تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ ارم شیراز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

باغ ارم شیراز یکی از باغ‌های تاریخی استان فارس است. جاذبه دیدنی که در شهر شیراز واقع شده با نام باغ ارم شیراز شناخته می‌شود. بناهای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی واقع در آن، این باغ را در زمره باغ‌های منحصر به فرد کشور قرار داده است.

باغ ارم در شمال غرب شیراز ، نمونه ای از باغ های بی نظیر تاریخی ایرانی است که امروز در دست نقاش طبیعت، جلوه گری می کند، زیبایی خلقت و شکوه فصل های مختلف را در این باغ می توان نظاره گر بود.

در زمان ناصرالدین شاه ساخت عمارت اصلی باغ ارم توسط حسین علی خان نصیرالملک آغاز شد و با مرگ وی ابوالقاسم خان نصیر الملک آن را تکمیل کرد. بعدها دولت مالک باغ ارم شد و این باغ، تحت اختیاردانشگاه شیراز قرار گرفت. اما در سال ۱۳۵۸ آثار این باغ، به همت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد. در سال ۱۳۹۰ نیز یونسکو باغ ارم را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند.

با توجه به اینکه تنوع گیاهی باغ ارم بسیار زیاد است و گیاهان زیادی از تمام نقاط دنیا به این باغ آورده شده اند، هم اکنون از این باغ به عنوان باغ گیاه‌شناسی نیز استفاده می‌شود و در اختیار دانشکده کشاورزی شیراز است.

سال‌ها پیش اراضی کوشک که در منطقه غربی باغ قرار داشت هم به مساحت این باغ افزوده شد و اکنون مساحت کلی باغ به حدود ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ متر مربع می رسد.

 

باغ ارم شیراز کجاست

آدرس باغ ارم شیراز
آدرس باغ ارم شیراز

این باغ  در قسمت شمال غربی این شهر قرار گرفته و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند اگر از قسمت های جنوبی شهر به سمت باغ ارم می‌روید باید خود را به خیابان آزادی برسانید و از آنجا واردخیابان ارم بشوید. اگر خیابان ارم را تا نزدیکی میدان ارم ادامه بدهید، باغ ارم در سمت چپ شما قرارخواهد داشت

باغ ارم پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک به فرزندش رسید و پس از چندی به یکی از سران ایل قشقایی فروخته شد. سپس به تصرف دولت درآمده و به دانشگاه شیراز واگذار شده است. دانشگاه شیراز مدتها به

عنوان کاخ پذیرایی از آنجا استفاده می‌نمود. در سالهای ۱۳۵۰_۱۳۴۵ه.ش این باغ با اعتبار واگذاری از طرف سازمان برنامه و بودجه و زیر نظر مسئولین وقت دانشگاه، تعمیر اساسی شده و زمین وسیعی نیز در حاشیه بلوار ارم و بلوار آسیاب سه‌تایی به آن افزوده شده است.

امروزه باغ ارم همچنان در اختیار دانشگاه شیراز می‌باشد و در حقیقت به تمام مردم تعلق دارد باغ ارم شیراز به عنوان مکانی دیدنی و تفریحی مورد بازدید مردم و سیاحان قرار می‌گیرد. شیوه معماری عمارت باغ ارم که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژگیهایی که دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است.

 

پلان و مقطع باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم شیراز نمونه نسبتا کاملی از ساختمانهای اواسط دوره قاجاریه است . شیوه معماری عمارت باغ ارم شیراز که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژ گی هائی که دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اصلوب معماری زندیه و صفویه است .

حتی نقوش کاشیهای نمای عمارت نیز تقلید کاملی از تصاویر روی دیوارهای یکی از عمارات عهد صفویه میباشد . این ساختمان دارای سه طبقه است بام آن شیروانی است و در جلو ، ایوانی دو ستونی با سقف مسطح دارد .

طبقه زیرین که هم سطح زمین است در وسط دارای یک تالار اصلی بنام حوضخانه است . دو طرف این حوضخانه دو راهرو است و در انتهای هر دو راهرو پله هائی برای رفتن به طبقه بالا ساخته شده است . در دو طرف راهروها نیز دو سالن بزرگ است . مجاور سالن ضلع جنوبی آشپزخانه خیلی وسیعی است . طبقه دوم عمارت ، در وسط ایوانی بزرگ با دو ستون بلند دارد.

