تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

۱۰ عکس کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین + نکات تاریخی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

قزوین شهری تاریخی است که قدمت آن به زمان ساسانی بازمی گردد. شهری که زمانی به مدت ۵۷ سال پایتخت حکومت صفوی بوده و به همین دلیل رونق بسیار یافته و گسترده شده است.

آثار تاریخی این شهر به دوران مختلف مربوط است که بیشتر آن ها متعلق به دوران صفوی و پس از آن است. از جمله آثار معروف این شهر کاروانسرای سعدالسلطنه ، حمام قجر ، کاخ چهل ستون و همینطور اولین خیابان ایران یعنی خیابان سپه هستند.

در این مقاله ما به معرفی کارونسرای سعدالسلطنه از مهمترین آثار تاریخی قزوین می پردازیم.

تاریخچه سرای سعدالسلطنه

قدمت بنای تاریخی سعدالسلطنه که آن را با نام های سرای سعدیه، سرای سعادت، سرای سعدالسلطنه و همینطور بازارچه سعدالسلطنه نیز می شناسند، به دوران ناصرالدین شاه در دوران قاجار باز میگردد. کاروانسرایی که به دستور باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی حاکم وقت قاجاریه در شهر قزوین ساخته شد.

در کشور ایران به طور کلی سه نوع کاروانسرا وجود دارد:

کاروانسرای خارج از شهر ، کاروانسرای در بدو ورود شهر و همینطور کاروانسرای داخل شهر. می توان گفت این کاروانسرا ترکیبی از هر ۳ نوع می باشد ، جایی که به تجارت و فعالیت های بازرگانی پرداخته می شد و همچنین تا قبل از جنگ جهانی اول چنان رونقی داشته که محلی برای اقامت شبانه روزی تجار برای استراحت بوده است.

پس از جنگ جهانی اول که روسیه دچار تغییرات نظامی-سیاسی شد ، موقعیت خود را به عنوان یک پل ارتباطی بین آسیا و اروپا از دست داد و به همراه آن شهر قزوین نیز دچار رکود اقتصادی شد و میزان تجارت به شدت کاهش یافت.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

معماری سرای سعدالسلطنه قزوین

بنای سعدالسلطنه با مساحت ۲۶ هزار متر مربع از کامل‌ترین و وسیع‌ترین سراهای سنتی ایران محسوب می‌شود که به صورت تو در تو ساخته شده و در سرتاسر حیاط این بنا حجره هایی وجود دارد با تزیینات بسیار خاص و دیدنی که شما را مجذوب خود می کند.

به طور کلی این سرا دارای چندین ورودی، همینطور چندین حیاط، هشتی های با شکوه و مهمترین قسمت این معماری، چهار سوق، و همینطور تعدادی حمام، تیمچه، شترخان، مسجد، راسته، چایخانه و … است.

 بر روی چهارسوق،  گنبد بزرگ کاشی کاری شده ای قرار دارد ولی این گنبد نور گیر ندارد و نور اطراف آن را ۴ گنبد کوچک که در اطراف آن است ایجاد می کند.

در حال حاضر در این مجموعه ۷ حیاط وجود دارد. حیاط های آن با نام های سعد السطنه، نگار السلطنه، سعدیه و غیره شناخته می شود.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

مرمت سرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی شد و قسمت های زیادی از آن مرمت شده است و هم اکنون نیز در حال مرمت است. این مرمت زیر نظر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است.

مسجد النبی

در این کاروانسرا مسجدی به نام مسجدالنبی نیز هست. مسجدی که در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و محلی برای عبادت تجار و بازاریان بوده است و امروزه بزرگترین مسجد تاریخی در قزوین می باشد .

مساحت این مسجد در حدود ۱۴ هزار متر مربع است و با نما و معماری جذاب ایرانی-اسلامی شما را مبهوت خود می کند. همینطور سرتاسر آن را با کاشی‌های مینایی و اسلوبی بدیع و کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق تزیین کرده‌اند. این اثر نیز در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

جاذبه دیگر سرای سعدالسلطنه

پس از مرمت و بازسازی سرا، کافه، رستوران و فروشگاه های صنایع دستی در محوطه آن تاسیس شده است و به غیر از گشت و گذار در این اثر تاریخی می توانید دقایقی را به تهیه سوغاتی و همینطور استراحت در کافه های آن بگذرانید و همچنین می توانید غذاهای سنتی شهر قزوین را از بهترین رستوران های این سرا امتحان کرده و لذت ببرید، از جمله رستوران های معروف و پیشنهادی، رستوران سعدالسلطنه قزوین  است که با قیمت مناسب می توانید غذا های سنتی قزوین را امتحان کنید.

آدرس کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

این کاروانسرا در مرکز شهر و در بافت تاریخی شهر قراردارد، جایی که بیشتر آثار تاریخی در آن محل ساخته شده اند.  آدرس دقیق این محل  سبزه میدان، خیابان امام خمینی است.

زمان مناسب برای بازدید

بهترین زمان به طور کلی برای بازدید از شهر قزوین در اواخر شهریور و همینطور در فصل بهار است. زمانی که می توانید از آب و هوای خوب قزوین لذت ببرید و همینطور زمانی که در بهار باغ های این حیاط های زیبایی دو چندان دارند.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

نزدیک ترین اماکن تاریخی

به جز عمارت سرا که ساعت ها باید از آن دیدن کنید و از آثار دوران قجری لذت ببرید ، در اطراف این سرا  اماکنی هستند که می توانید از آن ها دیدن کنید چرا که شما در بافت تاریخی قزوین قرار دارید و بیشتر آثار در این مکان هستند. از جمله این آثار می توان به کاخ بزرگ چهل ستون اشاره کرد که در دوران صفوی ساخته شده است و در نزدیکی سبزه میدان قرار دارد. این کاخ تنها اثر باقی مانده از زمان شاه طهماسب صفوی است . اثری که در دوران محمد باقر سعدالسلطنه در زمان قاجار مرمت شده است.

دیوارهای این بنا مزین به نقاشی و دیوارنگاره‌ ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لایه دیوار نگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است. این اثر در سال ۱۳۳۴ ثبت ملی شده است.

اما دیگر اثر زیبای نزدیک به این سرا موزه مردم شناسی حمام قاجار است ، اثری که بر خلاف نامش توسط یکی از سرداران شاه عباس صفوی ساخته شده است و بیش از ۳۵۰ سال قدمت دارد.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین
کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

این حمام در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و اکنون به عنوان موزه مردم شناسی از آن می توانید دیدن کنید .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد قزوین رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x