تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

ترمینال مشهد (پایانه‌ امام رضا (ع))

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

ترمینال مشهد (پایانه‌ امام رضا (ع))

پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد

پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد که با نام ترمینال مشهد شناخته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های کشور و اصلی‌ترین ترمینال شهر مشهد مقدس است. ترمینال مشهد در سال 1369 آغاز به کار کرد و بیش از ۳۰ سال سابقه‌ی فعالیت درزمینه‌ی انواع خدمات مسافربری جاده‌ای دارد. در پایانه مسافربری امام رضا مشهد رزرو بلیط ، خرید بلیط و خدمات مختلف ارایه می شود.

این بنا در سال ۱۳۷۵ مورد بازبینی و گسترش قرار گرفت و هم‌اکنون ترمینال مشهد پیشرفته‌ترین پایانه‌ی کشور را با وسعتی بالغ‌ بر ۴۵ هزار مترمربع در اختیار دارد. هزینه‌ی ساخت این ساختمان ۴ طبقه‌ی مدرن حدود ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 نقشه‌ ترمینال مشهد شامل بیش از ۸ هزار و پانصد مترمربع ساختمان‌های اداری و جانبی شامل گیت ورودی، رستوران، خدمات فنی، حدود ۲۲ هزار مترمربع پارکینگ روباز، ۲۴ هزار مترمربع پارکینگ اتوبوس، ۳ هزار مترمربع پارکینگ تاکسی، ۵۰ هزار مترمربع محوطه‌ی سکوهای مسافری و ۳۰ هزار مترمربع فضای سبز می‌شود. امروز قصد داریم در این مقاله به معرفی کامل این ترمینال پرداخته و شما را با امکانات و مسیر‌های آن آشنا کنیم.

ترمینال امام رضا (ع) مشهد
ترمینال امام رضا (ع) مشهد

 

تاریخچه ترمینال مشهد

قبل از هر چیزی لازم میدانیم که در مورد تاریخچه ترمینال مشهد اطلاعاتی را بیان کنیم. این بنا برای اولین بار در سال ۶۹ فعالیت خود را شروع کرد. طبیعتاً در آن سال‌ها به این میزان از پیشرفت و بزرگی نرسیده بود. بعد از گذشت مدتی و در سال ۱۳۷۵ این بنا مورد بازسازی قرار گرفت. به‌طوری‌که امروزه این بنا بزرگ‌ترین ترمینال در کشور به‌حساب می‌آید.

احتمالاً این سؤال هم برای شما به وجود آمده که مگر تهران پایتخت نیست و نباید ترمینال آن بزرگ‌ترین باشد، چرا این‌طور نیست؟ در جواب باید بگوییم که تهران چهار ترمینال اصلی دارد که بار سفرهای خارج از شهر بین این چهار پایانه تقسیم شده است. درصورتی‌که شهر مشهد فقط یک ترمینال اصلی و بزرگ دارد. به همین دلیل بار سفرهای خارج از شهر فقط بر روی دوش همین یک ترمینال قرار دارد.

ترمینال مشهد
ترمینال مشهد

 

آمار مسافرین و خطوط

بر اساس اعلام سازمان پایانه‌های مسافربری، ترمینال مشهد به‌طور متوسط روزانه ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و بیش از ۸۰ هزار مسافر را دارا می‌باشد. با این حساب ظرفیت این ترمینال در طول سال بیش از ۷۵۰٫۰۰۰ دستگاه اتوبوس است که از این حیث ترمینال مشهد را به بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین ترمینال ایران و سومین ترمینال شلوغ جهان بدل می‌کند.

این ترمینال تقریباً به‌تمامی شهر‌های ایران اتوبوس مستقیم دارد. ترمینال معراج مشهد نیز ظرفیت روزانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۰۰۰ نفر مسافر را دارا می‌باشد. برای ساخت این مجموعه ۶ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

امکانات ترمینال مشهد

ترمینال مشهد امکان سفر به تمام شهرهای ایران و حتی بعضی از شهرهای خارج از کشور را برای مسافران فراهم کرده است. زیربنای قسمت اداری این ترمینال هشت هزار متر مربع است که مساحت بسیار بزرگی به‌حساب می‌آید. امکانات متعددی در این پایانه پیش بینی شده که همگی با هدف آسایش هر چه بیشتر مسافران آماده شده اند. در ادامه به برخی از امکانات ترمینال امام رضا(ع) مشهد اشاره می کنیم:

