تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ ملی مشهد کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

باغ ملی مشهد ازجمله پارک‌های بسیار زیبا و قدیمی مشهد است. در ابتدا این بوستان متعلق به فردی به نام حاج حسین ملک بوده که در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است. باغ ملی مشهد از پارک‌های قدیمی و قدمت­دار است که در مرکز شهر واقع‌شده است.

راسته‌ی تاریخ را که بگیری به خیابان ارگ می‌رسی که امروزه به نام خیابان امام خمینی شناخته می‌شود و باغ ملی مشهد درست کنار آن قرار دارد و آب قنات رکن‌آباد هم از دل این بوستان می‌گذرد. قنات رکن‌آباد از آن قدیمی‌های مشهور است که اسمش سبب‌ساز شهرت باغ ملی مشهد نیز بوده است.

در مورد این بوستان داستان‌ها گفته‌شده و هرکس به‌نوعی یکی از آن‌ها را باور دارد. عده‌ای معتقد هستند حاج حسین سر پیری و برای رضای خدا بوستان را وقف عام کرده و عده‌ای میگویند شهرداری به‌زور آن را از حاج حسین گرفته است، گروهی دیگر نیز میگویند باغ در ابتدا در اختیار دولت بوده و بعدها به حاج حسین ملک بخشیده شده است.

اما آنچه از قرائن و شواهد موجود پیداست این است که بوستان در ابتدا مانند باغی شخصی بوده که در اختیار حاکمان خراسان قرار داشته و آن‌طور که در تاریخچه باغ ملی مشهد آورده شده در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی توسط مظفرالدین شاه قاجار به حاج کاظم ملک­التجار بخشیده شد و پس از فوت ایشان دست‌به‌دست چرخید و درنهایت در اختیار شهرداری قرار گرفت.

یقیناً باغ ملی مشهد یکی از مقاصد گردشگری در مشهد خواهد بود و می‌توان گفت هنوز هم این بوستان حرف‌هایی برای گفتن دارد و تاریخی برای مرور کردن. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد بوستان باغ ملی مشهد صحبت کنیم و درنهایت نیز مقایسه‌ای میان این بوستان و باغ گیاه‌شناسی مشهد ارائه دهیم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • باغ ملی مشهد کجاست؟

  • باغ گیاه‌شناسی مشهد

 

باغ ملی مشهد کجاست؟

بوستان باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد

درگذشته‌ای نه‌چندان دور بوستان باغ ملی مشهد، برای مردم عنوانی پررنگ داشت تا از شلوغی‌های زندگی کمی فاصله بگیرند و به‌قول‌معروف دمی بیاسایند، چراکه علاوه بر اینکه محیطی زیبا داشت و با آب‌نماها و گیاهان خود طراوت به جان می‌پاشید، اولین پارک تفریحی مردم مشهد نیز محسوب می‌شد.

باغ ملی مشهد به ارگ حکومتی نیز نزدیک بود و به دلیل اینکه نزدیک به مرکز شهر قرار داشت مکان مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می‌رفت. اما رفته شهر گسترش پیدا کرد و همین سبب شد بوستان‌های دیگری نیز تأسیس شوند که بزرگ‌تر بودند.

دراین‌بین بوستان باغ ملی مشهد محبوبیت خود را از دست نداد، بااینکه به حاشیه رانده‌شده و عنوان پارکی محلی را گرفته بود اما همچنان مردمی بودند که حتی شده برای زنده کردن خاطرات گذشته‌ی خود در این باغ قدم می‌زدند و گفتمان می‌کردند.

باغ ملی مشهد نه خیلی بزرگ است و نه چیز خارق‌العاده‌ای دارد اما مزیتی که باعث می‌شود مردم مرکز شهر مشهد به این مکان پناه بیاورند، این است که وقتی در این پارک هستید گویی از شلوغی و سروصدا فاصله‌ی زیادی دارید.

بااینکه بوستان در مرکز شهر قرار دارد و معمولاً این‌طرف‌ها پر از ازدحام و سروصداست اما باغ ملی از این شلوغی‌ها در امان مانده است. به‌علاوه درختان پیر چنار را به‌وفور در این بوستان خواهید دید که نشان از گذر عمر دارند و کوتاهی لحظه‌ی گرانی که می‌گذرد.

