تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

خطوط راه آهن ایران؛ از آغاز تا کنون

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

قطارهای 5 ستاره فدک

خطوط راه آهن ایران

خطوط راه آهن ایران در گروه مهم‌ترین مسیرهای جاده‌ای قرار دارند. این خطوط سراسر ایران را به هم متصل کرده‌اند. به همین دلیل سفر از شهری به شهر دیگر با سهولت بیشتری انجام می‌شود. قدمت اولین راه‌آهن در ایران مربوط به سه قرن پیش است. ولی تولید و بازسازی مسیرهای قطار ایران همچنان ادامه دارد. 

خطوط راه آهن ایران؛ بهترین آغاز برای سفر در کشور

تاریخچۀ ساخت و بنیانگذاری راه‌آهن ایران در سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی مربوط می‌شود. ادامۀ این راه در مسیر رشت در استان گیلان وجود دارد. دوازده کیلومتر از این راه تا گذشت نیمی از  دورۀ رضا شاه مورد توجه بوده‌ است. اما در ۱۸۸۶ میلادی با ساخت خط راه‌آهن محمودآباد به آمل نقشه خطوط راه آهن ایران تغییر یافت. می‌توان گفت که همین خطوط راه‌آهن باعث تردد بیشتر مردم به گیلان شدند و جاهای دیدنی این استان مانند پارک جنگلی سراوان رشت مورد بازدید گسترده‌ای قرار گرفتند.

فرآیند پر فراز و نشیب ساخت مسیر راه آهن ایران

قرار بر این شد این خطوط تا تهران باشد، اما پیمانکار بلژیکی از ادامه کار صرفه نظر کرد و این خطوط طبق برنامه‌ریزی که شده بود پیش نرفت و آن خطوط  چیده شده برای تلگراف استفاده شدند. در سال ۱۲۶۱ شمسی خط بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر انجام شد که عرض آن به یک متر می‌رسید و به واسطه مسیو بواتال فرانسوی این عمل به اجرا رسید.

در سال ۱۹۱۸ میلادی، خطوط ریلی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر را انگلیسی‌ها انجام دادند. این خط آهن  را می‌توان گفت بیشتر به خاطر نظامیان انجام دادند با اینکه وارد شدن کالای انگلیسی از این طریق آسان می‌شد. با تمام شدن جنگ جهانی اول، انگلیس بیانیۀ فروش این راه‌آهن را به شهرداری بوشهر داد اما شهرداری این شهر توانایی خرید این ریل را نداشت و افراد سازنده، این طرح را برداشتند و به بصره انتقال دادند.

 اولین راه از خطوط راه آهن که در ایران در زمان حال ساخته شده  است خط تبریز به جلفاست که طول آن صد و چهل و نه کیلومتر است و در سال 1295 شمسی مورد استفاده قرار گرفت. همین طور که این مسیر، نخستین  خط برقی کشور است. راه‌آهن میرجاوه به زاهدان در ۱۲۹۹ ساخته شد. در زمان حکومت رضاشاه برنامه‌ای برای متصل شدن این خطوط از خط بیرجند به مشهد مورد توجه قرار گرفته بود.

ایستگاه راه‌آهن در استان گیلان؛ آغازگر سفر در سراسر ایران

استان گیلان در زمان قاجار یکی از ثروتمندترین مناطق ایران به حساب می‌آمد. از طرفی بهترین دسترسی را به روسیه و اروپا داشت. این عوامل باعث شدند که در سال 1227 شمسی یا 1848 میلادی، اولین سرمایه‌گذاری برای ایجاد راه‌آهن در گیلان انجام شود. افراد مختلفی در فعالیت قطارهای این خط آهن مشارکت داشتند و را‌ه‌آهن مدتی تحت حمایت روسیه به فعالیت خود ادامه داد. اما با توجه به موفقیت‌آمیز بودن پروژۀ راه آهن گیلان، تلاش برای تغییر وضعیت خطوط راه آهن ایران آغاز شد و همچنان که سه سده از آن زمان می‌گذرد، این فرآیند ادامه دارد.

