تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

غار بیمار آب مشهد (آب شفابخش)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

استان خراسان مملو از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که از جایگاه ارزشمندی از حیث پدیده‌های زمین‌شناسی برخوردار است. در شمال خطه خراسان که در مجاورت استان گلستان قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ به استان خراسان شمالی تفکیک شد، آب‌وهوای مطبوع و کوه‌های بلند باعث به وجود آمدن جاذبه‌های طبیعی و سرسبز بسیاری شده است.

در قسمت جنوب خراسان نیز که به مرکزیت بیرجند به استانی جداگانه تفکیک شد، آب‌وهوای گرم و خشک و وجود کویرهای متعدد باعث به وجود آمدن اقلیمی متفاوت در این سرزمین شده است.

اما در میان این دو اقلیم، خراسان رضوی قرار دارد که یکی از پررفت‌وآمدترین استان‌های کشور است و سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. خیل عظیم مسافران و گردشگرانی که به خراسان رضوی سفر می‌کنند به نیت زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) است و از این حیث می‌توان مشهد را رتبه اول گردشگری مذهبی در ایران نامید.

بااین‌وجود باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر ظرفیت‌های موجود درزمینه جذب زائران، مشهد از ظرفیت‌های بسیاری در گردشگری طبیعی و جذب طبیعت گردان داخلی و خارجی نیز برخوردار است.

مناطق خوش آب‌وهوا در اطراف مشهد و وجود پدیده‌های مختلف طبیعی آن را به یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های ارزشمند ایران بدل کرده است؛ بنابراین یکی از نکاتی که می‌توان توجه مسافران را به آن جلب کرد طبیعت مشهد است و در این رابطه در صورت به‌کارگیری تبلیغات هدفمند می‌توان جاذبه‌های طبیعی مشهد را بیش‌ازپیش به مردم شناساند.

یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فردی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، غار بیمار آب مشهد است که کمتر کسی آن را می‌شناسد و شانس دیدن از نزدیک آن را داشته است. این غار یک نمونه ارزشمند است که در طول میلیون‌ها سال در اثر فرایندهای شیمیایی و فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها با آب ایجادشده و ساختار بی‌نظیری دارد. پس با ما همراه شوید تا یکی از دیدنی‌ترین غارهای مشهد را به شما معرفی کنیم تا درصورتی‌که در آینده شانس دیدن این غار به شما دست داد با آگاهی و اطلاعات از این جاذبه طبیعی منحصربه‌فرد بازدید کنید.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • درباره غار بیمار آب مشهد

  • ورود به غار

  • تالارهای بی‌نظیر بیمار آب

  • افسانه‌های محلی

 

درباره غار بیمار آب مشهد

غار بیمار مشهد
غار بیمار مشهد

غار بیمار آب در ۶ کیلومتری شهر مشهد و در دهکده کوشک یا کوشک‌آباد مشهد واقع شده است و از سه تالار و چندین حوضچه برخوردار است که دیواره‌های آن با استلاکتیک­های گل‌کلمی مزین شده است.

دهانه ورودی غار به‌صورت یک دهلیز به طول ۳ متر است که امکان ورود یک انسان بالغ را دارد، اما به دلیل دشواری عبور از برخی معابر ورود افراد بدون تجهیزات و امکانات مخصوص غارنوردی دشوار و خطرناک است.

اما پیش از آنکه به بررسی ویژگی‌های این غار بپردازیم شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که دلیل نام‌گذاری این غار به نام “بیمار آب” چیست و چه مفهومی در این عنوان نهفته است.

این نام توسط ساکنین محلی کوشک‌آباد مشهد انتخاب‌شده و علت نام‌گذاری آن به خاطر خاصیت شفابخشی آب داخل غار است، به‌طوری‌که محلیان این منطقه معتقدند آب شفابخش این غار می‌تواند موجب درمان بیماری‌هایی در انسان و دام شود.

به همین دلیل در برخی از برهه‌های سال، دامداران و کشاورزان منطقه با استفاده از طناب و سطل به برداشت از حوضچه آب مشغول می‌شوند و با خوراندن آب به حیوانات اهلی خود و یا پاشیدن آب بر پوست آن‌ها، تلاش می‌کنند بیماری‌هایی همچون زردی را برطرف کنند.