رستوران ها و کافی شاپ های ترمینال مشهد

در این ترمینال رستوران‌های مختلفی قرار دارند که آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند.در پایانه امام رضا کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارند. احتمالاً هنگامی‌که در مورد کافی‌شاپ ترمینال صحبت می‌کنیم، سریعاً به یاد کافی‌شاپ‌های فرودگاه و قیمت‌های بسیار بالای آن می‌افتید، درصورتی‌که این‌طور نیست. یکی از ویژگی‌های مثبت رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی که در پایانه امام رضا قرار دارند، قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای آن‌ها است. این موضوع باعث می‌شود که مسافران دیگر بابت خوردن غذا و دیگر نوشیدنی‌ها نگرانی خاصی نداشته باشند.

رستوران و کافی شاپ در پایانه اما رضا(ع) مشهد
رستوران و کافی شاپ در پایانه اما رضا(ع) مشهد

 

مغازه ها و فروشگاه های متنوع

به دلیل مساحت بسیار زیاد این ترمینال، مغازه‌های مختلفی هم در آن ایجاد شده که هرکدام از آن‌ها محصولی خاص را به فروش می‌رسانند. باید بگوییم که دیگر نگرانی بابت خرید سوغاتی هم نخواهید داشت. همچنین مسافران می توانند انواع مایحتاج لازم برای طول سفر خود و لوازم ضروری را نیز از طریق این فروشگاه ها تهیه کنند. اگر زودتر از زمان حرکت اتوبوس خود به ترمینال رسیده‌اید، می‌توانید با گشتن در این مراکز خرید، گذر زمان را فراموش کنید.

پارکینگ تاکسی و اتوبوس

شاید برای شما جالب باشد که مساحت سه هزار متر مربعی در این ترمینال به پارکینگ تاکسی‌ها اختصاص داده شده است. در کنار این پارکینگ، برای اتوبوس‌ها هم یک پارکینگ به مساحت ۲۴ هزار متر مربع هم در نظر گرفته‌اند. تمامی این ها برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مسافران و زائران برای رسیدن به مقصد نهایی شان در شهر مشهد می باشد.

فضای سبز و فضای بازی کودکان

در کنار تمام این خدمات برای اینکه مسافران در زمان انتظار خسته نشوند، یک مساحت ۲۰ هزار متر مربعی هم به فضای سبز اختصاص داده شده است. اگر اتوبوس شما تأخیر داشته یا به هر دلیلی مجبور هستید که در ترمینال توقف داشته باشید، می‌توانید از این فضای سبز عالی بهره‌مند شوید. در این ترمینال فضایی هم برای بازی کودکان در نظر گرفته‌اند. اگر شما کودکی به همراه خود دارید و به هر دلیلی باید زمانی را در ترمینال منتظر باشید، می‌توانید از این فضای خاص بهره‌مند شوید. شاید برای شما جالب باشد که در ترمینال مشهد فضای ورزشی هم برای مسافران در نظر گرفته‌اند و شما به‌سادگی می‌توانید از این اماکن استفاده کنید. حتی اگر یکی از کارکنان این سازمان هستید، می‌توانید قبل از شروع زمان کاری خود یا در هنگام پایان آن، از این فضاهای ورزشی استفاده کنید و بدنی سالم داشته باشید.

راهنمای 24 ساعته

از دیگر امکاناتی که در این ترمینال تعبیه شده است، می‌توان به راهنمای ۲۴ ساعته اشاره کرد. شما در هر زمانی از شبانه‌روز به ترمینال مراجعه کنید و سؤالی داشته باشید، به‌سادگی می‌توانید آن را مطرح کرده و به جواب برسید. این کار یک کمک بسیار عالی برای مسافران به‌حساب می‌آید.

آدرس و شماره تلفن‌های ترمینال مشهد

برای دسترسی به ترمینال مشهد در هر نقطه‌ای از شهر که حضور دارید باید به سمت بزرگراه شهید کلانتری حرکت کنید. اگر در مسیر شرق به غرب بزرگراه قرار دارید ترمینال در سمت راست شما خواهد بود.

