تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

برج میلاد (Milad Tower) قیمت بلیط+ اطلاعات کامل + تصاویر و …

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بلندترین سازه ایران به نام برج میلاد و با شعار «آسمان نزدیک است» در سال 1387 افتتاح شد. ارتفاع آن 435 متر بوده و ساختش یازده سال طول کشیده است.

وزن این برج چندمنظوره صد و پنجاه‌هزار تن بوده و علاوه بر کاربری مخابراتی و تلویزیونی در شهر تهران، به‌عنوان یک جاذبه تفریحی، فرهنگی، هنری، تجاری و خدماتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سازه میدان آزادی تا قبل از ساخت برج میلاد به‌عنوان نماد تهران شناخته می‌شد ولی بعد از افتتاح این برج، لوگو و طرح آن در شهرداری و سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان سمبل پایتخت مورداستفاده قرار گرفت. یکی از دلایل انتخاب آن به‌عنوان نماد این است که برج میلاد از اکثر نقاط شهر تهران قابل‌رؤیت است.

در ابتدای شروع پروژه نام برج، “یادمان” بود که به مناسبت صدمین سالروز تولد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، به میلاد تغییر یافت. برج میلاد ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی دنیاست. به سازه‌هایی که بدون نگه‌دارنده‌ای همانند سیم و دکل بنا می‌شوند سازه نامتکی می‌گویند.

سازه رأس برج با زیربنای ۱۳۰۰۰ متر، ازنظر وسعت کاربری مقام نخست را دارد. برج میلاد در ناحیه دو تهران و به‌طور دقیق در جنوب محله شهرک غرب و در شمال کوی نصر قرارگرفته است و زیربنای کل مجموعه مربوط به این برج، ۱۳ هزار مترمربع است. محدوده آن از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله می‌رسد.

ارتفاع بلندترین نقطه­ی برج از سطح دریا 1444 متر است، این در صورتی است که بزرگراه حکیم 60 متر پایین‌تر از سطح برج واقع‌شده است. در این متن قصد داریم پس از توضیح مختصری درباره معماری کلی برج میلاد به معرفی بخش‌های پنج‌گانه و جاذبه‌های آن، بپردازیم با ما همراه باشید.

 

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • معماری برج میلاد

  • معرفی بخش‌های پنج‌گانه و جاذبه‌های برج میلاد

 

معماری برج میلاد

در سال 1373 که مطالعات بر روی محل ساخت برج آغاز شد، گروهی شامل متخصصان شهرسازی، مخابرات، راه و ساختمان، اقتصاد، معماری، هواشناسی، مطالعات ترافیک و ژئوتکنیک برای انجام بررسی‌های لازم مأمور شدند تا بهترین نقطه را برای ساخت این سازه بلندقامت بیابند.

تپه‌های عباس‌آباد، لویزان، یوسف‌آباد و کوی نصر چهار محلی بودند که پس از انجام مطالعات پیشنهاد گردید و درنهایت کوی نصر برگزیده شد.

شهرداری تهران، شركت یادمان سازه را به‌عنوان مجری پروژه معرفی کرد. همچنین معمار و طراح پروژه، دكتر محمدرضا حافظی، استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه شهید بهشتی، معرفی شد.

در بخش‌هایی از الگوی برج میلاد، معماری ایرانی و گنبد به‌عنوان یکی از سازه‌های رایج در هنر کهن ایران، جلوه گری می‌کند. به گفته طراح اصلی برج، دکتر حافظی، الگوی برج میلاد از گنبد باغ دولت‌آباد یزد که یکی از ساده‌ترین فرم‌های گنبد را داراست، الهام گرفته شده است.

گنبد باغ دولت‌آباد بر اساس انتقال خطوط نیرو ساخته‌شده است و پیچیدگی‌هایی که در تزیینات سایر گنبدها دیده می‌شود را ندارد اما در عین سادگی، بسیار خوش‌ساخت و خوش‌ترکیب است.

این سازه از یک مقطع هشت‌ضلعی شکل شروع‌شده و در انتها به گنبد می‌رسد. معماران این ایده را به‌روز کرده و آن را در الگوی برج میلاد پیاده‌سازی کرده‌اند. به دلیل همین طراحی هوشمندانه این برج بلندقامت تداعی‌کننده روحیه شرقی و ایرانی و درعین‌حال مدرن می‌باشد. برج میلاد به‌عنوان یک اثر خوب هنری دارای ریخت و مفهوم عالی معماری است.

