تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاذبه های شهر رشت که نباید از دست بدهید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

جاذبه های شهر رشت که نباید از دست بدهید

جاذبه های دیدنی شهر رشت تنها به زیبایی های طبیعی آن محدود نمی شود. این شهر که بزرگترین شهر در شمال کشور می باشد، تاریخی غنی داشته و آثار دیدنی متعددی دارد. از دوران صفویه به دلیل موقعیت جغرافیایی، شهر رشت مورد توجه واقع شد و مکانی برای معامله محصولاتی مانند ابریشم بود. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به این رشت را دارید حتماً برای چند روز اقامت برنامه ریزی کنید تا فرصت کافی داشته باشید تمام دیدنی های این شهر را ببینید. در ادامه فهرستی از جاذبه های دیدنی شهر رشت را ارائه می کنیم تا راهنمای مناسبی برای سفر داشته باشید.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در دوران پهلوی اول و در فاصله سال های۱۳۰۴-۱۳۲۰ بنا شد. این مجموعه شامل کاخ شهرداری، موزه پست، ساختمان قدیمی هتل ایران و کتابخانه ملی می باشد که در آن زمان با الهام از بناهای شهر سن پترزبورگ ساخته شدند. ساختمان شهرداری و ساختمان پست در دو طرف میدان و برج ساعت در وسط آن هارمونی بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. در حال حاضر گروه ارکستر شهرداری رشت در مناسبت ها و اعیاد داخل محوطه این میدان به اجرای زنده موسیقی می پردازد. ساعت زیبای میدان شهرداری هم به وسیله نواختن زنگ، ساعت را اعلام می کند. شب ها نیز نورپردازی های زیبایی که انجام شده، زیبایی میدان را دوچندان می کند. خیابان های منتهی به مجموعه میدان شهرداری رشت سنگ فرش شده اند و اجازه تردد خودروها به آنجا داده نمی شود. قدم زدن در میدان شهرداری و تنفس هوای پاک رشت بسیار برای گردشگران بسیار لذتبخش خواهد بود.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان در فضایی به مساحت ۲۶۳ هکتار و در بخشی از پارک جنگلی سراوان برپا شده است. در استان گیلان به خاطر میزان بالای رطوبت، از دیرباز روش های خاصی را برای ساخت خانه ها بکار می گرفتند. در این موزه ۲۸ مجموعه مسکونی متفاوت از مناطق مختلف استان گردآوری شده که همین تنوع در ساخت و ساز را نمایش می دهد. علاوه بر این فضاهایی مانند انبار برنج، کاهدان، محل پرورش کرم ابریشم، تنورهای پخت نان، کوره ذغال، شالیزار، کارگاه آهنگری، محل نگهداری ماکیان، باغچه سبزیجات و… نیز در این موزه بازسازی شده است. در فضای باز موزه میراث روستایی گیلان غرفه هایی برای فروش صنایع دستی، غذاهای محلی و سوغات نیز دایر شده که طرفداران خاص خود را دارد. در مناسبت های خاص در این مکان برنامه های فرهنگی مختلفی مانند مراسم پیشواز نوروزی برگزار می شود که شرکت در آن ها خالی از لطف نیست. از جمله بخش های مختلف این موزه می توان به روستای ساحل غرب، روستای کوهستان غرب، روستای جلگه غرب، روستای کوهستان شرق، روستای کوهپایه شرق، روستای جلگه شرق و روستای جلگه مرکز اشاره کرد. این موزه در کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت-تهران، قبل از پلیس راه جاده سراوان شفت واقع شده است.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

بازار رشت

بازار رشت قدمتی چندین ساله و بافتی سنتی دارد و مملو از محصولات تازه و ارگانیک است. بازار هر شهر تاحد زیادی فرهنگ آن منطقه را نشان می دهد و بازار رشت نیز از این قاعده مستثنی نیست. انواع ماهی، کلوچه فومن، زیتون، رشته خشکار، میوه و سبزیجات تازه در این بازار به فروش می رسد. بازار رشت در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی واقع شده و از چندین بخش تشکیل شده است:

  • طاقی بزرگ: کاروانسرایی است که در سال ۱۳۲۱ هجری قمری ساخته شده است.
  • طاقی کوچک: کاروانسرایی در ضلع شمالی بازار رشت است که به طاقی بزرگ و مسجد حاج مجتهد راه دارد.
  • طاقی سعادت: این بخش از بازار که قدمت آن به دوران قاجار می رسد، در نزدیکی میدان بزرگ واقع شده است و اهمیت ویژه ای داشته است.
  • کاروانسرای محتشم: این‌ کاروانسرا در سال ۱۳۰۰ بنا شده و در مجاورت بازارچه عطارها قرار گرفته است.
  • کاروانسرای چینی ‌چیان: این بخش از بازار رشت در سال ۱۳۰۸ و در نزدیکی چهارسوق بنا شده است.
  • کاروانسرای ملک: این بخش از بازار نیز مربوط به دوران قاجار بوده که از آن برای صادرات برنج به روسیه استفاده می شده است.
جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۷ جاده رشت تهران قرار گرفته که جنگلی بسیار بکر و زیبا دارد. در ابتدای ورودی این پارک مرداب سراوان قرار گرفته که می توان با قایق گشتی در آن زد و عکس های زیبایی گرفت. پوشش گیاهی جنگل سراوان را می توان به دو دسته تقسیم کرد: اول درختان و گیاهان خودرویی که از دیرباز در این مکان رشد کرده اند؛ مانند: توسکا، بیدمشک، بلوط، بید، ممرز، بیدمشک، آلوچه جنگلی، سفید پت و انجیلی. دسته دوم گیاهان و درختانی که توسط انسان ها در این مکان کاشته شده اند؛ مثل کاج سیلوستریس، سرو نقره ای و تدکا. علاوه بر این، پرندگان بسیاری نیز در سراسر این جنگل و اطراف مرداب زندگی می کنند. از جمله می توان به دارکوب، قرقاول، جغد جنگلی و کبک اشاره کرد. همچنین جانورانی مانند خرگوش، قورباغه و راسو نیز در جنگل سراوان دیده شده اند. این پارک امکانات رفاهی خوبی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و غرفه فروش خوراکی دارد. همچنین می توان از امکاناتی مانند موتور چهارچرخ و پینت بال نیز در این مکان استفاده کرد.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

تالاب عینک رشت

تالاب عینک رشت با مساحت ۱۶۰ هکتار، دومین تالاب بزرگ استان گیلان پس از تالاب انزلی است. این تالاب در حاشیه غربی شهر رشت واقع شده و در تصاویر هوایی شکلی شبیه عینک دارد. آب این تالاب از طریق بارش باران و مازاد آب های کشاورزی تأمین شده و به رودخانه ای راه ندارد. پارک دانشجو در کنار این تالاب احداث شده است و افراد زیادی این پارک را برای لذت بردن از منظره تالاب عینک انتخاب می کنند. این مکان جای مناسبی برای ماهیگیری و قدم زدن است. این تالاب در بلوار شهید افتخاری واقع شده است.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی که به سردار جنگل نیز معروف است، در شهر رشت و در قبرستانی به نام سلیمان داراب واقع شده است. میرزا کوچک خان در سال ۱۲۵۷ در رشت متولد شد و در جوانی جنبش جنگل را پایه گذاری کرد. پس از سال ها مبارزه با قزاق ها، در سال ۱۳۰۰ مجبور به عقب نشینی شد و به کوهستان خلخال پناه برد. اما در آنجا دچار طوفان شد و در آذر ماه همان سال جان خود را از دست داد. مردم رشت احترام ویژه ای برای سردار جنگل و یارانش قائل هستند و آرامگاه او در این قبرستان همواره مورد احترام بوده است. علاوه بر میرزا کوچک خان افراد مشهور دیگری مانند شاعر پر آوازه گیلان شیون فومنی نیز در این قبرستان آرمیده اند.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت پارکی زیبا در دل این شهر است که قدمت بسیار زیادی دارد. این پارک در زمان قاجار بنا شده و رودخانه گوهر رود از آن می گذرد. باغ محتشم امکانات خوبی برای تفریح دارد؛ از جمله: زمین فوتبال، زمین بازی کودکان، سرویس های بهداشتی و نمازخانه، نیمکت و مبلمان شهری، فضای سنگ نوردی، زمین تنیس و … . عمارتی به نام کلاه فرنگی نیز در داخل باغ محتشم ساخته شده که قدمت آن به دوران پهلوی باز می گردد و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. این عمارت حدوداً ۲۴۰ متر مساحت دارد و دارای بالکن هایی با ستون های متعدد است. عمارت کلاه فرنگی به شکل هشت ضلعی بنا شده و در این سال ها از رطوبت فراوان شهر رشت جان سالم به در برده است.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

بقعه دانای علی

دانای علی یکی از عارفان شهر رشت است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دنیا آمد. او را فردی زاهد و پارسا می دانند و مشهور است که در عرفان به مراحل بسیار بالایی رسیده است. در مورد سرنوشت او روایات متعددی نقل شده، اما این مقبره پس از فراز و نشیب بسیار از او به یادگار باقی مانده است. بقعه دانای علی تنها با ۹۲ متر مربع مساحت طراحی و ساخت بسیار زیبایی دارد. مردم گیلان احترام زیادی برای این عارف بزرگ قائل هستند و آرامگاه او همواره مورد توجه بوده است. بقعه دانای علی در محله چمارسرا واقع شده است.

