تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

غذاهای مشهد

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

هر شهری، هر دهستانی، هر منطقه و هر استانی فرهنگ و آداب ‌و رسوم و پیشینه‌ی مخصوص به خود را دارد که این موضوع باعث می‌شود هر منطقه‌ای ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد. ویژگی‌هایی نظیر لباس و پوشش‌های منحصربه‌فرد، رسم  و رسومات متفاوت و از همه مهم‌تر غذاهای ویژه. در ایران هر منطقه‌ای حداقل یک غذای خاص و منحصر به ‌فرد دارد که برگرفته از شرایط آب و هوایی و فرهنگ و رسومات مربوط به آن منطقه است. در این مقاله ما تصمیم داریم تا به معرفی غذاهای محلی مشهد و خوراکی‌های مشهد که در رستوران‌های معروف مشهد مورد استقبال توریست‌ها قرارگرفته است، بپردازیم. در ادامه لیست تعدادی از بهترین غذاهای محلی مشهد را مشاهده خواهید کرد.

 

شیشلیک در مشهد

زمانی که حرف از غذاهای محلی مشهد به میان می‌آید، شیشلیک حرف اول را می‌زند. ششلیک از آن دسته غذاهای لذیذی است که دقیقاً مطابق سلیقه‌ی همه‌ی کباب خورها است. همه می‌دانند که شیشلیک یک نوع کباب است که از راسته‌ی گوشت بره تهیه می‌شود و یکی از گران‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مشهد است.

معروف‌ترین و بهترین شیشلیک مشهد را در بین رستوران های مشهد می‌توان در رستوران‌های شاندیز پیدا کرد که البته گران است. به عبارتی می‌توان گفت که شیشلیک مجلسی‌ترین غذای مشهد است که در اکثر مراسم‌ها سرو می‌شود.

شاید شما در حال حاضر امکانش را نداشته باشید که به مشهد سفر کنید و دریکی از رستوران‌های معروف مشهد شیشلیک میل کنید، اما اگر خیلی دلتان بخواهد که این غذای لذیذ را به سبک طبخ مشهدی امتحان کنید، در این صورت می‌توانید به یکی از رستوران‌های سنتی که به دلیل داشتن ششلیک‌های خوشمزه معروف است رفته و دلی از عزا دربیاورید.

 

شله

شله غذای مشهد
شله غذای مشهد

شاید در اکثر شهرهای ایران اسم شله در بین غذاهای محلی به گوشتان خورده باشد، اما شله در اصل جزو غذاهای سنتی مشهد است که از زمان قاجار در بین مردم مشهد طبخ شده و از آن زمان این غذا به‌عنوان یکی از غذاهای محلی مشهد محسوب می‌شود. شله مشهدی را می‌توان در خانواده‌ی آش‌ها قرارداد که برای پخت آن از انواع غلات استفاده می‌شود.

شاید چون شله در خانواده‌ی آش‌ها قرار می‌گیرد این تصور در شما ایجاد شود که این غذای آبکی به‌عنوان پیش‌غذا به شمار می‌آید، اما باید بدانید که به دلیل وجود غلات گوناگونی مانند لوبیا، عدس، ماش، برنج نیم دانه و از همه مهم‌تر گوشت گوساله این غذا بسیار سنگین بوده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. کسانی که تصمیم به طبخ این غذای فوق‌العاده خوشمزه دارند باید بدانند که هرچقدر گوشت گوساله در این غذا بیشتر باشد، لذیذتر و دل‌چسب‌تر می‌شود.

 اگر به مشهد سفر کردید و دلتان خواست برای یک‌بار هم که شده طعم واقعی شله مشهدی را بچشید، می‌توانید این غذا را در رستوران‌های معروف مشهد میل کنید و از طعم و مزه‌ی آن لذت ببرید. و اگر دلتان خواست شله‌ی مشهدی که یکی از بهترین خوراکی‌های مشهد است را خودتان بپزید باید خیلی زود دست‌به‌کار شوید زیرا طبخ شله زمان زیادی می‌برد.

شله مشهدی در میان مردم مشهد جایگاه ویژه‌ای دارد به شکلی که در اکثر مراسم‌های مذهبی خود به‌جای پختن آش به‌عنوان نذری، شله می‌پزند.

