تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مرداب عینک یا تالاب عینک (eèynak Sal) کجاست و چه مزایایی دارد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بدون شک، یکی از استان‌هایی که می‌توان در نقاط مختلف آن خاطره ثبت کرد و خوش گذراند، استان گیلان است. فرقی ندارد شما برای تفریح، به دریا بروید یا جنگل و یا در مکان‌های تفریحی دیگر حاضر شوید، مهم این است که در گیلان به شما بد نخواهد گذشت. مرداب عینک یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های طبیعی گیلان است که مردم این استان، علاقه بسیار زیادی به آن دارند. در ضمن هر سال افراد متعددی از داخل و خارج از کشور در سفرهای خود به شمال ایران، به تالاب عینک نیز سر می‌زنند. با ما همراه باشید تا ببینیم که مرداب عینک از چه جذابیت‌هایی برای گردشگران برخوردار است.

مرداب عینک

تالاب عینک به عنوان دومین تالاب بزرگ گیلان و همچنین نخستین تالاب شهری ایران شناخته می‌شود و هواداران بسیار زیادی در کشورمان دارد. شاید با خود بگویید که چرا نام این مرداب، عینک است؟ به این دلیل که در تصاویر هوایی، این مرداب شباهت عجیبی به عینک دارد. محیط زیبا و سرسبز این تالاب و برخورداری از آب و هوای بسیار عالی، باعث شده مرداب عینک در اکثر ایام سال، بازدیدکنندگان خود را داشته باشد و محبوبیتش را از دست ندهد.

جوشش‌های آب‌های کف زمین و همچنین بارش‌های فصلی، در واقع بخش عمده‌ای از نیاز این تالاب به آب را تامین می‌کنند. اگر بخواهیم پهنه ساحلی، خشکی مرکز مرداب و حریم این تالاب را هم حساب کنیم، مرداب عینک نزدیک به ۱۶۳ هکتار مساحت دارد. این مکان از سال‌های دور محل مناسبی برای صید ماهی مردم استان گیلان بوده و با توجه به قرارگیری آن در مسیر پرواز پرندگان مهاجر، شکل و شمایل فوق‌العاده‌ای دارد. این منطقه در فصول گوناگون از پرندگان مهاجری که برای اقامت کوتاه به آسمان مرداب عینک می‌آیند، میزبانی می‌کند.

مرداب عینک رشت
مرداب عینک رشت

پوشش گیاهی مرداب عینک

در خصوص پوشش گیاهی تالاب عینک باید بگوییم که شواهد موجود در مورد این موضوع نشان می‌دهند که این حوزه در زمان قدیم از تنوع و مرغوبیت بسیاری در زمینه پوشش‌های گیاهی برخوردار بوده است. در سال‌های نچندان دور، حاشیه این مرداب زیبا از درختان مختلف و گونه‌های ازگیل، گالی، خیزران، انار وحشی و ارملک پر بوده است. اما رشد و گسترش زندگی شهری در چندین سال گذشته سبب شده که برخی از این پوشش‌های گیاهی به طور کامل از بین بروند.

باغ جنگلی سالار مقابل مرداب عینک

رو به روی مرداب عینک رشت درست در بخش شرقی جاده، یک محوطه جنگلی وجود دارد که آن را با نام باغ سالار می‌شناسند. با توجه به صحبت‌های مردم بومی شهر می‌توان به این نتیجه رسید که مردم این منطقه در زمان قدیم از یخچال طبیعی این باغ استفاده می‌کردند. در فصل زمستان پس از باریدن برف، از برف‌های تر و تمیز استفاده می‌کردند. برخی می‌گویند این برف‌ها را برای خوردن فالوده با شیره انگور مورد استفاده قرار می‌دادند، برخی هم می‌گویند تنها برای تامین آب خنک از یخچال طبیعی باغ سالار استفاده شده است. این باغ کماکان در مقابل تالاب عینک قرار داشته و زیبایی‌‌های خاص خود را دارا است.

مرداب عینک رشت
مرداب عینک رشت

بهترین زمان برای سفر به مرداب عینک

اگر تاکنون تصمیم گرفتید که استان گیلان و تالاب عینک سفر کنید، باید بدانید سفر به این مرداب در همه ایام سال ممکن نیست. البته نه که ممکن نباشد، اما امکان دارد آن طور که باید و شاید به شما خوش نگذرد. برای مثال در ایام بسیار سرد سال بهتر است به این منطقه سفر نکنید. البته به این موضوع هم دقت داشته باشید که پرندگان مهاجر در فصل زمستان به آسمان تالاب عینک سفر می‌کنند و منظره فوق‌العاده‌ای را خلق می‌نمایند.

اما بدون تردید بهترین زمان برای سفر به این تالاب منحصر به فرد، بهار است. در این فصل شما می‌توانید در یک آب و هوای عالی به همراه عزیزان خود از طبیعت تالاب عینک نهایت لذت را ببرید. اگر در فصل بهار و یا تابستان به مرداب سفر می‌کنید، عکاسی را فراموش نفرمایید. با انجام این فرآیند می‌توانید خاطرات شیرین خود در این تالاب را ثبت کنید.

مرداب عینک رشت
مرداب عینک رشت

جذابیت‌های نزدیک به مرداب عینک

پس از اینکه به تماشای تالاب زیبای مرداب استان گیلان رفتید، می‌توانید در اماکن تفریحی نزدیک این مرداب بروید. در نزدیکی این تالاب شما می‌توانید در اماکنی چون پارک مفاخر رشت، باغ سالار، پل خشتی چمارسرا و … حضور داشته باشید. در ضمن اگر بخواهید نماز بخوانید هم می‌توانید به مسجد امیرالمومنین که در نزدیکی تالاب وجود دارد، بروید. پس از همه این کارها ممکن است گرسنه شده باشید. بهترین مکان برای اینکه بتوانید دلی از عزا در بیاورید رستوران سنتی می رشت است که از تمامی غذاهای سنتی استان گیلان برخوردار می‌باشد.

مسیر دسترسی به مرداب عینک

مرداب عینک در نزدیکی پارک دانشجوی رشت و باغ سالار این شهر زیبا قرار دارد. شما می‌توانید به سادگی از سمت بوستان دانشجوی رشت که در کنار دانشکده پرستاری استان گیلان واقع شده است و یا از سمت خیابان افتخاری، به تالاب عینک آمده و از این مکان دیدن فرمایید. پیشنهاد می‌کنیم در سفرهای بعدی خود به استان گیلان، حتما به مرداب عینک بروید و تجربه تماشای طبیعت فوق‌العاده این منطقه را از دست ندهید.

  • آدرس: ایران، گیلان، رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو
مرداب عینک رشت
مرداب عینک رشت

سخن پایانی

اگر تاکنون به مرداب نرفته‌اید و طبیعت جالب آن را از نزدیک مشاهده نکرده‌اید، می‌توانید این کار از مرداب عینک شروع کنید. این مرداب و یا تالاب به قدری تماشایی است که به احتمال زیاد با سفر اول علاقه زیادی به آن پیدا خواهید کرد. قطعا با سفر به گیلان و رفتن به تالاب عینک، تفریح جدیدی را تجربه کنید و در کنار دوستان و خانواده اوقات خوبی را پشت سر خواهید گذاشت.

 

مرداب عینک رشت
مرداب عینک رشت

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x