قطر برج میلاد در بخش رأس با طول 60 متر به بیشترین حالت خود می‌رسد که در ارتفاع 280 متری قرار دارد. کل حجم بتن‌ریزی برج 63 هزار مترمکعب بوده که 33000 متر آن سهم بدنه‌ی برج است. اسکلت فلزی این برج با از استفاده اتصالات صفحه فلزی و تیرهای شعاعی به بدنه بتنی وصل شده که این سازه فلزی وزنی نزدیک به 2000 تن دارد.

همچنین برای شیشه‌کاری برج حدود 17000 مترمربع شیشه استفاده شده است. برج میلاد در برابر وزش بادهای پیوسته با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و همچنین تندبادهای آنی با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت مقاوم‌سازی شده است.

برای این منظور ابزار دقیق استاتیکی و دینامیکی در زیر پی و بدنه برج کار گذاشته‌شده تا عملکرد نیروها بررسی‌شده و نتایج آن‌ها برای نگهداری و حفاظت از برج و همچنین کارهای تحقیقاتی استفاده شود.

این سازه به علت ارتفاع در معرض اصابت صاعقه قرار دارد که برای حفاظت از آن، سیم‌های مسی در بدنه‌اش تعبیه‌شده که تا کف پی امتداد می‌یابند. همچنین برای ثبت هرگونه حرکت احتمالی بدنه برج و محدوده اطراف آن، در بدنه و اطراف برج، شبکه‌ای به نام میکروژئودزی کار گذاشته‌شده است.

همه قطعات و عملیات انجام‌شده در ساخت برج شناسنامه‌دار هستند اطلاعات کامل آن‌ها در دسترس است تا دقت کار فنی در بیشترین حالت خود باشد. اکثر برج‌های دنیا شفت‌های گرد دارند،

به‌جز چند نمونه انگشت‌شمار مانند برج «سیان تاور» تورنتو که پلان سه پره دارد. پلان هشت‌ضلعی پایه برج میلاد یک معماری منحصربه‌فرد را برای این سازه به ارمغان آورده است.

 

معرفی بخش‌های پنج‌گانه و جاذبه‌های برج میلاد

 

بخش های برج میلاد
بخش های برج میلاد

شاید این سؤال که برج میلاد چندطبقه است به ذهن شما هم خطور کرده باشد. این برج از پی، ساختمان پای برج (لابی)، شفت، ساختمان رأس و دكل آنتن تشکیل‌شده است. لابی ۶ طبقه دارد که شامل دوطبقه زیرزمین است.

طبقات اول تا سوم لابی دارای ۸۳ واحد تجاری، رستوران‌های بین‌المللی و تریا بوده و طبقات اول و دوم زیر همکف شامل فضای اداری، تأسیساتی و مرکز داده‌ها و اخیراً محلی برای بازی کودکان هستند. مساحت کل لابی به حدود ۱۵۰۰۰ مترمربع می‌رسد.

در لابی برج، ۶ پله‌برقی نصب‌شده که می‌تواند ۹۰۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا کند. علاوه بر این ۴ دستگاه آسانسور نیز در لابی برج در نظر گرفته‌شده که در هر جابه‌جایی، ظرفیت حمل ۲۱ نفر را دارند.

بدنه برج میلاد یا شفت، محل عبور تأسیسات و آسانسورهای پرسرعت برج است و كاربری عمومی ندارد. به ازای هر 12 متر یك طبقه از برج برای دسترسی به تجهیزات تأسیساتی در نظر گرفته شده است. همچنین بر روی بدنه برج سنسورهای اندازه‌گیری آلودگی هوا، دوربین‌های كنترل ترافیك و غیره نیز نصب‌شده است.

حجم بتن‌ریزی شفت حدود 33000 مترمکعب بوده و ۶ دستگاه آسانسور در سه ضلع آن بکار رفته است که می‌توانند در کمتر از ۵۰ ثانیه بازدیدکنندگان را به رأس برج منتقل کنند. در جواب به این سؤال که برج میلاد چند پله دارد باید گفت در ضلع چهارم بدنه برج یک هزاروششصدونودوسه (۱۶۹۳) پله فرار نصب‌شده است.

برج میلاد یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های رأس در برج‌های مخابراتی دنیا را داراست. قطر برج میلاد در وسیع‌ترین طبقه آن به 60 متر می‌رسد. این بخش، اصلی‌ترین بخش برج است که در ۱۲ طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع بناشده است.

طبقه اول طبقه بحران و ضد آتش است که ظرفیتی ۶۰۰ نفری دارد و برای مواقع اضطرار ساخته‌شده است. طبقه دوم مخصوص تأسیسات برقی است.

