تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاذبه های دیدنی شهر قزوین که نباید از دست بدهید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

جاذبه های دیدنی شهر قزوین

شهر قزوین یک از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در دوران های تاریخی مختلف همواره مورد توجه بوده است. قدمت این شهر به زمان ساسانیان باز می گردد و در زمان صفویان به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بوده است. قزوین در مرکز ایران واقع شده و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته؛ به همین دلیل تجار و بازرگانان از سرزمین های دور و نزدیک از این شهر عبور می کرده اند. کاروانسراها، مساجد، مدارس و کلیساهایی متعددی در دل این شهر به یادگار مانده تا آنجا که از نظر تعداد آثار باستانی و تاریخی رتبه اول را در کشور دارد. بیشتر این آثار متعلق به عهد صفوی هستند و گردشگران فراوانی هر ساله از این آثار بازدید می کنند. در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی شهر قزوین می پردازیم تا راهنمای خوبی برای سفر به این شهر دیدنی باشد.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین که به مسجد عتیق و مسجد کبیر نیز شهرت دارد، در سال ۱۹۲ هجری قمری به دستور هارون الرشید بر روی ویرانه های آتشکده دوران ساسانی ساخته شد. این مسجد در دوران های مختلف مورد مرمت و گسترش قرار گرفته و در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. مسجد جامع قزوین بنایی ۴ ایوانی بوده که گنبد فیروزه ای بسیار زیبایی در بخش جنوبی آن ساخته شده است. این مسجد با ۴۰۰۰ متر مربع مساحت، یکی از بزرگترین مساجد ایران است که کتیبه های ارزشمندی در جای جای آن نصب شده است. مسجد جامع قزوین در خیابان شهدا (سپه سابق) واقع شده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

بازار قزوین

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قزوین، بازار قزوین است. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است که کارشناسان قدمت آن را بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین می زنند؛ اما بیشترین گسترش و بازسازی این مکان مربوط به عهد صفوی می باشد. بازار قزوین ۴ ورودی دارد که هر کدام به یک تیمچه وارد می شود. تعدادی از آثار تاریخی قزوین در این بازار واقع شده است که از جمله می توان به مسجد النبی، کاروانسرای سعدالسلطنه، حیاط قهرمانی، سرای نگار السلطنه، سرای وزیر، تیمچه درویش مهدی، بازار قیصریه، تیمچه حاج سید کاظم، تیمچه سرباز، سرای بهشتی، گرمابه‌ سعدیه، گرمابه رضوی، سرای شاه و سرای خوش ‌نویسان اشاره کرد. بازار قزوین در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه با ۲۶۰۰۰ متر مربع مساحت بزرگترین کاروانسرای کشور است که در محدوده شهری ساخته شده است. دستور ساخت این بنا توسط فردی به نام سعدالسلطنه که فرماندار قزوین در زمان قاجار بود صادر شد. در زمان صفویه نیز در همین مکان میدان چوگانی به نام میدان سعادت وجود داشت و به همین دلیل به این کاروانسرا سرای سعادت نیز می گویند. این کاروانسرا از ۴۰۰ حجره تشکیل شده که محلی برای تجارت با کشورهای روسیه و ترکیه بود. در حال حاضر کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی است که از چندین مسجد، سرا، تیمچه، حمام، شترخان، راسته، حجره، چهارسوق، آب ‌انبار و موزه تشکیل شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه در خیابان امام خمینی(ره) قرار دارد.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

