تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

اطلاعات کامل کلیساهای تهران (کلیساهای پروتستان / کاتولیک / ارتدکس)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اطلاعات کامل کلیساهای تهران (کلیساهای پروتستان / کاتولیک / ارتدکس)

در تهران مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارند که کلیساهای شهر تهران نیز از جمله این مکان‌های دیدنی هستند. در سرتاسر کشور ایران تقریباً سیصد کلیسا وجود دارد که بیشتر در قسمت شمال غربی ایران واقع شده‌اند. تهران بعد از شهر اصفهان از جمله شهرهای ایران است که کلیساهای زیادی در آن وجود دارد و حتی هم اکنون بعضی از آن‌ها در حال فعالیت هستند ولی برخی نیز تعطیل شده‌اند.

هر کدام از کلیساهایی که در تهران ساخته شده‌اند داستانی برای ساخت خود دارند که دانستن آن خالی از لطف نیست. در ادامه تعدادی از کلیساهای تهران را همراه با توضیحاتی در مورد زمان و مکان آن‌ها معرفی می‌کنیم. یکی از بهترین روش‌های سفر در ایران سفر با قطار است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید به تهران یا سایر شهرهای کشور سفر کنید، وارد سایت قطار فدک شوید تا از زمان و تاریخ حرکت قطارها اطلاعات لازم را کسب کنید.

در مورد کلیسای بارتوقیمئوس و تادئوس مقدس بیشتر بدانید

نام این کلیسا از نام دو نفر از همراهان حضرت مسیح گرفته شده است. این دو نفر از کسانی بوده‌اند که برای رواج دین مسیحیت در ارمنستان تلاش بسیاری کرده‌اند. این کلیسا به وسیله خانواده‌ای مسیحی به نام جام بران در سال ۱۱۴۷ هجری شمسی معادل با سال ۱۸۰۸ میلادی ساخته شده است و در حال حاضر فعالیت کلیسا به صورت نیمه باز است. مساحت کلی این کلیسا ۳۵۰ متر مربع است که ۵۰ متر آن به بنای کلیسا اختصاص یافته است.

در زمان فتحعلی شاه قاجار به خاطر ساخت شیشه‌های کاخ گلستان، خانواده جام بران را که در اصفهان زندگی می‌کردند به تهران آوردند و دلیل ساخت کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس این بوده است که در مجاورت محل زندگی این خانواده کلیسایی وجود نداشته است، در نتیجه تصمیم می‌گیرند که این کلیسا را بسازند. همچنین چون در آن زمان قبرستانی برای مسیحیان وجود نداشت در حیاط کلیسا آن‌ها را دفن می‌کردند. لازم به ذکر است که این کلیسا در تاریخ 28 مرداد 1382 با شماره ثبت 10044 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هم اکنون در اولین روز جمعه هر ماه میلادی برای بزرگداشت این دو تن که از قدیسین دین مسیحیت بوده‌اند مراسمی برگزار می‌شود. همچنین در اوایل مهر ماه هر سال نیز مراسمی برای بزرگداشت این دو تن که از قدیسین دین مسیحیت بوده‌اند، برگزار می‌شود. این کلیسا در نزدیکی بازار تهران و در خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه مولوی، بازار حضرتی، کوچه ارامنه واقع شده است.

در مورد کلیسای بارتوقیمئوس و تادئوس مقدس بیشتر بدانید
در مورد کلیسای بارتوقیمئوس و تادئوس مقدس بیشتر بدانید

در مورد کلیسای میناس مقدس چه می‌دانید؟

این کلیسا که هم اکنون به صورت نیمه دایر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در سال ۱۸۵۶ میلادی ساخته شده است و در مجاورت میدان ونک و در کوچه قلعه ارامنه واقع شده است. برای دیدن مراسم‌های مذهبی مسیحیان مانند عشا ربانی می‌توانید به این کلیسا وارد شوید. فرمان ساخت کلیسای میناس مقدس به وسیله مستوفی ممالک صادر شده است و آن را برای مسیحیانی که در روستای ونک زندگی می‌کرده‌اند ساخته است.