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار در ۱۶ کیلومتری شهر رشت و در روستایی به همین نام واقع شده است. این دریاچه در واقع سدی خاکی است که برای نگهداری آب ساخته شده است. این سد خاکی با تلاش و همت یکی از کشاورزان نمونه این منطقه به نام آقای جعفر خوشحال در سال ۱۳۶۲ احداث گردید. او که به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شده بود، در دیداری که با رییس جمهور وقت داشت برای حل مشکل کم آبی کشاورزان منطقه یک سد خاکی درخواست کرد. در ورودی این سد تندیس سپاس و تشکر از این مرد بزرگ نصب شده است. روستای سقالکسار به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد آب و هوایی معتدل داشته و مردم این روستا همواره میزبان گردشگرانی هستند که به این مکان می روند. امکان قایق سواری در این دریاچه وجود دارد و گردشگران می توانند در این مکان چادر بزنند.

مراکز خرید شهر رشت

یکی از اصلی ترین جاذبه های سفر خرید کردن و گشت و گذار در مراکز خرید است. شهر رشت هم به همین دلیل مراکز خرید متعددی دارد که از مسافران و گردشگران میزبانی می کنند. لیست زیر به تعدادی از این مراکز خرید اشاره می کند:

  • مرکز خرید گلسار
  • هایپرمارکت گیلان مال
  • پاساژ علاالدین
  • مرکز خرید ایرانیان
  • پاساژ کویتی
  • مرکز خرید رز
  • پاساژ تمدن
  • پاساژ بزرگمهر
  • پاساژ سپید رود
  • مرکز خرید خاطره
  • پاساژ گهر

پارک های رشت

برای مسافرانی که وارد هر شهر می شوند پارک ها مکان خوبی برای استراحت، بازی بچه ها و تصمیم گیری برای برنامه های بعدی سفر هستند. شهر رشت نیز علاوه بر جنگل های طبیعی که دارد، چندین پارک زیبا داشته که همواره مورد توجه گردشگران بوده است. لیست زیر تعدادی از پارک های شهر رشت را به شما معرفی می کند:

  • پارک ملت
  • بوستان سبزه میدان
  • پارک مفاخر
  • پارک دانشجو
  • بوستان کشاورز
  • پارک جنگلی نارون ۱ و ۲
  • پارک توحید
  • بوستان فرشتگان
  • بوستان بهار
  • پارک کودک گلسار
  • بوستان کسمایی
  • پارک کیژده
  • و…
جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

موزه های رشت

بی شک بازدید از موزه ها می تواند یکی از اصلی ترین برنامه های سفرهای گردشگری باشد. آشنایی با تاریخ هر شهر، دید بهتری از فرهنگ و رسوم آن مکان به بازدیدکنندگان می دهد. در شهر رشت نیز موزه های متعددی وجود دارد که از جمله آن به موزه میراث روستایی استان گیلان اشاره کردیم. علاوه بر آن می توان به موزه های زیر نیز اشاره کرد:

  • موزه جانورشناسی شهر رشت
  • موزه میرزا کوچک خان جنگلی
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیست محیطی
  • موزه باستان شناسی و مردم شناسی
  • موزه شهرداری رشت
  • موزه آبزیان
جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

سینماهای رشت

یکی از تفریحات سفر، سینما رفتن و تجربه دیدن فیلم در سالن های جدید است. دوستداران سینما در هر فرصتی لذت تماشای فیلم را از دست نمی دهند؛ مخصوصاً در سفر. شهر رشت میزبان اولین سالن سینما یا همان تماشاخانه در کشور است. سینما ایران در سال ۱۲۹۵ افتتاح و تا سال ۱۳۴۵ نیز به فعالیت خود ادامه داد. امروزه نیز رشت یکی از شهرهایی است که همواره جدیدترین فیلم ها را در سالن های سینمای خود به نمایش می گذارد. در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر هم شهر رشت میزبان فیلم های حاضر در این جشنواره است. علاوه بر سینما، رشت یک تماشاخانه به نام “هامون” نیز برای برگزاری تئاتر و نمایش داشته که طرفداران زیادی در این شهر دارد. سینماهای شهر رشت عبارتند از:

سینما سپیدرود رشت

سینما میرزاکوچک خان

سینمای ۲۲ بهمن رشت

جاذبه های دیدنی رشت
جاذبه های دیدنی رشت

کلام پایانی

شهر رشت سومین شهر توریستی و مسافرپذیر ایران است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری می باشد. بر اساس آمار، جمعیت شناور شهر رشت در تعطیلات گاهی به دو برابر نیز می رسد. این شهر همیشه زنده را پر جمعیت ترین شهر گیلک نشین در جهان می دانند که با تلفیقی از جنگل و دریا میزبان خوبی برای مسافران است. علاوه بر جاذبه های دیدنی که در این مطلب از آن یاد کردیم رشت جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که از جمله می توان به ساعت آفتابی آنالماتیک، آرامگاه خواهر امام، کاروانسرای لات و… اشاره کرد. رستوران های متعدد و اقامتگاه های مجهز از دیگر جاذبه های این شهر است.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x