تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

۱۰ غذای سنتی تبریز | لذیذترین غذاهای سنتی و محلی تبریز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

۱۰ غذای سنتی تبریز | لذیذترین غذاهای سنتی و محلی تبریز

تبریز شهری تاریخی که بخاطر موقعیت استراتژیکی که در طول تاریخ داشته، دروازه کشور ایران به سمت اروپا بوده است. به همین سبب این شهر با سنت ها و فرهنگ های مختلف روبرو شده است. تبریز به جز اینکه شهری تاریخی با جاذبه های گردشگری زیاد است که تمدن، قدمت و شکوه این شهر و استان آذربایجان را نشان می‌دهد، شهری با غذاهای سنتی، متنوع و خوشمزه نیز هست.غذاهایی که سنت مردم آذربایجان را نشان می دهد و هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد، چرا که بسیاری از غذا های موجود در خانه های ایرانیان از این شهر است. در ادامه به معرفی معروف ترین غذای سنتی تبریز می پرازیم.

کوفته تبریزی

معروف ترین غذای تبریز که همه ایرانیان با آن آشنا هستند اما خوردن کوفته در محلی که این غذا برای اولین بار پخته شده است، مزه ای دیگر دارد. اگر به تبریز رفتید حتما این غذای معروف را در یکی از رستوران های محلی امتحان کنید و طعم کوفته تبریزی واقعی را بچشید.

این غذا در گذشته متفاوت تر از امروز پخت می شده است. در آن زمان بجای استفاده از گوشت چرخ کرده، گوشت را آن قدر می کوبیدند تا له شود و در حین له کردن گوشت به آن لپه و سبزیجات نیز اضافه می کردند و این سبزیجات کوفته است که عطر این غذای محبوب را دوچندان کرده و شما را مجذوب این غذا می‌کند.

کوفته تبریزی از غذاهای سنتی شهر تبریز
غذاهای تبریز

آبگوشت دیزی سنگی (پیتی)

در میان آبگوشت های ایرانی، مسلما آبگوشت های تبریز خوشمزه ترین آن هاست. البته این آبگوشت در همه نقاط ایران هست ولی طعم خاص آبگوشت تبریز چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت.
حتما این غذای لذیذ را در رستوران های محلی تبریز امتحان کنید. این غذا شامل گوشت گوسفند، رب گوجه، گوجه، سیب زمینی و لپه (که البته در تبریز به جای آن از نخود استفاده می شود) است و اگر این غذا را سفارش می دهید حتما در کنار آن نان سنگک، سبزی خوردن، پیاز و دوغ محلی را امتحان کنید و از این غذا نهایت لذت را ببرید.

دلمه ی برگ مو (یپراخ دولماسی)

 دیگر غذای سنتی مردمان آذربایجان دلمه ی برگ مو است. البته این غذا هم مانند دو غذای بالا که معرفی شد در نقاط مختلف ایران هست اما همانطور که می دانید طعم غذا های سنتی تبریز در خود تبریز لذیذتر، خوشمزه تر و مناسب هر سلیقه ای است. غذایی که بیشتر در فصل تابستان تهیه می‌شود. برای تهیه این دلمه  از برگ مو، برنج، روغن حیوانی ( ساری یاغ )، گوشت، پیاز سرخ کرده و سبزی دلمه پخته می شود. این غذا در زبان ترکی با نام پیراخ دولماسی شناخته شده است و حتی ثبت جهانی در یونسکو شده است.

دلمه ی برگ مو (یپراخ دولماسی) تبریز
دلمه ی برگ مو (یپراخ دولماسی) تبریز

آش میوه

 آش میوه غذایی بسیار سالم و لذیذ است که به علت  میوه های خشکی که در این غذا هست برای شستشوی دستگاه گوارش بسیار مناسب است و بدانید که میوه های خشکی مثل زرد آلو، آلو خورشتی و آلو قیسی در این غذا استفاده می شود و همینطور این غذا به دو صورت بدون سبزی  و همینطور با سبزی درست می شود.

خورشت هویج

یکی دیگر از غذا های تبریز ، خورشت هویج است که همانطور که از اسم آن پیداشت ماده اصلی آن هویج است که به صورت کبریتی خورد شده و در غذا استفاده می شود. برای درست کردن این خورشت از گوشت و یا مرغ استفاده می‌شود و از دیگر مواد موجود پیاز، رب گوجه و البته برای بهتر کردن طعم و بوی این غذا زعفران نیز بکار برده می‌شود. با توجه به موادی که استفاده می شود شاید فکر کنید این غذا بسیار شیرین است اما اینطور نیست و طعم ملسی دارد.

دویماج

این غذا در اصل در نوبت های صبحانه و عصرانه خورده می شود، غذایی که به همراه سبزی خوردن و میوه‌های تابستانی مثل هندوانه بسیار دلچسب است. مواد تشکیل دهنده آن نان خشک، آب یا دوغ، پنیر تبریز و گردوی خرد شده است.

غذاهای تبریز
غذاهای تبریز

کوکوی لوبیا سبزی

این نوع غذا معمولا در ماه رمضان  برای افطاری و یا در مهمانی ها توسط مردم تبریز پخته می شود. غذایی لذیذ و دلچسب که حتما اگر مسافر شهر تبریز هستید و یا مهمان یک خانواده تبریزی هستید آن را امتحان کنید. موادی که در این غذا استفاده می شود شامل لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران است و زرشک هم برای تزئین آن استفاده می شود

شوربای تره ( سوزی شورباسی )

مردم تبریز در گذشته شوربا را نسبت به شهر های دیگر به شکل متفاوتی تهیه می کردند. شوربا غذایی است که دستور پخت مشخصی ندارد و در هر شهری به یک شکل درست شده است. اما در شهر تبریز این غذا به صورت لذیذی مانند دیگر غذا های این شهرکه بسیار خوشمزه هستند، پخته می شود و برای درست کردن آن از تره، سیب زمینی، گوجه فرنگی، روغن حیوانی، تخم مرغ و رب گوجه و البته ادویه استفاده می شود

آش گوجه ‌فرنگی (آش آبغوره)

آش معروف دیگر تبریز آش گوجه فرنگی است که بسیار خوش طعم و خوش رنگ است. گوجه فرنگی بسیار زیادی در این غذا استفاده می شود و بقیه مواد شامل لوبیا چیتی یا چشم بلبلی، بلغور، برنج، پیاز داغ و البته تره و جعفری است

آش ماست

از جمله آش های خوشمزه تبریز که همانطور که از اسمش پیداست ماده اصلی آن ماست است و پیاز ، نخود ، برنج ، سبزی آش ، سیب زمینی ، نخود ، لوبیا ، هویج و کلم هم در این غذا بکار برده می شود.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x