تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ شازده ماهان – هشتمین عجایب جهان در دل کویر کرمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

وجود یک بهشت زیبا در دل کویر کرمان پارادوکسی اعجاب‌انگیز در این شهر به وجود آورده است؛ پارادوکسی که موجب تعجب همگان شده و سالانه بسیاری از افراد را به دل این کویر خشک می‌کشاند. باغ شازده ماهان در شهری به نام ماهان در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته که در زمان قاجار به دست محمد حسن خان یکی از سرداران کرمانی ساخته شد. این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی کشور بوده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

به دلیل قرار گرفتن باغ ماهان در مسیر اصلی جاده ابریشم، این تصور می‌رود که این باغ در زمان‌ قاجار به عنوان یکی از مهمترین استراحتگاه‌های شهر به شمار می‌رفت. از دیگر جذابیت‌های این باغ، قرار گرفتن آن در مسیر بم و ارگ زیبای شهر است. به گونه‌ای که بسیاری از گردشگران ابتدا از ارگ بم دیدن کرده و سپس به این باغ سر می‌زنند.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

آشنایی با باغ شازده ماهان

مهمترین ویژگی ظاهری این باغ وجود درختان سرسبز و انبوهی است که با توجه به قرار گرفتن آن در دل کویر بهشتی زیبا را خلق کرده‌اند. از میان این درختان سرسبز یک جوی روان از پله‌های درب اصلی مناره به سمت درهای خروجی جریان دارد.  بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که این درختان سرسبز چگونه در دل این کویر بی آب و علف روییده‌اند؟ در واقع در این منطقه آبی از درون یک قنات قدیمی و همچنین رودخانه تیگران جریان دارد که از برف‌های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‌گیرد.

البته، شیب تند زمین در این منطقه نیز مزید بر علت شده تا جریان آب به تندی شکل بگیرد. ناگفته نماند که میراث فرهنگی کشور نیز با کشت درختان متعدد در سرسبز شدن این باغ کمک کرده تا جلوه‌ای زیباتر به منطقه ببخشد. به لطف درختان سرسبز و همچنین جریان داشتن رودخانه تیگران، اهالی روستای مقسم این منطقه نیز از داشتن آبی زلال بی ‌بهره نمانده‌اند. اما، عجایب این باغ تنها به این‌ها ختم نمی‌شود. سیستم آبرسانی هوشمندی که آن زمان در این باغ تعبیه شده، به گونه‌ای عمل می‌کند که جریان آب به صورت فواره از حوض‌های قرار داده شده در آن فوران می‌کند.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

معماری باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده ماهان به سبک تخت‌های ایرانی به مساحت ۵/۷ هکتار ساخته شده است. در اطراف این باغ حصار بلندی کشیده شده که با وجود یک سردر بزرگ بر زیبایی‌های آن افزوده شده است؛ به گونه‌ای که اگر در مقابل درب ورودی این باغ بایستید، مناره شاه نشین آن را مانند یک قاب عکس در تصویر خواهید دید. گویی یک نقاش چیره دست آن را با قلم زیبای خود نقاشی کرده است.

در کنار مناره اصلی این باغ، آبشارهای زیبا و بالاخانه‌های منحصربفردی وجود دارد که زیبایی مجموعه را دو برابر کرده است. مهمانسرای این باغ نیز در نوبه خود جلوه‌ای خارق‌العاده به مجموعه بخشیده و گردشگران می‌توانند با رزرو آن مدتی را در این مهمانسرا مهمان مجموعه باشند. اگر هنوز سری به این باغ نزده‌اید، بهتر است هر چه زودتر بار و بندیل سفر را ببندید و با تورهای ارزان به این بهشت سرسبز سفر کنید.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

زیبایی‌های فصلی باغ شازده ماهان

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این باغ زیبایی‌های فصل به فصل آن است؛ به گونه‌ای که تغییر هر فصل درختان آن  نیز زیبایی‌های خود را با فصل مربوطه سازگار می‌کنند. در فصل بهار درختان سرسبز همواره با وزش نسیم با تلاطمی منحصربفرد به این سو و آن سو حرکت می‌کنند. این در حالی است که با آمدن فصل پاییز برگ درختان به رنگ نارنجی و زرد درآمده و زیبایی‌های آن شما را مات و مبهوت می‌کند.

