تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

توپکاپی یا Topkapı Sarayı | کاخ توپکاپی | قصر توپکاپی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اگر به استانبول سفر می کنید یکی از جاهایی که باید حتما از آن دیدن کنید کاخ توپکاپی است. این  کاخ یکی از زیباترین ، بزرگترین و محبوبترین مراکز گردشگری در شهر زیبای استانبول می باشد.

کاخ موزه توپکاپی بین خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار دارد  و در سمت شمال شرقی این بنا نیز تنگه بسفر (Bosphorus)  قرار گرفته است که موجب می‌شود تا نمایی زیبا از سمت آسیایی این منطقه نیز برای این کاخ مهیا شود.

این بنا در سال 1985  میلادی توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصرهای دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید که همین موضوع شهرت آن را دو چندان می کند.

از دلایل دیگر مهم بودن این بنا موزه آن است که آثار مهمی مثل خرقه و شمشیر پیامبر را در خود جای داده است.

همچنین پیشنهاد می شود که دیدن از این کاخ را در سفر های نوروزی خود قرار دهید چرا که زیبایی این کاخ و باغ بزرگ آن بیشتر و بیشتر می شود.

تاریخچه کاخ توپکاپی نماد امپراطوری عثمانی

ساخت این قصر توسط سلطان مهمد دوم   (sultan Mehmet II)معروف به سلطان محمد فاتح   پس از فتح قسطنطنیه (استانبول فعلی)  آغاز شد. سلطان مهمد که قصر ویران شده امپراطوران بیزانس را که بعد از جنگ نابود شد گزینه مناسب برای کاخ پادشاهی خود نمی دید، در سال ۱۴۶۰ دستور ساخت این کاخ را داد که ساخت آن در سال  ۱۴۷۸ به پایان رسید و نام آن را کاخ توپکاپی که به معنای دروازه توپمی باشد نامگذاری کرد.

قصر توپکاپی از مهمترین سازه های دوران عثمانی می باشد که محل سکونت سلاطین عثمانی برای چهار قرن بوده است  و ۲۵ سلطان عثمانی  در آن زندگی کردند، از سلطان مهمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی در کاخ توپکاپی سکنی داشتند.

با بازدید از این بنای تاریخی درواقع حاصل چهار قرن معماری از دوره های خاص که در طول این چهار قرن گسترش یافته یا بازسازی شده است را می توان دید.

[irp posts=”2376″ name=”بلیط قطار تهران به استانبول”]

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

بخش‌ های مختلف قصر توپکاپی استانبول

سرای توپکاپی شامل چهار صحن بزرگ و سه دروازه می باشد که از دروازه سلطنتی به صحن سپاه و سپس از دروازه سلام وارد میدان دیوان و پس از عبور از دروازه سعادت وارد صحن اندرونی و در آخر صحن چهارم که در قرن نوزدهم به این مجموعه اضافه شده است.

باب همایون ( دروازه سلطنتی )

این بنای عظیم چهارگوش در پشت مسجد ایاصوفیه واقع است و از طریق درگاهی مرتفع و دوطاقه به نخستین حیاطِ سرای راه دارد.

صحن اول ( حیاط سپاه )

با عبور از دروازه اول یعنی دروازه سلطنتی به نخستین حیاط وارد می شوید که به روی عوام باز بوده و منطقه خدماتی کاخ محسوب می شده و شامل یک بیمارستان، یک نانوایی، انبار مهمات ، انبار های ذخیره سازی و برخی از خوابگاه ها بوده است.

کلیسای بیزانس ایرنه هاگیا (Hagia Irene) نیز در این منطقه قرار دارد. نخستین حیاط کاخ حیاط سپاه نامیده می‌شود.

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

باب السلام ( دروازه سلام )

حیاط اول به وسیله دروازه ای که به دستور سلطان سلیمان ساخته شده از حیاط دوم جدا شده است و هیچکس جز خوده سلطان و مادرش اجازه عبور از آن را با اسب نداشته است و بقیه باید پیاده وارد آن می شدند.دلیل این که اسم آن سلام است این است که هر کس که وارد آن می شد باید به سلطان سلام و درود می  فرستاد.

صحن  دوم (میدان دیوان)

که میدان دیوان نیز نامیده می شود محل دیوان یا شورای امپراطوری بوده است که دروازه آن برای هر کس که با دیوان کار تجاری و یا رابطه ای داشت باز بوده است.

در این حیاط  میتوان باغی بزرگی را دید که پر از طاووس و غزال است.در سمت راست آشپزخانه کاخ قرار دارد که به عنوان محلی برای نمایش ظروف چینی ،  سفالی و کریستالی آن دوران استفاده می شود.

همچنین در سمت چپ حرمسرای معروف عثمانی قرار دارد. بخشی جدا از کاخ محسوب می شده و مختص خانواده سلطنتی بود . سلاطین عثمانی زنان زیبا را از سراسر دنیا به بردگی می گرفتند و به حرمسرا می آوردند که معروف ترین آن ها خرم سلطان یا الکساندرای روس می باشد.حدود هزار زن و کودک و ندیمه در این حرمسرا زندگی می کردند که مقام ارشد حرمسرا والده سلطان یا مادر سلطان بوده است. از بخش های مهم این حرمسرا حمام ویژه والده سلطان است.

باب السعادت ( دروازه سعادت )

دروازه سوم که با نام سعادت شناخته می شود دلیل این امر این است که سلطان و اهالی کاخ رخداد های بزرگ را در این محل جشن می گرفتند. این دروازه توسط خواجه های سفید پوش محافظت می شد.

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

صحن سوم ( حیاط اندرونی )

این بخش شامل اتاق های خصوصی سلطان ،  سالن دیدار با سفیران ، کتابخانه ی معروف احمد سوم ،  خوابگاه قشون و موزه خزانه که پر بیننده ترین بخش این صحن است می شود.

نخستین بنا سالن دیدار با سفیران است که با دکوراسیونی زیبا تزئین شده است.

 بنای دیگر این قسمت از سرا کتابخانه معروف احمد سوم است.  نمونه زیبایی از هنر قرن هجدهم می باشد که جالب است قفسه ها طوری طراحی شده که موجب چرخش هوا میگردد و کتاب ها به مهر سلطان احمد سوم ممهور شده اند و پنجره ها از عاج فیل ساخته شده اند که واقعا مبهوت کننده هستند و نیز تعداد کتاب های آن 18 هزار تعداد بوده که همگی هم تاریخی هستند.

یکی از بی نظیر ترین قسمت های این مجموعه تالاری است که در آن اشیای پیامبر و اثمه نگهداری می شود. اشیایی که توسط سلطان سلیم از قاهره ،  مکه ،  مدینه و بغداد جمع آوری کرده و به استانبول انتقال یافته است. از جمله اشیا گرانبهای این تالار پرده ها و قفل  و کلید کعبه ، شمشیر منسوب به پیامبر و حتی اشیا مهم از دیگر ادیان مثل عصای حضرت موسی می توان اشاره کرد

کاخ توپکاپی استانبول
کاخ توپکاپی استانبول

صوفی همایون

پس از گذر از گذر گاه های مختلف به آخرین حیاط می رسیم که باغ شخصی سلطان بوده است . در این باغ تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیرا رو به شهر وجود دارند که می‌توان در آن‌ها به نوشیدن قهوه یا چای مشغول شد

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x