تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

جاذبه های دیدنی شهر اهواز را بشناسید

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

جاذبه های دیدنی شهر اهواز

اهواز شهری زیبا، زنده و پرجنب و جوش در جنوب غربی ایران است که به دلیل جاذبه های توریستی متعددی که دارد همواره مقصد گردشگران بسیاری است. درختان نخل سر به فلک کشیده، نیزارها و رودخانه زیبای کارون همه از جاذبه های دیدنی شهر اهواز هستند. به دلیل گرمای بیش از حد دما در تابستان، گردشگران فصل های سرد سال را برای سفر به این شهر انتخاب می کنند. ایام نوروز نیز زمان بسیار مناسبی برای سفر به اهواز و تماشای جاذبه های دیدنی این شهر می باشد. با ما باشید تا در ادامه تعدادی از جاذبه های دیدنی شهر اهواز را به شما معرفی کنیم.

رود کارون

جاذبه های دیدنی اهوازرود کارون طولانی ترین و بزرگترین رودخانه ایران است که قابل ‌کشتیرانی بوده و سد‌های متعددی بر روی آن احداث شده است. از جمله می توان به سدهای کارون ۱، کارون ۲، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سلیمان(گدار لندر)، گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند اشاره کرد. این رود زیبا را نماد اصلی شهر اهواز می دانند که تأمین کننده اصلی آب و برق این شهر نیز می باشد. کارون از رشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیری پر نشیب و فراز به جلگه خوزستان می ریزد. کارون به آب‌های آزاد راه داشته و تمام مسیر ۹۵۰ کیلومتری آن در داخل ایران طی می شود. در ایران باستان تمدن های زیادی در جوار رود کارون شکل گرفته اند که آثار آن در خوزستان وجود دارد. پیاده روی های شبانه در ساحل کارون و قدم زدن بر روی پل ها هنوز هم از جاذبه های شهر اهواز است. رستوران ها و کافه های زیادی در امتداد کارون وجود دارد که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

پل طبیعت اهواز

پل طبیعت کیانپارس اهواز با طول ۵۰۰ متر و عرض ۵ متر، دو پارک مهم این شهر یعنی پارک ساحلی و پارک لاله را به یکدیگر وصل می‌کند. این پل مخصوص عابران پیاده است و وسایل نقلیه اجازه عبور از روی آن را ندارند. بر روی این پل نیمکت هایی قرار داده شده که عابران می توانند روی آن ها بنشینند و از منظره زیبای غروب آفتاب در کنار رودخانه کارون لذت ببرند.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز اولین پلی است که بر روی رودخانه کارون کشیده شده و به دلیل رنگ سیاهی که پایه های آن دارد به این نام شهرت یافته است. این پل بر روی آثار بجا مانده از پل شادووان که در دوران ساسانی احداث شده بنا گردیده است. پل سیاه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی ساخته شده و ۱۰۵۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد. در زمان جنگ جهانی دوم پل سیاه نقش مهمی در پیروزی متفقین داشت؛ دولت روسیه مهمات و آذوقه سربازانش را از طریق این پل جابجا می کرد. به همین دلیل به این پل لقب پل پیروزی را نیز داده اند. پل سیاه دو مسیر عابر پیاده و یک مسیر ریلی دارد که خط آهن بندر امام خمینی در سواحل خلیج فارس را به راه ‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران ـ شمال متصل می کند.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی دیگر از نمادهای این شهر است که ۵۰۰ متر طول و ۱۳ متر عرض دارد و تماماً فلزی بوده و بر روی پایه های بتنی قرار گرفته است. به دلیل معماری خاص این بنا، به آن پل معلق یا هلالی نیز می گویند. پل سفید در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. پل سفید بخش غربی و شرقی شهر را به هم متصل می کند و عبور و مرور وسایل نقلیه بر روی این پل آزاد است. این پل به یکی از نمادهای جنگ ایران و عراق و مقاوم مردم اهواز تبدیل شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

جاده ساحلی اهواز

حاشیه رود کارون در اهواز به جاده ساحلی شهرت دارد. مسیری که در امتداد کارون پیش می رود و در دل یک شهر پر جنب و جوش، تصاویری زیبا از طبیعت را به وجود می آورد. جاده ساحلی محلی برای قدم زدن و استراحت اهالی این شهر بوده و مکان های متعددی برای تفریح و بازی کودکان در آن ساخته شده است.

