تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مسجد ایاصوفیه (Ayasofya) استانبول کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

استانبول یکی از بزرگترین ترین شهر های جهان و بزرگترین شهر کشور ترکیه محسوب می شود. شهری بسیار زیبا با جاذبه های گردشگری که هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کنند.مسجد ایاصوفیه استانبول از جمله منحصربه فرد ترین این جاذبه های گردشگری شناخته شده است که اگر می خواهید به این شهر سفر کنید به شما توصیه می کنیم بازدید از این مسجد دیدنی و زیبا را از دست ندهید.

بنای این مسجد در سال 532 میلادی به دستور امپراتور ژوستین ساخته شد و چه بسیار روزگارانی را که از سر گذرانده تا به شکل بنایی که امروزه می بینیم، تبدیل گشته است. می توان گفت مسجد ایاصوفیه آوازه ای جهانی دارد و از جمله مساجدی در سراسر جهان بوده که گردشگران برای بازدید از آن به استانبول پا می گذارند.

 

تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول

از جمله نام هایی که برای مسجد ایاصوفیه ترکیه تا کنون شناخته شده اند می توان به ایاصوفیه، هاگیا صوفیا و حاجیا صوفیا اشاره نمود.در ابتدا به جای این مسجد یک کلیسا قرار داشته است که در سال 360 میلادی ساخته شد و در طی زمان آسیب می بیند و مخروب می گردد و امروزه اثری ازآن نمی بینیم.

این کلیسا در زمان کنستانتین دوم ساخته شد و به نام کلیسای بزرگ معروف بوده است. با توجه به تاریخی که برای این کلیسا به دست آمده در واقعه ای کلیسای بزرگ می سوزد و در نتیجه تئودئوس دوم دستور می دهد که کلیسا دوم ساخته شود.

در طی واقعه ای دیگر کلیسا دوم نیز دچار آتش سوزی می شود ولی همه بخش های آن در آتش سوزی از بین نمی رود و آثاری از آن همچون سنگ های مرمر و مجسمه دوازده بره که نمادی از دوازده حواری بوده اکنون نیز موجود هستند. در نهایت کلیسای سوم به دستور ژوستینین اول در سال 532 میلادی معادل با قرن ششم میلادی احداث گردید.

در سال 1453 و قرن 15 میلادی مسلمانان در جنگی که میان آنها و امپراطوری بیزانس واقع شده بود توسط سلطان محمد فاتح عثمانی پیروز شده و قسطنطنیه را مرکز خلافت خود قرار دادند و به آن نام اسلامبول نهادند. پس از این واقعه کلیسای ایاصوفیه را به مسجد ایاصوفیه مبدل نمودند.

مسجد ایاصوفیه در سال 1935 و قرن بیستم میلادی به دستور آتاترک موزه شد و ضمن آن گچ هایی که روی موزائیک های بنا بود را از بین بردند و فرشهای آن را نیز برداشتند تا سنگ های مرمر کف ساختمان بتوانند پس از مدت ها خودنمایی کنند.

گنبد مسجد ایاصوفیه بزرگترین گنبد دنیا ذکر شده است و این بنای خاص و هنر به کار رفته، آن را در زمره تاریخی ترین مسجاد قرار می دهد که چه دوره ها و سلطنت ها را پشت سر گذاشته و در نهایت به موزه امروزی مبدل گشته است.

مسجد ایاصوفیه استانبول
مسجد ایاصوفیه استانبول

معماری مسجد ایاصوفیه ترکیه

دوره بیزانس بناهای متعددی را به خود مربوط کرده است که به عنوان یکی از زیباترین آنها می توان به بنا ایاصوفیه اشاره نمود. تزئینات داخلی این بنا موزائیک ها و ستون های مرمر چشم نواز هستند. جاستینیان کسی بود که احداث این عمارت را زیر نظر خود گرفته بود و از این رو با دیدن ابهت آن چنین گفت:

” سولومان، ما با ساخت این بنا از شما جلو افتادیم.”