 

قروتی

شاید اسم غذاهایی مانند اشکنه کشک و یا کال جوش به گوشتان خورده باشد که در هر شهری به شکل خاصی پخته می‌شود. اما این غذاها که پایه‌ی مشترکی دارند در مشهد با عنوان قروتی پخته می‌شوند و یکی از غذاهای محلی مشهد محسوب می‌شوند.

قروتی غذای بسیار ساده‌ای است که طبخ آسانی دارد و به زمان کمی هم برای طبخ نیاز دارد. باوجود اینکه امروزه غذاهای فرنگی و فست فودی رواج زیادی در هرکجای ایران پیداکرده‌اند، اما قروتی هم چنان جایگاه خود را در مشهد حفظ کرده است و یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های مشهد است که بین مردم مشهدی محبوبیت زیادی دارد.

البته توریست‌ها و گردشگران هم برای این غذا رغبت زیادی از خود نشان می‌دهند و دست‌فروش‌های زیادی در کنار خیابان‌ها این غذا را برای آن‌ها آماده کرده‌ و به فروش می‌رسانند.

اگر شما هم بعد از یک چرت کوتاه بعدازظهری در مشهد، احساس گرسنگی کردید و دلتان خواست که یک میان وعده‌ی سبک میل کنید، قروتی مشهدی بهترین گزینه برای شما به‌حساب می‌آید.

 

کوکوی شیرین

در یک‌کلام، یک پیش‌غذای خوشمزه!

کوکوی شیرین یکی دیگر از غذاهای محلی مشهد است که در اکثر رستوران‌های معروف مشهد به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. پایه‌ی این کوکو مانند دیگر کوکوها از تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و آرد ذرت تشکیل می‌شود. اما چیزی که این کوکو را از دیگر کوکوها متمایز می‌سازد، زعفران اصل مشهد است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد.

مهم‌ترین قسمت کوکوی مشهدی، شیره و یا همان شربتی است که در انتها به آن اضافه می‌کنند که مخلوطی از آب، شکر گلاب و زعفران است. تمام شهرت این کوکو به شربت آن است که طعم شیرینی به آن می‌بخشد و طعم آن را چند برابر لذیذتر می‌کند.

اما باید این را هم اضافه کرد که کوکوی شیرین یکی از خوراکی‌های مشهد است که برای کسانی که طبع شیرینی دارند مناسب است و کسانی که با غذاهای شیرین میانه‌ی خوبی ندارند، مانند آن‌هایی که فسنجان را ترش دوست دارند! شاید باب میل نباشد، اما مسلماً یک‌بار چشیدن این غذا برایشان خالی از لطف نخواهد بود.

ساطری پلو

ساطری پلو
ساطری پلو

همان ساطوری پلو است! علت نام‌گذاری این غذا استفاده از گوشت چرخ‌کرده‌ای است که در آن استفاده می‌شود و در قدیم به دلیل نبود چرخ‌گوشت، گوشت را ساطوری می‌کردند تا کاملاً ریز شود. این غذا جزو دسته پلوهای بدون خورشت است، تقریباً مانند عدس‌پلو که برای طبخ آن از موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، هویج و کشمش استفاده می‌شود. ساطری پلو هم جزو آن دسته از غذاهای محلی مشهد است که پخت سریع و آسانی دارد و با ذائقه‌ی اکثر افراد جور درمی‌آید.

 این غذا را شاید نتوان در رستوران‌های معروف مشهد پیدا کرد، اما اگر سری به آشپزخانه‌های خانگی در مشهد بزنید مطمئناً دست‌خالی نمی‌مانید. البته برای خوردن این غذا نیازی نیست که حتماً به مشهد سفر کنید، با یک دستورالعمل ساده به‌راحتی می‌توانید این غذا را در خانه خودتان تهیه و میل کنید.

 

غذا در میان ما ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است که برای آن ارزش و حرمت بسیار زیادی قائل هستیم. در سفرهایمان به شهرهای مختلف و زیبای ایران، درحالی که به مکان‌های دیدنی این شهرها سر می زنیم، بهتر است در طول سفرمان به‌جای خوردن غذاهای فست فودی و کبابی همیشگی، به دنبال غذاهای محلی باشیم تا علاوه بر تجربه ی طعم های جدید، بیشتر با فرهنگ و آداب رسوم شهرهای مختلف آشنا شویم.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x