در پشت این ایوان یک سالن بزرگ واقع و دو جانب آن دو راهرو می باشد که بالای آن دو گوشوار است وچهار طاق نیز در طرفین راهروها است . در دو طرف ایوان بزرگ دو ایوان کوچک رو بمشرق قرار دارد که پشت آنها ارسی ها و درک هائی است . این ایوانها هر کدام دارای دو ستون سنگی یکپارچه کوچک میباشد. انتهای شمالی و جنوبی عمارت نیز دو راهرو است

 

باغ ارم شیراز در پاییز

باغ ارم شیراز در پاییز
باغ ارم در پاییز

پاییز فصل رنگ هاست وفصل شاعران. هوای خوش و نسیم دلپذیر باغ ها این حسن را به شیراز بخشیده است و اینک شور زندگی را در تابلوی زیبای طبیعت باغ ارم می توان نگریست .

آفتاب درخشان یک صبح پاییزی ، در خنکای نسیمی پاک و روح نواز ، بازی رنگها در میان شاخسار درختان باغ ارم ، منظره ی کم نظیر است که در کمتر جایی می توان تجربه کرد باغ ارم شیراز همواره مورد توصیف جهانگردان و سیاحان در اعصار گذشته بوده به گونه ای که در سفرنامه‌های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری از این باغ نقل ها شده است .

 

مسیر دسترسی به باغ ارم

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار از آنجا می‌توانید با حدود ده دقیقه پیاده‌روی با گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ ارم برسید یا با استفاده از تاکسی به سمت باغ بروید.

اگر با اتومبیل شخصی قصد رفتن به باغ را دارید و از سمت بخش‌های شمالی شهر به سمت باغ ارم می‌روید، بهترین مسیر برای دسترسی بلوار شهید چمران است. پس از وارد شدن به بلوار شهید چمران باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید و از میدان دانشجو (میدان علم) به سمت چپ بپیچید و مسیر را تا میدان ارم (میدان خوابگاه) ادامه بدهید . پس از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم بشوید، پس از طی مسافتی کوتاه باغ ارم در سمت راست شما قرار دارد .

 

ساعات بازدید از باغ ارم شیراز

باغ ارم صبح ها ساعت ۸ – ۱۳ و عصرها در ساعات ۱۵ – ۱۹:۳۰ آماده ی پذیرایی از شما علاقه مندان می باشد.

هزینه بازدید از اکثر اماکن دیدنی شهر شیراز ۳۰۰۰ تومان و برای میهمانان خارجی ۲۰۰۰۰ تومان می باشد

آدرس باغ ارم شیراز: استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز

 

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شهر شیراز است که گفته می‌شود مربوط به سه دوره‌ی ساسانیان، صفویان و قاجاریان است باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه‌فرد دارد: اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد. دوم این که با دیوارهای بلند محصور است و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قراردارد این سه مشخصه، باغ‌های ایرانی را متمایز می‌کند. در واقع جهانگردن اروپایی پس از مشاهده باغ‌های ایرانی، آن‌ها را با مشخصه و نام پرشین گاردن وصف کردند.

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیف آباد شیراز

تاریخ احداث امارت این باغ به سال ۱۲۸۴ برمی گردد، دورانی که میرزا محمد علی خان قوام آن را بنا نمود. امروزه اداره آن در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است و آن را به یک موزه سلاح زیبا تبدیل کرده اند تا بازدید کنندگان ضمن لذت بردن از محیط زیبا و سرسبز باغ، از این موزه تماشایی و متفاوت نیز بازدید کنند

باغ این مجموعه در دوران صفویه خلق شده است و احتمالاً پادشاهان برای گشت و گزار و تفریح از آن استفاده می کردند، اما پس از آن و در زمان قاجار این باغ توسط قوام خریداری شد و یک عمارت زیبا درون آن ساخته شد داستان نام این باغ نیز این است که در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم ، خواهرزاده بانی آن افتاد از آنجا که این شخص در مرمت و گسترش آن  نقش فراوانی ایجاد کرد و باعث رونق این باغ  وسعت کل مجموعه چیزی حدود ۱۲۷ هزار مترمربع است گردید در بین مردم این باغ به نام باغ عفیف آباد مشهور شد .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • استفاده از کاتلری­های استیل به همراه نپکین
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها و سایر کلاس‌های پنج ستاره (ضمن شستشوی روزانه کلیه اقلام مورد استفاده مسافرین و ارائه به شکل وکیوم)
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بلیط هواپیما
بلیط هواپیما
4 سال قبل

بسیاار عالی:)

trackback
حمام وکیل (شیراز) کجاست؟ | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] باغ ارم شیراز، باغ دلگشا شیراز، مسجد نصیر الملک شیراز و … […]

trackback
باغ جنت شیراز | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] که یک پای ثابت همه عکس‌هاست و آن باغی نیست جز باغ ارم. باغ ارم شیراز، با درخت‌های سرو و نارنجش، زمانی تنها محل رفت و آمد […]

نوشته های مرتبط

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x