تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سوغات اراک کدامند؟ آشنایی با زیباترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بهترین سوغات اراک

کشور ایران به علت داشتن تنوع قومیتی و نژادی فراوان و همچنین دارا بودن تنوع آب و هوایی، در هر منطقه شهرهایی با آداب و سنن و سوغات مخصوص خود را دارد. شهرستان اراک یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است و از نظر گردشگری، قدمت بسیاری از آثار تاریخی آن به دوره قاجار برمی‌‌گردد. موزه های متعددی در این شهر وجود دارند که آثار قدیمی در آن به نمایش درآمده اند. به دلیل موقعیت شهر اراک در مسیر راه های اصلی و پرتردد کشور، همواره مسافران زیادی از این شهر عبور می کنند. مسافران بسیاری در راه رسیدن به مقصدشان، در اراک توقف کرده تا خستگی راه را از تن به در کنند. سوغات اراک از نظر خوراکی و صنایع دستی دارای تنوع فراوانی است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند سفر خوبی را برای شما رقم بزند.

علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری، یکی از بهترین و شیرین‌ترین قسمت‌های سفر گشتن در بازار و خریدن سوغات است. گاهی این سوغات خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ است و گاهی نیز می‌تواند صنایع دستی، محصولات باغی و کشاورزی یک شهر باشد. اگر در هنگام سفر به هر شهر و منطقه‌ای قبل از خرید با سوغات آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید سفری به یاد ماندنی با بهترین و بومی‌ترین سوغاتی ها را تجربه کنید.

در این مطلب قصد داریم به معرفی مهم‌ترین سوغات اراک بپردازیم تا اگر در فصل‌های مختلف سال قصد سفر به این شهر را داشته باشید، بتوانید بهترین سوغات فصل را خریداری کنید و همچنین با خرید سوغات صنایع دستی، در حفظ هنر بومی و محلی تاثیر داشته باشید. صنایع دستی هر شهر می تواند بهترین هدیه و ارمغان سفر باشد.

 

انواع سوغات در اراک

شهرستان اراک نیز مانند تمامی شهرهای ایران سوغاتی‌های متنوعی از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی را دارا می‌باشد. از جمله سوغات‌های خوراکی اراک می‌توان به فطیر، ترخینه، انگور و گوش فیل اشاره کرد. از نظر صنایع دستی، اراک سوغاتی‌های نظیر قالی ساروق و گیوه سنجان دارد. در ادامه مطلب مهم‌ترین سوغات‌ اراک را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم تا با آن ها بیشتر آشنا شوید و اگر گذرتان به این شهر افتاد به سراغ این محصولات بروید.

انار اراک

انار یکی از اصلی‌ترین محصولات شهرستان اراک و ساوه می‌باشد. معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین انار ایران، انار ساوه می‌باشد. انار ساوه از طعم و رنگ فوق العاده‌ای برخوردار است. دلایل محبوبیت این انار شیرینی، نازکی پوست و ماندگاری طولانی است. در شهر ساوه اراک انار به دو گونه کشت و پرورش می‌شود، انار دانه قرمز و انار دانه سفید که هر دو بسیار خوشمزه هستند. فصل برداشت انار از اوائل پائیز تا اواخر این فصل است.

انار خواص بسیار زیادی دارد و از جمله آن می توان به خاصیت تصفیه کنندگی خون و درمان چربی کبد اشاره کرد.

انار یکی از سوغات استان مرکزی
انار یکی از سوغات استان مرکزی

 

نان فطیر

یکی از نان‌های سنتی ایران، نان فطیر است. نان فطیر اراک در مناسبت‌های گوناکون علی الخصوص نوروز پخته می‌شود و در بین مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار است. نان فطیر اراک بدون هیچ خمیر مایه ای درست می‌شود و به شیوه‌ سنتی طبخ می گردد. می‌توان گفت که نان فطیر نوعی نان شیرمال است که روی آن را زردچوبه می‌زنند و با دانه خرفه، کنجد و سیاه دانه تزئین می‌کنند. سپس در اندازه‌های کوچک در تنور محلی آن را می پزند. این نان به دلیل روش پخت و نداشتن خمیر مایه برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مناسب است.

نان فطیر، سوغات اراک
نان فطیر، سوغات اراک

 

شیرینی گوش فیل

یکی از شیرینی‌های محلی شهر اراک، شیرینی گوش فیلی می‌باشد. این نوع شیرینی به دلیل مواد اولیه و نوع پخت آن بسیار ترد است و خوردن آن در کنار چای به عنوان عصرانه بسیار دلچسب است. پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی را به عنوان سوغات اراک برای دوستان و اقوام‌تان تهیه کنید تا یک دورهمی شیرین را با یکدیگر تجربه کنید. تقریباً تمام قنادی های اراک شیرینی گوش فیلی را عرضه می کنند.

