تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سوغاتی های مشهد

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سوغات مشهد

آشنایی با سوغاتی های مشهد

مشهد شهری تاریخی و با قدمت است که سالانه مسافران بسیاری به آن سفر می کنند. عمدتا هدف از این سفرها زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) است. مشهد یعنی محل شهود و شهادت و به دلیل عقیده شیعیان مبنی بر شهادت امام رضا(ع) در این شهر، شهر سناباد غوغان به مشهد الرضا تغییر نام داده است. یکی از لذت های سفر خرید کردن و مخصوصاً خرید سوغاتی برای عزیزان است. زمانی که شما به مشهد سفر می کنید، یکی از نکاتی که همواره ذهن تان را مشغول می‌کند این است که سوغات مشهد چیست و یا بازار سوغات مشهد کجاست و از کجا می توان اقلام مناسب را تهیه کرد.

در ادامه با اشاره و ارائه عکس سوغاتی های مشهد، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهیم تا با خیال راحت به زیارت و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر بپردازید و نگران خرید سوغاتی نباشید.

سوغاتی های مشهد عبارت اند از:

  • زعفران

  • زرشک

  • آجیل و خشکبار

  • نقل و نبات

  • جیلی بیلی

  • فیروزه تراشی

  • مهر و تسبیح و سجاده

  • عطریات

زعفران مشهد

زمانی که اسم مشهد می آید، زعفران به عنوان یکی از اصیل ترین تولیدات این مرز و بوم، در ذهن تداعی می شود. از زعفران با عنوان طلای سرخ، و هم چنین به دلیل اینکه در کویر رشد می کند، طلای کویر نیز یاد می کنند. این سوغات با ارزش و خوش عطر را می توانید در مراکز شهرهای مهم مانند گناباد و تربت حیدریه بیابید.

کشت زعفران در مشهد قدمتی سه هزار ساله دارد و سالانه حدود 75  درصد از زعفران تولیدی کشور را تامین می کند. این طلای سرخ به دلیل خواصی چون شادی آور بودن و درمان فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. زعفران مرغوب دارای رنگی تیره است و وقتی در آب باشد، دیر رنگ می دهد. این محصول پر طرفدار، در سه مدل درشت (پوشال)، ریز (سرگل) و دسته (دارای ریشه) عرضه می شود.

جالب است بدانید که ایران، سالانه مقادیر بالایی زعفران را برای بسته بندی به اسپانیا می فروشد، و اسپانیا پس از بسته بندی آن را به قیمت گزافی به کشور های دیگر صادر می کند. در سال 1393 این کشور، با اینکه حتی یک تن هم کشت زعفران نداشت، 100 تن زعفران به کشور های مختلف  در سراسر دنیا صادر کرده است.
زعفران
زعفران

زرشک

 ایران بزرگترین تولید کننده زرشک در جهان است و خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده آن در ایران است. زرشک به دو صورت اناری و پفکی به فروش می رسد. داشتن خواصی نظیر تسکین درد کیسه صفری، افزایش اشتها، افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و درمان سردی مزاج، مورد استفاده قرار می گیرد. زرشک در مشهد به صورت بسته بندی و هم چنین کیلویی فروخته می شود و اگر می خواهید با قیمت مقرون به صرفه ای خرید کنید، می توانید زرشک را به صورت کیلویی در مراکز معتبر خریداری کنید.

زرشک یکی از بهترین سوغاتی های مشهد
زرشک یکی از بهترین سوغاتی های مشهد

 

آجیل و خشکبار

آجیل مشهد به ویژه نخود و کشمش آن بسیار معروف است. آجیل مرغوبی که توجه شما را جلب خواهد کرد می تواند شامل کشمش، فندق، پسته، نخود، کشمش، برگه زردآلو و غیره باشد. علاوه بر آجیل، لواشک ها، آلو و آلوچه و میوه های خشک شده ای که در مغازه های اطراف حرم به فروش می رسند، شما را مجاب به امتحان و خرید این محصولات خواهند کرد.