روی صلیب برنزی این کلیسا عبارتی با عنوان “مستوفی الممالک ونک فی شهر ذیقعده الحرام ۱۲۷۸” به احترام این شخص حک شده است. نام این کلیسا از “میناس” گرفته شده است. مسیحیان برای او احترام فراوانی قائل هستند. در حال حاضر در این کلیسا در بعضی از روزهای سال مراسم نیایش و عشای ربانی برگزار می‌شود. همچنین سالانه مراسمی برای بزرگداشت “میناس” نیز برگزار می‌گردد. این کلیسا در تاریخ 11 دی 1380 با شماره ثبت 4680 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علاوه بر صلیب برنزی و محراب کلیسا، تماشای نقاشی‌های دیواری زیبا نیز خالی از لطف نیست. همچنین وجود درختان چنار و سرو کهنسال در حیاط این کلیسا باعث شده تا محیطی آرام، دلنشین و روحانی در این مکان به وجود آید. در صورتی که به اماکنی پر از درخت علاقه دارید، می‌توانید در تهران به پارک جنگلی پردیسان نیز مراجعه کنید.

در مورد کلیسای میناس مقدس چه می‌دانید؟
در مورد کلیسای میناس مقدس چه می‌دانید؟

کلیسای سورپ گئورگ یا گئورگ مقدس در کجا قرار دارد؟

دو خانواده مسیحی به نام‌های هوسپیان و استپانیان برای ساخت این کلیسا تلاش کرده‌اند که در ابتدا یک کلیسای کوچک و شبیه به یک عبادتگاه خصوصی یا نمازخانه بوده است ولی در سال ۱۲۱۴ نام سردار مسیحی به نام گئورگ را بر روی کلیسا گذاشتند. این محل در آن زمان به کلیسایی برای عبادت تمامی ارمنی‌ها تبدیل شد و این سردار مسیحی ارمنستانی کسی بوده است که برای دین به شهادت می‌رسد. ارامنه هر سال در اوایل فصل پاییز مراسمی به نام “جشن گئورگ مقدس” را به احترام این فرد برگزار می‌کنند. تعدادی از سنگ قبرهای بزرگان ارامنه در بنای این کلیسا به کار رفته‌اند. این افراد ارتشی، معلم و حتی  کارخانه‌دار بوده‌اند

موقعیت کنونی این کلیسا در بازارچه قوام الدوله قرار دارد. تاریخ دقیقی برای ساخت این کلیسا مشخص نشده است و برخی منابع قدمت آن را به دورۀ صفویه و قبل از آن نسبت می‌دهند. اما این کلیسا در سال ۱۸۸۲ میلادی به طور کامل بازسازی شد و نمای فعلی خود را پیدا کرد. این محل همانند سایر کلیساهای نامبرده شده به صورت نیمه دایر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کلیسای گئورگ مقدس با ترکیبی جذاب از معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده است. برای ساخت نمای بیرونی این کلیسا از آجر و سنگ به همراه حجاری‌های نفیس استفاده شده است. در داخل این کلیسا هم می‌توان گچ‌بری‌های ظریف، نقاشی‌های دیواری و ویترای‌های رنگی بسیار زیبا را مشاهده کرد.

کلیسای سورپ گئورگ یا گئورگ مقدس در کجا قرار دارد؟
کلیسای سورپ گئورگ یا گئورگ مقدس در کجا قرار دارد؟

همه چیز در مورد کلیسای نیکلای مقدس

کلیسای نیکلای مقدس به نام کلیسای ارتدوکس روسی هم شناخته می‌شود و یکی از کلیساهای تهران است که در کوچه عطارد در مقابل ساختمان سابق سفارت آمریکا در خیابان شهید مفتح واقع شده است. کسانی که از روسیه به تهران مهاجرت کرده بودند در دهه ۱۹۹۴۰ میلادی اقدام به ساخت این کلیسا کردند و آن را به نام نیکلای قدیس رنج کشیده نامیدند که یادآور تزار روسیه نیکلای دوم بوده است.

این کلیسا به دست معماری شناخته شده به نام نیکولای مارکف بنا شده است. این معمار روسی در تهران بناهای معروفی مانند کارخانه قند شهرری، زندان قصر، مدرسه البرز، دبیرستان انوشیروان دادگر، مدرسه ژاندارک، دانشسرای عالی و سفارت ایتالیا را نیز ساخته است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این کلیسا که در زمان رژیم پهلوی ساخته شده بود تعطیل شد ولی در سال ۱۹۹۵ میلادی دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و در آخر از سمت مسکو اسقفی برای آن فرستاده شد.