خیابان نادری اهواز

خیابان نادری اهواز یکی از شلوغ ترین مکان های این شهر است و عده زیادی برای خرید کردن به این خیابان می آیند. این خیابان در دو طرف پر از مغازه هایی است که اجناس را با قیمت مناسبی عرضه می کنند. دستفروشان نیز در پیاده روهای آن بساط کرده و با سر و صدای زیاد مردم را به خرید تشویق می کنند. در این خیابان علاوه بر خرید می توانید از خوراکی های خوشمزه ای که به فروش می رسد نیز میل کنید و لذت ببرید.

آرامگاه علی ابن مهزیار

علی ابن مهزیار یکی از مریدان امام رضا(ع) و از فقها، عالمان و دانشمندان بزرگ شیعه بوده که در شهر اهواز می زیسته است. در سال ۲۰۱ هجری قمری در محلی که امام رضا(ع) در مسیر سفر خود در آن اقامت کرده بود مسجدی بنا شد. پس از درگذشت علی ابن مهزیار یارانش او را در همان مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه در بافت قدیمی شهر اهواز واقع شده و افراد بسیاری برای دعا و نیایش به آنجا می روند.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

آبشار مصنوعی اهواز

بزرگترین آبشار مصنوعی خاورمیانه بر روی پل هفتم اهواز ساخته شده است. این آبشار در سال ۱۳۹۰ طراحی و ساخته شد و دارای دو قوس داخلی و خارجی است. این آبشار طوری طراحی شده که آب رودخانه را به سمت بالا هدایت کرده و سپس با زاویه ای مشخص آن را سرازیر می کند. برای نورپردازی آبشار از ۸۰ پروژکتور رنگی و ۷۵۰ لامپ ال ای دی و پست برق ۷۰۰ کیلوواتی استفاده شده و همین موضوع باعث افزایش زیبایی این مجموعه تفریحی شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

سرای معین التجار

سرای معین التجار اهواز یکی از آثار بجا مانده از دوران قاجار و عهد ناصری می باشد که متعلق به بازرگانی معروف به نام حاج محمد تقی معین ‌التجار بوده است. این بنا در جوار رود کارون ساخته شده و به دلیل ارتباط با آب های آزاد، مکان مناسبی برای تجارت و داد و ستد بوده است. این بنا تا سال ها به روی بازدیدکنندگان بسته بود اما امروزه ورود به آن امکان پذیر است و گردشگران زیادی را جلب می کند. سرای معین التجار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

خانه های قدیمی اهواز

خانه های قدیمی که از دوران گذشته همچنان پابرجا هستند، همواره محل مورد علاقه گردشگران بوده اند. القای حس نوستالژی هنگام قدم زدن در حیاط این خانه ها بازدیدکنندگان را به سفری در زمان می برد. اهواز نیز میزبان چندین خانه قدیمی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • خانه دادرس: در خیابان عبدالحمید اهواز که روزگاری بازار اصلی این شهر بوده است، خانه های قدیمی بسیاری وجود دارد که قدمتشان به دوران قاجار و پهلوی اول باز می گردد. خانه دادرس که به آن سرای دادرس نیز می گویند یکی از همین خانه ها است. این مکان در دوران مختلف کاربری های متفاوتی داشته؛ زمانی به عنوان میدان تره بار و یا مرکز فروش خوار و بار از آن استفاده می شده است. در زمان شیخ خزعل یکی از حاکمان اهواز، سرای دادرس تبدیل به کاروانسرا شده بود.
  • خانه نفیسی: خانه نفیسی مربوط به دوران پهلوی اول است که متأسفانه در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. با اینکه این اثر در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسیده، اما مورد بی مهری و بی توجهی مسئولین قرار گرفته است. این خانه در نزدیکی بازار اهواز و در خیابان نادری واقع شده است.
  • خانه ماپار: خانه ماپار به دوران پهلوی اول باز می گردد که فاصله کمی با رود کارون دارد. این خانه دو حیاط دارد که هر کدام با یک حوض زیبا، درهای چوبی و شیشه های رنگی تزئین شده اند. خانه ماپار در خیابان فردوسی واقع شده و فضایی برای استراحت و خوردن یک نوشیدنی خنک دارد.
  • سرای عجم: سرای عجم بنایی زیبا متعلق به دوران قاجار است که معماری منحصر به فردی دارد. این خانه یک طبقه از چندین حجره تشکیل شده و آجر چینی تماشایی دارد. ستون های این خانه به شکل زیبایی حجاری شده اند.

لشکرآباد اهواز

یکی از جاذبه های شهرهای جنوبی ایران خوردن خوراکی ها و غذاهای ویژه این شهرها است. هر جای اهواز که قدم بزنید ردپایی از فلافل و سمبوسه و کلمپه را خواهید دید و شما را برای خوردن وسوسه خواهند کرد. یکی از مکان هایی که می توانید برای خوردن این غذاهای خوشمزه به آنجا بروید محله لشکرآباد اهواز است. این خیابان روبروی دانشگاه اهواز و در ساحل غربی کارون واقع شده است. در لشکرآباد می توانید به صورت سلف سرویس فلافل و انواع چاشنی های آن را میل کنید؛ سپس از خوردن چای و شیرینی های مخصوص جنوب لذت ببرید.

