تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Sarayı) کجاست؟ تصویر + راهنما

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کاخ دلما باغچه بین سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ ساخته شد یعنی درست در همان زمانی که زندگی بیشتر مردم در استانبول و دیگر نقاط امپراتوری عثمانی بسیار سخت می گذشت. این کاخ در منطقه بشیکتاش در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار دارد و در بین سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ مرکز اجرایی اصلی پادشاهان عثمانی بود.

محل ساخت این کاخ در ابتدا جایی بود که کشتی های عثمانی در آنجا لنگر می انداختند، در قرن ۱۸ به باغ های امپراتوری تبدیل شد و در داخلش قصرهای تابستانی و کوشک های چوبی زیادی ساخته و در نهایت تبدیل به کاخ شد. برای ساخت این کاخ ۵ میلیون لیره طلای عثمانی (معادل ۱٫۵ میلیارد دلار) هزینه شد که شرایط مالی این سلسله را دچار وضعیت بدی کرد.

این کاخ بعد از کامل شدن ۲۸۵ اتاق، ۴۴ تالار، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام ترکی داشت و برای تزئین سقفش با ورقه های طلا از بیش از ۱۴ تن طلا استفاده شده بود. برای فرش های این کاخ ۱۳۱ فرش دستباف ابریشمی در شهر «هرکه» بافته و به کاخ آورده شد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزرگ ترین لوستر جهان در این کاخ قرار دارد، این لوستر بلورین که توسط ملکه ویکتوریای انگلیس به عنوان کادو به این کاخ اهدا شده ۷۵۰ حباب و ۴ تن وزن دارد. فقط ملکه ویکتوریا نبود که کادویی خارق العاده به این کاخ داد بلکه پادشاه تزار روسیه فرش هایی از پوست خرس و دیگر رهبران دنیا هم هدایایی گران قیمت به این کاخ هدیه دادند تا ظاهر باشکوهش را کامل تر کنند.

پس از سلطنت دو سلطان، خانواده ی امپراتوری با سلطان محمد پنجم به دلمه باغچه نقل مکان کرده و تا زمان اعلان جمهوری در پایان جنگ آزادی در آنجا ماندند. پارلمان تصمیم گرفت از دلمه باغچه به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده کند و بنابراین زمانی که آتاتورک به استانبول می آمد در این مکان اقامت میکرد و مهمانان خارجی را به حضور می پذیرفت.

آتاتورک در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در کاخ درگذشت و بعدها در سال ۱۹۵۲ دلمه باغچه به موزه تبدیل شد.

[irp posts=”2562″ name=”قیمت بلیط قطار تهران وان ترکیه”]

کاخ دولما باغچه استانبول
کاخ دولما باغچه استانبول

معماری کاخ دولما باغچه

معماری این کاخ بسیار جالب و هیجان انگیز است به طوری که شما به گونه ای به هر کدام از بخش های این کاخ متصل می شوید که برای آشنایی با راه ارتباطی درون این کاخ باید چندین بار به بازدید از آن بروید تا راه ها را یاد بگیرید.

درون کاخ آپارتمان هایی با کاربری اداری وجود دارد که از لحاظ عملکرد و شکوه جز مهمترین بخش های عمارت کاخ دولما باغچه در استانبول است. زمانی که وارد این بخش می شود با یک سرسرای بزرگ مواجه هستید که یک راه پله کریستالی دارد و عناصر تزئینی قابل توجه برای ساخت این مجموعه به کار برده شده است.

از دیگر بخش های قابل توجه بخش اداری در کاخ دولما باغچه در استانبول عبارت از: چند سرسرای تزئین شده با فرش های هرکه واقع در طبقه ی بالا، لوسترها و شومینه های کریستالی و یک حمام سلطنتی زیبا که با رخام گچی مصری تزئین شده است، می باشد.

