تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ نارنجستان قوام شیراز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تاریخچه باغ نارنجستان قوام شیراز

در زمان حکومت زندیه، حاج ابراهیم خان کلانتر اعتماد الدوله شیرازی، از بزرگان شیراز  در آن دوره، به لطفعلی خان زند خیانت کرد. این کار باعث شد آغا محمدخان قاجار به سادگی بر جنوب ایران مسلط شود و با برانداختن حکومت زندها، حوزه نفوذ و سلطنت خود را گسترده تر کند. 

به پاس این خدمت ارزشمند، آقا محمدخان، حکومت شیراز را به کلانتر سپرد و او نیز اقوام خود را در ولایت های مختلف فارس ساکن کرد و برای هر یک منصبی در حکومت در نظر گرفت.

او در زمان فتحعلی شاه نیز در منصب خود بود تا اینکه پس از مدتی  اطرافیان شاه کودتا و موجبات بدبینی ایشان نسبت به حاج ابراهیم خان را فراهم کردند. فتحعلی شاه تحت تاثیر اطرافیان خود دستور قتل حاج ابراهیم خان کلانتر و همه افراد خانواده اش را داد.

 کلانتر پسری به نام علی اکبر  داشت که به دلیل داشتن بیماری سل کشته نشد و بعدها نیز بیماری او به طرز معجزه آسایی بهبود یافت. محمد علی خان قوام الملک، پسر علی اکبر کلانتر بوده و سازنده ی باغ نارنجستان قوام می باشد.

عمارت اصلی باغ نارنجستان قوام شیراز به سبک معماری دوره زندیه ساخته شده است وایوان آن دو ستون استوانه ای مرمر دارد که بر سرشان مقرنس کاری شده است و وجه ای مغرور به عمارت بخشیده اند.

به همین راحتی از ایوان عمارت اصلی باغ نارنجستان قوام نمی توان گذشت، ایوانی با وسعتی کمتر از 50 متر اما دلربایی بی متر و اندازه. روبروی ایوان عمارت اصلی حوض باغ نارنجستان قرار گرفته و هرچه نارنج بر درخت و ابر در آسمان و هنر در سقف و کف عمارت اصلی باغ نارنجستان قوام شیراز وجود دارد را در خود تصویر می کند عمارت اصلی باغ نارنجستان قوام شیراز 20 اتاق دارد که بیشتر آنها به یکدیگر راه دارند.

 

آشنایی با باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام
باغ نارنجستان قوام

در شهر شیراز در محله بالا کفت و تقریبا در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد این باغ و عمارت از مجموعه ارزشمند دوران قاجار در شیراز است و به علت وفور درختان نارنج باغ نارنجستان نیز نامیده می شود احداث این باغ و مجموعه های آن به وسیله ی محمد علی خان قوام الملک آغاز و در سال 1300 ه.ق بوسیله فرزندش محمد رضا قوام الملک تکمیل گردید

در ورودی اصلی باغ رو به جنوب و سردر ورودی با تزیینات آجری و کتیبه‎ای سنگی از مرمر سرخ فام شامل آیاتی از قرآن کریم است و از چوب ساج با منبت‎کاریهای زیبا ساخته و به هشتی باز می‎شود و بوسیله دو راهرو به محوطه باغ ارتباط پیدا می‎کند.

ساعت بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز: 08:00 الی 19:00 می باشد

[irp posts=”3069″ name=”ایستگاه های قطار مشهد به شیراز”]

 

خانه زینت الملک شیراز 

خانه زینت الملوک
خانه زینت الملوک

این خانه نیز که امروزه در غرب مجموعه باغ قوام قرار دارد محل سکونت خانواده قوام بوده و به همین جهت اندرونی خوانده می شد. بین بیرونی و اندرونی یک کوچه فاصله بود و این دو فضا از طریق یک تونل زیرزمینی به هم مربوط می شدند. 