آدرس پستی و دقیق ترمینال مشهد: مشهد – بزرگراه شهید کلانتری – میدان انقلاب اسلامی – صندوق پستی ۱۳۳۵

شماره تلفن‌های ترمینال مشهد:

پایانه‌ی امام رضا (ع): ۷-۰۵۱۳۸۵۹۰۰۱

شماره ترمینال معراج مشهد: ۰۵۱۳۶۹۱۰۲۰۵

پایانه‌ی راه ابریشم: ۰۵۱۳۳۷۲۶۴۱۸

شماره‌ی فاکس ترمینال مشهد: ۰۵۱۳۸۵۴۵۰۹۳

خرید بلیط پایانه‌ مسافربری مشهد

برای خرید بلیط پایانه‌ مسافربری مشهد  راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد:

  • می‌توانید به‌طور حضوری در ترمینال مشهد و تعاونی موردنظر خود حضور به عمل رسانید؛ برای مثال اگر قصد سفر به بیرجند را دارید می‌توانید در ترمینال مشهد بیرجند حاضر شوید و از تعاونی عدل مشهد ساعت حرکت و قیمت بلیط را پرسیده و در صورت مناسب بودن تهیه نمایید. همچنین برای سفر از مشهد به قم می­توانید به ترمینال مشهد قم مراجعه کرده و از ساعات مختلف حرکت اتوبوس­ها به سمت قم اطلاع یابید.
  • راه دوم خرید بلیط پایانه‌ مسافربری مشهد این است که وارد سایت سازمان پایانه‌های مسافربری شوید و به‌صورت اینترنتی اقدام به خرید بلیط کنید. برای مثال اگر قصد سفر به تهران را دارید می‌توانید با استفاده از این سامانه ساعت حرکت و قیمت بلیط تعاونی‌های مختلف نظیر رویال سفر مشهد و یا ایران پیما مشهد را مشاهده نمایید و بهترین گزینه را بخرید.
  • راه سوم نیز به‌صورت اینترنتی و از طریق انواع شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مسافرتی نظیر علی‌بابا، مستر بلیط و غیره است. اگر قصد سفر از ترمینال مشهد نیشابور را دارید می‌توانید با جستجوی عبارت ترمینال مشهد خرید بلیط vip به نیشابور، لیست کاملی از این شرکت‌ها را مشاهده نمایید.
خرید بلیت از پایانه مشهد
خرید بلیت از پایانه مشهد

 

لیست تعاونی‌های فعال در ترمینال مشهد

تقریباً تمام تعاونی‌های کوچک و بزرگ فعال در اتوبوس‌رانی کشوری در ترمینال مشهد شعبه دارند و در حال خدمت‌رسانی به مسافرین و مراجعه‌کنندگان هستند. در ادامه فهرستی از نام این تعاونی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ایران پیما مشهد، ایران پیما خراسان، پیک معتمد، میهن نور، کیان سفر پاسارگاد، ایمن سفر، تعاونی عدل مشهد، الوان نور، راه‌پیما، تک سفر، آریا سفر، گیتی‌پیما، آسیا سفر، پارسیان، ترابر بی‌تا، جهان گشت مهر، پیک صبا، همسفر چابک‌سواران، رویال سفر مشهد، سیروسفر، ماهان سفر، جهان سیر ایثار و آرتا سبلان، نمونه‌ای از این تعاونی‌های فعال در ترمینال مشهد هستند.

دسترسی به ترمینال مشهد

شهرداری مشهد امکانات مناسبی برای دسترسی به ترمینال مشهد فراهم کرده است. اگر برای دسترسی به پایانه‌ی امام رضا تصمیم دارید از خطوط اتوبوس تندرو استفاده کنید یکی از خطوط زیر را سوار شوید:

خط شماره‌ی ۸۰۰، خط شماره‌ی ۱و خط شماره‌ی ۴.

خط شماره‌ی ۸۰۰ مسیر پایانه‌ی طبرسی تا ترمینال مشهد را طی می‌کند. خط شماره‌ی ۴ از پایانه‌ی الهیه راه می‌افتد و خط دیگر نیز از میدان بیت‌المقدس. تمام این مسیرها رفت‌وبرگشت هستند.

خطوط اتوبوس درون‌شهری نیز به‌صورت چرخشی مسیر مشخصی را طی می‌کنند. اتوبوس‌های این خطوط مسیر خود را از ترمینال مشهد پایانه‌ی امام رضا آغاز کرده و پس از طی مسیر و توقف در ایستگاه‌های مختلف به ایستگاه پایانه بازمی‌گردند.