آجیل و خشکبار مشهد
آجیل و خشکبار مشهد

 

نقل و نبات

نبات مشهد هم از سوغاتی های معروف و متعارفی است که در تمام مغازه های اطراف حرم یافت می شود. این نبات ها حاصل تبلور آب و شکر هستند و سالیان درازیست که در طب اسلامی و ایرانی، از نبات برای درمان دل درد، سردی مزاج و نفخ و برخی بیماری ها استفاده می شود. علاوه بر مصرف دارویی نبات، بسیاری از مردم به به خاطر طعم دلچسبی که با چای دارد، از آن استفاده می کنند. نبات ها معمولاً در قالب شاخه ای و یا چوبی تولید می شوند. اما گاهی به جای چوب از نی برای تهیه نبات استفاده می شود که در این صورت به خاطر تماس پلاستیک با آب و شکر داغ در مرحله تبلور، ممکن است مواد آلوده شوند و بهتر است نمونه چوبی آن را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که از شاخ نبات بیشتر برای تزئین مکان هایی مانند سفره عقد عروس استفاده می شود و کاربرد خوراکی چندانی ندارد. نبات ها در طعم های نعنایی، دارچینی، زیره، لیمویی و آویشن نیز عرضه می شوند. علاوه بر نبات، نقل نیز از سوغاتی های خوشمزه این شهر است. نقل ها هم در طعم های مختلفی از جمله گردویی، گشنیزی، هل، بادام درختی و بادام زمینی تولید می شود. بیشتر افراد بومی ترجیح می دهند که چای خود را با این نقل ها میل کنند.

نقل محبوب مشهدی
نقل محبوب مشهدی

 

 

 

نبات
نبات

 

فیروزه تراشی

شهر مشهد به دلیل نزدیکی به نیشابور، که یکی از معادن مهم استخراج سنگ فیروزه در آن است، در صنعت تراش فیروزه و ساخت جواهرات با این سنگ بسیار مشهور است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند سنگ فیروزه از چشم زخم جلوگیری می کند و برای سلامت و اعتماد به نفس نیز بسیار خوب است. هم چنین علاوه بر فیروزه فروش سنگ های دیگر و جواهراتی که از آن ها می سازند در مشهد امری رایج و صنعتی مهم به حساب می آید. 

سنگ فیروزه مرغوب به رنگ آبی سیر است، و از استحکام بالایی برخوردار است.

فیروزه
فیروزه

مهر و تسبیح و سجاده

به دلیل اینکه مشهد، و به ویژه حرم مطهر از تقدس خاصی برای مردم ایران اسلامی برخوردار است، مانند تمامی اماکن مذهبی مانند قم و مکه، مهر و تسبیح و سجاده از سوغاتی های پر طرفدار این شهر است.

مهرهای مشهد از خاک پاک حرم رضوی ساخته می شوند و از نظر معنوی بسیار با ارزشند. تسبیح هم از نماد های مهم ادیان مختلف است که در بین مسلمانان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از تسبیح های معروف استان خراسان رضوی می توان به تسبیح شاه مقصود، عقیق، دلربا، ام البنین و کهربا اشاره کرد.

هم چنین فروش سجاده و جانماز در مشهد رونق دارد. این محصولات در طرح ها و رنگ های مختلف و بسیار زیبایی در بازار های مشهد موجود می باشند. این سجاده ها معمولا از مخمل و ترمه کاشان هستند و در بازار سوغات مشهد بسیار زیاد هستند.

سجاده
سجاده

عطریات

از گذشته استفاده از عطر توسط پیامبر اکرم توصیه شده است و مومنان به خوش بو بودن مخصوصا وقتی به زیارت می روند اهمیت می دهند. هم چنین گفته می شود اگر پیش از نماز از عطر استفاده شود، ثواب بیشتری دارد.

در مشهد در اطراف حرم و تمامی بازارها، مغازه های عطر فروشی به وفور به چشم می خورند. رایحه های معروفی که در این شهر به فروش می رسند شامل رایحه گل مریم، بهارنارنج، الهام بخش، زعفران، گل یخ و عطر های میوه ای می شوند، اما مشهور ترین عطرهایی که به عنوان عطر های مذهبی معرفی می شوند، رایحه گل محمدی و گل یاس هستند.

انواع عطریات مشهد
انواع عطریات مشهد

 

سایر سوغاتی های مشهد

علاوه بر مواردی که ذکر شد گردشگران می توانند صنایع دستی مشهد مانند محصولات نمدی، محصولات چرمی، ارغوان بافی، پوستین دوزی و فرش و قالیچه های دستباف را نیز به عنوان سوغاتی ارزنده خریداری کنند.

 

کلام پایانی

بازار سوغات مشهد بسیار داغ است و هرکس که به این شهر زیبا سفر می کند، علاوه بر زیارت اوقاتی را صرف خرید سوغاتی برای نزدیکان می کند. با توجه به آنچه خواندید اکنون می دانید سوغات مشهد چیست، اما در نظر داشته باشید پیش از خرید محصولات مورد نظرتان، به ویژه خوراکی ها، باید از معتبر بودن مکانی که در آن خریدتان را انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید. امروزه در کلانشهر مشهد مراکز خرید بسیار زیادی وجود دارد که محصولات و کالاهای با کیفیتی را در اختیار مسافران قرار می دهند.


نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x