی هستند که به این چاله منتهی می‌شوند؛ در کنار آن نیز یک چشمه قرار دارد که بسیار زیبا است. این قسمت از پارک با وجود مساحت کمتر در مقایسه با بوستان اصلی، حال و هوای بسیار دلچسبی دارد.

پارک مفاخر رشت
پارک مفاخر رشت

 

امکانات مناسب پارک مفاخر رشت

بوستان مفاخر شهر رشت نیز مانند پارک‌های دیگر از امکانات رفاهی و تفریحی زیادی برخوردار است. در این پارک شما می‌توانید روی نیمکت‌های چوبی بنشینید و ساعاتی را مشغول به گذراندن وقت در این بوستان شوید. در فصل پاییز کلیه نیمکت‌های این پارک با برگ‌های پاییزی هم‌رنگ می‌شوند و همین موضوع شکل و شمایل پارک را زیباتر می‌سازد. سکوت و آرامشی که در این پارک برقرار است، فضای دلنشینی را برای قدم زدن و لذت بردن از طبیعت فراهم می آورد.

افرادی که به شطرنج علاقه دارند هم می‌توانند به همراه دوستان خود از میزهای شطرنج این پارک استفاده کنند. شما می‌توانید برای پیدا کردن کتاب‌های مورد علاقه خود، به کتابخانه‌ای که در پارک مفاخر رشت واقع شده است بروید. افراد زیادی پس از امانت گرفتن کتاب از این کتابخانه، جایی را در همین بوستان پیدا کرده و به مطالعه مشغول می شوند. در فصل امتحانات نیز دانش آموزان و دانشجویان از فضای آرام این پارک برای مطالعه و درس خواندن استفاده می کنند. به غیر از این موارد، شما می‌توانید به همراه عزیزان خود برای بازی پینگ پنگ به بوستان مفاخر بیایید و از میزهای پینگ پنگ این پارک بزرگ استفاده کنید. بوستان مفاخر از امکانات دیگری همچون سرویس‌های بهداشتی تمیز، سیستم های آبیاری تحت فشار، نمازخانه و وسایل ورزشی دیگر هم برخوردار است.

 

نزدیکی پارک مفاخر به گوهررود و تالاب عینک

اگر تصمیم به بازدید از پارک مفاخر رشت گرفتید، خوب است بدانید که رودخانه گوهررود و تالاب عینک در مجاورت این پارک قرار دارند و می توانید برای بازدید از آن ها برنامه ریزی کنید.

گوهر رود رودخانه ای ۷۰۰ متری است که از کوه های سراوان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهر رشت به تالاب انزلی می ریزد. این رود در مسیر خود از مجاورت پارک مفاخر رشت نیز عبور می کند و طراوت خاصی به این مکان می بخشد.

تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری در ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می شود. دلیل این نام گذاری این است که این تالاب از بالا شبیه عینک است.

پارک مفاخر رشت
پارک مفاخر رشت

 

آدرس و مسیر دسترسی به پارک مفاخر رشت

در بخش غربی شهر رشت بوستان زیبای مفاخر واقع شده است که شما می‌توانید لحظات شیرینی را در آن سپری کنید. این بوستان میان میدان یخ‌سازی و میدان رازی قرار دارد. بوستان مفاخر رشت نزدیک به ۲۰۰ متر با میدان یخ‌سازی رشت فاصله دارد و فاصله میان این میدان تا پارک مفاخر را می توان پیاده روی کرد.

پارک مفاخر رشت
پارک مفاخر رشت

 

سخن پایانی

احتمال اینکه شما در سفر به شمال کشور، شهر رشت را انتخاب کنید، بسیار زیاد است. در تعطیلات تابستان شهر رشت رتبه بالایی در میان شهرهای مسافرپذیر را به خود اختصاص می دهد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که در سفرهای بعدی خود به رشت، حتماً سری به پارک مفاخر رشت بزنید که یکی از بوستان‌های زیبای این شهر بزرگ و توریستی به شمار می‌رود.

شهر رشت تابستان هایی بسیار گرم و شرجی دارد و باران های شدیدی که جزء لاینفک آن است. در زمستان نیز سرمای کمتر از ۵ درجه ممکن است مسافران را غافلگیر کند. بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا بهار و اوایل پاییز است. از اوایل مهر ماه تا اواسط آبان این شهر مه آلود می شود که بسیار جذاب و دیدنی می گردد.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت است.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x