همه چیز در مورد کلیسای نیکلای مقدس
همه چیز در مورد کلیسای نیکلای مقدس

در مورد کلیسای مریم مقدس چه می‌دانید؟

این کلیسا در سال ۱۹۴۵ میلادی معادل با سال ۱۳۲۴ هجری شمسی ساخته شده است و از بعد از ساخت آن تا همین امروز به فعالیت خود ادامه داده است. این کلیسا که اولین کلیسای جامع در تهران محسوب می‌شود، در خیابان میرزا کوچک خان قرار دارد. این کلیسا متعلق به مسیحیان ارتدوکس است و جالب است بدانید که آتشکده آدریان که مکان نیایش زرتشتیان محسوب می‌شود، در مقابل این کلیسا واقع شده است. 

فردی به نام «رومان عیسی یان» اقدام به ساخت آن کرده و معماری این کلیسا نیز به دست نیکلای مارکف روسی انجام شده است. این کلیسا دارای پله‌های پهنی در قسمت ورودی خود است که باعث شده‌اند که زیبایی و تناسب ساختمان دوچندان شود. معماری به کار رفته در این بنا به معماری موزه هنرهای ملی راه شباهت دارد. قبور متعددی از جمله افراد سرشناس مسیحی در حیاط این کلیسا قرار دارند. افرادی مانند هوهانس خان ماسحیان سردار دوران مشروطیت و یپرم داوید داویدیان از جملۀ آنها هستند.

در مورد کلیسای مریم مقدس چه می‌دانید؟
در مورد کلیسای مریم مقدس چه می‌دانید؟

کلیسای استپانوس مقدس کلیسای دیگری در تهران

این کلیسا که در سال ۱۹۷۴ میلادی ساخته شده است در نزدیک جاده خراسان قرار داد و همچنین گورستان مسیحیان تهران نیز در کنار این کلیسا واقع شده است. شکل ظاهری کلیسا به صورت یک صلیب است و طراحی آن به این صورت است که در ورودی اصلی کلیسا، در سمت غربی آن واقع شده و  سمت‌های دیگر پنجره‌ها نصب شده‌اند. در کنار در ورودی برج ناقوس کوچکی قرار دارد و علامت صلیب که در بالای گنبد هشت ضلعی آن قرار دارد به صورتی است که از دور هم دیده می‌شود. این کلیسا شباهت کم نظیر به کلیسای سنت سرکیس دارد.

 کلیسای وارطان مقدس از زیباترین کلیساهای تهران

این کلیسا از زیباترین کلیساهای تهران است که در منطقه حشمتیه قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. وارطان نامی است که مسیحیان بر روی سپهبدانی که در راه دین و دفاع از کشور خود کشته می‌شدند، قرار داده‌اند و به همین دلیل این نام را بر روی این کلیسا قرار داده شده است در فصل زمستان مراسمی برگزار می‌شود به نام وارطانیانس که کسانی که به دیدن مراسمات مذهبی مسیحیان علاقه دارند می‌توانند در این زمان از نحوه اجرای آن دیدن کنند.

بازدید از این کلیسا برای عموم آزاد است و به جز روزهای دوشنبه در بقیه ایام هفته می‌توان به این مکان مراجعه کرد. همچنین در صورتی که به بازدید از اماکن تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از کاخ نیاوران نیز بازدید کنید.

کلیسای جامع حضرت یوسف یا کلیسای جامع سنت جوزف

کلیسای جامع حضرت یوسف که از آن با نام‌های دیگری مانند کلیسایی جامع سنت جوزف و کلیسای جامع کاتولیک کلدانی تهران نیز یاد می‌شود، یکی دیگر از مواردی است که باید نام آن را در لیست زیباترین کلیساهای تهران قرار داد. کار ساخت این کلیسا در سال 1962 توسط معماری فرانسوی به نام هنری سیگار آغاز شد. او به کمک مهندسان و هنرمندان ایرانی و با پشتیبانی زورف توماس اسقف کلدانی وقت تهران توانست این کلیسا را طی مدت 7 سال بسازد و تکمیل کند. 

