تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

باغ جهان نما شیراز کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

باغ جهان‌نما قدیمی‌ترین باغ شهر شیراز محسوب می‌شود. این باغ با مساحت ۲/۸ هکتار دارای ۳۵۰۰ متر مربع فضای سبز است. عمده‌ی فضای سبز جهان‌نما را درخت‌های تنومند و کهن سرو و نارنج، شمشاد سبز، رزهفت‌رنگ، بنفشه، اطلسی و گل‌های داوودی تشکیل می‌دهد.

این عمارت هشت ضلعی دارای چهار شاه‌نشین و اتاق‌های دو طبقه‌ای است که در میان شاه نشین‌ها واقع شده اند. پنجره‌های چوبی این باغ بعد از مرمت و بازسازی توسط مالک خصوصی آن، جای خود را به پنجره‌های آهنی داده است. عمارت مرکزی این باغ مربوط به دوره‌ی زندیه است.

خیابان کشی‌های اطراف عمارت ذکر شده به همراه درختکاری‌های زیبا در سال ۱۱۸۵ هجری قمری به دستور کریم خان زند انجام گرفت. نمای عمارت کلاه فرنگی این باغ باشکوه بدون هیچ نقاشی و کاشی‌کاری بنا شده است. به گفته‌ی برخی این نما دارای زینت‌هایی بوده که به مرور زمان از بین رفته است.

غالبا معماری و نقشه‌ی ساخت ‌باغ‌های ایرانی به گونه‌ای طراحی می‌شد که در مسیر عبور جوی آب باشد. عبور آب معروف ‌رکن آباد از وسط این باغ نشان‌دهنده‌ی این ویژگی است.

خوشبختانه باغ جهان‌نما نزدیک به ورودی شهر شیراز و در منطقه‌ای ویژه است. در خیابان‌های اطراف این باغ مکان‌های بسیاری برای بازدید گردشگران وجود دارد از جمله آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه ملی اسناد و…

متاسفانه هنوز خط متروی شیراز در این مسیر راه‌اندازی نشده است، اما تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری به‌خوبی این منطقه از شهر را پوشش می‌دهند. ۷ خط مسیر اتوبوس مسیر‌های مختلف سطح شهر را تا پایانه‌ی دورازه قرآن پوشش می‌دهند.

 

[irp posts=”2389″ name=”بلیط قطار تهران به شیراز”]

 

باغ جهان نمای شیراز
باغ جهان نمای شیراز

دیدنی های این باغ جهان نما

عمارت باغ جهان نما که از دوره‌ی کریم خان تا به حال سالم و مستحکم برجای مانده به شکل هشت‌ضلعی و از نظر ظاهر تقریبا مشابه عمارت کلاه فرنگی باغ نظر است. در محوطه‌ی داخل عمارت و در وسط، یک حوض از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و چهار شاه‌نشین در چهار گوشه‌ی آن ایجاد شده است. اتاق‌های بین شاه‌نشین‌ها ۲ طبقه است.

نمای عمارت کلاه فرنگی باغ جهان نما از آجر است. این عمارت، فاقد کاشی‌کاری و نقاشی است. البته ممکن است که پیش از این تزییناتی داشته که با گذر زمان از بین رفته‌اند و چیزی باقی نمانده است این عمارت آجری در گذشته پنجره‌های چوبی داشته است که توسط مالک خصوصی آن برداشته شده و به جای آن پنجره‌های آهنی نصب شده است .

 

ویژه گی های منحصر به فرد

باغ ایرانی سه ویژگی و طراحی منحصر‌به‌فرد دارد:

  • اول این که در مسیر عبور جوی آب قرار گرفته است
  • دوم این که با دیوارهای بلند محصور شده
  • و سوم این که درون باغ، عمارتی تابستانی به همراه استخر آب قرار دارد

این سه ویژگی که در باغ جهان نما نیز وجود دارد، باغ‌های ایرانی را از سایر باغ‌ها متمایز می‌کند .

در معماری باغ‌های ایرانی ۴ خیابان پهن که با درختان مرکبات و سرو تزیین شده‌اند، به عمارتی هشت ضلعی در مرکز باغ منتهی می‌شوند. در داخل عمارت نیز استخر و فواره‌ای وجود دارد که آب از آنجا جریان می یابد. جوی‌های آبی که در این چهار خیابان جریان دارند، معمولا دارای فواره‌های متعددی هستند .

