تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

با ۵ جاذبه‌ی گردشگری در لبنان آشنا شوید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

لبنان کشوری کوچک واقع در حاشیه‌ی دریای مدیترانه است که در میان چند تا از بانفوذترین کشورهای خاورمیانه قرار دارد. این کشور دارای میراث غنی و دارای تنوع فرهنگی و قومی وسیعی است. با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت، لبنان موفق شده است در دنیای عرب برای خود از لحاظ بازرگانی و اقتصادی شهرت خوبی دست و پا کند. بیروت که به‌عنوان پاریس خاورمیانه هم شناخته می‌شود، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. اقتصاد همیشه باثبات لبنان به معماری، بازرگانی و زیرساخت‌های آن وابستگی زیادی دارد. در ضمن، این کشور چیزی فراتر از یک مقصد گردشگری خیره‌کننده است و به گردشگران یک تجربه‌ی ناب و مدرن از دنیای عرب را ارائه می‌کند. زندگی شبانه‌ی پرجنب‌وجوش، سنت‌های فرهنگی، اقامتگاه‌های اسکی کوهستانی و اماکن تاریخی به‌دقت محافظت‌شده همگی با هم یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی از جاذبه­های لبنان را برای گردشگران فراهم می‌کنند. علاوه بر این‌ها، سر زدن به اماکن دیدنی لبنان خالی از لطف نیست. در ادامه 5 مورد از جاذبه‌های گردشگری لبنان معرفی خواهند شد:

  • بعلبک (Baalbek)
  • موزه‌ی ملی بیروت
  • دره‌ی قادیشا (Kadisha)
  • بیت‌الدین
  • غار جعیتا (Jeita)

بعلبک (Baalbek)

بعلبک لبنان

یکی از اماکن دیدنی لبنان، بعلبک است. بعلبک شهری تاریخی است که در دره‌ی بقاع واقع شده است و نمونه‌های ارزشمندی از گنجینه‌های لبنان در آنجا قرار دارند. زمانی که اسکندر مقدونی در ۳۳۰ پیش از میلاد امپراتوری پارس را فتح کرد، بعلبک (با نام یونانی هلیوپولیس) جزئی از قلمروی مصر و سوریه‌ی دیادوچی شد. در میان سازه‌های این شهر، معبد باکوس قرار دارد که بهترین معبد باستانی حفظ‌شده به همراه برج‌های باشکوه است. یکی دیگر از نقاط معروف گردشگری این شهر، معبد ژوپیتر با ستون‌های شگفت‌انگیزش است؛ این معبد در ابتدا برای پرستش خدای خورشید یونان، هلیوس، ساخته شده بود و بعدها تبدیل به معبد ژوپیتر شد. در فاصله‌ی کمی از این شهر باستانی یک زیارتگاه با گنبدی سفید قرار دارد که به خلعت، دختر امام حسین و نوه‌ی امام علی تعلق دارد. این شهر هر سال میزبان فستیوال بین‌المللی بعلبک است که سازمان‌ها و هنرمندان بین‌المللی در آن حضور پیدا می‌کنند تا روی خرابه‌های این شهر قرون‌وسطایی کار کنند. مناظر سرسبز و مزارع اطراف این شهر هم یک تجربه‌ی عالی از گردش در فضای سبز را فراهم می‌کنند.

موزه‌ی ملی بیروت

موزه ملی بیروت

موزه‌ی ملی بیروت مهم‌ترین موزه‌ی باستان‌شناسی و دیرین‌شناسی و حفظ آثار تاریخی لبنان باستان و یکی از جاذبه‌های لبنان است. برای معماری این موزه از سبک فرانسوی الهام گرفته شده است و در سال ۱۹۴۲ به‌صورت رسمی به ‌روی عموم بازگشایی شد. این موزه بیش از ۱۰۰ هزار اثر باستانی، مجسمه و صنایع‌دستی دارد که متعلق به دوران پیش از تاریخ و قرون‌وسطی بوده و در حال حاضر ۱۳۰۰ مورد از آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. این موزه آثار خود را به ‌ترتیب دوره‌های زمانی و با توجه به تغییر سلسله‌ها و جوامع باستانی، به بازدیدکنندگان خود نمایش می‌دهد. برجسته‌ترین آثار این موزه شامل مجسمه‌های فینیقی و جواهرات طلای بیزانس می‌شوند. در این موزه می‌توان آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی را مشاهده کرد، از عصر برنز، عصر آهن، دوره‌ی یونانی، دوره‌ی رمی، دوره‌ی بیزانسی و فتح اعراب و دوره‌ی مملوک.  با توجه به آسیب‌های وارد شده به خاطر جنگ جهانی، چندین بار مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است. این موزه در جنگ سال ۱۹۷۵ لبنان درگیر شد و متحمل خسارات زیادی شد که در پی آن بسیاری از آثار تاریخی آن به سرقت رفتند تا این‌که بالاخره در سال  ۱۹۹۲ با کمک‌های مردمی آن را بازسازی کردند.

