تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سوغات اهواز چیست؟ معرفی سوغاتی‌های اهواز (انواع خوراکی + صنایع دستی)

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شهر اهواز یکی از کلان‌های شهرهای کشورمان است که هر سال گردشگران بسیار زیادی به آن سفر می‌کنند. به لطف وجود منظره‌های زیبا، هتل‌های مجهز، جاذبه‌های طبیعی و همچنین رستوران‌های مجللی که در این شهر وجود دارد، هر روز به تعداد بازدیدکنندگان این شهر اضافه می‌شود. مردم بسیار خونگرم و مهمان‌نواز این شهر هم از دلایل اصلی محبوبیت این شهر هستند. اما یکی از مواردی که شهر اهواز را زبانزد خاص و عام کرده است، سوغاتی‌ اهواز است. در این مطلب قصد داریم معروفترین سوغات اهواز را به شما معرفی کنیم.

سوغات اهواز چیست؟

پس از سفر به اهواز قطعا با بازارهای زیادی مواجه خواهید شد که انواع سوغاتی‌های رنگارنگ را می‌فروشند و به عنوان یک گردشگر خوش ذوق، نمی‌توانید اهواز را بدون خرید سوغاتی ترک نکنید. سوغات آبادان، سوغات خوراکی بهبهان و … می‌تواند گزینه‌های بسیار جذاب و وسوسه‌انگیزی برای شما باشد.

سوغات خوراکی

بسیاری از گردشگرانی که به اهواز سفر می‌کنند، علاقه زیادی به خرید خوراکی‌های خوشمزه جنوبی دارند. شاید این سوال که از اهواز چی بخرم برای شما هم به وجود آمده باشد. یکی از گزینه‌های خرید سوغاتی در این شهر، خرید سوغات خوراکی است که در ادامه مطلب چند مورد مهم را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱٫ خرما

خرما در لیست سنتی‌ترین خوراکی‌های جنوب کشور و شهر اهواز قرار دارد. با توجه به آب و هوای این شهر، خرما معمولا توسط خود مردم کاشت می‌شود. شما می‌توانید برای خرید خرما در اهواز به عنوان مدل‌های مختلف آن مثل خرمای کبکاب، خرمای شاکری، خرمای زاهدی، خرمای برخی و غیره را انتخاب کنید.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۲٫ حلواشکری

حلواشکری یکی از سوغات اهواز است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. حلواشکری‌های شهر اهواز بسیار لذیذ و پرمغز هستند. به طور کلی حلواشکری‌های استان خوزستان و شهر اهواز، کیفیت بسیار بالایی نسبت به دیگر مناطق کشور دارد، پس با خیال راحت این سوغاتی خوشمزه را خریداری کنید.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

 

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۳٫ شیره خرما

باز هم یک خوشمزه دیگر! شیره خرمای اهواز از ناب‌ترین خرماهای کشور و به روش سنتی تهیه می‌شود. از آنجائیکه اهواز مهد خرماست، این شیره از خرمای تازه و فصل تهیه می‌شود و عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد. شیره خرما برای کودکان و کهنسالان بسیار مقوی است. پیشنهاد می‌کنیم که شیره خرما را هم در لیست سوغات اهواز خود جای دهید.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

 

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۴٫ مرکبات دزفول

یکی از مهم‌ترین مواردی که تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد استان خوزستان و شهر اهواز دارد، کاشت و فروش انواع میوه است. در واقع این مورد را می‌توان سوغات دزفول دانست که البته در بازارهای اهواز نیز به فروش می‌رود. شما می‌توانید بیش از ۱۲ مورد مرکبات گوناگون و لذیذ را در شهر دزفول یا بازارهای اهواز خریداری کنید. بهترین میوه‌ای که در این شهر وجود داشته و طرفداران بسیار زیادی دارد، پرتقال بومی دزفول است.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۷٫ انواع شیلات

ماهی‌های جنوب با طعم خاص خود همیشه پرطرفدار بودند. حلوا سفید، سرخو، راشگو، شوریده، شانگ، سنگ سر، میش، هامور، هوور، صبور، قباد و شیر انتخاب‌های خوبی هستند. علاوه بر ماهی، میگو و خرچنگ نیز در بازار ماهی کاوه اهواز در دسترس می باشد.

۶٫ ادویه

یکی دیگر از سوغاتی های محبوب اهواز ادویه‌های جنوبی است. جنوبی‌ها علاقه زیادی به ادویه‌جات به خصوص ادویه‌های تند دارند؛ به همین دلیل در درست کردن انواع ادویه استاد هستند. معروف‌ترین این ادویه‌ها که خواستگاه اصلی آنها هندوستان است عبارتست از: کاری هندی، زردچوبه، کاری خورشتی، کاری مرغ و ماهی و ادویه ترشی هستند.