خالی از لطف نیست اگر سری به باغ ملی مشهد بزنید و شاهد آدم‌هایی باشید که گاهی چون درختان این پارک سن و سالی دارند و دورهم می‌خندند و گاه جوان‌هایی را ببینید که فارغ از هر چیزی سرخوشانه تفریح می‌کنند.

شاید این پارک کوچک‌تر از آن باشد که بخواهید برای بازدید از آن‌وقت بگذارید اما اگر نزدیک مرکز شهر قرار دارید سری به اینجا بزنید و  طبیعت را در شکلی دیگر مشاهده کنید، پارکی کوچک با فضایی صمیمی که محلی است برای دوری از هیاهوی دنیا!. برای اینکه دقیق‌تر بتوانیم به سؤال باغ ملی مشهد کجاست پاسخ دهیم آدرس دقیق باغ ملی مشهد را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

[irp posts=”3756″ name=”هتل های مشهد نزدیک حرم”]

 

آدرس دقیق باغ ملی مشهد سرراست‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید، همین‌که آدرس بازار جنت را بپرسید به‌راحتی می‌توانید هم به خیابان امام خمینی دسترسی داشته باشید و هم باغ ملی مشهد را پیدا کنید چراکه دقیقاً مقابل خیابان جنت و داخل خیابان امام خمینی قرار دارد.

ساعت بازدید باغ ملی مشهد یکی دیگر از نکات قابل‌توجه این بوستان است که ۲۴ ساعته است. همچنین ورودی باغ ملی مشهد نیز رایگان است و شما هم‌وطنان عزیز می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از زیبایی‌های خدادادی این باغ زیبا لذت ببرید.

وجود بازار جنت در کنار آن سبب شده مردمی که برای خرید به این بازار می‌روند گه گاه برای رفع خستگی هم که شده ساعتی را در این پارک بنشینند. بازار جنت مشهد به خیابان امام خمینی و باغ ملی منتهی می‌شود، ازآنجایی‌که محل خاصی برای پارک ماشین‌ها وجود ندارد معمولاً خودروها در اطراف بوستان پارک می‌شوند.

از آن گذشته از دیگر نکات قابل‌توجه در مورد باغ ملی مشهد این است که جزئی از محله‌ای بزرگ و قدیمی است، محله‌هایی چون ارگ شهر و محله‌ی اعیان‌نشین چهارباغ که زمانی برای خود برو و بیایی داشتند و اشراف‌زادگان به آنجا رفت‌وآمد می‌کردند.

در جای‌جای بوستان باغ ملی مشهد تندیس مشاهیر علم و ادب قرار دارد که دیدنی است و ما را بافرهنگ غنی این سرزمین آشنا می‌کند.

متأسفانه باید به این موضوع اشاره کرد که باغ ملی مشهد در سال ۱۳۵۰ بهایی بیست میلیون تومانی داشت و مساحتی به‌اندازه‌ی ۴۰ هزار مترمربع را اشغال کرده بود، اما هرساله نهادهای مختلف مقداری از آن را تصرف کردند به‌طوری‌که وسعت آن به ۲۶ هزار مترمربع رسید.

ازجمله‌ی این استفاده‌ها می‌توان به اتاق بازرگانی اشاره کرد که از محل همین بوستان برای ساخت آن استفاده‌شده است. در طرفی دیگر تقریباً در انتهای باغ ملی مشهد نیز صداوسیمای خراسان رضوی قرار دارد که برای احداث استودیوی خود مقداری دیگر از زمین پارک را اشغال کرده است.

با وجود تمام این نامهربانی‌ها با این بوستان قدیمی و سرسبز و نادیده گرفتن ارزش آن، همچنان باغ ملی بااقتدار وجود دارد و تفرجگاهی است برای افراد سالخورده و کودکان.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد
باغ گیاه‌شناسی مشهد

در مقابل قدمت باغ ملی مشهد، باغی تازه تأسیس­تر با سابقه‌ای نه‌چندان طولانی وجود دارد بااین‌وجود توانسته میان مردم مشهد جایگاه خوبی کسب کند و بازدیدکنندگان را به‌سوی خود جذب نماید.

شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد اگر بدانید که اولین باغ گیاه‌شناسی در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مورد بهره‌برداری قرارگرفته و این نشان از اهمیت وجود گیاه و زیبایی‌های مربوط به آن دارد.