امامزاده شاهزاده حسین قزوین

امامزاده شاهزاده حسین فرزند امام رضا(ع) است که نقل شده در سال ۲۰۱ هجری قمری درگذشته است. مقبره این امامزاده از دیرباز مکانی برای نیایش و راز و نیاز اهالی قزوین بوده و همواره مورد احترام بوده است. علاوه بر اهمیت معنوی این مکان، آرامگاه امامزاده شاهزاده حسین(ع) اثر تاریخی بسیار ارزشمندی است که در ساخت آن از کاشیکاری ها، آیینه کاری ها و کتیبه های باارزشی استفاده شده است. امامزاده درب چوبی بسیار قدیمی دارد که کارشناسان قدمت آن را به سال ۹۶۷ هجری قمری نسبت می دهند. علاوه بر این ضریح چوبی بسیار نفیسی در این امامزاده وجود دارد که به زیبایی منبت کاری شده است. امامزاده شاهزاده حسین(ع) در فهرست آثار ملی ثبت شده و در خیابان سلامگاه قزوین واقع شده است. اگر در ایام محرم در این مکان حضور داشته باشید شاهد اجرای آیین های عزاداری ویژه ای خواهید بود. در صحن امامزاده یادبودی برای شهید رجایی نیز بنا شده و مزار شهید عباس بابایی و چند تن دیگر از شهدای جنگ نیز در این امامزاده می باشد.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون تنها کاخ باقیمانده از دوران صفوی در قزوین است که به دستور شاه طهماسب دوم ساخته شد و در دوران قاجار مرمت گردید. کاخ چهلستون باغ بزرگی دارد و در میان آن عمارت کلاه فرنگی به صورت هشت گوش و با مساحت ۵۰۰ متر و در دو طبقه ساخته شد. در دوران قاجار سعدالسلطنه فرماندار وقت این بنا را مرمت کرد و نام چهلستون را بر آن نهاد. دیوارهای این بنا به زیبایی هر چه بیشتر نگارگری شده اند و ورودی های آن با کاشیکاری های گل برجسته به زیبایی زینت داده شده اند. در حال حاضر از این مکان به عنوان موزه خوشنویسی بهره برداری می شود که آثار گرانبهایی مانند خطاطی های میرعماد قزوینی، عمادالکتاب، ملک محمد، میرحسین خوشنویس ‌باشی، درویش عبدالمجید، وصال شیرازی، زین‌ العابدین قزوینی، میرعلی هروی، مالک دیلمی، میرزا غلامرضا، خواجه اختیار و احمد نیریزی در این موزه نگهداری می شود. کاخ چهلستون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و برای بازدید از آن باید به میدان آزادی قزوین بروید.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

عمارت باغ سپهدار

عمارت باغ سپهدار بنایی تاریخی مربوط به دوران قاجار است که به دستور محمد ولی خان تنکابنی ملقب به رئیس الوزراء احداث گردید. این بنا با الهام از کاخ چهلستون و مهمانخانه قزوین، در دو طبقه با چندین اتاق و راهرو و سالن بنا شده است. عمارت باغ سپهدار به دلیل بدهی رئیس الوزراء به دولت، مورد تصرف قرار گرفت و در زمان جنگ جهانی اول روس ها و انگلیس ها از این کوشک زیبا استفاده می کردند. بعدها نیز عمارت مورد بی توجهی قرار گرفت تا اینکه نهایتاً این بنا به اداره کشاورزی قزوین واگذار شد. در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی به همت مرتضی تدین موزه کشاورزی در باغ سپهدار تأسیس شد که ادوات کشاورزی قدیمی و آثار سفالی با ارزشی در آن به نمایش گذاشته شد. متأسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولین این موزه نیز جمع شد و عمارت همچنان بی استفاده در مالکیت اداره کشاورزی مانده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

حمام قجر (موزه مردم شناسی)

حمام قجر یا حمام شاهی یکی از آثار تاریخی باقیمانده از عهد صفوی در قزوین است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی از آن استفاده می شود. حمام قجر در سال ۱۰۵۷ به دستور شاه عباس صفوی و به دست امیرگونه خان که معماری از طایفه قاجار بود ساخته شد. این بنا در ۱۰۴۵ متر مربع ساخته شده که دو ورودی مجزا برای زنان و مردان دارد تا بتوانند به صورت همزمان از حمام استفاده کنند. حمام قجر از سه بخش سربینه، میان در و گرمخانه تشکیل شده و کاشیکاری های زیبایی در ساخت آن بکار رفته است. گنبد آجری این حمام که برای تأمین نور و هوای تازه ساخته شده نیز یکی دیگر از جلوه های زیبای این مکان است. در حال حاضر موزه مردم شناسی با هدف معرفی اقوام، مشاغل و آداب و رسوم در حمام قجر دایر شده است. این مجموعه در خیابان عبید زاکانی قزوین واقع شده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

حسینیه امینی ها

حسینیه امینی ها عمارتی دیدنی است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. این بنای تاریخی متعلق به یک بازرگان متمول به نام محمدرضا امینی بوده که آن را در سال ۱۲۵۷ ساخته است. تا مدت ها او با خانواده اش در این خانه اشرافی زندگی می کردند و در پایان عمر خود این عمارت را برای انجام امور مذهبی وقف کرد. حسینیه امینی ها در دو طبقه و با سه تالار بزرگ ساخته شده که ارسی های چوبی بلندی قسمت های مختلف تالارها را از هم جدا می کند. سقف ها هم به زیبایی آینه کاری، نقاشی و گچبری شده اند که نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کنند. حسینیه امینی ها در خیابان مولوی قزوین واقع شده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور که به آن برج ناقوس یا کلیسای روس ها هم می گویند، در اواخر دوران قاجار و به دست روس ها ساخته شد. این کلیسا بنایی کوچک با محرابی نیم دایره ای شکل است که به صورت یک چند ضلعی ساخته شده است. ستون های این کلیسا به زیبایی تزیین شده و نمای بیرونی آن را آجرهای سرخ پوشانده است. کلیسای کانتور در خیابان طالقانی شهر قزوین واقع شده است.