تاریخچه ساخت و بنیانگذاری راه‌آهن ایران

تاریخچه ساخت و بنیانگذاری راه‌آهن ایران

ایستگاه راه‌آهن تهران؛ محل اتصال بسیار از خطوط ریلی

ایجاد راه‌آهن در کل کشور یکی از خواسته‌های دولت‌هاست و در واقع از مهم‌ترین تلاش‌های هر دولت در راستای توسعۀ خطوط ریلی است. اولین خط آهن تهران در زمان حکومت رضاشاه و در سال 1306 تولید شد. وسعت ایستگاه راه‌آهن تهران 174 هکتار بوده و در محدودۀ خیابان‌های شوش، بهمن، بزرگراه بعثت و خیابان ری محدود می‌شود.

خطوط راه‌آهن تهران در مسیر شمال و جنوب کشور کشیده شده‌اند و اهمیت زیادی در مسیر خطوط راه آهن ایران دارند. به نحوی که می‌توان ایستگاه‌های مقصد آن را به صورت زیر نشان داد:

ایستگاه راه‌آهن مبدأ ایستگاه راه‌آهن مقصد
تهران مشهد
تهران رشت
تهران تبریز
تهران اصفهان
تهران بندرعباس

آنچه در جدول ذکر شد، بخش بسیار کوچکی از خطوط راه آهن ایران است. هنگامی که ایستگاه تهران راه‌اندازی شد، پروژه توسعۀ خطوط ریلی ادامه پیدا کرد. به نحوی، ایستگاه‌های بعدی، قم و سپس اراک در سال 1315 بودند. مردم می‌توانستند در شهر قم و اراک پیاده شده و جاهای دیدنی مختلف آن شهرها را ببینند یا از خدمات رستوران‌ های قم و اراک برای صرف وعده‌های غذایی بهره‌مند شوند. 

 قطار تهران رشت مورد استقبال بسیاری از مسافران قرار گرفت. از طرفی خطوط راه‌آهن تهران به جنوب رسید. اولین ایستگاه قطار منطقۀ جنوب ایران در شهر اندیمشک بود. شکل‌گیری این خط راه‌آهن در سال 1317 انجام شد و به این ترتیب نقشه راه آهن ایران محدودۀ وسیع‌تری را دربرگرفت.

نگاهی به اتمام خطوط ریلی در ایران 

هنگامی که راه‌آهن سراسری در حال به پایان رسیدن بود، وزارت راه مسئول ایجاد بقیۀ خطوط ریلی شد و نخستین خطی که بعد از خط سراسری شروع به ساخت آن کرد خط گرمسار به مشهد بود. ایجاد خط در ۲۴ اسفند ماه  ۱۳۱۶ شروع و مرحلۀ ریل‌گذاری آن تا خط شاهرود به اندازۀ ۳۱۵ کیلومتر تا سال ۱۳۲۰ تمام شد و اقدام به استفاده از آن کردند. اما کارهای ساخت از شاهرود به سمت مسیرهای دیگر به خاطر جنگ جهانی دوم متوقف شد و بعد از جنگ جهانی دوم باز هم شروع به کار کردند.

خط دوم که بعد از به اتمام رساندن خطوط آهنی سراسری شروع به ساخت آن شد، خط تهران به تبریز بود. ایجاد این خط از ۱۸ آبان ماه ۱۳۱۷ از تهران آغاز و تا ۱۴ آبان ماه ۱۳۲۱ به پایان رسید و مورد استفاده قرار گرفت.

ایجاد خط قم-یزد از 9 آذر ماه ۱۳۱۷ از سمت قم آغاز و قرار بر این بود سال ۱۳۲۱ به پایان برسد. اما بعد از اتفاقات  ۱۳۲۰ از انجام کارهای این خط جلوگیری شد و موقتاً کار پایان یافت. به علت اینکه بخشی از کارهای این خط برای ریل‌گذاری حاضر شده بود. در زمان ۲۹ فروردین ۱۳۲۶ خطوط راه آهن دولتی کشور با ابزارهای دسترس شروع به ریل‌گذاری از قم به کاشان کرد و در 26 اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ کار ریل‌گذاری به پایان رسید و از 19 خرداد ماه ۱۳۲۸ مورد استفاده قرار گرفت.

