تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

قلعه روملی حصار (Rumelihisarı): قلعه نظامی استانبول

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کشور ترکیه با سابقه تاریخی طولانی در دنیا به یکی از جاذبه های مهم گردشگران تبدیل شده است. شهر استانبول امروزی که در گذشته قسطنطنیه یا شهر کنستانتین نامیده می شد، پایتخت  و مقر اصلی دو امپراتوری روم شرقی و عثمانی بوده است و شهری است که محل اتصال دو قاره بزرگ دنیا و به دلیل موقعیت استراتژیک فوق العاده و دسترسی به دریای سیاه و تنگه بسفر هموراه یکی  از مهمترین شهرها از لحاظ اقتصادی، تجاری، بازرگانی، حمل و نقل دریایی و قدرت سیاسی بوده است و به این دلیل دارای بنا های تاریخی و جاذبه های گردشگری زیادی است.

به دلیل هجوم زیاد دشمنان قلعه های زیادی در اطراف شهرهای ترکیه ساخته شده است یکی از معروفترین این قلعه ها ، قلعه ی روملی حصار(Rumelihisarı) واقع در استانبول می باشد .

 

 قلعه روملی حصار (Rumelihisarı) : قلعه نظامی استانبول

قلعه روملی حصار که در زبان انگلیسی  ( Rumelian Castle   یا  Roumeli Hissar  Castle ) و به ترکی(   Rumelihisarı  ) نیز نامیده می شود در منطقه ساری یر شهر استانبول،  بر روی تپه ای در بخش اروپایی تنگه بسفر قرار دارد.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

این بنا در سال ۱۴۵۲ به دستور محمد فاتح (   Meḥmed-i sānīتوسط مصلح الدین در تنگه بسفر ساخته شد. ساخت بنا که دارای ۳ برج است در طول ۴ ماه تکمیل شد و با این همه هنوز با شکوه و مستحکم است. بر طبق افسانه ها محمد فاتح هر کدام از برج های قلعه را به ۳ وزیر خود  سپارد و این قلعه باید در بازه زمانی حدود ۴ ماه تمام می شد و اگر انجام نمی شد بهای این شکست  را باید با جانشان پرداخت می کردند. 

 نام روملی حصار به معنای قلعه ای در قلمرو رومی ها می باشد که بخشی از برنامه محمد فاتح برای کنترل تنگه بسفر و قطع ارتباط نظامی و ممانعت از ارسال کمک های تجاری و دریایی از طریق این تنگه به قسطنتنیه بود که در آن زمان پایتخت امپراتوری بیزانس (روم شرقی) بوده است.

سرانجام ارتش عثمانی به مدت بیش از یک ماه شهر را محاصره کردند و با تمام قوا  و به کمک نیروی پیاده نظام ترک، توپ های جنگی، کشتی و همین طور بستن تنگه بسفر و راه ارتباطی رومی ها که در این راه  قلعه روملی حصار کمک زیادی به ترک ها نمود توانستند حکومت  کنستانتین آخرین امپراطور روم شرقی  را تحت فشار زیاد قرار دهند.  

جنگ و محاصره بین نیروهای دو امپراتوری روزها ادامه داشت تا این که ترک ها توانستند از دیوارهای شهر بالا بروند و با وارد شدن به شهر، آن را به تصرف خود دربیاورند. در این محاصر و نبرد عظیم، هزاران نفر از جمله امپراتور روم، کنستانتین یازدهم کشته شدند و شهر قسطنطنیه به تصرف ترک های عثمانی در آمد. امپراتور عثمانی پس از تصرف و سلطه کامل  بر شهر نام این شهر را به استانبول تغییر داد که به معنای «شهر اسلام» است.

پس از فتح قسطنتنیه قلعه برای مدتی به محل پرداخت عوارض تبدیل شد و بعد ها پادگان نظامی ، زندان  و حتی تبدیل به مکانی برای تئاتر شد. بعد از ساخت این قلعه قلعه ی دیگری در مقابله آن که در آن طرف تنگه قرار دارد با نام آنادولو حصار(    Anadoluhisarı ، قلعه آناتولی (ساخته شد.

[irp posts=”5002″ name=”مراکز فروش بلیط قطار تهران استانبول”]

معماری شگفت انگیز قلعه روملی حصار

این قلعه دارای ۳ برج اصلی و ۱۳ برج نگهبانی می باشد که این برجک ها واقع در دیوار های متصل کننده برج های اصلی هستند و به شکل مستطیل شکل است.

 یکی از برج های کوچک نگهبانی به صورت منشوری چهارگوشه ، شش برج دارای ساختاری به شکل منشور چند گوشه و شش برج دیگر استوانه ای شکل  هستند و برج اصلی که در شمال ” ساریجا پاشا ” به شکل استوانه ای ۹ طبقه بوده و ۲۸ متر ارتفاع و ۲۳/۳۰ متر قطر را نیز داشته و ضخامت دیوار هایش ۷ متر می باشد که شما با نگاهی نزدیک به این معماری شگفت انگیز مبهوت خواهید شد و مهمتر اینکه امروزه این برج برای بزرگداشت سلطان محمد دوم با نام برج فاتح نامیده می شود  .

همچنین  برج دیگر قلعه  یعنی  برج خلیل پاشا که در وسط قلعه قرار گرفته است  و به سمت تنگه بسفر مشرف است نیز دارای ۹ طبقه است و به شکل منشوری ۱۲ گوشه است  همچنین این برج ۲۲ متر ارتفاع و ۲۳/۳۰ متر قطر داشته  و دارای ضخامت دیوارهای آن ۶/۵۰ متر است.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

برج دیگر این قلعه  یعنی برج جنوبی که برج اصلی  واقع در جنوب است ، زانوس پاشا نام دارد که  تنها ۸ طبقه دارد به شکل استوانه است و دارای ارتفاعی ۲۱ متری می باشد ، ۲۶/۷۰ متر قطر و دیوار هایی با ضخامت ۵/۷۰ متر را داراست  و در ضمن فضای داخل هر برج به وسیله طبقات چوبی تقسیم بندی شده است که هر کدام مجهز به یک کوره هستند و نیز سقف های چوبی مخروطی که با سرب پوشانده شده است بر فراز برج ها قدعلم کرده اند .

 بدانید که  دیوار های دفاعی خارجی قلعه روملی حصار از شمال به جنوب ۲۵۰ متر و از شرق به غرب بین ۵۰ و ۱۲۵ متر طولشان است  و  مساحت  کلی  قلعه  ۳۱۲۵۰ متر مربع  می باشد .

 

بازدید از موزه روملی حصار

قلعه روملی حصار از سال ۱۹۶۰ میلادی  به عنوان موزه و محلی برای  اجرای جشنواره ها و کنسرت ها در فضای آزاد قلعه نیز استفاده شده است.

یکی از بهترین راه ها برای دسترسی به قلعه با استفاده از اتوبوس های شهری است می توانید از کشتی به مقصد ساری یر و همچنین اتوبوس  ۲۵E  که در ایستگاه روملی حصار توقف می کند استفاده نمایید. موزه روملی حصار در تمامی روزهای هفته به غیر از چهارشنبه ها باز می باشد از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر و هزینه ورودی برای هر نفر ۱۰  لیر است .

[irp posts=”2562″ name=”قیمت بلیط قطار تهران وان ترکیه”]

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x