تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سردر عالی قاپو | عکس از عالی قاپو قزوین + تاریخچه

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سرد در عالی قاپو قزوین یکی از آثار تاریخی است که از دوران شاه طهماسب به یاد گار مانده است . عالی قاپو که در برخی منابع به معنای در باشکوه از نام برده شد، سردر یکی از هفت هفت درب وروردی به ارگ سلطنتی صفویان و همچنین در اصلی جنوب این مجموعه بوده که به خیابان و میدان شاه باز می شده است. این تنها درب مجموعه دولت خانه صفوی به شمار می رود که هنوز هم به یادگار باقی مانده است .

سرد در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر قزوین است که در ابتدا خیابان سپه قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در وردی به ارگ سلنتطی صفویان بوده است. این بنا در ۳۱ت یر ۱۳۱۳با شماره ۲۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

این مکان یکی از پناه های هم دوره صفویه به عمارت ها و باغ های بسیار زیبا است که در مرکز شهر قزوین قرار دارد. این عمارت شامل مجموعه ای به نام سعادت آباد بود که درحال حاضر از کل مجموعه ،تنها سردر عالی قاپو برجای مانده است .

این بنا در دوره ی شاه طهماسب صفوی ساخته شده ودر زمان شاه عباس اول به صورت کنونی تغییر شکل داده است. در دوران ناصرالدین شاه نیز تغییرات و اضافاتی صورت گرفت و در دوران پهلوی اول به علت اقامت پلیس در آنجا ابتدا عنوان “نظمیه” و سپس ” شهربانی” در درب ترنج بالای سردرب به خط مرحوم عبدعلی پزشکان ، معلم خط قزویینی، گچبری گردید و در زمان پهلوی دوم قسمت اضافی بالای سردرب در زمان پهلوی دوم حذف شده و بر پشیانی این سردرب رفیع که ۱۷متر ارتفاع دارد.

کتیبه ای با کاشی معرق به خط ثلث از علی رضا عباسی-خوشنویس معروف عهد صفوی –جلوه گر است .بر فراز این کتیبه پنجره مشبک بزرگ از کاشی قار گرفته است . بیش از دو گوشوار بلند در طرفین سردرب که بر بالای طلاق نمایی واقع شده است.

سردرب عالی قاپو قزوین
سردرب عالی قاپو قزوین

این بنا در گاه بلندی دارد که به خیابان شهدای قزوین مشرف است. این در به هشتی بزرگی متصل است و در داخل آن دو اتاق وجود دارد. که جایگاه دربانان بوده است . راهرو و طبقه دوم بنا نیز از همین اتاق هامی گذشته است. در سمت غرب این درب ۳ اتاق طولانی در کنار یکدیگر واقع شده اند که احتمالاجایگاه نگهبانان و محافظان بوده است.

یکی از این اتاق ها در دوره قاجار به قرات خانه و دیگری به چای خانه تبدیل شده اند. یکی از پنجره ها به خیابان شهدا و دیگری به حیاط شهربانی گشوده می شود.

مشاوران سیاح فرانسوی به کتیبه دیگری در این سردرب  که مضمون آن بیت معروف زیر است  ودر حال حاضر وجود ندارد اشاره می کند:

“گشاده باد به دولت همیشه این در گاه به حق اشهد ان لااله الاالله”

سردرب عالی قاپو قزوین
سردرب عالی قاپو قزوین

سردر عالی قاپو قبل از انقلاب، جایگاه شهربانی و سپس در اختیار نیروی انتظامی بود. اما در سال های اخیر در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته وبه منظور احیای دولتخانه صفوی در حال بازسازی و مرمت می باشد .

مرمت بخش بنا در خرداد ۹۱ آغاز گردید و مرمت بخش های آسیب دیده کف فرش هشتی، رنگ برداری درب های وروردی، مرتب سازی آجرهای فرسوده و شکسته، بندکشی، توخالی هشتی وتهیه و نصب درب ها ی چوبی بخش داخلی، بخشی از عملیات مرمتی بوده است .

تاریخچه قزوین:

استان قزوین با ثبت بیش از هزار اثر تاریخی که چندین بنا در لیست صد بنای تاریخی کشور را شامل می شود و در این زمینه در رتبه نخست کشوری قرار دارد . از جمله آثار طبیعی و تاریخی این استان می توان به آرامگاه پیغمبریه، زیارتگاه امام زاده حسین “ع” و قلعه الموت اشاره کرد.

شهر با پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی هنوز برای گردشگران ناشناخته است . آثار تاریخی دژهای متعدد، مساجد تاریخی ، زیارتگاه ها ، مدارس ، عمارت ها، بازار ها، خانه های قدیمی، دروازه های کاروانسرا های شهری و بین راهی، کلیسا، برج، مقبره ها، آب انبار ها، گرما به ها روایتگر تاریخ غنی و پر افتخار بخشی از سرزمین بزرگ ایران هستند .

همچنین میتوان به دو نقطه گردشگری شامل سرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای ایران و مجموعه فرهنگی الموت به عنوان محور های مهم گردشگری در استان قزوین، اشاره کرد .

از سوی دیگرمرکزیت فرقه اسماعیلیان پایتختی دوره صفوی نیز بر اهمیت این خطه افزوده است و بی تردید این ثروت عظیم نیازمند توجه و بهر برداری بیشتر است . 

سردرب عالی قاپو قزوین
سردرب عالی قاپو قزوین

قزوین و الموت و بازارها  و کاروانسرا ها، موقعیت  جغرافیای ممتاز قزوین و قرار گرفتن  در مسیر ارتباطی شمالی و غرب کشور همواره باعث پویایی اقتصاد و گسترش بازرگانی در این شهر بوده است .

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x