تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سوغاتی قزوین

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

قزوین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای بزرگ ایران است. در طول تاریخ همواره از آن به عنوان شهری پرجمعیت و مهم یاد شده است. در متون کهن اروپاییان آن را به نام آرساسیا می‌شناسند و یونانیان باستان از آن بانام با عنوان ارژیا یاد می‌کنند.

این شهر پررونق به دلیل آنکه در جاده ابریشم قرار می‌گرفت، بسیار مورد توجه بود. هم چنین یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در ایران، دشت قزوین بوده است. این پیشینه درخشان، این استان را ازنظر فرهنگ و آداب و رسوم غنی می‌کند و به موازات این ویژگی‌ها توجه بسیاری از مردم ایران و حتی جهان، به این شهر زیبا جلب شده است.

سالانه افراد زیادی به قزوین سفر می‌کنند تا از اماکن تاریخی نظیر سرای سعد السلطنه و دیگر جاذبه‌ها دیدن کنند.  نکته قابل توجه این است که وقتی شما وارد بازار قزوین می‌شوید، امکان ندارد عطر میوه‌ها و شیرینی‌های، و رنگ و لعاب فرش‌ها و سوغاتی‌های جذاب و متنوع هنرمندان این خطه، توجهتان را جلب نکند.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین سوغات قزوین می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • سوغاتی قزوین چیست؟
  • صنایع دستی قزوین
  • میوه‌ها
  • خشکبار
  • شیرینی‌هاسوغاتی قزوین چیست؟همان‌طور که گفته شد، قزوین به دلیل قدمتی که دارد، بر اساس سبک زندگی خاص و ویژگی‌های آب و هوایی محصولاتی خاص تولید می‌کند و سوغاتی‌های بسیاری دارد. سوغاتی‌های این استان به سه دسته صنایع دستی، میوه‌ها و شیرینی‌های تقسیم می‌شوند.صنایع دستی

    قزوین صنایع دستی مختلف دارد که هرکدام در مقطعی از زمان، به زندگی مردم این مرز و بوم وارد شده است.

    فرش بافی

    فرش بافی در قزوین بسیار رایج بوده و زنان هنرمند فرش‌هایی بارنگ‌ها و نقوش بسیار زیبا می‌بافتند. اگرچه امروزه این هنر دیگر رونق چندانی ندارد و فرش‌های قدیمی هم در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

    فرش بافی
    فرش بافی

    جاجیم بافی

    جاجیم بافی هنوز هم در این شهر ادامه دارد، و اگر سری به بازار قزوین بزنید می‌توانید جاجیم‌های زیبایی را  در طرح و نقش‌های مختلف ببینید.

     

    پن بافی

    پن بافی یا همان نوار بافی، از صنایعی است که با دست بافته می‌شود و امروزه به جای استفاده از نخ های پشمی، از نخ های نایلونی برای بافت آن‌ها استفاده می‌کنند.

    گلیم‌بافی

    گلیم‌بافی هم امروزه در شهرهای مختلف قزوین از جمله رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاءآباد رواج دارد.

    موچ دوزی

    در این نوع صنایع دستی، با نخ‌های رنگی بافت‌های خطی رنگارنگ ایجاد می‌کنند و درنهایت می‌توانند آن را در قالب رومیزی، لحاف و دیگر قالب‌های سنتی به اثری بسیار زیبا تبدیل کنند.

موج بافی
موج بافی

گلابتون دوزی

درواقع مانند همان سوزن دوزی است، با این تفاوت که به جای نخ‌های ساده از نخ مفتولی طلایی استفاده می‌شود. این هنر را می‌توان روی پارچه لباس، تزئینی‌ها و دیگر صنایع به کاربرد و زیبایی و جلوه تازه‌ای در آن‌ها ایجاد کرد. در قدیم این هنر در خانواده‌های معمولی و اشرافی طرفداران بسیاری داشته است.

گلابتون دوزی
گلابتون دوزی

گیوه‌دوزی

این صنعت هنوز هم در قزوین و تاکستان رایج است و از قدیمی‌ترین هنرهای این استان است.

مشبک فلز

حک کردن نقوش مختلف روی فلز از هنرهای قدیمی این استان است. در ابتدا فقط روی آینه و شمعدان انجام می‌شد، اما بعدها روی ظروف دیگر نیز اجرا شد و به صنعتی پر رونق به ویژه در دوره سلجوقیان تبدیل شد.

نقاشی پشت شیشه

زمانی که در دوره قاجار، با الهام از هنر دوره صفویه نقاشی روی شیشه ابداع شد، هنرمندان بزرگی در شهر قزوین به خلق آثار فاخری در این زمینه پرداختند.

خوشنویسی

قزوین به دلیل پرورش هنرمندان نامداری هم چون عمادالملک حسینی قزوینی و میرعماد، از بزرگان خطاطی ایران و البته آثار درخشانی که در این زمینه در این شهر تاریخی خلق‌شده‌اند، به پایتخت خوشنویسی ایران معروف است.

میوه‌ها

به دلیل آب‌وهوای تمیز و اقلیم منحصر به فرد قزوین؛ میوه هایی که در باغ‌ها این استان تولید می‌شوند، طعم و عطر متفاوتی با محصولات سایر استان‌ها دارند. از محصولات قزوین در میوه‌جات می‌توان به زردآلو، انار سنگان، سیب و انگور اشاره کرد. اما مهم‌ترین میوه این استان زغال اخته است. سالانه حدود 200 تن از زغال اخته کشور از روستای هیر قزوین تهیه می‌شود.

خشکبار

آجیل و خشکبار قزوین نیز طرفداران زیادی دارد. گردو، بادام، فندق، به‌ویژه پسته و کشکش از دسته خشکبارهایی هستند که در قزوین باکیفیت بسیار مطلوبی نسبت به نمونه‌های مشابه یافت می‌شوند.

خشکبار
خشکبار
جالب است بدانید که پنیر کوزه ای قزوین نیز بسیار معروف است. این پنیر ها در کوزه هایی تهیه می شوند که در خاک نگهداری شده و پس از مدت بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به تجربه مزه های تازه علاقمند هستید، حتماً این پنیر را امتحان کنید.

شیرینی‌های

اگر تمام سوغاتی‌های یاد شده را کنار بگذارید، به هیچ وجه نمی‌توانید از شیرینی‌های رنگارنگ و خوش عطر و طعم این استان به سادگی عبور کنید. شیرینی‌های کوچک و زیبای قزوین زبانزد تمام کسانی است که یک‌بار آن‌ها را چشیده‌اند.

نام شیرینی سوغات قزوین و محصولاتی که تولید می‌شود، بسیار متنوع است. از جمله آن‌ها می‌توان به پادرازی، نان قندی، نان چرخی، شیرینی نخودی و دیگر شیرینی‌هایی که در اندازه‌های کوچک درست می‌شوند اشاره کرد.

شیرینی
شیرینی

علاوه بر شیرینی، نان چایی‌هایی که در این شهر پخته می‌شوند، بسیار لذیذند. زنان هنرمند قزوینی معمولاً برای عید این نان‌ها را درست می‌کنند و از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

نان چایی
نان چایی

باقلوای قزوین هم بسیار مشهور است. اگر به قزوین سفر کنید و باقلوای آن را نچشید، در واقع سفرتان را به پایان نرسانده‌اید. باقلوای قزوین متفاوت با محصولات شهرهای دیگر است. به‌ویژه رنگ و ترکیب و مزه خاصی که دارد، حتماً نظر شمارا جلب خواهد کرد.

باقلوای قزوین
باقلوای قزوین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x