تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

پارک وکیل‌آباد (باغ وکیل‌آباد مشهد): آدرس +تصاویر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پارک وکیل آباد مشهد :

مشهد مقدس یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای ایران است که درزمینه گردشگری حرف اول را می‌زند. سالانه میلیون‌ها زائر به‌قصد زیارت حرم امام رضا (ع) به این شهر سفر می‌کنند و علاوه بر حضور در حرم مطهر رضوی به دیگر جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی مشهد نیز سری می‌زنند.

وجود روستاهای خوش آب‌وهوا در اطراف مشهد و پارک‌های جنگلی و تفریحی در داخل شهر باعث شده تا گردشگران از حیث گذراندن یک مسافرت زیارتی-تفریحی با کمبودی مواجه نباشند.

نواحی ییلاقی طرقبه و شاندیز، مجموعه کوه سنگی، باغ ملی، باغ گیاه‌شناسی و حتی شهربازی و پارک ملت مشهد ازجمله تفرجگاه‌هایی هستند که تقریباً در تمامی طول سال مملو از مسافران و ساکنین مشهد هستند و فضای دل‌انگیزی بر آن‌ها حاکم است.

پرداختن به تمام جاذبه‌های دیدنی مشهد در قالب یک متن امکان‌پذیر نیست، ولیکن در این نوشتار قصد داریم شما را با یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های مشهد، یعنی پارک وکیل‌آباد به‌عنوان وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین پارک جنگلی مشهد آشنا کنیم و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همراه شوید تا اگر سفر به مشهد برنامه ریزی نمودید اطلاعات مختصر و صدالبته مفیدی برای بازدید از این مکان زیبا داشته باشید. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • تاریخچه و ویژگی‌های باغ وکیل‌آباد

  • دسترسی و امکانات پارک وکیل‌آباد

  • باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد

  • دیگر تفریحات موجود در منطقه وکیل‌آباد

  • جمع‌بندی

 

تاریخچه و ویژگی‌های باغ وکیل‌آباد

پارک وکیل‌آباد که با نام‌های دیگری چون باغ وکیل‌آباد و بوستان جنگلی وکیل‌آباد نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین پارک مشهد است و به علت دارا بودن درختان کهن‌سالی مانند سرو، کاج و چنار، نهرهای پر آب و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا موردتوجه بسیاری از دوستداران طبیعت و خانواده‌هایی است که به‌قصد تفریح به این مکان زیبا مراجعه می‌کنند.

این باغ زیبا در گذشته به نام باغ میرطراز شناخته می‌شد و در سال ۱۳۴۸ توسط حاج‌آقا حسین ملک­التجار وقف عام گردید. باغ وکیل‌آباد بیش از ۷۰ هکتار مساحت دارد و بزرگ‌ترین ییلاقات عمومی شهر مشهد محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته امکانات رفاهی و تفریحی همچون موزه، سینما، پارک بازی و باغ‌وحش نیز به آن اضافه شده است.

باغ وکیل آباد مشهد
باغ وکیل آباد

باغ وکیل‌آباد به‌وسیله آب قناتی آبیاری می‌شود که سرچشمه آن بند گلستان بوده و رودخانه بسیار زیبایی نیز در سطح آن جاری است. تقریباً در تمامی فصول سال درختان همیشه سرسبز وجود دارند که به مناظر و چشم‌انداز باغ شکوه خاصی می‌دهند، بااین‌حال بهترین زمان برای رفتن به این منطقه فصل بهار است که درختان پر از رنگ و سرحال هستند.

[irp posts=”2805″ name=”خرید بلیط اینترنتی قطار مشهد”]

دسترسی و امکانات پارک وکیل‌آباد

اگر به دنبال این هستید که بدانید وکیل‌آباد مشهد منطقه چند است و آدرس آن کجاست؟ باید گفت این پارک وسیع در منطقه ۹ مشهد بر اساس تقسیمات شهرداری و در غربی‌ترین نقطه شهر، درست بر سر دوراهی طرقبه و شاندیز قرار دارد.

برای دسترسی به این پارک باید به ۸ کیلومتری شمال غربی مشهد و در انتهای بلوار وکیل‌آباد بروید. بهترین وسیله نیز خودروی شخصی و یا تاکسی‌های مشهد هستند که ظرف مدت کوتاهی شما را به مقصد می‌رسانند.

با استفاده از قطار شهری مشهد نیز می‌توان به این پارک دسترسی یافت. فاصله وکیل‌آباد تا حرم امام رضا (ع) ۲۰ کیلومتر است، اما ازآنجایی‌که از بلوار وکیل‌آباد نیز به آن دسترسی دارید بنابراین هر زمان که مایل باشید می‌توانید سریعاً(حدوداً ۳۰ دقیقه) از هتل و یا اقامت سرای خود به این مجموعه برسید.