دیدنی های قزوین
دیدنی های قزوین

آب انبارهای قزوین

شهر قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد همواره با معضل کم آبی مواجه بوده است و ساکنان این شهر به دنبال راهی برای حل این مشکل بوده اند. یکی از این راه حل ها ساخت آب انبارها می باشد. دو آب انبار باقیمانده که در حال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری از آن یاد می شود را در ادامه معرفی می کنیم:

  • آب‌انبار سردار بزرگ: این آب انبار به صورت تک گنبدی در سال ۱۲۲۷ و در زمان فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. این مکان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند.
  • آب انبار حاج کاظم: این بنا در سال ۱۲۵۶ هجری قمریبه دست فردی به نام حاج کاظم کوزه گر بنا شد. مهمترین دلیل احداث این آب انبار ذخیره آب برای روزهای خشکسالی بود. معماری این آب انبار به گونه ای است که خنکی هوا حتی در فصل تابستان نیز تأمین شود تا آب تبخیر نشود.

موزه های قزوین

شهر قزوین به دلیل داشتن عقبه تاریخی بسیار غنی، آثار تاریخی فراوانی برای نمایش در موزه ها دارد و از همین روی موزه های متعددی در این شهر دایر شده است. در مطلب فوق به موزه مردم شناسی و موزه خوشنویسی اشاره کردیم؛ علاوه بر این دو موزه های دیگری نیز در این شهر برای بازدید علاقمندان به وجود آمده اند:

  • موزه قزوین یا موزه شهر
  • موزه شهدا
  • موزه خانه یزدی ها
  • موزه عمارت چهلستون قزوین
  • موزه شهربانی (کتابخانه) قزوین
  • موزه آثار مجسمه ساز رضا ازی محمدی
  • موزه بلدیه قزوین

مراکز خرید قزوین

علاوه بر گردشگرانی که برای بازدید از آثار تاریخی و دیدنی به شهر قزوین می آیند، مسافران زیادی هم برای استراحت میان راه در این شهر توقف می کنند. به همین دلیل امکانات رفاهی و مراکز خرید متعددی در این شهر ایجاد شده است. علاوه بر بازار قزوین که همچنان زنده و بر پازدید است، چندین مرکز خرید دیگر نیز در این شهر وجود دارد که گشت و گذار و خرید کردن در آن خالی از لطف نیست. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع تجاری فردوس
  • مرکز خرید نارون  
  • مرکز خرید ایرانیان
  • مجتمع تجاری نور
  • بازارچه سنتی سپه
  • مجتمع اداری تجاری پویش
  • مرکز خرید برج خلیج فارس
  • مجتمع تجاری تفریحی آفتاب
  • مجتمع تجاری فردوسی
  • مرکز خرید ستاره شهر
  • مرکز خرید پروما
  • مرکز خرید مهر و ماه

 

جاذبه های دیدنی اطراف قزوین

اگر برنامه ای برای سفر به قزوین و بازدید از این شهر زیبا و تاریخی آن دارید، پیشنهاد می کنیم فرصتی را نیز برای بازدید از جاذبه های دیدنی اطراف قزوین در نظر بگیرید. در اطراف این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی وجود دارند که شهرت فراوانی یافته اند. از جمله:

  • قلعه الموت در منطقه الموت، روستای گازرخان
  • دریاچه اوان در فاصله ۸۸ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت
  • پل معلق آوج در منطقه آوج
  • پارک جنگلی باراجین در منطقه باراجین
  • برج های خرقان در جاده قزوین به همدان
  • روستای نیاق
  • قلعه لمبسر در منطقه رازمیان

سخن پایانی

شهر قزوین با توجه به پتانسیل های گردشگری که دارد، به مقصد بسیار خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. وجود تواماً جاذبه های طبیعی و تاریخی نقطه قوت این شهر زیبا است. علاوه بر این هوای پاک و دلپذیر این شهر هم عامل دیگری برای سفر مسافران به این مکان می باشد. افزون بر جاذبه های دیدنی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم مکان های دیدنی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که بسیار دیدنی هستند. از جمله: سردر عالی قاپو، مسجد النبی قزوین، دروازه درب کوشک، سرای وزیر، عمارت شهرداری و… . به همین دلیل اقامتگاه ها و رستوران های متعددی با امکانات متنوع در این شهر وجود دارد که میزبان گردشگران می باشند.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار قزوین مشهد رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت است.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x