اول از همه این که محوطه ی این باغ بر خلاف دیگر باغ های ایرانی با دیواره هایی بسیار بلندو منسجم محافظت شده اند. دومین ویژگی آن این است که داخل عمارت باغ، استخر و فواره برای تزئین وجود دارد و اتفاقا آبی که در آن جریان دارد از سرچشمه ای طبیعی است و در آخر، سومین ویژگی منحصر به فرد باغ جهان نما در شیراز این است که ۴ خیابان بسیار فراخ و پهن در اطراف این باغ ساخته شده است که با درختان مرکبات و سرو، سر سبز و زیبا شده اند. این ۳ ویژگی که با هم در این باغ وجود دارند باعث تمایز این مجموعه با دیگر با باغ ها می شود .

از لحاظ تاریخی، باغ جهان نما همانطور که گفتیم متعلق به دوران زندیه است و در بسیاری از اسناد و کتب تاریخی بسیار معروف از آن نام برده شده است.

برای مثال باید بگوییم که اسناد تاریخی مختلفی وجود دارند که اشاره می کنند که در زمان حکومت آل اینجوی ها و آل مظفرها این باغ زیبا وجود داشته و در سر سبزی و زیبایی شهره ی عام و خاص بوده است

در واقع می توان گفت که باغ جهان شیراز در بین ۴ باغ معروف ایرانی همچون؛ دلگشا، ارم و تخت قراچه بوده است که قبل از تهاجم قبایل دیگر بسیار سر سبز و آباد بوده اند. یکی از نکات جالبی که درباره ی باغ جهان نما شیراز وجود دارد این است که این باغ از زمانی که ساخته شد تا به الان در راستای محیط زیست طبیعی اطرافش بوده و هیچ گاه باعث تخلخل در آن نشده است

شیراز، شهر باغ‌هاست، اما عکس‌های شیراز را که نگاه کنید، باغی هست که یک پای ثابت همه عکس‌هاست و آن باغی نیست جز باغ ارم. باغ ارم شیراز، با درخت‌های سرو و نارنجش، زمانی تنها محل رفت و آمد بزرگان و اعیان بود، ولی حالا سال‌هاست که درهایش به روی گردشگران باز شده، می‌توان در آن راه رفت و از آنهمه زیبایی به وجد آمد می‌روید خیابان ارم شیراز و می‌رسید به باغ ارم، یکی از دل‌انگیزترین باغ‌های شیراز. وارد باغ که بشوید باید از بین دارو درخت‌های زیادی بگذرید تا برسید به جلوی حوض و عمارت حیرت‌انگیز باغ که میخکوبتان می‌کند. جای تعجب هم ندارد، چون در یکی از تماشایی‌ترین باغ‌های ایران هستید که همراه هشت باغ دیگر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده .

جهان نما
جهان نما

[irp posts=”2336″ name=”بلیط قطار شیراز تهران”]

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد نیزکه نام اصلی آن باغ گلشن به وسیله میرزا علی محمد خان قوام الملک ساخته شده است. ساختمان آن به صورت دوطبقه و طبقه زیرین ساختمان موزه نظامی است و طبقه دوم با چشم انداز بسیار زیبا، نمونه ای است از کاخ های عبرت، این باغ یکی از باغ های تاریخی و زیبای شیراز است که در آخر خیابان عفیف آباد قرار دارد و127  هزار متر مربع وسعت دارد .

باغ دلگشا

باغ دلگشا نیز حدود 400 متری جنوب آرامگاه سعدی قراردارد که از آب قنات سعدی آبیاری می شود وهمواره این آب در آن جریان دارد. این باغ از زیباترین تفرجگاه های شیراز است که در آن درختان مرکب از جمله نارنج زیاد است و هوای همیشه بهاری و غروب زیبای آن زبانزد مردم شیراز است .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای 5 ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • استفاده از ظروف چینی در پذیرایی­ها
  • سرو پیش غذا
  • سرو غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی
  • سرو دسر
  • استفاده از کاتلری­های استیل به همراه نپکین

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x