اگر بخواهیم معماری کلیسای حضرت یوسف را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که در این کلیسا تلفیقی از سبک‌های متفاوت معماری غربی و شرقی به کار رفته است. نمای این کلیسا از آجر قرمز ساخته شده و در آن دو برج ناقوس وجود دارد. وجود گچ بری‌های ظریف و زیبا، نقاشی‌های دیواری چشم‌نواز و مجسمه‌های مذهبی باعث شده تا فضایی زیبا و روحانی درون این کلیسا به وجود آید. این کلیسا که در خیابان انقلاب، خیابان شهید موسوی (سی متری جی) قرار دارد، در روزهایی که در آن آیین مذهبی برگزار نمی‌شود، میزبان بازدیدکنندگان محترم است. در صورتی که قصد بازدید از این کلیسا را دارید، می‌توانید با توجه به فاصلۀ نه چندان زیاد آن از کاخ گلستان تهران، بازدید از این کاخ زیبا را نیز در برنامۀ خود قرار دهید.

کلیسای جامع حضرت یوسف یا کلیسای جامع سنت جوزف
کلیسای جامع حضرت یوسف یا کلیسای جامع سنت جوزف

کلیسای سرکیس مقدس، کلیسایی باشکوه و زیبا

نمی‌توان مطلبی در خصوص زیباترین کلیساهای تهران به رشتۀ تحریر در آورد و در آن نامی از کلیسای سرکیس مقدس نبرد. در حقیقت در لیست کلیساهای تهران نام این کلیسا به خوبی خود نمایی می‌کند. این کلیسای بسیار زیبا که یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین کلیساهای تهران نیز به شمار می‌رود، در خیابان کریم خان زند قرار دارد. 

این کلیسا با حمایت مارکار سرکیسیان یکی از ثروتمندان وقت تهران ساخته شد. نام این کلیسا از یکی از سرداران مسیحی که در قرن چهارم زندگی می‌کرد، گرفته شده است. روند شروع به ساخت این کلیسای زیبا در سال 1970 شروع شد و 6 سال به طول انجامید. کلیسای سرکیس مقدس در سال 1976 و همزمان با هزار و هفتصدمین سالگرد مسیحیت در ارمنستان افتتاح شد. از این کلیسا با نام کلیسا تهران کریم خان زند نیز یاد می‌شود.

برای ساخت این بنا از معماری کلیساهای ارمنی قرون وسطی الهام گرفته شده است. طراحان، این الما‌ها را با عناصر معماری مدرن ترکیب کرده‌اند تا بتوانند کلیسایی زیبا را بسازند. نمای بیرونی کلیسای سرکیس مقدس از سنگ مرمر سفید که روی آن صلیب و حجاری‌های نفیس دیگر روی آن‌ها به چشم می‌خورد، ساخته شده است. در داخل کلیسا هم گچ بری‌های ظریف، نقاشی‌های دیواری، ویتراهای رنگی و کاشی‌های آبی رنگ استفاده شده تا فضایی بسیار زیبا ساخته شود. بد نیست بدانید که این کلیسا محل استقرار خلیفه گری ارامنه در تهران است و بسیاری از مراسم مذهبی ارمنیان در این کلیسا برگزار می‌شود.

کلیسای سرکیس مقدس، کلیسایی باشکوه و زیبا
کلیسای سرکیس مقدس، کلیسایی باشکوه و زیبا

جاذبه‌‌‎های کلیسای سرکیس مقدس

علاوه بر معماری زیبا، در این کلیسا بخش‌های دیگری نیز وجود دارند که جلب توجه می‌کنند. از این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

محراب کلیسا با سنگ مرمر

محراب کلیسا که می‌توان آن را در قسمت شرقی بنا پیدا کرد، با سنگ مرمر سفید ساخته و تزئین شده است. در بالای این محراب نقاشی‌های دیواری حضرت مریم و حضرت عیسی وجود دارند که زیبایی چشم‌نوازی دارند و فضای محراب را بسیار روحانی کرده‌اند.

نقاشی‌های دیواری جذاب

استفاده از نقاشی‌های دیواری متعدد که هر کدام روایت‌گر داستان‌های مذهبی و صحنه‌هایی از زندگی حضرت مسیح هستند، یکی دیگر از مواردی است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

گنجینه نفیس کلیسا

گنجینۀ کلیسا یکی دیگر از بخش‌های جذاب موجود در این کلیساست. در این بخش اشیا قیمتی و نفیس مذهبی مانند ظروف مقدس، دست نوشته‌های قدیمی و صلیب‌هایی با جنس طلا و نقره نگهداری می‌شوند.