برای مثال خط ۸۳ حرکت خود را از میدان انقلاب اسلامی آغاز نموده و پس از عبور از ایستگاه‌های خیابان امام خمینی، خیابان شهید تولایی، خیابان آخوند خراسانی، میدان بیت‌المقدس، حرم مطهر، چهارراه شهدا، چهارراه آیت‌الله بهجت، میدان راه‌آهن، تقاطع گمنام، بلوار وحدت، میدان ۱۷ شهریور، چهارراه فدائیان اسلام، چهارراه کوشش و خیابان شهید موسوی دوباره به ترمینال مشهد بازمی‌گردد.

دسترسی به ترمینال مشهد
دسترسی به ترمینال مشهد

خط ۸۴ نیز از خیابان شهید موسوی، چهارراه فدائیان اسلام، خیابان ۱۷ شهریور، بلوار وحدت، تقاطع گمنام، میدان راه‌آهن، چهارراه آیت‌الله بهجت، چهارراه شهدا، حرم مطهر، میدان بیت‌المقدس، چهارراه شهید اندرزگو، خیابان آخوند خراسانی، چهارراه امام خمینی، میدان امام خمینی و سپس میدان انقلاب اسلامی عبور می‌کند.

تاکسی‌های خطی مستقیم نیز از میدان بیت‌المقدس، میدان آزادی، بلوار جانباز، حاشیه بهاران، شهرک شهید رجایی، میدان امام حسین و شهرک صنعتی توس به سمت ترمینال مشهد حرکت می‌کنند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ترمینال نیز ایستگاه پروین اعتصامی است.

مسافران می توانند برای عزیمت به حرم مطهر و جاذبه های دیدنی شهر مشهد از این خطوط اتوبوس و تاکسی استفاده کنند.

 

دیگر ترمینال‌های مشهد

شاید برای شما جالب باشد که با وجود پایانه امام رضا (ع) در شهر مشهد، سفرهای برون‌شهری در مشهد آن‌قدر زیاد است که وجود یک ترمینال به تنهایی نمی‌تواند جوابگو باشد. به همین دلیل پایانه های دیگری برای کمک به حمل مسافران احداث گردید:

پایانه یا ترمینال معراج مشهد

پایانه یا ترمینال معراج مشهد یکی از ترمینال‌های مهم مشهد محسوب می‌شود که با مساحت ۷۵ هزار مترمربع و ظرفیت پذیرش روزانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید. هدف از احداث ترمینال معراج مشهد خدمت‌رسانی کامل‌تر به شهر‌های شمالی مشهد و برخی از استان‌های مجاور بوده است. مسیرهای معمول ترمینال معراج مشهد شهر‌های قوچان، شیروان، بجنورد، درگز و اسفراین می‌باشد. امکانات فراهم شده در پایانه معراج اگرچه به پای پایانه امام رضا (ع) نمی‌رسد، اما باز هم حرفی برای گفتن دارد. این بخش از ترمینال مشهد دارای ۷ خط اختصاصی است که درمجموع ۸۵ دستگاه اتوبوس اختصاصی در آن مشغول به فعالیت هستند. فضای پارکینگ با مساحت زیاد برای انواع سواری و اتوبوس تعبیه شده است و انواع امکانات رفاهی در اختیار مسافران و مراجعه­کنندگان قرار دارد. این پایانه در میدان شهید فهمیده در بلوار توس واقع شده است.

ترمینال معراج مشهد
ترمینال معراج مشهد

 

ترمینال راه ابریشم مشهد

راه ابریشم نیز در حاشیه‌ی بزرگراه غدیر و قبل از تقاطع بلوار حر واقع شده است. این ترمینال برای خدمت‌رسانی به شهر‌های شمال شرق مشهد و همچنین مسیر شهر‌های آسیای میانه که پیش‌تر به جاده‌ی ابریشم شهرت داشته، احداث گردیده است. ترمینال مشهد نیشابور و یا ترمینال مشهد گناباد از طریق این پایانه با یکدیگر در ارتباط هستند.

تمام امکانات رفاهی و اداری ممکن در فضای ۳۸ هزار مترمربعی این پایانه گنجانده‌شده‌اند. فضاهایی با کاربری‌های مختلف نظیر انتظامات، دفاتر اداری، خوابگاه، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، مجتمع تعمیرگاهی و غیره در این ترمینال واقع شده است.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x