تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بوستان مینیاتوری مشهد

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بوستان مینیاتور مشهد ، آینه‌ی تمام نمای ایران بوده و به‌نوعی ایران را در مقیاسی کوچک در دل خود جای داده است، علاوه بر این‌ها بوستان مینیاتوری استان خراسان رضوی به‌عنوان اولین پارک مینیاتور در شرق کشور احداث‌شده و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایران را در ابعادی کوچک و مینیاتوری شده به نمایش گذاشته است.

از مشهورترین ماکت‌های مینیاتوری موجود در این پارک می‌توان به آرامگاه شاعران نامی کشور چون فردوسی و عطار اشاره کرد، همچنین این بوستان، ماکت مکان‌های تاریخی چون تخت جمشید، روستای کندوان، باغ شازده کارون، پل خواجو و ایستگاه راه‌آهن مشهد را در دل خود جای داده است.

علاوه بر این‌ها بوستان مینیاتوری مشهد فضایی بزرگ و آرام در ابعادی ۸ هکتاری است و شما می‌توانید علاوه بر مشاهده‌ی نمادهای فرهنگی و نقاط مختلف کشور، پیاده‌روی آرام بخشی نیز با اعضای خانواده‌ی خود داشته باشید.

این مقاله خود به‌نوعی زیرمجموعه‌ای از راهنمای سفر به مشهد بوده و در مورد نحوه‌ی ساخت و هدف از احداث چنین بوستانی صحبت خواهد کرد، سپس در مورد انواع زمین‌های بازی و ماکت‌هایی که در بوستان قرار دارد توضیحاتی ارائه‌شده و نحوه‌ی دسترسی و ساعات کاری بوستان نیز توضیح داده خواهد شد. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • با بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی بیشتر آشنا شوید

  • در بوستان مینیاتوری مشهد چه چیزهایی وجود دارد؟

  • هدف از ساخت ماکت‌های پارک مینیاتوری مشهد

  • ساعت کاری و نحوه‌ی دسترسی به بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی

 

با بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی بیشتر آشنا شوید

بوستان مینیاتوری مشهد
بوستان مینیاتوری

در یک بررسی کلی فضای بوستان مینیاتوری هزینه‌ای ۲۸ میلیارد تومانی در برداشته و ۵۸ نماد و سازه در آن موجود است، این سازه‌ها شامل نمادهای فرهنگی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران هستند که گهگاه میان آن‌ها نشانی از نمادهای مذهبی و آثار دینی ایران نیز یافت می‌شود.

زمانی که بوستان مینیاتوری مشهد افتتاح شد تنها ۹ نماد از این ۵۸ تا به نمایش عمومی درآمد. در حال حاضر نیز کارکنان این بوستان در تلاش هستند تا به تعداد این سازه‌ها افزوده و تاریخ و سرگذشت این ملت را به‌صورت منسجم‌تر در یک مکان مشخص جمع کنند.

 

۹ عنصری که تاکنون به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند شامل آرامگاه فردوسی، آرامگاه عطار نیشابوری، سد کارون، تخت جمشید، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان (که در کرمان است)، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد، راه‌آهن مشهد و پل خواجو است.

لازم به ذکر است که پارک‌های مینیاتوری به‌طورکلی جزء بوستان‌هایی محسوب می‌شوند که بر روی موضوعی خاص تمرکز کرده و تنها در همان زمینه فعالیت می‌کنند. ممکن است این بوستان‌ها چون موزه‌ی تمدن روم، بازسازی­ای از گذشته باشد و شکل قدیمی شهر یا کشوری را به نمایش بگذارد یا اینکه چون پارک تفریحی بیلوند شهری مدرن و مینیاتوری در میان حوضچه‌های کوچک آب بسازد.

با این توضیحات می‌توان حدس زد که بوستان مینیاتوری مشهد نیز باید روی موضوع خاصی جولان داده و هدف خاصی داشته باشد، بله درست حدس زدید. بوستان مینیاتوری مشهد نیز مشخصاً برای نمایش آثار تاریخی ایران در مقیاسی کوچک بنا شده است.

پایه‌های ساخت پروژه‌ی بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۲ پی‌ریزی شد. هدف از احداث این بوستان توسعه‌ی فضاهای سبز بود و در کنار آن تصمیم گرفته شد که فضاهای گردشگری اقصی نقاط ایران نیز به نمایش عموم درآید. چراکه هر بنایی برای خود ارزش تاریخی و ملی دارد و وظیفه‌ی ماست که به شکل‌های مختلف آن را به همه بشناسانیم.