موزه تاریخ و فرهنگ ارامنه

بخشی از محوطۀ کلیسا به یک موزه اختصاص پیدا کرده است. در این موزه آثار تاریخی و فرهنگی مربوط به ارامنۀ ایران نگهداری می‌شود.

در صورتی که به صورت‌های متفاوت مانند استفاده از قطار تهران اهواز به تهران سفر می‌کنید، به یاد داشته باشید که تنها در ساعات و روزهایی خاص می‌توانید از این کلیسا بازدید کنید. روزهای دوشنبه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و 3 تا 6 عصر و روزهای جمعه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر این کلیسا میزبان بازدید کنندگان عزیز است.

آدرس کلیساهای تهران

در جدول زیر می‌توانید آدرس کلیساهای تهران را که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است، مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاع در خصوص زمان بازدید می‌توانید از طریق پاسخگویی تلفنی یا اینترنت، شماره تلفن کلیساهای تهران را پیدا کرده و با آن‌ها تماس بگیرید.

  نام کلیسا آدرس و شماره تلفن کلیساهای تهران
1 کلیسای سرکیس مقدس خیابان کریم خان زند، پلاک 24  
2 کلیسای حضرت یوسف خیابان انقلاب، خیابان شهید موسوی، پلاک 45
3 کلیسای میناس مقدس خیابان شهید مطهری، خیابان ویلا، کوچه کلیسا
4 کلیسای بارتوقیمئوس و تادئوس خیابان مولوی، بازار حضرتی، کوچه ارامنه
5 کلیسای سورپ گئورگ خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام‌الدوله
6 کلیسای نیکلای مقدس خیابان شهید مفتح، کوچه عطارد
7 کلیسای مریم مقدس خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی

بهترین راه سفر به تهران

یکی از بهترین روش‌هایی که توسط آن می‌توان به تهران مسافرت کرد، سفر با قطار است. قطار راحتی‌های بسیاری را به افراد هدیه می‌دهد و باعث می‌شود تا سفری جذاب‌تر داشته باشند. برای خرید بلیط قطار، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مجموعۀ فدک استفاده کنید تا سوار بهترین قطار ایران شوید. در این وب‌سایت می‌توانید با مسیرهای قطار ایران آشنا شوید و برای سفرهای دیگر خود نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

جمع بندی، آشنایی با زیباترین کلیساهای تهران

  • کلیساهای متفاوت و زیبایی در تهران وجود دارند که از زیباترین آن‌ها می‌توان به کلیسای سرکیس مقدس، کلیسای میناس مقدس، کلیسای سورپ گئورک، کلیسای بارتوقیمئوس و تائوس اشار کرد.
  • بازدید از این کلیساهای دیدنی تهران در زمانی که مراسم مذهبی در آن‌ها برگزار نمی‌شود، برای عموم آزاد است.
  • توجه داشته باشید که در زمان بازدید از کلیساهای تهران، این اماکن مذهبی باید لباس مناسب به تن داشته باشید.
  • علاوه بر کلیساهای تهران، در این شهر جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و دیدنی بسیار دیگری نیز وجود دارد.

پرسش‌های پرتکرار

چه زمانی می‌توان از کلیساهای تهران بازدید کرد؟

به طور معمول ساعت 9 تا 12 صبح و 3 تا 6 عصر روزهای دوشنبه تا پنجشنبه می‌توان از کلیساهای تهران بازدید کرد. البته این در صورتی است که در آن زمان مراسم مذهبی در کلیسای مورد نظر برگزار نشود.

زیباترین کلیسای تهران کدام است؟

با توجه به این که در زمان ساخت کلیساهای متفاوت از ویژگی‌ها و نوع معماری متفاوتی استفاده شده است، تمام آن‌ها را باید زیبا دانست. اما کلیساهایی مانند سرکیس مقدس، میناس مقدس و حضرت یوسف از زیبایی بیشتری برخوردار هستند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت است.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز و برای پاسخگویی به سوالات راجع به سفر با قطارهای فدک می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

منابع

Wikipedia

beytoote

Eligasht

780

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x