این حوضچه دقیقاً در انتهای اولین چاه غار است که حدود ۱۵ متر عمق دارد و آب‌های چکیده از سقف غار را جمع می‌کند. هرچند تاکنون تحقیقات علمی جهت اثبات خواص این آب انجام‌نشده، اما اعتقاد بومیان منطقه به خواص درمانی آن باعث شده نام “بیمار آب” بر آن گذاشته شود و به همین دلیل از جایگاه و ارزش بالایی در میان مردم برخوردار است.

 

ورود به غار بیمار

برای وارد شدن به بخش‌های میانی غار بیمار آب، تنها راه ورود، دهانه ابتدای غار با دهلیز ۳ متری است، اما باید توجه داشت که رسیدن به دهانه غار نیازمند کمی پیمایش و کوهنوردی است. به دلیل همین دشواری در دسترسی، بسیاری از قسمت‌های بیرونی و بافت‌های داخلی غار دست‌نخورده و سالم مانده است و آثار زباله یا دست‌نوشته‌های دیواری در آن به چشم نمی‌خورد.

قسمت سخت مسیر اما به اینجا ختم نمی‌شود و برای ورود به بخش‌های داخلی غار بیمار آب باید به اعماق چاه ۱۵ متری بروید که نیازمند تجهیزات مناسب است. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما می‌تواند ملحق شدن به گروه‌های کوهنوردی و غارنوردی باشد که امکان ورود افراد عادی را به برنامه‌های خود فراهم کرده‌اند. در غیر این صورت و بدون داشتن تجهیزات کافی، تجربه و راهنما ورود به غار می‌تواند خطرآفرین باشد.

غار بیمار آب مشهد
غار بیمار آب مشهد

پس از رسیدن به انتهای چاه، با یک دالان باریک به طول ۵ متر و ساختاری همچون V مواجه می‌شوید و عرض قسمت پایینی آن در حدود ۱ متر است و در قسمت‌های بالایی افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که کف دالان پر از آب است، عبور از این قسمت بدون خیس شدن کمی دشوار به نظر می‌رسد.

 

تالارهای بی‌نظیر غار بیمار آب

درصورتی‌که موفق به عبور از دالان غار بیمار آب شده­اید با یک تالار نسبتاً بزرگ با طول و عرض ۴ در ۳ متر مواجه می‌شوید که سقف بلند و حوضچه‌های کوچک آب شفابخش در کف، نمای فوق‌العاده‌ای را نصیبتان خواهد کرد. در کف غار و در منتهاالیه سمت راست حوضچه نسبتاً بزرگی وجود دارد و در کف آن یک استلاگمیت بزرگ به چشم می‌خورد. دیواره‌ها نیز پوشیده از استلاکتیت­های گل‌کلمی در رنگ‌ها و ساختارهای متنوعی است.

با عبور از این منطقه می‌توان به تالار دوم رسید، جایی که تقریباً سه برابر تالار قبلی مساحت دارد و طول و عرض آن به ترتیب ۱۰ و ۵ متر است. کف این قسمت، از خاک نمناک و نرمی پوشیده شده است که ساختار منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.

اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید بر روی سقف غار بیمار آب ، خفاش‌های آویزان شده را نیز ببینید. این خفاش‌ها از دانه‌های روغنی تغذیه کرده و در حفره‌های موجود در سقف غار تخم‌گذاری می‌کنند.

اگر در فصل زمستان وارد غار می‌شوید باید مراقب بیدار شدن خفاش‌ها باشید، زیرا خفاش‌ها در زمستان به خواب زمستانی فرو می‌روند و درصورتی‌که از خواب بلند شوند به دلیل سوختن چربی ذخیره‌شده ممکن است قادر به دوام حیات تا فصل بهار نباشند.