بازار عبدالحمید اهواز

بازار عبدالحمید یکی از بازارهای بجا مانده از دوران قاجار است. در آن زمان سرمایه داران جنوب برای خرید به این بازار می آمدند و بازاری بسیار پر رونق بود. در حال حاضر فرهنگ عربی بر این مکان غالب است و حال و هوای خاصی دارد. قدم زدن در این بازار و خوردن قهوه عربی می تواند تجربه بسیار جالب و جذابی باشد. بازار عبدالحمید بین خیابان نادری و امام خمینی(ره) واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

کلیسای مسروپ مقدس یا سورت مسروپ اهواز

کلیسای مسروپ مقدس توسط فردی به نام «ترداد داویدیان» که از کارمندان شرکت نفت بود در سال ۱۳۴۷ احداث گردید. ساختمان این کلیسا به صورت بسیار مدرن طراحی و ساخته شده و تلفیقی از معماری اسلامی ارمنی می باشد. در حال حاضر ارامنه ساکن اهواز برای نیایش به این مکان می روند. سورت مسروپ در نزدیکی بازار عبدالحمید واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

موزه هنرهای معاصر اهواز

بازدید از موزه ها همواره یکی از جاذبه های سفر به شهرهای مختلف بوده است. در شهر اهواز نیز موزه هنرهای معاصر با ۵ گالری میزبان علاقمندان می باشد. در این موزه آثار دیدنی بسیاری نگهداری می شود و برنامه های مختلفی به اجرا در می آید. موزه هنرهای معاصر در جاده ساحلی واقع شده و همه روزه به جز جمعه ها میزبان علاقمندان است.

جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

مراکز خرید شهر اهواز

یکی از جاذبه های هر سفری گشت و گذار در مراکز خرید آن شهر است که علاوه بر خرید، گردشگران را با فرهنگ جاری مردمان آن شهر نیز آشنا می کند. شهر اهواز علاوه بر بازارهای سنتی که دارد، دارای چندین مرکز خرید بزرگ هم می باشد که قدم زدن در آن ها لذتبخش خواهد بود. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خرید رویال پارس
  • مرکز خرید تشریفات
  • بازار امام رضا(ع)
  • مرکز خرید زیتون
  • بازار کاوه
  • بازار مرو
  • سیتی سنتر مهزیار
  • پاساژ نخل
جاذبه های دیدنی اهواز
جاذبه های دیدنی اهواز

دیدنی های اطراف اهواز

علاوه بر جاذبه های دیدنی شهر اهواز که آن ها را معرفی کردیم، در اطراف این شهر نیز آثار تاریخی و طبیعی وجود دارند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. از جمله مهمترین این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تالاب شادگان: تالابی بسیار زیبا با مساحتی در حدود ۴۰۰ هزار هکتار که میزبان ۱۵۲ گونه‌‌ از پرندگان و ۴۰ گونه از‌ پستاندارانمی باشد.
  • بند قیصر: بند قیصر یکی از ۷ بند ایجاد شده در زمان ساسانیان بر روی رود کارون است که در نزدیکی شهرستان شوشتر واقع شده است.
  • تالاب بامدژ: این تالاب با شهر اهواز ۴۰ کیلومتر فاصله داشته و وسعت آن ۴۰۰۰ هکتار است.
  • سنگ ‌نگاره اشکفت سلمان: بزرگترین نقش حکاکی‌ شده دوران عیلامیان است که در نزدیکی شهرستان ایذه واقع شده است.
  • نقش برجسته خونگ اژدر: این کتیبه در ۱۵‌ کیلومتری شهرستان ایذه واقع شده و از دو نقش برجسته تشکیل شده: یکی مربوط به دوران عیلامی و با ‌قدمت ۴۰۰۰ سال و دیگری با ‌قدمت ۱۸۰۰ سال و منتسب به امپراتوری اشکانی.

کلام آخر

جاذبه های دیدنی شهر اهواز یکی از اصلی ترین دلایل مسافرت به این شهر است و گردشگران برای تجربه زندگی در فرهنگ جنوب به این شهر سفر می کنند. زیست شبانه که تبدیل به بخشی از عادات این مردمان خونگرم شده است، می تواند برای افراد غیربومی شگفت انگیز باشد. اگر برای یک سفر در فصل زمستان برنامه ریزی می کنید، اهواز یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران اهواز رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x