باغ وکیل آباد مشهد
باغ وکیل آباد مشهد

بوستان جنگلی وکیل‌آباد در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداری بازسازی شد و زیباسازی فضای پارک با استفاده از مصالح طبیعی و هدایت رودخانه‌ها و قنات‌ها در دستور کار قرار گرفت که با استقبال مردم نیز مواجه شد.

ازآنجایی‌که بستر این پارک سنگ خارا یا گرانیت است و ضمن استحکام، از زیبایی خوبی برخوردار است، در بسیاری از مناطق پارک همچون پیاده‌روها و پله‌ها از این سنگ استفاده‌شده که نمای زیبایی به محوطه داده است.

پارک وکیل‌آباد در ۸ کیلومتری شمال غربی مشهد و در انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد. فاصله وکیل‌آباد تا حرم امام رضا (ع) ۲۰ کیلومتر است بنابراین نیم‌ساعته می‌توانید خود را به این منطقه برسانید.

بااین‌وجود به دلیل آن‌که این باغ محصور نیست، از جهات مختلف مورد تعرض مردم و برخی نهادها و سازمان‌ها قرارگرفته و دچار آسیب‌هایی شده است. بااین‌حال تلاش شده تا با بازسازی بخش‌های قدیمی، احداث پارکینگ، سرویس بهداشتی و دیگر امکانات زیرساختی، این مکان به محلی زیبا برای تجمع و استراحت زائرین مشهد مقدس و بازی و سرگرمی اهالی تبدیل شود.

در طول یک دهه گذشته امکانات مناسبی ازجمله بوفه و رستوران، وسایل بازی کودکان، سینمای ۵ بعدی، آب‌نماهای زیبا و دیگر امکانات تفریحی به این مجموعه اضافه‌شده و در حال حاضر ازلحاظ امکانات جهت پذیرایی از مسافران و زائران دچار کسری نمی‌باشد.

هرچند تنها در صورت رسیدگی به درختان کهن‌سال این مجموعه و ایجاد شرایط نگهداری مناسب، می‌توان گفت مسئولان پارک وکیل‌آباد به وظایف خود به‌خوبی عمل کرده‌اند و ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

 

باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد

یکی از جاذبه‌های اصلی پارک وکیل‌آباد که همواره پذیرای گردشگران است، باغ‌وحش وکیل‌آباد است که دارای انواع حیوانات آبزی و خشکی­زی است. حیوانات گوشت‌خوار، علفخوار، پرندگان و خزندگان مختلفی در این باغ نگهداری می‌شوند و ازآنجایی‌که این باغ‌وحش تنها باغ‌وحش مشهد و خراسان رضوی است، یکی از اصلی‌ترین نقاط برای بازدید از حیوانات به شمار می‌رود که روزانه ۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

قدمت باغ‌وحش وکیل‌آباد به حدود ۶۵ سال پیش بازمی‌گردد. این باغ‌وحش جزء اولین باغ‌وحش‌هایی بود که به شکل امروزی احداث شدند و جزء معروف‌ترین باغ‌وحش‌های حال حاضر ایران به شمار می‌رود.

بااین‌حال معروفیت این باغ‌وحش نتوانسته بر کیفیت عملکرد آن تأثیر مثبتی بگذارد و به دلیل فضای کم نگهداری حیوانات و شرایط زیستی نه‌چندان مناسب، بارها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. چندین مورد توقف موقت فعالیت هم در کارنامه باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد به چشم می‌خورد.

باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد
باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد

در این باغ‌وحش حدود ۸۵۰ حیوان از ۱۲۵ گونه جانوری نگهداری می‌شوند که حدود نیمی از آن‌ها بومی هستند. ازجمله حیوانات موجود می‌توان به پلنگ آفریقایی، شیر آفریقایی، ببر بنگال، کفتار، شتر لاما، گوسفند بربر، کانگورو، خرس، شامپانزه، بونوبو، گراز و چندین نوع پرنده اشاره کرد.

در این باغ‌وحش همچنین قسمت جداگانه‌ای برای حیوانات تاکسیدرمی ­شده در نظر گرفته شده که جاندارانی مانند مار، سوسمار و تمساح پوزه‌کوتاه در آن به چشم می‌خورد.

در باغ‌وحش وکیل‌آباد حدود ۸۵۰ حیوان از ۱۲۵ گونه جانوری نگهداری می‌شوند که حدود نیمی از آن‌ها بومی هستند.

