تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

در مورد مسجد سلطان احمد (Sultanahmet Camii) یا مسجد آبی چه میدانید؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری خاص با ۶ مناره و چندین گنبد در شهر توریستی استانبول واقع شده و همیشه بازدید کنندگان را به سمت خود جذب می نماید. مسجد آبی نامی که انسان را جذب می کند بدانیم چه تاریخچه ای در پشت این نام می تواند وجود داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله به شرح توضیحاتی در باب مسجد سلطان احمد بپردازیم و زمانیکه قصد سفر به استانبول را داشتید با این اطلاعات ارزشمند سفر خود را آغاز کنید.

 

تاریخچه مسجد سلطان احمد

مسجد آبی طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی در قرن هفدهم توسط سلطان احمد پادشاه عثمانی ساخته شد. هدف از ساخت آن ایجاد مکانی برای عبادت مسلمانان بوده است. این مسجد و همچنین مسجد ایاصوفیه که در نزدیکی مسجد آبی واقع شده از جمله مکان های دیدنی استانبول بوده که بازدید از آنها و آشنایی با محیط منحصربه فردشان می تواند سفر شما به استانبول را کامل نماید.

علت نامگذاری مسجد سلطان احمد به مسجد آبی را کاشی های آبی رنگ داخل مسجد ذکر کرده اند.  همچنین یک دیدگاه دیگر در نامگذاری این نام نهفته است و آن ملوانانی بوده اند که از دریا با انعکاس رنگ آبی دریا بر روی مسجد آن را به رنگ آبی دیده اند.

سلطان احمد اول کسیست که دستور ساخت مسجد را در سن ۱۹ سالگی در یکی از مناطق قدمت دار استانبول می دهد و از این رو آن را مسجد سلطان احمد خطاب کرده اند.

سلطان احمد توجه ویژه ای به ساخت این مسجد می نمود و در منابع تاریخی آمده که او گاهی خود در امر ساخت مسجد شرکت داشته است. در نهایت سلطان احمد را در همین مسجد در سن ۲۷ سالگی اش در حالیکه تنها یک سال از ساخت مسجد آبی می گذشت، به خاک سپردند.

گفته می شود یکی از دلایل ساخت این مسجد در نزدیکی ایاصوفیه ادعای معماران مسلمان عثمانی بوده است که خواستند توانایی و مهارت خود را نسبت به کسانی که مسجد ایاصوفیه ( این مسجد در ابتدا کلیسا بوده است و با گذشت زمان طی تاریخی به مسجد ایاصوفیه تبدیل می شود. )را احداث نموده اند، اثبات نمایند.

ولی در نهایت با مقایسه آنها پی می بریم مسجد آبی کوچکتر از عمارت ایاصوفیه می باشد ولی آنچه که مسلم است شکوه و جلالی است که این دو مسجد به این بخش از ترکیه و شهر استانبول بخشیده اند. معماری شگفت انگیز آن را محمد صدفکار به عهده داشته است.

مسجد سلطان احمد از جمله جاذبه های گردشگری استانبول بوده که در ذهن ها ثبت شده و می تواند تداعی گر این شهر در ذهن بازدیدکنندگان آن شود. معماری ای که چه از دور و چه نزدیک در قلب مخاطب رخنه کرده و به او آرامشی توام با هیجانی ناشی از شکوهمندی اش می دهد.

این بنا در ابتدا دارای مدرسه، بیمارستان، مسافرخانه و … بوده که در قرن ۱۹ همه آنها آسیب می بینند و امروزه ما می توانیم مسجد سلطان احمد را در این منطقه نظاره گر باشیم.

مسجد سلطان احمد استانبول
مسجد سلطان احمد استانبول

چرا مسجد سلطان احمد دارای ۶ مناره است؟

بیان واژه های آلتی و آلتین که به ترتیب به معنای عدد ۶ و طلایی هستند در زبان ترکی بسیار به هم شبیه می باشد و زمانی که این کلمات بیان می شوند می بایست در فهم آنها دقت نمود. سلطان احمد به معمار بنا دستور ساخت مسجدی با مناره های طلایی را می دهد در حالیکه معمار این کلمه را ۶ متوجه می شود و مسجدی با ۶ مناره احداث می کند.

