تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

دیدنی های شمس العماره [کاخ گلستان تهران]

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دیدنی های شمس العماره [کاخ گلستان تهران]

یکی از مکان هایی که می تواند بیانگر تاریخ ایران باشد و در آن کاخ ها و بنا های زیادی وجود دارد که هر کدام دارای پیشینه و داستانی از سرگذشت ایران از زمان زندیه تا به امروز هستند بیشتر بنا های این کاخ در دوره قاجار ساخته شده است یکی از با شکوه ترین و زیبا ترین کاخ های مجموعه گلستان عمارت شمس العماره است که در زمان خودش از بلند ترین ساختمان های تهران به حساب می آمده است و زیایی این عمارت به اندازه ای است که باعث بهت و حیرت بازدیدکنندگان آن می شود.

شمس العماره
شمس العماره

معماری ساختمان شمس العماره به چه صورت است؟

این عمارت زیبا در پنج طبقه ساخته شده است و از بیرون به شکلی نما شده است که به صورت قرینه به نظر می رسد که دو برج بلند در دو طرف بنا ساخته شده است که خود آن ها هم باعث قرینه به بودن نمای عمارت شده اند و اگر در بالای آن ها بروید می توانید به خوبی اطراف کاخ را ببینید.

همان گونه که می دانید در زمان قاجار به خاطر سفرهای ناصرالدین شاه به کشور های اروپایی و علاقه او به تجملات و زیبایی های ساختمان های اروپایی در ساخت بنا ها در آن دوره ترکیبی از سبک و الگوی معماری ایرانی و اروپایی استفاده می شده است به طور مثال ارتفاع و چند طبقه بودن عمارت از سبک اروپایی گرفته شده است ولی کاشی کاری های و تزیینات داخلی آن حتی قرینه بودن بنا از شیوه معماری ایرانی الگو گرفته شده است.

شمس العماره
شمس العماره

این بنا که دارای ارتفاعی به اندازه ۳۵ متر است به دستور ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۲ در ضلع شرقی مجموعه کاخ گلستان ساخته شده است شخصی به نام معیرالممالک طرح و نقشه ساختمان را کشیده است و به وسیله استاد بزرگ معماری در آن زمان استاد علی محمد کاشی ساخته شده است.

در آن زمان مبلق ۴۰ هزار تومان به طور تقریبی برای ساخت این عمارت هزینه شده است که این مبلق شامل هزینه ساخت و وسایل و تزیینات داخلی مانند فرش و مبلمان می شود ساخت این عمارت ۲ سال طول کشیده است و به وسیله ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۴ افتتاح می شود.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

همان طور که گفته شد تزیینات داخلی عمارت شمس العماره همانند عمارت مسعودیه از شیوه و اصول معماری ایران پیروی می کند و در نوع خود از جمله زیبا ترین و دیدنی ترین هستند که باعث می شود که بازدیدکنندگان و گردشگران از تماشای آن ها خسته نشوند که این تزیینات شامل گچ بری ها ی روی دیوارها و سقف ها و ازاره ها است و همچنین اینه کاری ها و نقاشی های زیبا از جمله تزیینات داخلی کاخ هستند.

به گفته برخی از افراد اولین ساعتی که وارد ایران شده است ساعتی است که بر روی عمارت شمس العماره و ما بین دو برج بیرونی آن قرار دارد. این بنا در کنار دیوار ارگ شهر ساخته شده است و در ورودی اصلی عمارت در کنار آن و در قسمت غربی کاخ گلستان واقع شده است.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

طبقه اول که بیش تر برای برگذاری مراسمات تشریفاتی استفاده می شده است و در آن ایوان و تالار شاه نشین ساخته شده است و همچنین اتاق هایی در دو طرف آن ساخته شده است که دارای تزیینات آینه کاری هستند و در

طبقات بالا تر راه رو ها و اتاق های مختلفی ساخته شده اند که کاربرد موقت داشته اند و به طور دائم کسی در آن ها اقامت نداشته است.

در تمامی طبقات به غیر از طبقه اخر دو اتاق وجود داشته است که یکی از آن ها مکانی برای رفت و آمد و دسترسی پله های بوده است و دیگری برای هم دارای پنچره و در برای داشتن دسترسی به ایوان و پشت بام بوده است و عمارت کلاه فرنگی درطبقه آخر عمارت قرار دارد و با آیینه کاری و نقاشی و مشبک تزیین شده است.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

مسیر های دسترسی به عمارت شمس العماره

برای رفتن به مجموعه کاخ گلستان که در بخش شرقی آن عمارت شمس العماره قرار دارد می توانید با استفاده از مترو سوار خط یک آن بشوید و در ایستگاه ۱۵ خرداد خارج شوید و سپس وارد خیابان داور بشوید که در سمت شرق قرار دارد در داخل خیابان داور در سمت چپ کاخ گلستان را می توانید ببینید.

با استفاده از اتوبوس هم می توانید از کاخ گلستان و عمارت شمس العماره دیدن کنید با سوار شدن اتوبوس هایی که در پایانه میدان امام خمینی و قورخانه وجود دارند. برای بازدید در شش ماهه اول سال می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر مراجعه کنید و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر مراجعه کنید.

کاخ گلستان
کاخ گلستان

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام
  • وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x