تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

ژئوپارک

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در مقاله امروز می خواهیم به بررسی موضوع ” ژئوپارک ” بپردازیم. وقتی صحبت از ارزش های طبیعی و حفاظت از آنها به میان می آید، اکثر مردم در مورد جنگل های بارانی تحت پوشش غبار مه، پرندگان رنگارنگ و گیاهان علفی دارای گل های زیبا فکر می کنند و به این قضیه که یک صخره یا جاده ای یا صخره های شکننده می توانند اهمیت داشته باشند فکر نمی کنند. در ادامه مطالب این سایت می خواهیم درباره ژئوپارک اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

ما سعی داریم که به سوالات  زیر پاسخ دهیم:

  • مفهوم ژئوپارک چیست؟
  • علت حذف ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو چه بود؟
  • وضعیت ژئوپارک طبس و ارس چگونه است؟
  • ارزش اقتصادی که ژئوپارک ها ایجاد می کنند چگونه است ؟

[/stextbox]

 

مفهوم ژئوپارک چیست؟

با توجه به تعاریفی که از طرف سازمان جهانی یونسکو برای مفهوم ژئوپارک بیان شده، در می یابیم که ژئوپارک منطقه ای است که در آن سایت های متعددی از ارزش های زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی یافت می شود.

آنها اهمیت برجسته ای از نظر علمی و آموزشی و همچنین ارزش زیبایی شناختی دارند. ژئوپارک ها از لحاظ کیفیت علمی نادر هستند و گستره بسیار وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند و قادر به خدمت در توسعه اقتصاد محلی هستند. اکثر سایت های موجود در قلمرو ژئوپارک علاوه بر اینکه دارای میراث زمین شناسی هستند، از جستارهای تواند باستان شناسی، زیست محیطی، تاریخی یا فرهنگی نیز برخوردار هستند.

علت حذف ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو چه بود؟

سازمان یونسکو در سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم را به ثبت جهانی رساند. این ژئوپارک پارک از اولین ژئوپارک های خاورمیانه به حساب می آید. در سال ۱۳۹۱ با توجه به عدم مدیریت صحیح مسئولان منطقه آزاد قشم و همین طور پیش تر از آن عدم مدیریت صحیح مسئولان ارگان ‌های زمین شناسی کشور در خصوص دادن راه کارهای فنی در رابطه با ژئوتوریسم و همین طور عدم استنباط درست محققان زمین شناسی از معنای دقیق ژئوتوریسم، ژئوپارک قشم از لیست سازمان جهانی یونسکو حذف شد. در نهایت این ژئوپارک پارک موفق شد در سال ۱۳۹۶ به جرگه ی ژئوپارک های ثبت شده در یونسکو باز گردید.

علت حذف ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو چه بود؟
علت حذف ژئوپارک قشم از سازمان یونسکو چه بود؟

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]فدک، برترین قطار مسافربری بر اساس ارزیابی راه آهن ج.ا.ا در سال 1397[/stextbox]

وضعیت ژئوپارک طبس و ارس چگونه است؟

بر اساس مستندات رسیده، مسئولان مربوطه در صدد این هستند که بتواند این پارک ها را به مرحله ثبت جهانی برسانند. این پرونده ها قرار است که در نشست جمعی همه ساله مربوط به ژئوپارک های جهانی یونسکو مطرح شوند و این احتمال وجود دارد که به ثبت جهانی برسند. پروژه منطقه ارس 5 سال پیش تقدیم سازمان یونسکو شد که به دلیل وجود نقص ها و همینطور کوچک بودن منطقه ژئوپارک پارک ثبت نشد.

اما اکنون نواقص برطرف شده و محدوده آن گسترش یافته است. با توجه به راه کارهای ارائه شده یونسکو، قرار بر این شد که یک ارگان ملی متشکل از هر 3 ژئوپارک بزرگ ایران یعنی ارس، طبس و قشم تشکیل شود تا این سه مرکز با هم در تعامل مداوم باشند. از این پس هر ژئوپارکی که در ایران شکل بگیرد وارد این سیستم ملی می‌شود تا بتواند از امکانات آن سود ببرد. امکاناتی از قبیل سود حاصل از تبلیغات.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی های قطارهای فدک

  • قابلیت حرکت با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه ی اعلام و اطفای حریق
  • راهنمای مسیر در بخش بیرونی واگن
  • پنل های نمایش اطلاعات مسافرین در بخش سرکلگی و ورودی کوپه ها
  • سامانه ی دوربین مداربسته cctv در فضاهای عمومی

[/stextbox]

ارزش اقتصادی که ژئوپارک ها ایجاد می کنند چگونه است ؟

جزیره زیبای قشم یکی از مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود که همه ساله میزبان تعداد بی شماری گردشگر و توریست داخلی و خارجی است. طبق آمار حاصله، این جزیره همه ساله پذیرای یک میلیون گردشگر است که هدف اغلب آنها انجام کارهای تفریحی و خرید از مناطق آزاد است. لذا براساس آماری که توسط ژئوسایت های قشم منتشر شده، چیزی نزدیک به ۲۵۰ هزار بازدید کننده داخلی و ۱۰ هزار توریست خارجی تنها از ژئوپارک های قشم دیدن کرده اند.

هدف اصلی تعداد زیادی از گردشگران خارجی، تنها سفر به این ژئوپارک ‌ها بوده است. شکل گیری این ژئوسایت‌ها موجب ایجاد شغل های زیادی برای مردم محلی این منطقه شده است از قبیله فروش صنایع دستی، فروش غذاهای محلی و … که این امر باعث رونق اقتصادی در این منطقه شده است.

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از 200 دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x