تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

میدان نقش جهان تاریخچه و معرفی آثار اطراف آن

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

میدان نقش جهان تاریخچه و معرفی آثار اطراف آن

اصفهان شهر تاریخی و زیبای ایران زمین به دلیل وجود بناهای تاریخی، ماندگار و زیبایش شهرتی جهانی یافته است. هرساله گردشگران بسیاری از این شهر دیدن می کنند و از لحظاتی که در اصفهان و در کنار و میان آثار تاریخی آن می گذرانند خاطره هایی شگفت انگیز برایشان به جای خواهد ماند. یکی از مشهورترین این مکان ها میدان نقش جهان می باشد. میدانی بسیاری عظیم و یادگار زمان صفویان.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از میادین بسیار بزرگ و زیبای ایران می باشد که عرضی به وسعت ۱۵۸ متر و طولی به وسعت ۵۰۷ متر داراست. این میدان در سال ۱۳۵۸ در سازمان یونسکو ثبت گردید و در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

از جمله آثار تاریخی ارزشمند و دیدنی که در این میدان بنا شده اند: بازار قیصریه اصفهان، مسجد امام، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله هستند که بازدید از آنها را به شما توصیه می کنیم. نام دیگر میدان نقش جهان میدان امام می باشد که پس از انقلاب اسلامی ایران این نام را برای آن برگزیدند.

این میدان یکی از مکان هایی است که تداعی گر بافت خاص و سنتی اصفهان می باشد و زمانی که به بازدید آن بپردازید حس و حال قدیم را درخواهید یافت. ضمن آن که با انواع هنرهای دستی اصفهان و حتی نحوه ساخت آنها نیز آشنا خواهید شد. در جای جای میدان نقش جهان مغازه هایی در بازار خواهید دید که هنر میناکاری، قلم زنی و … را ترویج می دهند.

تاریخچه میدان نقش جهان

شاه عباس صفوی کسی است که در سال ۱۰۱۱ دستور ساخت میدان نقش جهان را در باغی که به آن نقش جهان می گفتند، صادر کرد. پیش از احداث این میدان، در محل این باغ بناهای دولتی نیز احداث شده بودند و این امر مربوط به دوره حکومت تیموریان است. در دوره حکومت سلجوقیان برگزاری مراسم های مذهبی و اعدام مجرمان در میدان درب کوشک که در باغ نقش جهان واقع شده بود، اجرا می گردید.

آنچه که امروز با نام عمارت عالی قاپو می شناسید مکانیست که در آن زمان میدان درب کوشک بوده است. یکی از مراسم هایی که در میدان امام برگزار می شده است بازی چوگان می باشد. حتی هم اکنون هم دو دروازه سنگی چوگان در بخش شمالی و جنوبی میدان وجود دارد.

با حمله افغان ها به نقش جهان بخش هایی از آن آسیب دید ولی در دوره پهلوی آنها را ترمیم و مرمت نمودند.اگر به چهار جنب میدان نقش جهان نگاه کنید با چهار اثر تاریخی بسیار ارزشمند روبه رو خواهید شد. آثاری که هرکدام پیشینه ای تاریخی در خود نهفته دارند. از جمله این آثار می توان به بازار قیصریه بخش شمالی، مسجد شیخ لطف الله بخش شرقی، مسجد امام با معماری بی نظیر در بخش جنوبی و کاخ عالی قاپو در بخش غربی اشاره نمود.

قبل از آنکه میدان نقش جهان احداث شود سبزه میدان اصفهان که امروزه به نام میدان امام علی شناخته می شود میدان اصلی شهر اصفهان محسوب می شد.

 

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

بناهای ارزشمند و دیدنی در میدان نقش جهان

بازار قیصریه

بازار قیصریه با سردری بسار شکوهمند با کاشی کاری هایی بسیار چشم نواز در بخش شمالی میدان نقش جهان خودنمایی می کند.  این بازار در دوره حکومت صفویان به عنوان ارتباطی میان میدان کهن شهر و میدان جدید بوده است.

در یکی از کتاب های مرتبط با تاریخ اصفهان به نام کتاب تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان درباره بازار قیصریه چنین متنی عنوان شده است:” در عقب سردر بـازار شاهى مشهور به قیصریه است که در سال ۱۰۲۹ هجری و ۱۶۱۹ میلادی در برابر قیصریه رم ساختمان گردیده.

ایـن بـازار بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین بازارهاى اصفهان بوده است و در وسط بازار محوطه بزرگ مدور شکلى است کـه گنبـد زیبایی دارد و در طرف مغرب کاروانسراى با شکوه شاهى که دو طبقه و داراى تقریباً ۱۵۰ حجره است قرار دارد در مشرق بازار ضرابخانه بوده که حالا تجارتخانه می باشد در این بازار مانند قدیم پارچه هاى گوناگون و قلمکارهـاى اصفهانى و غیره به فروش می‌رسد.”

