تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

راهنمای سفر از تبریز به ماکو با حداقل هزینه!

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سفر از تبریز به ماکو

راهنمای سفر از تبریز به ماکو

ماکو شهری زیبا و تاریخی در استان آذربایجان غربی است و در غرب نزدیک به مرز ترکیه و در شمال نزدیک به مرز ارمنستان و نخجوان (آذربایجان) می باشد. این شهر دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است و از آب و هوای عالی و لذتبخشی برخوردار است .همچنین مردمی مهربان و مهمان نواز دارد، اینجا شهری است که کرد و آذری در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند.
در مسیر تبریز به این شهر به دلیل اینکه دروازه ایران به اروپا بوده است، آثار زیادی ساخته شده و بدلیل دور دست بودن آن طبیعتی بکر و دست نخورده دارد.
در این مقاله به شما می گوییم که در مسیر تبریز به ماکو از چه جاهایی دیدن کنید تا سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز داشته باشید. اتوبوس بهترین راه برای سفر از تبریز به ماکو در صورت نداشتن خودرو شخصی است. از ترمینال تبریز تا ماکو روزانه ۶ اتوبوس در رفت و آمد هستند. برای سفر به ماکو به صورت زمینی حداقل به ۴ تا ۵ روز زمان نیاز دارید.

 

مسیر سفر از تبریز به ماکو

پس از سفر به شهر زیبای تبریز و بازدید از آثاری مانند ائل گلی، برج ساعت و لذت خرید و خوردن غذاهای بینظیر این شهر، وقت آن رسیده که سفری به شهرهای دیگر استان آذربایجان شرقی داشته باشید.

برای اینکه به شهر ماکو سفر کنید، اتوبوس به عنوان یک گزینه حمل و نقلی مناسب معرفی می‌شود که می‌تواند مسیر سفر را برای شما کوتاه‌تر کند.

طی این سفر، از شهرهای مرند و جلفا عبور خواهید کرد که در هر یک از این شهرها، مقاصد تفریحی و گردشگری مجزایی وجود دارد که می‌تواند به جذابیت هر چه بیشتر سفر شما بی‌افزاید.

 

مرند اولین مقصد شما

با حرکت از شهر تبریز اولین مقصد شما مرند است که در حدود ۷۲ کیلومتری تبریز واقع است و حدود یک ساعت راه است. پیشنهاد می کنیم در شهر مرند حتماً از سه بنای دیدنی که در ادامه به شما معرفی می کنیم بازدید کنید:

کاروانسرای شاه عباسی

در ۱۳ کیلومتری جاده مرند از کاروانسرای شاه عباسی واقع در روستای (پیام یا یام) دیدن کنید که قدمت این اثر به دوران مغول و صفویه می رسد. در آن زمان این کاروانسرا بدلیل موقعیتی که داشت یکی از مهمترین تاسیسات جاده ابریشم به شمار می آمد.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی

مسجد جامع مرند

مسجد جامع مرند مقصد دیگری است که پیشنهاد می شود از آن دیدن کنید مسجدی تاریخی که واقع در خیابان رجایی شهر مرند است. از این مسجد در دوران ساسانی به عنوان آتشکده استفاده می شد و پس از آن ارامنه از این مکان به عنوان کلیسا استفاده کردند و بعد از حمله اعراب و مسلمان شدن مردم منطقه، این مکان تاریخی به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت.

مسجد جامع مرند
مسجد جامع مرند

 

قلعه یا آتشکده مانداگارانا

پس از بازدید از این مسجد زیبا به قلعه یا آتشکده مانداگارانا مرند بروید که فاصله آن با اثر قبلی در حدود ۶ دقیقه با خودرو است . اثری که ۶۰۰۰ سال پیش در دوران اوج قدرت آشوری ها و کلدانی ها مرکز مهمی بوده است. قلعه ای باقی مانده از مرند امروزی که در دوران ساسانیان به عنوان آتشکده از آن استفاده می شده است.

