تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بازار بزرگ استانبول (Kapali Carsi) کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بازار هر شهر همواره برای گردشگران و توریست ها  جذاب و دیدنی بوده است. البته هر بازاری جذابیت خاص خودش را دارد. بازار صرفا محلی  برای خرید اجناس  نیست بلکه محلی است برای به نمایش گذاشتن فرهنگ، هنر و سلیقه ی مردم آن شهر.

 از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ی جهان می توان به  بازار بزرگ استانبول ترکیه اشاره کرد.

کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار استانبول یکی از از پرطرفدارترین بازارهای شهر استانبول می باشد که به صورتی سنتی بنا شده است.

بازار بزرگ استانبول در زبان ترکی استانبول (( کاپالی چارشی)) که به معنا بازاری سرپوشیده است نامیده می شود که بر سر در آن نیز حکاکی شده است. این بازار هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

 بازار بزرگ استانبول جدای از این که بازاری دیدنی و زیبا می باشد، بهترین محل برای خرید در استانبول نیز به شمار میرود است.

بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول کجاست ؟

بازار بزرگ استانبول  یا کاپالی چارشی در قلب شهر استانبول از کشور ترکیه در خیابان کاپالی چارشی در منطقه ی فاتیح قرار دارد. این بازار همچنین نزدیک جاذبه های معروف استانبول همچون مسجد ایا صوفیه و مسجد آبی بنا شده است.

بازار بزرگ استانبول علاوه بر اینکه بسیار زیبا و تماشایی است، محلی مناسبی برای خرید اجناس نیز می باشد. اجناس این بازار دارای ضمانتنامه نیز می باشند و به راحتی و با اطمینان می توانید آن ها را به هر نقطه از دنیا که بخواهید ببرید و همچنین از کیفیت آن ها نیز مطمئن باشید. 

بعد از خرید و گشت و گذار در بازار نیز می‌توانید در یکی از رستوران‌های آن استراحت کنید و غذاهای ترکی  سنتی و اصیل نیز نوش جان کنید.

 

تاریخچه کاپالی چارشی

کاپالی چارشی یا بازار بزرگ  استانبول از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بازارهای ترکیه و حتی دنیا نیز می باشد، درست بعد از قسطنطنیه (استانبول امروزی) توسط عثمانی‌ها به دستور سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ میلادی ساخته شد.

 هدف از ساخت این بازار تامین هزینه های ایا صوفیه بود ولی روایتی تاریخی بازگو میکند که این بازار در ابتدا به عنوان  انباری بزرگ برای داد و ستد مورد استفاده قرار میگرفت که بعد ها رفته رفته مغازه هایش افزایش یافت و در نهایت این بازار بزرگ شکل امروز خود را پیدا کرد.

نا گفته نماند داستان این بازار همیشه به این خوبی‌ها هم رقم نخورده و دو بار در اثر آتش‌سوزی کاملا تخریب و مجددا با بازسازی، سرزنده و سرپا شده است.  در همه این بازسازی ها ظاهر قدیمی بازار با تمام طاق ها و گذر گاه هایش حفظ شد.

بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول

معماری خاص کاپالی چارشی

بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی با بیش از پنجاه هزار متر مربع مساحت جزو بزرگترین بازار های سنتی و سرپوشیده است که با دارا بودن طاق های گنبدی شکل از معماری خاص و زیبایی برخوردار می باشد.

بازار بزرگ استانبول در ابتدا دو ساختمان در نزدیکی هم بود که کم کم مغازه‌ ها میان آنها ساخته شد و به مرور ۶۱ کوچه سرپوشیده تشکیل شد که امروز حدود ۴۰۰۰ مغازه در آن  با شغل های  متفاوت مشغول به کار هستند.

 این بازار ۴ درب ورودی دارد و همچنین پنجره های بزرگی که در سقف آن قرار دارند و روشنایی بازار در طول روز از طریق آن ها تامین می شود. آب خوری هایی که در میان گذرگاه های این بازار است  باعث جذابیت هر چه بیشتر معماری این بازار بزرگ شده است.

یک نکته جالب در مورد بازار این است که در گذشته هیچ مغازه ای حق نصب تابلو در سر در مغازه و انتخاب نام برای خود را نداشته است تا رقابتی در بازار صورت نگیرد. حتی شخصی حق فروش به قیمتی بالاتر از قیمتی که توسط دولت مشخص شده است را نداشته.

 

همه چیز در مورد کاپالی چارشی

کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول در گذشته دارای  پنج مسجد، یک مدرسه، هفت آب ‌نما و ده چاه آب بوده  که امروزه از آن فقط  یک مسجد و یک وضوخانه باقی مانده که  قابل استفاده می باشند. از رستوران های معروف  بازار بزرگ استانبول می توان به رستوران هاوزلو که معروفترین آن هاست و قهوه خانه شرق و یالیک چیلر نام برد.

در قدیم در مرکز بازار اجناس عتیقه به فروش می رسیده است،  که امروزه نیز اجناس باارزشی در این محل از بازار فروخته می شود. اجناسی مثل ظروف مسی، تسبیح هایی با سنگ کهربا، ساعت، طلا و جواهرات و سکه های قدیمی و … که حتی تماشای آن ها نیز لذت بخش است.

بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول

 

در بازار بزرگ استانبول چه چیزهایی می توان خرید ؟

 

فرش های دست بافت و صنایع دستی: انواع صنایع دستی مانند کارهای چرمی، میناکاری وانواع  فرش‌های دستبافت زیبای ترکی  را می‌توان از این بازار تهیه کرد.

ظروف سرامیکی: هنر کاشی کاری و سرامیک در ترکیه قدمت زیادی دارد. ظروف سفالی و کاشی‌ با  رنگ های قرمز و فیروزه‌ای وجود دارد که دل هر بیننده ای را برده و اورا به سمت خودش جذب  و وادار به خرید می کند.

صنایع چرمی: در این بازار فروشگاه های چرم وخز وجود دارد که شامل مجموعه ی از چرم، پوست بره و خز است. که شما میتوانید انواع  پوشاک، کیف و کفش چرم را در این فروشگاه ها بینید.

عتیقه: در این بازار فروشگاه های عتیقه فروشی وجود دارد که در آن ها هر چیز قدیمی ای که بخواهید پیدا می شود. یک مغازه  عتیقه فروشی در بازارچه جواهر که مجموعه ای بی نظیر از اجناس مربوط به امپراطوری عثمانی را دارد.

 

[irp posts=”2410″ name=”قیمت بلیط قطار تهران به استانبول ۹۸”]

 

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم ؟

بازار بزرگ استانبول  یا کاپالی چارشی در ناحیه ی بیازیت (نزدیکی سلطان احمد ) و نزدیکی میدان بایزید استانبول قرار گرفته است و درب اصلی آن  مجاوردرب اصلی دانشگاه استانبول قرار دارد. اگر در مناطق فاتیح، امینون، تکسیم، سلطان احمد و یا بی اغلو اقامت دارید می توانید پیاده به بازار بزرگ بروید.

چه زمانی به بازار برویم ؟

از  سال ۲۰۱۸ بازاریان کاپالی چارشی تصمیم گرفتند در تمام هفت روز هفته بازار باز باشد حتی روزهای شنبه و یکشنبه.  علاوه بر این بازار در تمام  تعطیلات رسمی کشور ترکیه، باز می باشد. به جز روز عید قربان و روز اول عید فطرکه  در این دو روز بازار بزرگ استانبول تعطیل می باشد.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x