تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تاریخچه کلیسای چورا (Kariye Kilisesi) + عکس

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کلیسای چورا در استانبول  (Chora Church)

کلیسای چورا که به موزه کاریه نیز معروف است در بین بنا های زیادی که استانبول دارد گم شده است ولی با این حال گردشگران زیادی را به خود اختصاص می دهد و حتما باید از آن بازدید کنید چرا که این کلیسا و معماری شگفت انگیزش شما را شگفت زده و مبهوت خواهد کرد چرا که یکی از بهترین آثار باقی مانده از دوران امپراتوری بیزانس یا همان روم شرقی مخصوصا در حیطه موزاییک کاری می باشد.

کلیسای چورا حدودا در 3 مایلی شمال غربی سلطان احمد قرار دارد. این کلیسا به عنوان کلیسای نجات دهنده مقدس شناخته شده و می توان گفت یکی از زیباترین آثار باقی مانده از دوران پر شکوه بیزانس می باشد.

کلیسای چورا استانبول
کلیسای چورا استانبول

تاریخچه کلیسای چورا ( موزه کاریه )

کلمه چورا را نمی توانید در زبان ترکی پیدا کنید چرا که این کلمه کاملا یونانی می باشد و به معنای حومه شهر است. بنای این کلیسا در قرن 4 میلادی ساخته شده است و در آن زمان که امپراتوری روم شرقی هنوز پا بر جا بود در اطراف قسطنتنیه یا همان استانبول امروزی قرار داشته است و جزو این شهر محسوب نمی شد.

کلیسای چورا از معدود بنا های باقی مانده از دوران بیزانس یا روم شرقی است و بدانید که زمانی این کلیسا یک زیارتگاه کوچک و معمولی دراطراف شهر قسطنتنیه بود و فقط برای کسانی کاربرد داشت که در سفر بودند و میخواستند اعمال و مناسک دینی و مذهبی خود را به جای آورند  ولی بعد ها بدلیل زلزله این بنا تخریب شد و به حال خود رها شد و سال ها بعد با گسترش قسطنتنیه (استانبول) و گسترش شهر نشینی  منطقه ای که این کلیسا در آن ساخته شده بود در حوزه شهر استانبول قرار گرفت که البته باعث شد که مورد توجه قرار بگیرد.

پس از مورد توجه قرار گرفتن این کلیسا ، شخصی به نام ماریا دوکاینا در قرن 11 میلادی شروع به بازسازی و مرمت آن کرد البته کلیسا باز هم در قرن 12 توسط زلزله تخریب شد و این بار ایزاک کومننوس که فرماندار آن زمان شهر بود شروع به بازسازی و مرمت این بنا کرد. این مرمت ها و بازسازی ها باز هم ادامه داشت، بطوریکه آخرین بار توسط تئودور متوکیتکس که وزیر خزانه و مسئول خانه ی هنرهای بیزانسی بود ، بازسازی و مرمت شد.

پس از سال ها و قرن ها بازسازی و مرمت در قرن 14 میلادی آخرین بازسازی انجام شد که شکل امروزی کلیسا و بیشتر نقوش و هنر هایی که می بینید در آن زمان انجام شد.

زمانی که عثمانی ها توانستند امپراتوری روم شرقی را شکست دهند و قسطنتنیه را فتح کنند مانند بیشتر کلیسا های آن زمان که تبدیل به مسجد شد این کلیسا نیز توسط معماران عثمانی تبدیل به مسجد شد و آن ها برای این کار سطح کاشی ها را با گچ پوشاندند و محراب و مناره ای به این کلیسا اضافه کردند.

زمانی که عثمانی ها سقوط کردند و کشور ترکیه تشکیل شد، گروهی از کارشناسان و متخصصان هنرهای امپراتوری بیزانس اقدام به بازسازی و مرمت این کلیسای با شکوه کردند.در سال 1958 بود که کلیسا پس از بازسازی و مرمت باری دیگر به روی همگان باز شد و به عنوان موزه از آن استفاده شد.

البته باید ذکر کرد که این گنبد در سال 2013 باز هم مورد بازسازی قرار گرفت تا محکم سازی شود و البته هنوز هم جریان بازسازی آن ادامه دارد و اکنون قسمت هایی که مقاوم سازی شده برای عموم باز است و بقیه قسمت ها هنوز در دست مرمت و بازسازی است.

کلیسای چورا استانبول
کلیسای چورا استانبول

معماری کلیسای چورا ( موزه کاریه )

نقاشی های زیبایی  که با موضوع حضرت مریم (ع) و حضرت عیسی (ع) بر روی دیوار ها و موزاییک های کلیسا نقش بسته قسمت جالب توجه این بنای تاریخی می باشد. یکی از معروف ترین طرح های آن در بالای دری درون هشتی قرار گرفته که این در به سراسری اصلی کلیسا خاتمه می یابد.که در این طرح به نظر می رسد که تئودور متوکیتکس (که وزیر خزانه و مسئول خانه ی هنرهای بیزانسی بود) شمایلی از حضرت مسیح را تقدیم می کند.

کلیسا از چهار واحد معماری اصلی  یعنی  سرسرای اصلی ( nave ) ، سازه  دو طبقه ای ( nnex ، به معنای فرعی)  که به ضلع شمالی اضافه شده ، هشتی های ( narthex ) داخلی و خارجی و در آخر کلیسای کوچکی مختص به مقبره ها ( parecclesion ) که در جنوب این بنا قرار گرفته شده تشکیل شده است و میتوان گفت که کلیسا دارای 6 گنبد است که 2 گنبد آن در هشتی  (هشتی یا کریاس، به آستانه و ورودی هر ساختمان و فضایی گفته می‌شود)  ، 1 گنبد نیز در کلیسای کوچک قرار گرفته و در اخر 3 گنبد دیگر در بدنه اصلی  است.

شاید کلیسایی چون چورا به اندازه باقی کلیساهای باقی مانده از عصر بیزانس در شهر استانبول بزرگ نباشد اما نقوشی که بر روی دیوار های کلیسا نقش بسته سالم و منحصر به فرد است.

ویژگی منحصر به فرد این کلیسا طرح ها و نقوش آبرنگی آن است که به طرز استادانه ای  بر روی موزاییک ها و دیورا های کلیسا نقش بسته است. برخی از موضوعاتی که بر روی نقاشی های کلیسا نام گذاری شده است : رویای یوسف و سفر ، نام نویسی برای مالیات ، میلاد مسیح ، سفر مغ ها ،  بازجویی پادشاه هرود ،  سفر به مصر

کلیسای چورا استانبول
کلیسای چورا استانبول

درب اصلی که در سمت غرب کلیساست به داخل هشتی  باز می شود که این در باعث شده که شمال و جنوب کلیسا به هشتی داخلی ( esonarthex ) وهشتی خارجی ( exonarthex )  تقسیم شود و با ادامه دادن به بخش مهم کلیسا ینی سرای اصلی آن می رسیم و بزرگترین گنبد بنا در این قسمت قرار دارد بخش زیبای بعدی آن کلیسای کوچک است که از آن به عنوان بنایی برای مقبره ها استفاده می شده است و میتوانید دومین گنبد بزرگ کلیسا را در بالای سر خود ببینید. در آخر اگر راهی شهر زیبای استانبول شدید حتما از این مکان زیبا دیدن نمایید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x