قلعه یا آتشکده مانداگارانا
قلعه یا آتشکده مانداگارانا

 

شهر مرزی جلفا در مسیر تبریز به ماکو

شهر جلفا در حدود ۹۵ کیلومتری شهر مرند و چسبیده به مرز آذربایجان است. رود ارس بر حاشیه این شهر می گذرد ، البته این مسیر شما را از مسیر اصلی یعنی شهرماکو دور می کند؛ ولی جاذبه هایی در این مسیر و شهر جلفا هست که پیشنهاد می شود حتما از آن ها دیدن کنید.

 در مسیر پیشنهاد می شود که به سد زنوز که در حدود ۲۵ کیلومتری مرند است سری بزنید. سدی بکر و دیدنی که از جاذبه های مهم آذربایجان می باشد و دارای آب و هوای معتدل وطبیعتی زیبا و دست نخورده است. علاوه بر این چشمه های گوارا که ازدل کوه سلطان سنجر جاری شده و باغات میوه از جاذبه های دیدنی این مکان است. حتما سیب معروف آذربایجان را در این منطقه امتحان کنید که شهرتی جهانی دارد.

روستای زنوزق

در فاصله حدود ۷ دقیقه ای این سد روستای زنوزق است که روستایی تاریخی به صورت پلکانی و محصور شده در بین کوه ها می باشد و قدمتی از دوران صفوی دارد. در این روستا آثاری بجا مانده از دوران صفوی و ایلخانی موجود است و زیبایی روستا که شما را مبهوت خواهد کرد.

روستای پلکانی زنوزق در جلفا
روستای پلکانی زنوزق در جلفا

 

کلیسای سن استپانوس

پس از رسیدن به شهر تاریخی و مرزی جلفا به جاده کلیسای سن استپانوس بروید که در حدود یک ساعت راه از شهر جلفاست. گفته می شود این کلیسا در اوایل دوران مسیحیت ساخته شده و برخی دیگر معتقدند که این بنا در دوران صفوی ساخته شده است.

کلیسای سن استپانوس
کلیسای سن استپانوس

 

بازارچه های مرزی جلفا

در مسیر سفر از تبریز به ماکو حتما به بازارچه های مرزی جلفا نیز سر بزنید. در این بازارهای مرزی می توانید اقلام مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب تهیه نمایید.

 

جاذبه‌های گردشگری ماکو

به دلیل دور دست بودن شهر ماکو می‌توان گفت که طبیعتی ناب و بکر را در دل خود پرورانده که تحت ساخت و سازهای بشری قرار نگرفته است. از وسط این شهر رود زنگمار عبور می‌کند که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم نموده است.

همچنین، با توجه به اینکه شهر ماکو از جمله شهرهای قدیمی و باقدمت است، جاذبه‌های تاریخی مختلفی در آن جای گرفته که سبب شده تا بسیاری از افراد با اهداف گردشگری، به این شهر سفر کنند. مسیر تبریز به ماکو، در گذشته در قالب حد فاصل ایران تا اروپا بوده و به همین سبب آثار مختلفی را از حکومت‌ها پیشین، در خود جای داده است.

کاخ موزه باغچه چوق

کاخ موزه باغچه چوق در حدود ۶ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد و زمانی مقر حکومت سردار ماکو بوده است و بدلیل معماری شگفت انگیز کاخ و زیبایی آن این مکان تبدیل به موزه شده و همه روزه پذیرای گردشگران است.

کاخ موزه باغچه چوق
کاخ موزه باغچه چوق

 

عمارت کلاه فرنگی ماکو

از جاذبه های اصلی شهر ماکو این عمارت است که در فاصله حدود ۱۰ دقیقه ای با کاخ موزه باغچه چوق می باشد. عمارتی که قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد و از نظر معماری که شامل گچبری، آینه کاری و شیشه های رنگی ارسی می شود شباهت زیادی به تالار آینه در کاخ گلستان دارد.