دره‌ی قادیشا (Kadisha)

دره قادیشا لبنان

یکی دیگر از جاذبه‌های لبنان دره‌ی قادیشا است. این دره که گاهی اوقات به خاطر اهمیت مذهبی فراوانش با نام دره‌ی مقدس هم خوانده می‌شود، گلوگاهی است که توسط رودخانه‌ی قادیشا ایجاد شده است. این مکان برای یک هزاره پناهگاه گروه‌های مذهبی مسیحی بوده است و برای مسیحیانی که هنوز آنجا زندگی می‌کنند، اهمیت سنتی باستانی دارد. این مکان در سال ۱۹۹۸ به لیست اماکن میراث جهانی افزوده شد. دره‌ی قادیشا از هر طرف توسط درختان سرو و کوهستان برفی احاطه شده است و برای گردش در فضای باز و تجربه کردن حیات‌وحش نقطه‌ی خوبی است. خود درختان سرو اطراف این مکان هم یکی از جاذبه‌های گردشگری لبنان هستند و افراد زیادی برای دیدن این جنگل انبوه سرو می‌روند و خود شهروندان لبنان هم به این منطقه و درختان سرو بسیار افتخار می‌کنند چراکه سرو نماد لبنان است. درختان سرو این منطقه را برای سالیان درازی قطع و صادر می‌کردند و زمانی این منطقه یکی از میراث‌های جهانی یونسکو بود. کوه‌پیمایی، عکاسی، ورزش‌های تابستانی و زیارت ازجمله برجسته‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در این ناحیه انجام می‌شوند.

بیت‌الدین

بیت الدین لبنان

بیت‌الدین که در قرن نوزدهم میلادی تأسیس شده است، از دیگر اماکن دیدنی لبانی است و بر روی یک کوه دور یک شهر کوچک واقع شده است و کاخی شگفت‌انگیز و نمونه‌ای خیره‌کننده از معماری لبنانی است. این مکان در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی بیروت واقع شده است و نزدیک شهر بیت القمر است که با یک دره‌ی باریک از آن جدا شده است. مساحت کل شهر بیت‌الدین ۲۴۴ هکتار است و در ارتفاع ۸۶۰ متری سطح دریا قرار دارد. حیاط و تراس‌های آن بسیار زیبا تزیین شده‌اند و این کاخ سبک زندگی لوکس امپراتورهای سابق را منعکس می‌کند. در موازات این شهر کوهستانی، دره‌های پرشیب و گلوگاه‌های زیبایی قرار دارند که چشم‌انداز زیبای وسیعی را در اختیار بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می‌دهند. این مکان میزبان فستیوال سالانه‌ی تابستانی بیت‌الدین هم است که هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند. در سال ۱۹۴۳ هم توسط اولین رئیس‌جمهور لبنان تبدیل به اقامتگاه تابستانی ریاست جمهوری شد.

غار جعیتا (Jeita)

غار جعیتا لبنان

غار جعیتا یک سیستم غاری بزرگ است که طی هزاران سال از سنگ‌آهک‌های خیره‌کننده تشکیل شده است. این غار در دره‌ی نحرالکلب واقع شده است و از بیروت که خود مرکز بسیاری از اماکن دیدنی لبنان است، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. غار جعیتا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها‌ی لبنان است و به‌عنوان یکی از عجایب جدید جهان شناخته می‌شود. گردشگران می‌توانند در رود طبیعی این غار سوار قایق‌های کوچک بشوند و همراه با راهنما به ورودی باشکوه غار بروند. راهروهای بالایی این غار شامل مجموعه‌ای از دالان‌هایی با ساختار سنگی رنگارنگ هستند و بزرگ‌ترین استالاکتیت جهان در آنجا قرار دارد. این غار شامل حجم زیادی قارچ است. باوجوداینکه لبنان کشور کوچکی است اما اماکن دیدنی و جاذبه‌های لبنان بسیار جذاب هستند. غار جعیتا، بیت­الدین، دره قادیشا و غیره تنها بخشی از جاذبه‌­های لبنان هستند درصورتی­که اماکن دیدنی بیش‌تری نیز در لبنان وجود دارد. جاذبه‌های گردشگری لبنان  هم طبیعی هستند هم ساخته‌ی دست بشر و افرادی با سلایق مختلف که به ‌دنبال دیدن چیزهای متفاوتی هستند می‌توانند از گردش در این کشور لذت ببرند و در کنار تاریخ، از طبیعت و معماری زیبای آن هم استفاده کنند.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x