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد که در سمت شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است از جمله آثار بسیار جذاب و دیدنی میدان نقش جهان می باشد. این اثر مربوط به قرن 11 بوده و از بی نظیرترین بناها از نظر سبک معماری و کاشی کاری است. جالب است بدانیم معماری در دوره صفویان یک دوران شکوفایی را پشت سر گذاشته است و این مسجد در همین دوران احداث می شود.

مسجد شیخ لطف الله را به علت حضور پر افتخار شیخ لطف الله جبل عاملی ایجاد می کنند که یکی از روحانیون شیعه شناخته شده در آن زمان بوده است. دیگر نام هایی که برای مسجد شیخ لطف الله در زمان صفویان منتخب کردند مسجد صدر و فتح الله بوده است.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام نیز در قرن 11 ساخته شده است و این مسجد نیز همچون مسجد شیخ لطف الله از جمله بناهای بی نظیر در زمینه کاشی کاری  و معماری می باشد. این مسجد با نام مسجد شاه نام گذاری می شود و سپس آن را به مسجد امام تغییر نام می دهند.

همچنین از دیگر نام های آن در طول زمان مسجد جامع و مسجد سلطانی است. شروع احداث مسجد امام به فرمان شاه عباس صفوی در سال 1020 هجری قمری بوده است و یکی از مهم ترین مساجد در زمان حکومت صفویان شناخته شده است. از نظر تزئینات این مسجد جزء شاهکارهای بی نظیر هنر اسلامی محسوب می شود.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو
کاخ عالی قاپو

عمارت عالی قاپو که در سمت غربی میدان نقش جهان واقع شده کاخ شاه عباس صفوی بوده است. امروزه بسیاری از مردم این بنای بی نظیر را می شناسند و بسیاری افراد از آن بازدید نموده اند. جالب است بدانیم این عمارت بلند و 6 طبقه در زمانی به این بلندی ساخته شده است که هیچ ساخت بلند دیگری دیده نمی شد.

معنای عالی قاپو سردر بلند یا درگاه بلند ثبت شده است. راه پله های این بنا به سبکی خاص معماری شده اند و حوضی از جنس مس و سنگ در این عمارت به دست شیخ بهایی ایجاد شده است که گفته می شود توسط دم و بازدم هوا حوض پر آب می شده است.

این عمارت برای تمامی بازدید ها و مراسمات رسمی خارجی و داخلی کاربرد داشته است. همچنین زمانی که در میدان مسابقات اسب سواری برگزار می شده است شاه با همراهانش در عمارت عالی قاپو به مشاهده این مسابقات می پرداختند.

یکی از ایران شناسان آلمانی به نام پروفسور هینتس درباره میدان نقش جهان چنین می گوید:

“میدان در مرکز شهر قرار دارد . بنایش موقعی صورت گرفته که مشابه آنرا از نظر وسعت و سبک معماری و اصول شهر سازی در مغرب زمین نداریم.شاردان ، جهانگرد معروف و نکته سنج فرانسوی از میدان نقش جهان به عنوان مرکز خرید و فروش یاد میکند.”

به جز عمارت هایی که امروزه در میدان نقش جهان مشاهده می کنید و ما در بالا به وصف آنها پرداختیم بسیاری از بناها در طول زمان از بین رفته اند. از جمله این بناها می توان به سرستون های مرمرین اشاره نمود که گفته می شود این سرستون ها از تخت جمشید به اصفهان آورده شده است و دیگری عمارتی با نام ساعت می باشد که پس از آسیب دیدن و مخروبه شدن مسجد شیخ لطف الله را به جای آن می سازند.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها و سایر کلاس‌های پنج ستاره (ضمن شستشوی روزانه کلیه اقلام مورد استفاده مسافرین و ارائه به شکل وکیوم)
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
مسجد جامع اصفهان (مسجد عتیق) کجاست | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] بازار بزرگ واقع شده است. به‌طور کلی به همان اندازه که میدان نقش جهان و عمارات تاریخی اطراف آن یادآور معماری و هنر دوران […]

trackback
حقایقی درباره بازار قیصریه اصفهان | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] قیصریه هم مانند سایر اثار باستانی میدان نقش جهان،  از جمله آثار تاریخی احداث شده در زمان صفویان می باشد. […]

trackback
تاریخچه عالی قاپو | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] بنایی که به نام عالی قاپو می شناسیم کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهانِ اصفهان است. اما عالی قاپوهای دیگری هم وجود دارد. کاخ عالی قاپو […]

trackback
مسجد شیخ لطف اله : چرا بدون مناره | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] شیخ لطف الله را در همین مکان بنا کرد. یکی از تجلی های میدان نقش جهان وجود مسجد شیخ لطف الله در مقابل عمارت با شکوه عالی قاپو […]

نوشته های مرتبط

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x