 

جوزغند

شیرینی محلی جوزغند از دیگر سوغات‌های اراک می‌باشد که بسیار خوشمزه و محبوب است. این شیرینی از محصولی به نام آلگ تهیه می‌شود. آلگ میوه‌ای از خانواده هلو است که طعمی ‌ترش و شیرین دارد. برای درست کردن شیرینی جوزغند، هلوی خشک شده را با خاک قند، شکر، هل، مغزهسته زردآلو، بادام و هل مخلوط می‌کنند. اگر چه این شیرینی در فصل‌های مختلف سال پخته می‌شود اما مردم استان مرکزی شیرینی جوز غند مخصوص شب یلدا می‌دانند. طعم میوه های تابستانی در زمستان می تواند بسیار لذتبخش باشد. این نوع شیرینی ماندگاری بالایی دارد و شما می‌توانید به مدت یک‌سال از آن نگهداری کنید. شیرینی جوزغند از گران‌ترین شیرینی‌های اراک است اما به دلیل طعم خاص آن، ارزش امتحان‌کردن را دارد.

جوزغند یکی از سوغات اراک
جوزغند یکی از سوغات اراک

 

باسلوق

شیرینی‌های محلی اراک دارای تنوع فراوانی هستند که یکی دیگر از آن‌ها باسلوق می‌باشد. روش تهیه باسلوق بسیار دیدنی است و در یکی از روستاهای قدیمی و توریستی به نام هزاوه تهیه می‌شود. مردم این روستا در اوائل پائیز شروع به چیدن انگور از باغات خود می‌کنند. در مرحله بعد دانه‌های انگور را درون یک حوض مخصوص می‌ریزند و نوعی خاک محلی را به آن اضافه می‌کنند. سپس با چکمه‌های تمیز روی آن راه می‌روند تا خوب له شوند. در این مرحله آب به دست آمده از انگور را درون کوره‌هایی می‌جوشانند تا یک شیره خوب به دست بیاید. در پایان از این شیره برای درست کردن باسلوق و شربت استفاده می‌کنند.

علاوه بر این شیرینی، شیره انگوری که به این روش تهیه شده بسیار خوش طعم و سرشار از خواص طبیعی می باشد.

باسلوق یکی از سوغات اراک
باسلوق یکی از سوغات اراک

 

انگور و کشمش

تاکستان‌های زیادی اطراف اراک وجود دارند، مخصوصا روستای هزاوه در اراک یکی از مهم‌ترین مکان ها در زمینه برداشت انگور است. بیش از ۲۰ درصد انگور مورد نیاز کشور توسط تاکستان‌های اطراف اراک تهیه می‌شود. از انگور محصولاتی نظیر شیره انگور، سرکه انگور، مویز، کشمش سبز و سرکه شیره تهیه می‌شود. به طور کلی حدود ۲۰ نوع انگور در اراک وتاکستان‌های اطراف آن تولید می‌شود.

اگر در تابستان قصد سفر به اراک را دارید، می‌توانید به عنوان سوغاتی اراک، انگور و فرآورده‌های حاصل از آن را تهیه کنید. انگور حاوی ویتامین (D) و آهن است، دارای خاصیت آنتی اکسیدان و سرشار از انرژی می‌باشد. طب سنتی مصرف شیره انگور را برای تأمین قوای جسمانی کودکان و سالمندان توصیه می کند.

انگور تاکستان های اراک
انگور تاکستان های اراک
سوغات اراک
سوغات اراک

 

گردو

می‌خواهیم گذری به فصل زیبای پائیز و برداشت گردو داشته باشیم. گردوی اراک یکی از مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی ایران است. روستاها و شهرهای اطراف اراک مانند شهرستان شازند گردوهای مرغوب و با کیفیتی دارند. پائیز فصل برداشت گردو است، اگر در این فصل قصد سفر به اراک را دارید علاوه بر انار و انگور، گردوی تازه را هم می‌توانید به عنوان سوغات اراک تهیه کنید. البته در فصول دیگر سال نیز گردوی اعلا در این شهر موجود است و می توانید آن را به عنوان سوغاتی ارزشمند به ارمغان ببرید.

گردو یکی از سوغات اراک
گردو یکی از سوغات اراک

 

لبنیات

سوغات دیگر اراک که بسیار مقوی و خوشمزه می‌باشد، انواع لبنیات است. شهر آشتیان با طبیعت زیبا و فوق العاده‌اش بهترین لبنیات سنتی را عرضه می‌کند. علاوه بر این لبنیات سنتی، اراک دارای چند برند مشهور لبنیات در کل کشور است. در این شهر می‌توانید انواع لبنیات سنتی را برای خودتان و دوستان‌تان بخرید و نوش جان کنید.