بوستان مینیاتوری یکی از این راه‌ها است که به بهترین شکل انواع بناهای تاریخی را دوباره‌سازی کرده و کمک شایانی به حفظ آن‌ها می‌کند. با این تعاریف درنهایت در سال ۱۳۹۵ بوستان مینیاتوری مشهد به بهره‌برداری رسید و تاکنون نیز ساخت ماکت‌های جدید و گسترش بوستان ادامه دارد.

بوستان‌های مینیاتوری گاه پیشینه‌ی سرزمینی را در قالب یک سرگرمی جذاب ارائه می‌کنند، به‌گونه‌ای که نه ارزش آثار ارزشمند موجود در آن زیر سؤال برود و نه فضایی خشک و خسته‌کننده داشته باشد.

 

باید خاطرنشان کرد که این بوستان تنها در ماکت‌ها خلاصه نمی‌شود و از مجموع ۸ هکتاری که در اختیار این مجموعه قرار داده­شده استفاده‌های مفید دیگری نیز شده است. زمین ویژه‌ی بازی کودکان با مساحتی بالغ‌بر ۴۰۸ مترمربع یکی از این امکانات است که می‌توانید با خیال راحت کودکان خود را به اینجا سپرده و خود به گردش بپردازید، همچنین پارکینگ اختصاصی بوستان نیز با هزینه‌ای اندک تا زمان بازگشت شما امانت‌دار اتومبیلتان خواهد بود.

 

در بوستان مینیاتوری مشهد چه چیزهایی وجود دارد؟

قسمتی که به ماکت‌ها اختصاص داده شده در مسیر ریل راه‌آهن قرار دارد، مسیری به طول ۹۲۰ متر که موجب شده مسافران قطار نیز به‌راحتی بتوانند این آثار مینیاتوری را مشاهده کنند. از آن گذشته هر بوستانی به شهرت گل‌هایش شناخته می‌شود،

بوستان مینیاتوری مشهد نیز گل‌های زیبایی دارد که دیدنشان نشاط روح است و شادی دل! قبل از اینکه ماکت‌ها به بوستان اضافه شوند وجود همین گل‌ها و گیاهان سبب‌ساز شهرت آن بود اما پس‌ازاینکه ماکت‌های مینیاتوری نیز اضافه شدند انواع گل‌های دائم و فصلی در اشکال مختلف در تمام مناطق کاشته شده و فضا را زیباتر ازآنچه که بود، کردند.

از دیگر جاذبه‌های موجود در این بوستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریاچه‌ای در اندازه‌ی ۲۰۹۵ مترمربع

  • پیست مسابقات ماشین کنترلی برای علاقه‌مندان به ماشین‌های RC که به شکل نقشه‌ی ایران است.

  • مسیر مخصوص پیاده‌روی به طول ۱۲۶۴ متر

  • زمین‌بازی مخصوص بازی‌های محلی مربوط به شهرهای مختلف همراه با رمپ تماشا

  • رودخانه‌ای به طول ۲۱۶ متر

 

بسیاری از این جاذبه‌ها تکمیل‌شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و تعدادی نیز در حال ساخت هستند و در آینده‌ای نه‌چندان دور بهره‌برداری خواهند شد.

از مهم‌ترین عواملی که سبب موفقیت این مجموعه گردیده توجه سازندگان به مسئله‌ی ایران‌شناسی و معماری بومی است. شناخت انواع اقلیم‌ها و شبیه‌سازی بناهای تاریخی در اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر از مقیاس واقعی، کار آسانی نیست، بنابراین کسب این درجه از استقبال نیازمند تلاشی خستگی‌ناپذیر بوده که عوامل این مجموعه به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند.

 

هدف از ساخت ماکت‌های پارک مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد می‌توانست چون بسیاری از پارک‌ها محیطی روتین و تکراری داشته باشد و مردمی که صرفاً برای پیاده‌روی به آنجا مراجعه می‌کنند، چندی می‌نشینند و سپس به خانه باز‌گردند، اما هدف جذب مخاطب و به کار بستن قوه‌ی تخیل و فکر او بود، تا با دیدن هر ماکت و ساخت یک دنیای فانتزی در ذهن خود، اندازه‌ی واقعی آن‌ها را تصور کند و بعدی دیگر هر سازه را ببیند.