گذشته از تمام این‌ها بعضی از باغ‌ها جنبه‌ی طب سنتی داشته و گیاهان دارویی در آن‌ها زرع و کشت می‌شود و بدین گونه افراد علاوه بر بهره بردن از زیبایی محیط از خواص گیاهان نیز استفاده می‌کنند.

در ایران نیز اولین بار باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۳۱۰ توسط دانشکده کشاورزی کرج تأسیس شد، اما در سال ۱۳۴۸ بود که مجموعه‌ای از گیاهان زینتی و دارویی ایران و جهان به شکل یک کلکسیون جمع‌آوری و در زمینی به وسعت ۱۴۵ هکتار  به نمایش گذاشته شدند.

پس‌ازآن در سال‌های بعد از انقلاب و بنا بر توسعه‌ی کشور در زمینه‌های مختلف، باغ‌های ملی و گیاه‌شناسی مختلفی در شهرهایی چون مشهد، باغ ملی همدان، کاشان، تبریز، شیراز و غیره احداث شدند و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

اما اگر بخواهیم در مورد باغ گیاه‌شناسی مشهد صحبت کنیم باید بگوییم که این باغ مساحتی ۲۵ هکتاری دارد و جمعاً یازده کلکسیون مختلف را شامل می‌شود. این باغ که به‌نوعی موزه نیز تلقی می‌گردد در خردادماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.

از جنبه‌ی میزان هزینه احداث و مدت‌زمان تکمیل پروژه نیز باید عرض کنیم که هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان در برداشته و ظرف یک سال و نیم به بهره‌برداری رسیده است.

هر بوستانی با اهداف مختلفی راه‌اندازی می‌شود، هم باغ ملی مشهد و هم باغ گیاه‌شناسی مشهد نیز مزیت‌هایی در پی داشتند و به‌خوبی هدف‌های پشت پرده‌ی خود را تأمین نمودند؛

ازجمله‌ی این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنبه‌ی زیبایی در میان شلوغی و ازدحام شهر
  • کاهش آلودگی کلان‌شهری چون مشهد
  • کاهش حجم زباله و بلااستفاده ماندن فضای شهر
  • جنبه‌ی سرگرمی و آموزشی
  • ایجاد زمینه‌ی تحقیقی برای رشته‌های مختلف پزشکی و کشاورزی
  • ارتقای فرهنگ گیاه‌شناسی و گیاه‌درمانی

 

برای دسترسی به باغ گیاه‌شناسی مشهد باید اول به بلوار جمهوری بروید، سپس به حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر که برسید باغ گیاه‌شناسی را خواهید دید. برخلاف ساعت بازدید باغ ملی مشهد که ۲۴ ساعته است، ساعت بازدید باغ گیاه‌شناسی مشهد از ۷ صبح تا ۷ شب است.

برای ورود و بازدید از باغ گیاه‌شناسی مشهد نیز باید هزینه‌ای بپردازید که به دلیل تغییر در قیمت‌ها بهتر است از طریق شماره تماس  ۳۳۴۴۸۸۲۸-۰۵۱ با دفتر باغ تماس گرفته و هزینه ورودی را جویا شوید.

درمجموع اگرچه باغ ملی مشهد و باغ گیاه‌شناسی مشهد  هرکدام در یک سمت از شهر واقع‌شده‌اند اما هر یک برای خود زیبایی‌های خاصی دارند که می‌توانند ساعت‌ها شما را مجذوب زیبایی و شکوه خود کنند.

بنابراین اگر زائر امام رضا و میهمان مردم خوب مشهد هستید پیشنهاد ما به شما این است که وقت بگذارید و از هر دو بوستان دیدن کنید. همان‌طور که هر گلی بویی دارد، هر بوستانی نیز زیبایی‌های مخصوص به خودش را دارد.

اما اگر تابه‌حال از این دو باغ طبیعی و زیبا دیدن نکرده­اید نگران نباشید با جستجویی ساده در اینترنت می­توانید عکس باغ ملی مشهد و باغ گیاه­شناسی مشهد را مشاهده کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
با اماکن گردشگری مشهد آشنا شوید | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] باغ ملی و گیاه‌شناسی مشهد نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر است که روزانه پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان است. باغ جنگلی وکیل‌آباد که در جنوب غربی شهر واقع‌شده نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد مقدس است. […]

نوشته های مرتبط

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x