تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تصاویر کلیسای سرکیس مقدس + آدرس کلیسای سنت سرکیس

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

برخلاف تصویری که از تهران در ذهن ها نقش بسته است و اکثرا فکر می کنند که تهران هیچ جای دیدنی و تاریخی ندارد و تنها شهری شلوغ و پر از هیاهو است اما این شهر بیش از صد ها جاذبه و مکان دیدنی دارد که یکی از آن ها کلیسای سرکیس مقدس است که بزرگترین کلیسای تهران به حساب می آید و از نظر تزیینات و حال و هوا یک مکان مذهبی خاص و ویژه است.

این کلیسا که به مسیحیان تعلق دارد به همت یکی از خیران مسیحی در سال ۱۳۴۹ در مرکز تهران ساخته شده است فردی که هزینه ساخت کلیسا را داده است یک مسیحی به نام «مارکار سرکیسیان» بوده است و طراحی آن به وسیله ی مهندس «اوژن آفتاندلیانس» انجام شده است که به خاطر نمای سفید رنگ و ساختمان ایساده و بلند به نظر باشکوه و با صلابت می رسد.

کلیسای سرکیس تهران
کلیسای سرکیس تهران

مرجع دینی مسیحیان که خلیفه نامیده می شود و وظیفه ی آن اداره امور مربوط به مسیحیان مانند امور کلیسا ها، گورستان، رسیدگی به زندگی فرهنگی و اجتماعی مسیحیان و مدارس آن ها است قبل از ساخت کلیسای سرکیس در کلیسای مریم مقدس مستقر بوده است که نظارت و رسیدگی به امور مسیحیان تهران و شمال کشور بر عهده ایشان بوده است.

کلیسای سرکیس مقدس از زمانی که به محلی برای استقرار مرجع دینی مسیحیان تبدیل شده است به عنوان نماد مسیحیت در کلیساهای تهران شناخته شده است.

نمای از کلیسای سرکیس تهران

معماری کلیسای سرکیس مقدس چگونه است؟

برای ساخت این کلیسا از شیوه معماری عصر جدید ارمنستان و قرون وسطی الگو گرفته شده است و وسعتی به اندازه ۶۴۹٫۷ متر مربع دارد که به همین دلیل بزرگ ترین کلیسا در شهر تهران است مهندس آفتاندلیانس که معمار کلیسا بوده است در سبک های معماری قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان تغییراتی ایجاد می کند.

 

حیاط کلیسای سرکیس تهران
حیاط کلیسای سرکیس تهران

به کلیسا های بزرگ و مهم که به شکل صلیب هستند بازیلیکا می گویند و کلیسای سرکیس مقدس بر پایه ی نقشه بازیلیکا ساخته شده است و این نقشه چه در معماری خارجی و چه در معماری داخلی اجرا شده است و از بیرون کلا ساختمان به شکل یک مستطیل از شرق به غرب است .

در این کلیسا امانت خانه هایی در دو طرف محراب کلیسا ساخته شده است که در قسمت شرق ساختمان واقع شده اند و راهرو که در ادامه در ورودی اصلی است در سمت غرب قرار دارند که چیدمان این عناصر در داخل کلیسا به گونه ای است که کلیسا به شکل یک صلیب به نظر می رسد.

کلیسای سرکیس تهران

نمای ساختمان به خاطر استفاده از سنگ مرمر سفید رنگ  است که با نمای داخلی ساختمان که سقف ها و دیوار ها را شامل می شود دارای هارمونی جالبی است  و شباهت زیادی به نمای کاخ موزه ملت دارد زیرا نمای داخلی با گچ پوشیده شده است. کلیسا دارای بخش های متفاوتی از جمله گنبد، ناقوسخانه، ورودی کلیسا، محراب و امانت خانه، مقبره اسقف آرداک مانوکیان و… است.

کلیسای سرکیس تهران
کلیسای سرکیس تهران

گنبد کلیسا به چه شکل ساخته شده است؟

در کلیسا هایی که به شکل تک ناوی ساخته می شوند به خاطر اینکه وزن سقف ساختمان به وسیله قوس هایی که در زیر سقف تعبیه می شود به دیواره هایی که در طول ساختمان قرار دارند منتقل می شود در نتیجه نباید در چنین ساختمان هایی عرض آن زیاد باشد زیرا برای تحمل وزن سقف با مشکل مواجه می شوند کلیسای سرکیس نیز به همین شیوه ساخته شده است.

با توجه به موارد گفته شده چنین ساختمان هایی معمولا کوچک هستند و حتی گنبد ندارند اما نکته جالبی که وجود دارد این است که کلیسای سرکیس علاوه بر اینکه وسعت زیادی دارد و بزرگ است دارای گنبد نیز هست و این موضوع نشان دهنده هوش زیاد معمار ساختمان بوده است که دو شیوه معماری کلیسا های تک ناوی و کلیسا های دارای تالار های گنبد دار را ترکیب کرده است و یک گنید بزرگ بر فراز ساختمان ساخته است.

 

کلیسای سرکیس تهران
کلیسای سرکیس تهران

به نظر می رسد که این گنبد هیچ تکیه گاهی ندارد و همین گونه بر روی سقف ساختمان قرار داده شده است و در هوا آویزان است مهندس آفتاندلیانس به خاطر اینکه نمی خواسته از ستون برای انتقال وزن قوس و سقف گنبد استفاده کند از نوعی تیر حمال به نام شاه تیر استفاده کرده است.

او هشت شاه تیر را بر روی ستون هایی قرار داده است که در داخل دیوار های کلیسا تعبیه کرده است در کلیسا های دارای تالار و گنبد معمولا ستون هایی در وسط تالار برای تحمل وزن گنبد قرار داده می شود اما معمار ساختمان با شیوه ی جدیدی که برای طراحی به کار برده است این ستون ها را در داخل دیوار ها طراحی کرده است.

 

کلیسای سرکیس تهران
کلیسای سرکیس تهران

ناقوسخانه های گنبد به چه شکل است؟

در دو سمت راهروی ورودی غربی ساختمان که در بالای ورودی کلیسا دو ناقوسخانه قرار داده شده است که طراحی آن ها به این صورت است که به شکل برج هایی چهار گوش هستند و همچنین ساق هایی هشت ضلعی دارند که بر روی آن ها گنبد هایی که به گنبد اصلی شباهت دارند قرار داده شده است محل ناقوسخانه های کلیسای سرکیس شهر ایروان الگویی برای تعیین محل ناقوسخانه های کلیسای سرکیس مقدس شهر تهران بوده است.

محراب و امانت خانه های کلیسا به چه شکلی است؟

بر طبق سنت کلیسا های مسیحیان محراب کلیسای سرکیس مقدس در جهت شرقی ساختمان به شکل نیم دایره قرار دارد و سطح کف محراب از سطح کف صحن کلیسا بالاتر می باشد و در دو طرف محراب دو امانت خانه ساخته شده است که هر کدام دارای نورگیر های کوچکی هستند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x