تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

غار درفک | راهنمای سفر به این غار یخی زیبا و منحصر به فرد+ تصاویر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اگر به گیلان سفر کرده‌اید و به تماشای غار درفک این استان نرفته‌اید، مطمئن باشید یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی شمال کشور را از دست داده‌اید. البته هنوز هم دیر نشده و می‌توانید از این غار فوق‌العاده جذاب دیدن فرمایید. غار درفک یکی از زیباترین غارهای کشورمان است که با حضور در آن، انگار که وارد یک دنیا جدید شده‌اید. هوای درون این غار از اواسط بهار تا آخر تابستان بسیار خوب است و طبیعتی که درون آن وجود دارد، هر فردی را شگفت‌زده می‌کند. اگر به طبیعت و غارنوردی علاقه دارید، حتما سری به غار زیبای درفک بزنید.

غار درفک

غار ‌یخی درفک در منطقه شکار ممنوع درفک در شهرستان رودبار واقع شده است. رودبار یکی از قشنگ‌ترین شهرستان‌های استان گیلان است. این غار که در بخش خورگام شهرستان رودبار و در مقابل رستم آباد قرار گرفته، با شهر رشت نزدیک به ۵ کیلومتر فاصله دارد. درفک در واقع اسم قله مشهوری است که در فاصله ۲۷ کیلومتری مانده به بخش شمال شرق رودبار در گیلان قرار دارد و سالیانه افراد بسیار زیادی برای تفریح، غارنوردی و کوهنوردی به این منطقه سفر می‌کنند.

در دامنه‌های کوه‌های بلند منطقه درفک، یک غار یخی زیبا واقع شده است که دامدارانی که در این ناحیه زندگی می‌کنند از آن برای تامین کردن یخ و آب مورد نیاز خود بهره می‌برند. غار درفک از بخش جنوبی به ارتفاعات رودبار و از بخش شمالی به جنگل‌های سرسبز رودخانه سفیدرود و فیرارود نزدیک است. میزان ارتفاع این غار از سطح دریا چیزی نزدیک به ۲۴۰۰ متر بوده که این منطقه را به یک ناحیه سرد و برفگیر بدل کرده است. اما با این وجود، حضور در این غار می‌تواند تجربه‌ای بسیار دلچسب برای هر فردی باشد.

غار درفک
غار درفک

شرایط و حال و هوای منطقه درفک

منطقه بسیار زیبای درفک از ۱۳۷۴ هجری شمسی از سوی سازمان محافظت از محیط زیست ایران به یک منطقه ممنوعه برای شکار تبدیل شد. این منطقه بالغ بر ۹۹ هکتار مساحت داشته و دارای مناطقی با پوشش جنگلی، مرتعی و کوهستانی نیز برخوردار است. تنوع بسیار زیاد زیستی منطقه درفک، این بخش را به یکی اصلی‌ترین نقاط گیلان از نظر محیط زیستی بدل کرده است.

گیاهان و حیوانات بسیار زیادی در این منطقه مشغول زندگی هستند. از مهم‌ترین حیوانات این منطقه می‌توان به گربه جنگلی، شغال، گراز، گربه جنگلی، خرس قهوه‌ای، مارال، رودک، شوکا و سمور اشاره کرد. اگر بخواهیم در خصوص پوشش گیاهی نیز صحبت کنیم، باید بگوییم که این منطقه دارای درختانی مانند صنوبر، شمشاد، افرا، تمشک، ممرز، لرگ، گردو، شیردار و پلت می‌باشد.

چه زمانی به غار درفک برویم؟

اگر قصد دارید به غار درفک رودبار بروید و از طبیعت بکر آن نهایت لذت را ببرید، باید از وسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان این کار را به انجام برسانید. با توجه به اختلاف بسیار زیادی که این غار با سطح دریا دارد، هوای این غار اکثرا سرد است. در فصل پاییز و زمستان کمتر روزی است که این منطقه از برف پر نشده باشد. ممکن است که شما هم با سرما و یخبندان مشکل داشته باشید، در این صورت بهتر است سفر به این غار را به اواخر فصل بهار تا آخر تابستان موکول کنید. البته اگر در هوا سرد مشکلی ندارید، می‌توانید از مناظر زیبای این غار در فصل پائیز و حتی زمستان و روزهای غیربرفی نیز دیدن فرمایید.

غاری نزدیک به غار درفک

در مجاورت غار درفک رودبار، یک غار آهکی بسیار زیبای دیگر هم وجود دارد که مردم منطقه رودبار آن را با نام نوچاه می‌شناسند و شما می‌توانید بعد از بازدید غار درفک، به این غار هم سری بزنید. این غار در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی و پس از زلزله رودبار دچار آسیب‌های زیادی شد و حتی دها‌نه آن از بین رفت. جالب است بدانید چندین سال قبل مردم شهرستان رودبار در اطراف غار نوچاه مشغول به شمع روشن کردن می‌شدند و اعتقاد داشتند در این منطقه ۴ امامزاده دفن شده‌اند.

مردمی که این منطقه برای خود زندگی داشتند، برف و یخی که از این غار استخراج می‌کردند را در داخل سطل‌های چوبی مانند که لاوار نام داشت خالی می‌کردند تا همه این یخ‌ها آب شود. پس از این کار، آب بدست آمده درون سطل‌ها را به عنوان آب آشامیدنی، استحمام، شستشوی ظرف و لباس و سایر امور مورد استفاده قرار می‌دادند.

غار درفک
غار درفک

مشخصات اصلی غار درفک

غار درفک کاربردهای بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده به عنوان یخچال طبیعی می‌باشد. به این دلیل که در کل روزهای سال، حتی در روزهای بسیار گرم هم، برف و یخ را در خود حفظ می‌کند و این مورد بسیار عجیب است. با وجه به همین موضوع است که اکثر چوپان‌های منطقه درفک از این غار برای تامین کردن میزان مورد نیاز آب استفاده می‌‌کنند.

غار درفک دهانه نسبتا پهناوری داشته است، اما ارتفاع این دهانه کم می‌باشد و برای اینکه بتوان وارد آن شد به تجهیزات حرفه‌ای یخ‌نوردی و غارنوردی نیاز است. جالب است بدانید که غار درفک نزدیک به ۱۰۰ متر طول داشته و حدود ۴۰ متر هم عرض دارد. این غار زیبا در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان نیز جایگاهی را به خود اختصاص داده است.

مسیر دسترسی به غار درفک

اگر قصد دارید از سمت تهران به غار زیبای درفک حرکت کنید، بایستی در اتوبان قزوین به سمت رشت حرکت خود را آغاز کنید. بعد از اینکه به شهر رستم آباد رسیدید، به سمت راست تغییر جهت بدهید. بعد از اینکه از روی پلی که بر بالای رودخانه سفیدرود واقع شده عبور کردید، باید در مسیر روستای شیرکوه قرار بگیرید. در این منطقه زیبا می‌توانید ساعاتی را به استراحت بپردازید و سپس خودتان را به منطقه درفک برسانید و از غار زیبای این منطقه دیدن کنید.

  • آدرس: استان گیلان، رودبار، بخش خورگام

سخن پایانی

تماشای طبیعت بکر استان گیلان همواره لذت‌بخش است. اما این استان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی هم دارد که ناشناخته هستند و بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار دلچسب و خاطره‌انگیز باشد. یکی از این جاذبه‌ها غار درفک است که توصیه می‌کنیم حتما سری به آن بزنید.

غار درفک
غار درفک

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x