تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی – مزار یونس استادسرایی کجاست

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

یکی از بهترین اماکن دیدنی در رشت بدون تردید آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، به هیچ عنوان بازدید از این مکان را از دست ندهید، به این دلیل که میرزا کوچک خان جنگلی یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین مردان تاریخ کشورمان بوده است. آرامگاه وی را با نام سردار جنگل هم می‌شناسند. این آرامگاه در قسمت جنوبی شهر رشت در محله‌ای به نام سیلمان داراب قرار دارد و به عنوان یکی از پربازدیدترین اماکن عمومی استان گیلان شناخته می‌شود.

در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی صحبت می‌کنیم.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی، در سال ۱۲۵۷ چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی پس از مبارزات بسیار زیاد با قوای دولتی، در شرایطی که برای دیدار با شخصی به نام رشید الممالک خلخالی به سمت شهر خلخال رفته‌ بود، پس از اینکه چند روزی را سرگردان بود در کوهستان‌های شهر تالش بر اثر سرمای بسیار شدید از دنیا رفت. آرامگاه وی در بین پرطرفدارترین آثار دیدنی استان گیلان قرار دارد و هر ساله میزبان بسیاری از مردم شهرهای مختلف کشورمان است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی ساخت بسیار جالبی دارد. مساحت این بنا حدود ۴۰ متر است و ارتفاعی معادل ۹ متر دارد. برای ساخت این آرامگاه از موادی مانند چوب، سفال، کاشی و آجر استفاده شده است. این بنا در میان درختان کهنسال واقع شده است که همین موضوع نشان‌دهنده روحیه مبارز و آزادی‌خواه میرزا کوچک خان جنگلی می‌باشد.

در کنار آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی اجساد بسیاری از مجاهدان جنگل و مزار شاعر محبوب استان گیلان، شیون فومنی می‌باشد. برخی مشاهیر دیگر مانند ابراهیم فخرایی، نصرت رحمانی، دکتر محمود بهزاد،

در اطراف مقبره میرزا کوچک خان، اجساد مجاهدان جنگلی و همچنین مزار شاعر پراوازه و مردمی گیلان، میرزا حسین خان کسمایی و جهانگیر سرتیپ پور نیز در نزدیکی این آرامگاه می‌باشد.

اگر به این آرامگاه رفته باشید حتما می‌دانید که این بنا بسیار زیبا، ساده و با معماری سنتی داخلی ساخته شده است. بازسازی آرامگاه این بزرگمرد گیلانی در سال ۱۳۶۰ مطرح شد. نمای و طرح اصلی مقبره میرزا کوچک خان جنگلی به وسیله دفتر فنی آثار باستانی استان گیلان اجرا شد و میراث فرهنگی این استان نهایتا در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی پس از دیوارکشی، سردری را برای این مکان احداث کرد.

آرامگاه میرزا کوچک خان
آرامگاه میرزا کوچک خان

بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی

با یک نگاه کوچک به خانه میرزا کوچک خان جنگلی می‌توان فهمید که وی تا چه حد مردمی بوده است. خانه او با یک بافت سنتی زیبا و اشیای بسیار قدیمی که همچنان در آن باقی‌مانده است، درست شبیه به یک موزه تاریخی می‌ماند. مساحت خانه میرزا کوچک خان جنگلی چیزی حدود ۳۰۰ متر است و دو طبقه مجزا دارد. در هر طبقه یک ایوان، چهار اتاق خواب و دو پلکان در دو سمت این منزل برای عبور و مرور به ایوان و اتاق‌ها وجود دارد.

در طبقه پایین منزل میرزا کوچک خان جنگلی، یک نمایشگاه دائمی از کتاب‌هایی که به تاریخ استان گیلان و نهضت جنگل مربوط می‌شود، وجود دارد. همچنین در این طبقه یک آرشیو بسیار جالب و کامل از روزنامه جنگل حفظ شده است. طبقه بالایی به محل زندگی خانواده میرزا کوچک خان مربوط بوده است و وسایل آن هنوز هم باقی است.

در اطراف و روی دیوارهای این خانه، اسناد و عکس‌هایی از دروان مبارزات شجاعانه نهضت جنگل قرار دارد. نخستین چیزی که ممکن است توجه شما عزیزان را به خود جلب کند، جمله‌ای است که در حیاط این بنا درج شده است. من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم؛ این جمله توسط شخص میرزا کوچک خان جنگلی گفته شده است.

معماری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

طراحی و معماری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بسیار جذاب و زیبا است. برای ساخت این بنای تاریخی پرطرفدار، از یک سبک معماری تقریبا ساده که در دو قسمت روی هم قرار گرفته ساخته شده، استفاده شده است و همین موضوع یکی از دلایل زیبایی این بنا می‌باشد. برای طراحی این بنا از سبک بناهای اسلامی معاصر تاثیر گرفته شده است. این بنای ۸ ضلعی امروزه به یکی از زیباترین امکان دیدنی و تاریخی در استان گیلان تبدیل شده است و یکی از دلایل این محبوبیت، زیبا بودن این مکان است.

در دور این آرامگاه زیبا، ۸ عدد ستون با سرستون‌های چوبی و سنتی قرار دارد. این مکان با وجود اینکه قدیمی است اما استحکام بسیار زیادی دارد و در برابر باران‌های شدید مقاوم می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت حضور در شهر رشت، به هیچ عنوان بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی را از دست ندهید.

آرامگاه میرزا کوچک خان
آرامگاه میرزا کوچک خان

مسیرهای دسترسی به آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

برای اینکه بتوانید در آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی حاضر شوید، باید به شهر رشت بروید. رشت مرکز استان گیلان بوده و یکی از بهترین شهرها کشور برای گردشگری می‌باشد. بعد از اینکه خودتان را به شهر زیبای رشت رساندید، بایستی در مسیر جنوبی این شهر حرکت کرده و خود را به یخ‌سازی رشت برسانید. بعد از آن هم باید به میدان رازی بروید و از این میدان هم به سمت خیابان میرزا کوچک خان جنگلی حرکت کنید. در نهایت به گورستان سلیمان محله داراب رشت می‌رسید و می‌توانید از آرامگاه سردار رشید جنگل دیدن فرمایید.

سخن پایانی

شهر رشت پر از چاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی است که برای بازدید از همه این مکان‌ها باید چندین روز وقت بگذارید. رفتن به آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش باشد. چون در این صورت با تاریخچه استان گیلان و همچنین فداکاری‌های میرزا کوچک خان جنگلی آشنا خواهید شد. اطمینان می‌دهیم که با بازدید از این آرامگاه زیبا واقع در شهر رشت، لحظات بسیار خوبی را سپری کنید.

آرامگاه میرزا کوچک خان
آرامگاه میرزا کوچک خان

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x