اگر قصد ادامه مسیر را دارید می‌توانید به تالار سوم نیز وارد شوید. هرچند ورود به این قسمت تنها توسط غارنوردان حرفه‌ای تاکنون میسر شده و کمتر کسی موفق به رسیدن به آن شده است. برای رسیدن به آن در انتهای تالار دوم پس از عبور از ستون آهکی بسیار بزرگی که ارتفاع ۲ متری و قطر ۲۰ سانتی‌متری دارد با دیواره‌ای گل‌کلمی به ارتفاع ۵ متر مواجه می‌شوید که نیازمند صعود با تجهیزات مناسب است.

بااین‌حال هنوز اطلاعات مناسبی از قسمت‌های دیگر تالار در دست نیست و چه‌بسا بخش‌های ناشناخته‌ای وجود دارند که تاکنون کشف نشده‌اند.

 

افسانه‌های محلی

درباره غار بیمار آب افسانه‌های بسیاری نیز وجود دارد که در طول صدها و شاید هزاران سال به‌صورت سینه‌به‌سینه نقل‌شده و نمی‌توان درستی یا نادرستی آن‌ها را اثبات کرد. یکی از معروف‌ترین این افسانه‌ها وجود اژدهایی بزرگ در غار است که وظیفه نگهداری و صیانت از غار را بر عهده دارد. عده دیگری از بومیان اطراف غار بیمار آب مشهد معتقدند این غار توسط عده‌ای آدم‌خوار تحت سلطه قرار دارد و برخی از افرادی که به بازدید از غار پرداخته و ناپدیدشده‌اند توسط اقوام آدم‌خوار خورده شده‌اند.

برخی دیگر هم باور دارند در این غار جنیان زندگی می‌کنند و افرادی هم برای گرفتن موکل از میان این موجودات به درون غار می‌روند و گاهی تا چندین هفته در آن می‌مانند. این دست افسانه‌ها در مورد برخی از دیگر غارهای مشهد نیز وجود دارد.

همان‌طور که اشاره شد غار بیمار آب مشهد غاری نسبتاً دشوار جهت ورود و پیمایش است، اگرچه در طول مسیر حوضچه‌ها و مسیرهای آبی بسیاری وجود دارد اما نمی‌توان به‌طورکلی عنوان غار آبی را بر آن نهاد زیرا گستره و پهنه آن به‌قدری وسیع نیست که همچون غار علی‌صدر امکان قایقرانی یا شنا در آن وجود داشته باشد.

برخی از مجاری و دالان‌ها به‌گونه‌ای نیستند که به‌سادگی بتوان از آن‌ها عبور کرد، اما باید توجه داشت یکی از اصلی‌ترین دلایل بکر بودن و دست‌نخورده ماندن این غار همین صعب‌العبور بودن است که باعث شده افراد کمی برای ورود به آن موفق شوند.

بااین‌حال نمی‌توان از حس بی‌نظیر قرار گرفتن در اعماق زمین، درست درجایی که میلیون‌ها سال زمان برای تشکیل تک‌تک قطعات آن صرف شده است چشم‌پوشی کرد و بدون شک برای کسانی که درک صحیحی از طبیعت اطراف خود دارند، این غار بی‌بدیل که یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعی مشهد به شمار می‌رود، تجربه خاص و تکرار نشدنی خواهد بود.

اگرچه بازدید از طبیعت مشهد و نقاط دیدنی طبیعی آن بسیار لذت‌بخش است، اما باید توجه داشت که این غار از حیث دشواری و میزان خطر برای یک تفریح خانوادگی یا دورهمی دوستانه جای مناسبی نیست و برای بازدید از آن نیاز به آمادگی جسمانی، تجهیزات مناسب غار نوردی و راهنمای محلی یا فردی باتجربه است که می‌تواند خطرات احتمالی را به حداقل برساند. بااین‌حال اگر از آمادگی و شرایط لازم برخوردارید توصیه می‌کنیم فرصت بازدید از غار بیمار آب مشهد را از دست ندهید و از دیدن این پدیده بی‌نظیر لذت ببرید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • استفاده از ظروف چینی در پذیرایی­ها
  • سرو پیش غذا

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
جاذبه‌های طبیعی مشهد | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] دیگر از جاذبه‌های طبیعی خراسان رضوی، غار بیمار آب است که شش کیلومتری “کوشک‌آباد”، یکی از توابع […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x