 

معماری مسجد آبی

چنانچه گفته شد آبی خطاب شدن این مسجد به دلیل کاشی های آبی رنگ بنای داخلی آن است. بناهایی که بسیاری از آنها اکنون برای بازدید کنندگان آماده نیست و بناهای بالایی مسجد می باشند.

گنبدهای مسجد با یک شیب مناسب و چشم نواز به سمت پایین منتهی می شوند ولی نکته اینجاست که علی رغم نام مسجد آبی که به آن نهاده اند، بنای بیرون مسجد سلطان احمد به رنگ آبی دیده نمی شود.

درون مسجد یک سقف بلند وجود دارد که برای مزین کردن آن برابر با ۲۰ هزار کاشی آبی استفاده شده است. کاشی هایی با طرح گل، درخت و نقش هایی متعلق به آن دوره که از کاشی های بسیار خوب ایرانی هستند. علاوه بر این کاشی کاری های زیبا درون مسجد با چهلچراغ ، ۲۶۰ پنجره ( که برخی از آنها امروزه بسته شده اند) و شیشه های رنگی نیز مزین شده که شیشه های رنگی در طول زمان از بین رفته و امروزه اثری از آن شیشه های رنگی اولیه وجود ندارد.

بنای داخلی مسجد را یکی از خطاطان معروف زمان با آیات قرآن کریم خطاطی نمود.

مسجد آبی علاوه بر گنبد اصلی دارای ۸ گنبد فرعی نیز می باشد.

آنچه که سلطان احمد به معمار بنا دستور می دهد به جای گذاشتنِ اثری عاری از هرگونه خطا و در اوج شکوهمندی و زیبایی برای عبادت بوده است. که در نتیجه مسجد سلطان احمد با شکلی مکعب گونه و در اوج زیبایی و عظمت ایجاد شد.

از مکان های چشم نواز مسجد محراب آن است که با سنگ مرمر ساخته شده و پیرامون آن را پنجره های بسیار ساخته اند. محراب با دیوارهایی پوشیده شده با کاشی سرامیکی بنا شد و در کنار محراب منبری قدمت دار و زیبا قرار گرفته است.

یک نکته برای این مسجد وصف شده که این چنین می باشد: اگر فردی به منظور عبادت و پرستش به این مسجد نیاید می بایست از بخش شمالی وارد مسجد شود در حالیکه ورودی اصلی آن که بخش غربی است معماری منحصربه فرد و جلوه ای ویژه دارد، و این را نوعی احترام به مسجد بیان کرده اند.

همچنین از دیگر نکات احترام به مسجد آبی وجود زنجیرهای بزرگی در بخش ورودی آن است که به جهت احترام به مسجد منجر به تعظیم کردن افراد شود.

همچنین صدا به نحوی در مکان پخش می شود که حتی در شلوغ ترین حالت هم افراد قادر به شنیدن صدای سخنران هستند.

مسجد سلطان احمد استانبول
مسجد سلطان احمد استانبول

آدرس مسجد سلطان احمد و زمان بازدید از آن

نکته ای که باید برای بازدید از مسجد سلطان احمد در نظر بگیرید، باز نبودن مسجد برای بازدید در زمان اقامه نماز و همچنین مراسم های مذهبی می باشد.

نکات:

  • خانم ها به هنگام بازدید از مسجد باید پوشش خاص خود را داشته باشند و موها و دست هایشان را بپوشانند.
  • هنگام ورود به مسجد می بایست کفش های خود را درآورید.
  • در داخل مسجد نباید با صدای بلند صحبت کنید.
  • استفاده از فلش دوربین ممنوع می باشد.

آدرس مسجد سلطان احمد: استانبول – منطقه فاتح –  محله سلطان احمد – خیابان ات میدانی – مسجد سلطان احمد

ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد: این مسجد از اذان صبح تا مغرب به جز زمان برگزاری نماز برای بازدید آماده است.

برای بازدید از مسجد سلطان احمد لازم نیست هزینه ای پرداخت شود.

مسجد سلطان احمد استانبول
مسجد سلطان احمد استانبول

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x