ساعت کار باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا پیش از غروب آفتاب می‌باشد و قیمت بلیت باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد نیز برای هر نفر ۱۰۰۰۰ تومان است که در صورت علاقه‌مندی به بازدید از قسمت خزندگان و مارهای مجموعه، مبلغ ۲۰۰۰ تومان به آن اضافه می‌شود.

شماره تلفن پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد و باغ‌وحش آن نیز جهت برقراری تماس و دریافت اطلاعات مجموعه ۰۵۱۳۵۰۱۴۴۳۳ است که پاسخگوی علاقه‌مندان خواهد بود.

 

دیگر تفریحات موجود در منطقه وکیل‌آباد

پارک وکیل آباد
پارک وکیل آباد

اما علاوه بر وجود باغ‌وحش در محدوده بوستان جنگلی وکیل‌آباد، تفریحات دیگری نیز برای علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجان‌انگیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پارک آبی موج‌های خروشان مشهد و پیست کارتینگ اشاره کرد که همه‌روزه برای علاقه‌مندان در دسترس است

. وجود دریاچه فصلی در پارک وکیل‌آباد باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها که به‌قصد تفریح و استراحت به این منطقه سفر می‌کنند، بتوانند مدتی را در کنار دریاچه نشسته و از صدای آب، ‌و هوای مطبوع پارک لذت ببرند.

در نزدیکی این منطقه برای کودکان نیز شهربازی نسبتاً بزرگی به نام “کوهستان پارک شادی” وجود دارد که مکان خوبی برای بازی و سرگرمی فرزندان به شمار می‌رفت اما بنا به دلایلی در سال‌های گذشته به تعطیلی کشیده شد و هم‌اکنون دستگاه‌های آن در حال خاک خوردن است.

یکی از نکات تلخ در سابقه پارک وکیل‌آباد به سیلاب بهار ۹۸ برمی‌گردد. در فروردین امسال بود که سیل وکیل‌آباد مشهد منجر به آسیب رساندن به برخی امکانات و از بین رفتن قسمتی از گیاهان و مراتع سرسبز باغ شد. این حادثه به دلیل عدم ایمن‌سازی مسیر جریان رودخانه وکیل‌آباد رخ‌داده که ممکن بود با آسیب‌های جانی و مالی گردشگران همراه شود.

 

جمع‌بندی

اما علیرغم تمام این موارد، ساکنین مشهد و مسافران این سرزمین مقدس از پارک وکیل‌آباد همواره به نیکی و خوشی یاد می‌کنند و این محل یادآور خاطرات بسیاری برای آن‌هاست. باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر قصد بازدید از قدیمی‌ترین پارک مشهد یعنی باغ وکیل‌آباد را دارید ترجیحاً برنامه خود را به روزهای میانی هفته اختصاص دهید و از موکول کردن آن به روزهای تعطیل و به‌خصوص جمعه‌ها خودداری کنید که با شلوغی جمعیت مواجه نشوید.

آب آشامیدنی و بوفه‌هایی که انواع خوراکی‌ها را به فروش می‌رسانند، امکانات اولیه پارک را تأمین می‌کنند، اما بسیاری از افراد مایحتاج خود را همراه خود می‌آورند و با پهن کردن سفره پیک‌نیک برای چند ساعت به استراحت و گذراندن اوقات فراغ خود می‌پردازند.

سطل‌های زباله به تعداد مناسبی در پارک تدارک دیده شده است، اما توصیه می‌شود خانواده‌ها به همراه خود کیسه‌زباله داشته باشند و آشغال‌های خود را در انتهای برنامه جمع‌آوری کنند.

حال که با پارک و قیمت و ساعت کار باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد کمی آشنا شدید برای گذراندن اوقاتی دل‌چسب در آن آماده هستید. توصیه می‌شود در برنامه سفر خود حتماً بخشی از زمان را به بازدید از جاذبه‌های طبیعی همچون باغ وکیل‌آباد اختصاص دهید تا علاوه بر آشنایی با مناطق طبیعی و تاریخی هر شهر و روستا، به‌واسطه آب‌وهوا و لذت کسب‌شده از شورونشاط حاکم بر چنین مجموعه‌های طبیعی، انرژی لازم را برای ادامه برنامه سفر خود کسب کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها و سایر کلاس‌های پنج ستاره (ضمن شستشوی روزانه کلیه اقلام مورد استفاده مسافرین و ارائه به شکل وکیوم)
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
مکان های دیدنی مشهد | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] وحش مشهد در محدوده باغ وکیل آباد قرار دارد که یکی از باغ وحش های بزرگ ایران در باغ وکیل […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x