عمارت کلاه فرنگی ماکو
عمارت کلاه فرنگی ماکو

 

آبشار قلعه جوق

در فاصله ۱۲ دقیقه ای عمارت کلاه فرنگی آبشار قلعه جوق قرار دارد که پنج کیلومتری مرکز شهر و در نزدیکی روستای قلعه جوق است. ارتفاع این آبشار به ۸۰ متر می رسد و طبیعت اطراف این آبشار بکر و دیدنی است.

در نزدیکی این آبشار حتما از پل تاریخی قلعه جوق دیدن کنید که به ثبت ملی رسیده و بر روی رودخانه زنگمار قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد.

 

کلیسای مریم مقدس ( کلیسای زور زور )

در سفر از تبریز به ماکو اصلی ترین جاذبه گردشگری که با آن مواجه می شوید کلیسای زور زور است که متعلق به قرن ۱۴ میلادی بوده و در ۲۰ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد. این کلیسا توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس یعنی زکریا ساخته شده است. کلیسا به شکل صلیبی شکل شاخته شده است و معماری آن همانند کلیساهای ارمنی آن روزگار است.

کلیسای مریم مقدس یا زور زور
کلیسای مریم مقدس یا زور زور

 

دریاچه سد بارون

در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، یکی از بزرگ‌ترین سدهای آذربایجان غربی با عنوان سد بارون قرار دارد. این محوطه بیشتر به دلیل طبیعت زیبا و هوای دلپذیری که دارد، می‌تواند برای افراد جالب باشد.

سد بارون
سد بارون

 

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو، واقع در ۵ کیلومتری جاده ماکو به بازارگان، از جمله دیگر مناطق بازدیدی و تجاری در شهر ماکو است که ۵۰۰ مغازه مختلف در خود دارد. مواد غذایی، پوشاک و لوازم‌خانگی از جمله محصولاتی هستند که در این بازار عرضه می‌شوند و قیمت مناسبی دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده، مناطق گردشگری دیگری چون پل قلعه جوق، آبشار قلعه جوق، تالاب آغ گل، منطقه شکار ممنوع آغ گل، پل قره کورپو، قلعه قبان و موارد دیگر در این شهر وجود دارند که همه این‌ها با توجه به قدمت این شهر، دارای ارزش بالای تاریخی و گردشگری هستند.

 

 قره کلیسا

از جمله آثار تاریخی و باستانی این شهر، می‌توان به قره کلیسا اشاره کرد. این کلیسا با نام‌های کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس هم شناخته می‌شود‌. علت اهمیت بالای این کلیسا، قدمت آن است که به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت معرفی و شناخته می‌شود. قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس، در ۲۰ کیلومتری چالدران قرار دارد.

در ساخت این کلیسا از زیباترین نقش‌ها بهره گرفته شده که می‌تواند بازدید جالبی را در سفر به ماکو، برای شما رقم بزند. قره کلیسا در زبان ترکی، به معنای کلیسای سیاه ترجمه می‌شود که علت این نامگذاری، بهره‌گیری از سنگ‌های سیاه در ساخت آن است.

 قره کلیسا
قره کلیسا

 

گور دخمه ایوان فرهاد (بام فرهاد)

گور دخمه‌ها به عنوان مقابر کهن، جزء اماکن تاریخی به حساب می‌آیند. از همین جهت، گور دخمه ایوان فرهاد هم در قالب یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماکو معرفی می‌شود. این گور دخمه مربوط به اقوام اورارتو در دوران مادها و قرن هشتم قبل از میلاد است. بازدید از این گور دخمه برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ کهن ایران، می‌تواند بسیار جذاب و متفاوت باشد. گور دخمه ایوان فرهاد، در هفت کیلومتری شهرستان ماکو قرار دارد که داخل صخره‌ای بزرگ تراشیده شده است.

گور دخمه ایوان فرهاد
گور دخمه ایوان فرهاد

 

    نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:
  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

 

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک اقدام کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x