اتمام خطوط ریلی

اتمام خطوط ریلیراه‌اندازی خط آهن مشهد در سال 1336 و زمان حکومت محمدرضا شاه آغاز شد. راه‌اندازی این ایستگاه در سال 1345 بود. اگر بخواهیم مسیرهای ریلی دیگری را در استان خراسان نگاه کنیم، می‌توانیم به مسیر گرمسار به مشهد اشاره کنیم که در سال 1316 راه اندازی شد. اما استفاده از آن در سال 1320 هنگامی پیش آمد که ایستگاه قطار شاهرود نیز راه‌اندازی شده بود. بنابراین امکان توقف در شهرهای بیشتری وجود داشت. البته بعد از جنگ جهانی دوم تکمیل خط ریلی مشهد از سر گرفته شد. اکنون نیز در ردۀ بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن‌های ایران است.

خط راه‌آهن تبریز؛ آغازگر سفر به شمال غرب ایران

استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در گوشۀ شمال غربی ایران قرار گرفته‌اند. خط راه‌آهن تهران تبریز، این فرصت را برای مسافران و گردشگران به وجود می‌آورد که مردم به شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی سفر کنند. ایستگاه راه‌آهن تبریز هم در سال 1295 بهره‌برداری شد. اما خط ریلی تبریز به تهران که مسافتی در حدود 747 کیلومتر دارد، از ایستگاه‌های راه‌آهن مختلف عبور می‌کند. علاوه بر این در استان آذربایجان شرقی، راه‌آهن تبریز تا جلفا ادامه یافته که 147 کیلومتر است. به این ترتیب نقشه راه آهن ایران وسیع‌تر شده است.

راه‌آهن خوزستان، بخش پرتردد راه‌آهن زاگرس

ایستگاه راه‌آهن خوزستان یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن ایران است که قدمت آن به سال 1317 می‌رسد. خط راه‌آهن اهواز در این سال تأسیس شد. اما شوش، شوشتر و اندیمشک نیز شهرهایی هستند که خطوط ریلی از آنها گذار می‌کنند. این خطوط راه آهن ایران بخشی از راه‌آهن زاگرس هستند. که بخش‌های زیر را شامل می‌شوند.

  • ایستگاه راه‌آهن شوشتر
  • ایستگاه راه‌آهن شوش
  • ایستگاه راه‌آهن هفت تپه
  • ایستگاه راه‌آهن دوکوهه
  • ایستگاه راه‌آهن اندیمشک
  • ایستگاه راه‌آهن تله زنگ
  • ایستگاه راه ‌آهن اهواز
  • ایستگاه راه‌آهن مسجد سلیمان

خط راه‌آهن خوزستان به مقصد تهران، شیراز، مشهد، قم و اراک نیز می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که خطوط راه آهن ایران از جنوب به شرق، غرب و شمال ایران نیز گسترش یافته‌اند.

شما می‌توانید برای مسافرت بلیط تکی یا کوپه‌ای دربست دریافت کنید. برای مسافرت و گردش با تورهای باکیفیت نیز می‌توانید قیمت بلیط قطار کوپه دربست فدک را مشاهده کرده و نسبت به خرید بلیط و پرداخت آن اقدام کنید. به این ترتیب بهترین تجربۀ سفر خود را رقم خواهید زد.

جمع بندی

راه‌اندازی خطوط راه آهن ایران در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام شد. این خود تحولی نوین به حساب می‌آید. در زمان حکومت پهلوی بخش عمده‌ای از خطوط راه‌آهن در خوزستان، تهران، مشهد و استان‌های دیگر بهره‌برداری شد. به این ترتیب نقشۀ گسترده‌ای از خطوط ریلی ایران می‌توان دید. 

ساخت و توسعه خطوط ریلی

ساخت و توسعه خطوط ریلی 

منابع

raja

gilan-today

raja

Eligasht

Wikipedia

Borna

Wikipedia

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی های قطارهای فدک

  • عایق های صوتی و حرارتی جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تزئینات داخلی لوکس و مدرنبه منظور جریان هوای تازه در واگن به منظور ایجاد شرایط آسایش مسافران
  • سامانه روشنایی و نورپردازی ویژه
  • تخت های بزرگتر از اندازه استاندارد (۶۰۰*۱۷۶۰)
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی مجهز به شیرهای اتوماتیک و آب سرد و گرم

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x