طبقه سوم دارای سکوی دید سربسته و موزه شهرداری است که هدایای شهرداری‌های دیگر به شهرداری تهران در آنجا نگهداری می‌شود. در طبقه چهارم کافه‌تریا و موزه سکه و در طبقه پنجم برج، اولین موزه مشاهیر ایران ساخته‌شده است.

در طبقه ششم بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان با وسعت ۱۸۶۰ متر در ارتفاع ۲۷۶ متری زمین قرار دارد که در هر یک ساعت، یک دور کامل به دور خود می‌چرخد.

سکوی دید باز در طبقه هفتم برج میلاد قرار دارد و در آن دوربین‌هایی برای تماشای شهر گذاشته‌اند تا نمای 360 درجه کلان‌شهر تهران را بتوان با جزئیات بهتر دید. طبقه هشتم و نهم ،محل نگهداری تجهیزات مخابراتی است.

در طبقه دهم یک رستوران برای مراسم خاص وجود دارد و طبقه یازدهم مخصوص تأسیسات است. بالاترین قسمت برج، طبقه دوازدهم با نام گنبد آسمان یا گنبدی شیشه‌ای است. از بین همه بخش‌ها در داخل برج میلاد، معماری گنبد آسمان بیشتر متأثر از معماری اصیل ایرانی و عناصر طبیعت یعنی آب و باد و آتش و خاک است.

دکل آنتن برج میلاد با ارتفاع 120 متر، سازه‌ای از نوعی فولاد است که خاصیت ضد خوردگی دارد. در ساخت این دکل از 360.000 قطعه فولاد و پیچ و مهره استفاده‌شده است و وزن تقریبی آن به ۳۵۰ تن می‌رسد. سه نوع آنتن فرستنده در ۴۵ متر بالایی دکل کار گذاشته شده است، همچنین این قسمت دکل با نوعی فایبرگلاس پوشش داده شده است.

یک آسانسور دونفره نیز در داخل دکل آنتن برای انتقال کاربران تخصصی تا ارتفاع ۷۰ متری وجود دارد و دسترسی به دیگر قسمت‌های دکل آنتن از طریق پله‌های استخری میسر است.

امکانات تفریحی زیادی در داخل برج میلاد و همچنین محوطه آن برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌شده است. اولین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه با دو دلفین به نام‌های آلفا و کاسیا در این مجموعه طراحی و ساخته‌شده است که کودکان در کنار آن‌ها می‌توانند به شنا و قایق‌سواری بپردازند. زیپ­لاین و پل معلق دو جاذبه متفاوت و هیجان‌انگیز آن هستند.

اتاق فرار انیگما نیز یک بازی گروهی و معمایی جالب است که اوقات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. همان‌طور که گفته شد در طبقات زیرزمینی برج نیز، جاذبه‌هایی وجود دارد. کاربازیا فضایی تفریحی و مکانی برای کودکان ۲ تا ۱۳ سال و در منطقه منفی یک است که می‌توانند در آن در نقش شغل‌های مختلف بروند و بازی کنند.

قیمت بلیط برج میلاد 98 به نوع بلیط انتخابی بستگی دارد. برای بازدید از سکوی دید باز تنها کافی است 19 هزار تومان بپردازید. درصورتی‌که علاوه بر سکو می‌خواهید از چهار طبقه برج دیدن کنید که شامل گنبد آسمان، موزه مشاهیر و سکه نیز می‌شود باید بلیط کلی با قیمت 49 هزار تومان را تهیه نمایید.

4 نوع بلیط دیگر با عناوین بسته‌های برج­گردی با قیمت‌هایی از 70 تا 148 هزار تومان هم وجود دارد که با مطالعه جزئیات هریک می‌توانید بلیط موردنظر خود را از بین آن‌ها انتخاب نمایید.

برج میلاد در شب با نمای نورپردازی شده‌اش جلوه زیبایی به منظره آسمان تاریک تهران می‌بخشد. این سازه بلندقامت پایتخت‌نشین، یکی از نمادهای توانایی مهندسان و طراحان ایرانی بوده و تداعی‌کننده فرهنگ و هنر معماری ایرانی در کنار تکنولوژی‌های ساخت‌وساز نوین است.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
چطور با قطار از بندرعباس به تهران برسیم؟ | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…]  برج میلاد، از دیگر مکان‌های دیدنی شهر تهران است که با ۱۳ هزار متر زیربنا از نمادهای پایتخت به شمار می‌رود. این برج به دلیل ارتفاع زیادش تقریباً از همه جای تهران دیده می‌شود. ب […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x