خب بسیاری از سازه‌هایی که در بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی قرار دارند برای افراد شناخته‌شده نیستند، به‌عنوان‌مثال راجع به شهری چون کرمان مردم به‌خوبی مجموعه‌ی گنجعلیخان و حمام وکیل کرمان را می‌شناسند،

یا چه کسی هست که به کرمان رفته باشد و گند جبلیه و ارگ بم را ندیده بازگردد؟. درعین‌حال مکان‌هایی هستند که در عین زیبایی بی‌نظیر خود ناشناخته باقی‌مانده‌اند و کمتر کسی اصلاً نمی‌داند چنین جایی نیز وجود دارد و البته ارزش تاریخی نیز دارد. یکی از این بناهای تاریخی که بسیار مهجور مانده باغ شاهزاده ماهان در کرمان است.

بسیاری از گردشگران ایرانی این باغ زیبا و خوش‌ آب‌وهوا را نمی‌شناسند و درنتیجه کرمان را بدون دیدن آنجا ترک می‌کنند. این باغ نه‌تنها طبیعت زیبایی دارد که هوای مساعدش سبب شده گردشگران خارجی در تحقیقی کوچک اینجا را پیداکرده و باعلاقه‌ای خاص از آن دیدن کنند.

باغ شاهزاده ماهان که با نام باغ شازده ماهان نیز شناخته می‌شود از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین باغ‌های زمان قاجار است که به دستور محمدحسن خان، سرداری ایروانی که حاکم کرمان نیز بود ساخته شد. از اعجاز جالب این باغ این است که درست وسط کویر بنا نهاده است. باغی که در ۳۵ کیلومتری کرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از طریق جاده‌ی کرمان به بم اقدام کنید.

باغ مینیاتور کرمان
باغ مینیاتور کرمان

می‌بینید؟ کمتر کسی این اعجاز بشر ساز را دیده، اما در میان ماکت‌های مینیاتوری پارک مینیاتوری مشهد این مورد به چشم می‌خورد و خب بی‌شک پس از دیدن آن کنجکاو خواهید شد و در مورد آن تحقیق خواهید کرد. بدین‌صورت هدف والای احداث این بوستان محقق شده و افراد به سمت بناهای تاریخی و زیبای کشور جذب می‌شوند.

چه کسی است که دوست داشته باشد تاریخ سرزمینش به فراموشی سپرده شود؟ مخصوصاً ما ایرانیان با فرهنگی ۲۵۰۰ ساله و این حجم از هنردوستی و هنرآفرینی بی‌شک باید تلاش‌های بیشتری نیز برای حفظ و احیای آن بکنیم. ماکت‌های مینیاتوری پارک مینیاتوری مشهد به‌خوبی به این امر مهم رسیده و این زیبایی‌ها را به‌صورت یکجا از گوشه گوشه‌ی سرزمینمان ایران جمع‌آوری کرده‌ است.

در این صورت اگر یک روز وقت بگذارید و با خانواده سری به این بوستان بزنید گویی نیمی از ایران را زیر پا گذاشته‌اید و هنر معماری را به‌گونه‌ای دیگر و ظرف مدت کمی به تماشا نشسته‌اید.

 

ساعت کاری و نحوه‌ی دسترسی به بوستان مینیاتور استان خراسان رضوی

این بوستان همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه‌ شب میزبان شما سروران گرامی خواهد بود. ساعت کاری پارک مینیاتوری مشهد به‌گونه‌ای است که شب‌ها نیز می‌توانید به همراه خانواده در این مجموعه حضور یافته و زیبایی پارک را ادغام‌شده با روشنایی شب مشاهده کنید.

اگر هم در منابع مختلف به دنبال راهنمای سفر به مشهد هستید، فراموش نکنید که دیدن اینجا نیز خالی از لطف نیست و می‌توانید ساعاتی را به بررسی این مکان آموزشی و تفریحی اختصاص دهید.

 

آدرس دقیق بوستان مینیاتوری مشهد: خراسان رضوی، مشهد، بزرگراه میثاق، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، سجادی ۲۶ و درنهایت بوستان مینیاتوری مشهد. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید با شماره تلفن پارک مینیاتوری مشهد به شماره ۳۵۲۴۴۲۲۰ -۰۵۱ جهت مطرح کردن سؤالات خود و هماهنگی‌های لازم، تماس حاصل بفرمائید. هزینه‌ی ورودی پارک مینیاتوری مشهد رایگان نبوده و مقداری جزئی (۱۵۰۰ تومان) به ازای هر نفر باید پرداخت کنید.

[irp posts=”2371″ name=”ارزانترین بلیط قطار تهران مشهد”]

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • استفاده از ظروف چینی در پذیرایی­ها
  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x