یکی از بزرگترین تالارهای کاخ دولما باغچه در استانبول سرسرای تشریفات است که بیش از ۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و ارتفاع سقف آن از زمین حدود ۳۶ متر است. این سرسرا با یک فرش هرکه بزرگ و یک لوستر کریستالی ۴/۵ تنی که هدیه ی ملکه ویکتوریا است، تزئین شده است. گالری های طبقات بالایی توسط سفیران خارجی که به مناسب مراسم های مذهبی به این کاخ دعوت می شدند نیز مورد استفاده قرار می گرفت،

البته به غیر از مراسم مذهبی برای دیگر مراسم از این جایگاه ها برای ارکستر های کاخ استفاده می شد. زنان اجازه ی حضور در این مراسم را نداشتند، بنابراین، بانوان از پنجره های راهروی طویلی که بخش اداری را به حرمسرا متصل می کرد و بالای سرسرای تشریفات قرار داشت نظاره گر مراسم می شدند.

حرمسرای کاخ دولما باغچه در استانبول توسط یک راهروی بزرگ به بخش اداری متصل شده است و جهت اطمینان از این که کسی به این راهرو نفوذ پیدا نمی کند، همواره نگهبانانی از آن محافظت می کردند. تنها مردی که اجازه ی ورود به این محدوده را داشت شخص سلطان بود و اتاق هایی مخصوص ملکه ی مادر (مادر سلطان)، همسران سلطان و فرزندان وی نیز وجود داشت.

کاخ دولما باغچه استانبول
کاخ دولما باغچه استانبول

اتاق های کاخ دلمه باغچه

  • – سرسرای کاخ دلمه باغچه

به منظور بازدید از کاخ دولما باغچه در استانبول باید ابتدا از سرسرای کاخ آغاز نمایید. اتاق های سرسرا روبه دریا و خشکی هستند؛ اتاق هایی که رو به دریا هستند مختص به مقام های عثمانی است و وزیر اعظم و دیگر وزرای کشور نیز بوده در حالیکه اتاق های مشرف به خشکی توسط دیگر مدیران کاخ و کشور از جمله مارشال کاخ، شیخ الاسلام، اعضای مجلس نمایندگان و سنا استفاده می شده است .

[irp posts=”2376″ name=”بلیط قطار تهران به استانبول”]

  • – اتاق های دبیرخانه کاخ دلمه باغچه

بعد از سرسرای کاخ دومین اتاقی که باید از آن دیدنی سمت راست سرسرای کارمندان است که به اتاق کاشی کاری شده هم معروف است. بر روی دیوار چپ این سرسرا کلکسیون بزرگی از نقاشی ها افراد نامدار وجود دارد که به یادگار در این کاخ باقی مانده است.

روی دیوار سمت راست نقاشی امضا شده ای از رودلف ارنست قرار دارد که آتش سوزی تئاتر شهری پاریس را به تصویر کشیده و نقاشی دیگری از یک دختر روستایی هلندی، اثر دلاندره، نیز بر روی این دیوار نصب شده است. در این اتاق که با اثاثیه ی به سبک فرانسوی آراسته شده، گلدان های ارزشمند پورسلینی نیز وجود دارند .

 

  • – اتاق آتاتورک کاخ دلمه باغچه

کاخ دولما باغچه استانبول
کاخ دولما باغچه استانبول

همانطور که گفتیم کاخ دولما باغچه استانبول محل سکونت بسیاری از پادشاهان و سلاطین ترک بوده است. همانطور که در تاریخ آمده است مصطفی کمال آتاتورک در آخرین روزهای زندگی خود در کاخ دولما باغچه در استانبول سپری کرده و در سال ۱۹۳۸ از دنیا رفته است.

آتاتورک شخصی مهم و ارزشمند ترکیه در سال ۹:۰۵ از دنیا رفت و پس از مرگ او تمام ساعت های کاخ روی ساعت ۰۹:۰۵ تنظیم و متوقف شدند. با این وجود به تازگی ساعت های بیرون اتاق به وقت درست ترکیه تنظیم شده اند اما ساعت واقع در اتاقی که آتاتورک در آن وفات یافت هنوز ۰۹:۰۵ را نشان می دهد .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x