صنایع دستی

صنایع دستی هم بخش اعظمی از بازارهای شهر اهواز را به خود اختصاص داده است. بازارهای شهر اهواز مملو از گردشگرانی است که علاقه بسیار زیادی به سوغات اهواز و صنایع دستی این شهر دارند. تنوع صنایع دستی در شهر اهواز بسیار بالا است. شما می‌تواند انواع صنایع دستی اهواز را با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید و از آن‌ها به عنوان وسایل تزئینی در منزل خود استفاده کنید. در ادامه چند مورد از مشهورترین صنایع دستی اهواز را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱٫ عبای خوزستانی

اگر به شهر اهواز سفر تشریف ببرید، زنان و مردانی بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که لباس‌های سنتی شهر اهواز را بر تن دارند. این مورد اصلا عجیب نیست. زیرا لباس‌های نخی و خنک که در این شهر بافته می‌شوند، مردم را از هوای گرم دور نگه می‌دارند. این لباس‌ها در طرح‌های بسیار زیبایی بافته می‌شوند و بدون شک یکی از بهترین سوغات شهر اهواز به شمار می‌روند.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۲٫ قلم‌نی

قلم‌نی یکی از انواع صنایع دستی است که شما می‌توانید به عنوان سوغات اهواز به عزیزان خود هدیه کنید. این وسیله از ابزار خوشنویسی می‌باشد که با تراشیدن انواع نی ساخته می‌شود. جالب است بدانید که قدمت استفاده از این وسیله سنتی، به زمان مصر باستان بازمی‌گردد. از جمله قلم‌نی‌هایی که می‌توانید در بازار اهواز خریداری کنید، می‌توان به قلم‌نی ایرانی و دزفولی اشاره کرد.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

 

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۳٫ احرامی

استان خوزستان یکی از بزرگترین مراکز بافت پارچه‌های دستباف می‌باشد و این نوع پارچه در منطقه خوزستان بسیار معروف است. احرامی یکی از انواع صنایع دستی است که طرفداران بسیار زیادی در شهر اهواز دارد. احرامی نوعی پارچه از جنس پنبه است که تار و پود آن هم پنبه‌ای می‌باشد. اگر قصد دارید یکی از بهترین صنایع دستی این شهر را خریداری کرده و به عنوان سوغات اهواز به شهر خود بیاورید، احرامی گزینه بسیار مناسبی است.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

 

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۴٫ گلیم افشار

از مشهورترین سوغات اهواز و صنایع دستی این شهر، گلیم افشار خوزستان است. این گلیم توسط عشایر بختیاری و همچنین عرب استان خوزستان بافته می‌شود. از آنجایی که به طور روزانه تعداد بسیاری بالایی از بازدیدکنندگان شهر اهواز، گلیم افشار یا افشاری را خریداری می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که این گلیم‌ها، از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار هستند. شما می‌توانید از این گلیم‌ها در خانه خود هم استفاده کنید و جلوه زیبایی به منزل خود بدهید. این نوع گلیم‌ها با آنکه قیمت بالایی دارند، گزینه خوبی برای خرید یک سوغاتی گران‌قیمت به حساب می‎آیند.

معرفی سوغات اهواز
معرفی سوغات اهواز

۵- بوریا‌بافی

زیر اندازهای حصیری، سبد و حتی کلاه های آفتابگیر در روستاهای استان خوزستان به وفور استفاده می‌شوند. به این زیر انداز‌ها بوریا می‌گویند . البته گاهی حتی به عنوان سرپوش خانه‌ها هم کاربرد دارند. بوریا از نی‌های مرداب درست می‌شوند که در استان خوزستان زیاد رشد می‌کنند. بوریا بیشتر برای مصرف مردم محلی بافته می‌شوند ولی می‌توان آن را از فروشندگان محلی به عنوان سوغات خرید.

۶-  میناکاری روی طلا

مینا کاری هنری برای زیباتر کردن زیورآلات است . هنر میناکاری در اهواز در انحصار پیروان حضرت یحیی (ع) است. طرح‌‌های میناکاری آنها برگرفته از فرهنگ و آداب و سنت‌های بومی منطقه و بین‌النهرین است. طرح‌هایی مثل نخل و قایق و کاروان شتر.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران اهواز رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

سخن پایانی
در این مطلب شما را با انواع سوغات اهواز آشنا کردیم. همانطور که مشاهده کردید، شهر اهواز سوغاتی‌های متنوعی از خوراکی گرفته تا صنایع دستی دارد که هر کدام در نوع خود منحصربفرد هستند. البته به غیر از مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، سوغاتی‌های دیگری نیز هستند که در بازارهای اهواز خودنمایی می‌کنند. در واقع مواردی که در این مطلب ذکر شدند، گل سرسبد سوغاتی‌های اهواز بودند.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x