در حدود 1000 سال مسجد ایاصوفیه که در ابتدا کلیسایی بزرگ بوده است به عنوان بزرگترین کلیسا شاخته شده بود. شکوهمند بودن این بنا هم در فرهنگ ارتودکس شرقی، پس از آن کاتولیک رومی و در نهایت در فرهنگ اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست. در طول تاریخ نه تنها یک شاهکار زیبا و بی نظیر هنری با معماری منحصربه فرد بوده است بلکه محلی برای عبادت محسوب می شد.

این بنای 8 ستونه چنین برآورد شده که برخی از بلندترین ستون هایش ارتفاعی برابر با 20 متر و قطری برابر با  یک و نیم متر دارند. ستون ها از سنگ گرانیت ساخته شده اند.

بخش های داخلی ساختمان از سنگ های زیبای مرمر به رنگ های سبز و سفید به همراه سنگ های آذرین و همچنین موزائیک های طلایی تزئین شده است.

بخش اصلی مکان دارای یک گنبد بوده که همراه با سقف های متوالی که دارای 40 پنجره کمانی در زیرشان هستند قرار گرفته است. همه نوری که به دورن بنا وارد می شود از طریق این پنجره ها می باشد. منتها در طول زمان به علت مرمت های بسیاری که برای مسجد ایاصوفیه به انجام رسیده گنبد به حالت بیضی متمایل شد.

مسجد ایاصوفیه استانبول
مسجد ایاصوفیه استانبول

آیا برای بازدید از مسجد ایاصوفیه باید پوشش خاصی داشته باشیم؟

البته که به حرمت مساجد می بایست افراد با پوشش مناسب و لباس پوشیده در این مکان ها ظاهر شوند. پوششی که برای دیدن از این بنای دیدنی به شما توصیه می شود برای بانوان لباسی با یقه بسته، شلواری بلند و آستین های بلند لازم است.

برای آقایان تی شرت و شلوار مناسب می باشد. بومی های ترکیه پوشش خاصی دارند و باید بدانیم در امروز کسی پوشش شما را برای بازدید از موزه ایاصوفیه مد نظر قرار نمی دهد ولی برای آنکه پوششی همانند ترک های منطقه داشته باشید این نکات بالا ذکر شدند.

منتها یک نکته را نباید نادیده گرفت برای بازدید از مسجد آبی حجاب در حد پوشاندن موها با شال و روسری برای بانوان ضروری است.

 

آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول:

ترکیه – استانبول –  نزدیک کاخ توپکاپی –  محله سلطان احمد ( که در منطقه اروپایی قرار گرفته است.)

مسجد ایاصوفیه استانبول
مسجد ایاصوفیه استانبول

برای آنکه بتوانید از مسجد ایاصوفیه بازدید کنید از تمامی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس، مترو و همچنین تراموای استانبول می توانید استفاده کنید. با رفتن به منطقه ای که مسجد ایاصوفیه در آن واقع شده است می توانید همزمان از جاذبه های گردشگری دیگر استانبول همچون مسجد سلطان احمد، موزه توپکاپی و .. نیز دیدن نمایید.

قیمت بلیط بازدید از مسجد ایاصوفیه چقدر است؟ ساعات بازدید مسجد ایاصوفیه

بازدید از مسجد ایاصوفیه تا ساعت 16 مقدور می باشد زیرا این مسجد در فصول پاییز و زمستان تا ساعت 17 باز می باشد و اگر می خواهید از آن بازدید نمایید می بایست پیش از این ساعت اقدام کنید. ولی در فصول تابستان و بهار تا ساعت 19 امکان بازدید از آن وجود دارد.

هزینه ای که برای ورودی این مسجد باید بپردازید برای افراد بالای 12 سال 40  TL بوده و برای افراد زیر 12 سال به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. البته ناگفته نماند که بخش حرم برای افراد بالای 6 سال دارای ورودی می باشد.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x