 

ترخینه

آیا تاکنون نام آش ترخینه را شنیده‌اید؟! این آش خوشمزه را می‌توانید در تمام شهرهای استان مرکزی پیدا کنید و مزه خوب آن را به خاطر بسپارید. شاید برای شما سوال باشد که چگونه می‌توانید این آش را به عنوان سوغات با خودمان ببرید. ترخینه مخلوطی از بلغور گندم یا جو است که در دوغ ترش خیسانده می‌شود. بعد از گذشت چند روز و خمیری شدن این مواد، آن‌ها را به شکل توپک‌هایی درست می‌کنند و در زیر نورآفتاب قرار می‌دهند تا خشک شوند. سپس آن ها را درون آش می ریزند. شما می توانید از تمام عطاری های شهرهای استان مرکزی ترخینه را تهیه کنید.

ترخینه‌های خشک شده را به می‌توانید به عنوان سوغات اراک برای اقوام و دوستانتان ببرید. ترخینه‌ را با مقداری حبوبات و سبزیجات بگذارید پخته شود و یک آش خوشمزه و باقوام درست کنید که از خوردن آن لذت ببرید.

ترخینه یکی از سوغات اراک
ترخینه یکی از سوغات اراک

 

صابون

حتما نام صابون آشتیان را شنیده‌اید. صابون آشتیان یک میراث فرهنگی ۵۰۰ ساله است که هنوز هم به صورت سنتی در این شهرستان تولید می‌شود و در اراک نیز می‌توانید آن را با کیفیت بالا پیدا کنید. این صابون‌های سنتی را با چربی حیوانی، سود سوز آور، آب و نمک تهیه می‌کنند و تا حدود ۸ ساعت در نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. با وجود تنوع در انواع شامپوها برای بدن و مو، هنوز هم برخی از پزشکان معتقدند که این نوع صابون برای بسیاری از پوست‌ها و موها مفید است و به دلیل دارا بودن مواد طبیعی هیچگونه ضرری برای بدن ندارد. اگر تمایل به استفاده از صابون‌های طبیعی دارید، می‌توانید این صابون را به عنوان سوغات اراک خریداری کنید.

 

صنایع دستی یکی از بهترین سوغات اراک

اکنون که با سوغاتی های خوراکی اراک آشنا شدیم خالی از لطف نیست که سری هم به صنایع دستی این شهر بزنیم و با آنها بیشتر آشنا شویم:

قالی ساروق

یکی از محبوب‌ترین سوغات صنایع دستی اراک که آوازه‌ای بلند دارد، فرش ساروق می‌باشد. ساروق یکی از روستاهای اراک است که در ۵۰ کیلومتری این شهر واقع شده است و از نظر فرش‌های دستباف جهانی، مشهور است. قدمت بافت این فرش در ساروق، به ۷۰۰ سال می رسد. به طور کلی فرش‌های اراک به سه دسته‌ی ساروق، محال و مشک آباد تقسیم می‌شود و همه این فرش‌ها در زیر مجموعه فرشی به نام ساروق قرار می‌گیرند. یکی از علت‌های جهانی‌شدن فرش ساروق، استفاده از رنگ های طبیعی و سنتی است. علاوه بر این نوع گره و بافت آن و رعایت استانداردها در بافت فرش ساروق بسیار منحصر به فرد می‌باشد.

فرش ساروق یکی از مشهورترین صنایع دستی اراک
فرش ساروق یکی از مشهورترین صنایع دستی اراک

 

گیوه سنجان

از دیگر سوغات اراک که در زمینه صنایع دستی است، گیوه سنجان می‌باشد. سنجان یکی از روستاهای اراک می‌باشد که در دامنه کوه قصبه واقع شده است و باغ‌های گردوی فراوانی دارد. گیوه نوعی کفش یا پاپوش اصیل ایرانی است که برای فصل‌های گرم و خنک استفاده می‌شود. صنعت گیوه دوزی در استان مرکزی و اراک به دوره قاجار می‌رسد و امروزه هم گیوه دوزانی در اراک مشغول به فعالیت هستند. کفش گیوه راست و چپ ندارد و به علت استفاده از نخ و بافت پارچه‌ای، پا در آن عرق نمی‌کند. آوازه این گیوه ها تا تبریز و بغداد و مصر نیز رسیده است و مشتریانی در این شهرها هم دارند.

گیوه سنجان یکی از سوغات اراک
گیوه سنجان یکی از سوغات اراک

 

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین سوغات اراک را به شما معرفی کردیم. سوغات هر شهر به دلیل فرهنگ و جغرافیایی متفاوت، از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند که می‌تواند زمینه‌ای برای سفر مجدد شما به آن شهر و دیار فراهم کند. تنوع سوغات از نظر خوراکی نشان‌دهنده سبک و تنوع غذایی مردم آن منطقه است و همچنین از نظر صنایع دستی حرفه غالب در آن منطقه را تعریف می‌کند. بهتر است پیش از سفر به هر شهری یک آشنایی مختصر با سوغات‌های اصیل آن شهر داشته باشیم تا سفری خوب و با هزینه مناسب را تجربه کنیم. اگر تا به حال به اراک سفر نکرده‌اید، حتما سفر به این شهر را در برنامه‌های آینده خود قرار دهید.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x