تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه شهر قزوین : از سکه های اشکانیان تا اشیا نظامی تاریخی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

موزه قزوین

قزوین یکی از شهر های تاریخی ایران که قدمت آن به قبل از اسلام و به دوران ساسانی باز می گردد. شهری که مملو از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی است و به همین دلیل حتما سفر به شهری به این زیبایی را باید در برنامه های سفر خود داشته باشید و از نزدیک این شهر و جاذبه هایش را مشاهده کنید و لذت ببرید. شهری که زمانی بدلیل موقعیت جغرافیایی خود مرکز تجارت و رفت و آمد تجار و بازرگانان بوده و زمانی هم در زمان صفویان پایتخت بوده است. به همین سبب بناهای تاریخی و آثار زیادی در این شهر زیبا یافت می شود.

از جمله آثار تاریخی معروف این شهر کاخ چهل ستون است که زمانی دولتخانه صفویان بود. کاخی که در میان باغی زیبا و بزرگ شما را مجذوب زیبایی خواهد کرد. این کاخ در زمان سعدالسلطنه حاکم قزوین در دوران حکومت قاجار مرمت و بازسازی شد .

پس از لذت بردن از زیبایی های این بنای زیبای صفوی در فاصله خیلی کم از آن می توانید به دیدن یکی از مهمترین موزه های شهر قزوین بروید. قزوین موزه های زیادی دارد موزه هایی مانند موزه حمام قاجار که سبک این موزه مردم شناسی است و برخلاف نامش در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.

یکی دیگر از مهمترین موزه های این شهر موزه قزوین است که قدمت برخی از اشیاء تاریخی این موزه به ۶ هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. این اشیاء از قدیمی ترین آثار موجود در موزه هستند.

موزه قزوین در سال ۱۳۸۴ افتتاح شده و پذیرای مردم است و نوعی موزه باستان شناسی محسوب می شود.

موزه قزوین
موزه قزوین

جاذبه های موزه قزوین

بیشتر اشیاء موزه به صورت سفالی و مفرغی است و به طور کلی اشیایی مثل  مجسمه ها و زیورآلات، ظروف سفالی و مینا کاری شده، مهر های نفیس صفوی و قجری و همچنین انواع سکه در دوران مختلف، شمشیر و حتی تفنگ و تپانچه، در این موزه زیبا یافت می شوند.

در این موزه پیکره های جانوری و انسانی از دیرباز یافت می شود که قدمت آن ها به ۶ هزار سال پیش از میلاد می رسد.

بیشتر ظروف سفالی کشف شده در این موزه در دشت های قزوین یافت شده اند که مربوط به ۳۲۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پیش از میلاد هستند. یکی دیگر از مواردی که در این موزه نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، سکه های طلا و نقره این موزه هستند که انواع مختلفی داشته و مربوط به دوره های اشکانیان تا قاجار هستند .

به طور کلی می توان گفت که این موزه بیش از ۷ هزار از انواع مختلف اشیاء تاریخی را در خود جای داده است.

یکی دیگر از اشیاء تاریخی شاخص در این موزه شنگر نامیده می شود. این شی ء که متعلق به دوران قاجاریه است. از جنس برنج بوده و نسبتا بزرگ و طلایی رنگ و مانند شیپور است.

در این موزه می توان آثار متعلق به دوران صفوی را نیز یافت. اشیایی مثل سنگ های مرمر حجاری شده که در دوران صفوی در سردرب منازل در آن زمان نصب میشدند و همچنین تپانچه هایی که متعلق به دوران صفوی و قاجار است نیز به چشم می خورد که از چوب، فلز و عاج حیوانات ساخته شده اند.

موزه قزوین
موزه قزوین

نقاشی و هنر زیبای قاجاری

در بدو ورود به این موزه اولین شیء تاریخی که به چشمتان می خورد ، نقاشی رنگ و روغن ناصرالدین شاه قاجار را است. این نقاشی توسط محمد باقر نقاش باشی پس از ترور ناصرالدین شاه کشیده شده است. نقاشی که به طرز ماهرانه ای کشیده شده و مانند یک نقاشی سه بعدی است.

اهمیت موزه شهر زیبای قزوین

بدانید که این موزه ممکن است که در سال ۱۳۸۴ به روی مردم گشوده شده باشد اما ساخت آن به سال ۱۳۳۸ بر می گردد. در واقع اشیاء این موزه در کاخ چهل ستون نگه داری می شد و بدلیل حساسیت این اشیاء محلی برای آن ها در نظرگرفته شد و اشیاء به مکان فعلی منتقل شدند. در این موزه هم اکنون بیش از ۷ هزار شیء ارزشمند و باستانی نگه داری می شود که همین امر اهمیت زیاد این موزه را نشان می دهد.

موزه قزوین
موزه قزوین

اماکن تاریخی نزدیک به موزه قزوین

چه قبل از دیدن موزه چه بعد از دیدن آن می توانید در بافت تاریخی مرکز شهر قزوین بیشتر اماکن تاریخی این شهر را مشاهده کنید و از زیبایی های این شهر تاریخی لذت ببرید. از جمله اماکن نزدیک به این موزه، چهل ستون است که به جز نما و معماری زیبای آن که در میان باغی زیبا محصور شده است ، از این مکان به عنوان موزه خوشنویسی نیز استفاده می شود.

به جز این عمارت می توانید در خیابان زیبای سپه نیز قدم بزنید که اولین خیابان ساخته شده در ایران است و به سمت اماکن دیگر مثل بازار یا کاروانسرای سعدالسلطنه بروید که بزرگترین کاروانسرای موجود در داخل ایران است و مهمترین اثر تاریخی شهر قزوین.

همچنین در اطراف این موزه رستوران های سنتی زیادی هست که می توانید زمان ناهار و پس از گشت و گذار در شهر از غذا های سنتی قزوین لذت ببرید.

موزه قزوین
موزه قزوین

زمان بازدید از موزه قزوین

بهترین زمان برای بازدید از موزه و به طور کلی شهر زیبای قزوین در فصل بهار و اواخر شهریور است چرا که آب و هوای شهر بسیار دلپذیر است اما برای بازدید از موزه شما می توانید همه روزه حتی روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر از این موزه زیبا دیدن کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد قزوین رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x