از ویژگی های این مجموعه عمود بودن محور بیرونی و اندرونی آن بر یكدیگر بود خانه زینت الملک به دلیل سکونت خانم زینت الملک قوامی به این نام مشهور شد.

خانم زینت‌ الملک قوامی دختر حبیب‌الله خان، قوام الملک چهارم و خواهر ابراهیم خان‏ قوام، قوام الملک پنجم بود و شوهرش فروغ ‏الملک نام داشت. پس از مرگ زینت الملک خانه به عبدالله خان قوامی رسید که این بنای تاریخی نفیس را برای برپایی یک موزه فروخت. امروزه موزه زینت الملک در چند قدمی باغ نارنجستان قرار دارد .

ورودی باغ نارنجستان
ورودی باغ نارنجستان

رستوران نارنجستان قوام شیراز

این رستوران و غذای بیرون بر در بافت تاریخی و توریستی شهر شیراز در طبقه هم کف مهمانپذیر نارنجستان واقع شده است.قیمتهای مناسب و غذاهای ایرانی در این محل سرو میشود. تحویل غذا در محل نیز رایگان میباشد. اگر به دنبال سفری با هزینه های مناسب هستید ما این رستوران با قیمت مناسب و کیفیت خوب را به شما پیشنهاد میدهیم .

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز
باغ عفیف آباد شیراز

تاریخ احداث امارت این باغ به سال 1284 برمی گردد، دورانی که میرزا محمد علی خان قوام آن را بنا نمود.  امروزه اداره آن در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است و آن را به یک موزه سلاح زیبا تبدیل کرده اند تا بازدید کنندگان ضمن لذت بردن از محیط زیبا و سرسبز باغ، از این موزه تماشایی و متفاوت نیز بازدید کنند .

باغ این مجموعه در دوران صفویه خلق شده است و احتمالاً پادشاهان برای گشت و گزار و تفریح از آن استفاده می کردند، اما پس از آن و در زمان قاجار این باغ توسط قوام خریداری شد و یک عمارت زیبا درون آن ساخته شد.

داستان نام این باغ نیز این است که در اواخر دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم ، خواهرزاده بانی آن افتاد از آنجا که این شخص در مرمت و گسترش آن  نقش فراوانی ایجاد کرد و باعث رونق این باغ  وسعت کل مجموعه چیزی حدود 127 هزار مترمربع است گردید در بین مردم این باغ به نام باغ عفیف آباد مشهور شد .

[irp posts=”7015″ name=”آرامگاه دارالسلام شیراز”]

 

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از باغ‌های تاریخی استان فارس است. این جاذبه دیدنی که در شهر شیراز واقع شده با نام باغ ارم شیراز شناخته می‌شود. بناهای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی واقع در آن، این باغ را در زمره باغ‌های منحصر به فرد کشور قرار داده است.

باغ ارم در شمال غرب شیراز نمونه ای از باغ های بی نظیر تاریخی ایرانی ، امروز در دست نقاش طبیعت ، جلوه گری می كند ، زیبایی خلقت و شكوه فصلها را در این باغ می توان نظاره گر بود.

در زمان ناصرالدین شاه ساخت عمارت اصلی باغ ارم توسط حسین علی خان نصیرالملک آغاز شد و با مرگ وی ابوالقاسم خان نصیر الملک آن را تکمیل کرد. بعدها دولت مالک باغ ارم شد و این باغ، تحت اختیاردانشگاه شیراز قرار گرفت.

اما در سال 1358 آثار این باغ، به همت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد. در سال 1390 نیز یونسکو باغ ارم را در فهرست میراثجهانی به ثبت رساند.

 

جاذبه های دیدنی شیراز

از جاذبه های گردشگری شیراز می توان به ارگ کریم خان ، بازار وکیل ، حمام وکیل ، خانه زینت الملک ، تخت جمشید ، آرامگاه حافظ و سعدی و شاه شجاع و خواجوی کرمانی ، باغ هفت تنان شیراز ، شاه چراغ اشاره کرد

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • استفاده از ظروف چینی در پذیرایی­ها
  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x