تناسب درختان نیز در نوبه خود جالب است. درختانی که در مجاورت جوی آب قرار دارند بلندتر از درختان اطراف دیوار و همجوار با حصار هستند. همین امر یک هارمونی زیبا و منحصربفرد به این باغ بخشیده است. وجود شمشادهای پرپشت نیز در اوج سادگی فضای باغ را دلنشین کرده است. حال صدای پرندگانی که از لا به لای درختان و این شمشادها شنیده می‌شوند نیز تصور کنید. سازمان میراث فرهنگی کشور به خوبی توانایی‌های خود را در نگهداری از این مجموعه اثبات کرده و همه محتویات باغ به شکل زیبا و یکدست جلوه می‌دهند.

معماری عمارت

عمارت اصلی باغ شازده ماهان به دوران قاجار بازمی‌گردد. این عمارت دارای یک سالن اصلی در همکف و چند اتاق چشم نواز در طبقه دوم است. پنجره‌های اتاق‌ها توسط ستون‌های باریک و قشنگ از دور نمایی زیبا به عمارت بخشیده‌اند. کاشی‌های نما نیز دارای طرح‌های اسلامی و کهن ایرانی است. به طوری که در همان ابتدای ورد به باغ این حس به شما منتقل می‌شود که سوار بر ماشین زمان شده‌اید و به عهد قاجار سفر کرده‌اید.

شب‌ها نیز چراغ‌ها و فانوس‌های پرنور جلوه‌ای زیبا به عمارت بخشیده‌اند. این چراغ‌ها همگی مخفی بوده و به هنگام غروب خورشید روشن می‌شوند. با روشن شدن این چراغ‌ها نمای اصلی مناره خودنمایی کرده و از دور شبیه به یک قصر افسانه‌ای جلوه می‌دهد. بسیاری از افراد بازدید در شب را ترجیح می‌دهند؛ چراکه سکوت شب و صدای نهر روان باغ و همچنین پرندگان خوش صدا آن‌ها را از شلوغی شهر برای چند دقیقه دور می‌کند.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

نحوه سفر به باغ شازده ماهان

امکان سفر هم به صورت شخصی و هم به همراه تور گردشگری وجود دارد. به دلیل این که این باغ در خارج شهر قرار دارد و مسیر منتهی به آن از امکانات کمی برخوردار است، بهتر است با تورهای گردشگری به این مکان سفر کنید. این امر موجب می‌شود تا دیگر دغدغه‌ای از بابت پارک ماشین و هزینه‌های دیگر را نداشته باشید. چراکه با پرداخت هزینه‌ای کم از تمامی خدمات تورهای گردشگری برخوردار می‌شوید.

احتمالا در مسیر منتهی به باغ و با دیدن کویر خشک بم با خود بگویید که مگر امکان وجود این باغ در این مکان وجود دارد؟ باید بگوییم که این امر از عجایبی است که هیچگاه در تاریخ ثبت نشده است. اگر سازمان میراث فرهنگی کمی تلاش می‌کرد شاید اکنون یک عجایب دیگر به هفت عجایب جهان اضافه می‌شد.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان۰۱

سخن پایانی

باغ شازده ماهان که در شهر کرمان واقع شده است، قطعا یکی از مکان‌های اعجاب‌انگیز این شهر و ایران است که به عنوان یک نگین کوچک و سبز در دل کویر خشک قرار گرفته است. این باغ به قدری زیبا است که بسیاری از افراد از اقصی نقاط جهان برای دیدن آن به کشور ایران سفر می‌کنند. اگر به کرمان سفر کردید، قطعا از این بهشت واقع در کویر، دیدن کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x