تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

خانه ماپار کجاست؟ مشخصات + تصاویر خانه ماپار و آشنایی با تاریخچه آن

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اگر از اهالی خوزستان باشید و یا زیاد به شهر اهواز رفت و آمد داشته باشید، احتمالا بارها نام خانه ماپار را شنیده‌اید. با این حال افرادی زیادی نیز هستند که نمی‌دانند خانه ماپار کجاست و یا چرا به یکی از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی اهواز تبدیل شده است. اگر از علاقمندان به گردشگری هستید، بدون شک عمارت ماپار یکی از جاهایی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با آن آشنا شویم.
خانه ماپار اهواز
اگر سری به خیابان خوانساری اهواز بزنید، عمارت بزرگی را مشاهده می‌کنید که متعلق به دوره اول حکومت پهلوی است. شاید در نگاه اول نام یک خانه و عبارت برای بسیاری از افرادی که علاقمند به بناهای تاریخی نیستند، جذاب نباشد با این حال خانه ماپار فقط یک خانه تاریخی نیست.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

خانه ماپار هواز یک مجموعه است که در داخل آن امکانات فرهنگی و تفریحی فراوانی وجود دارد و هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند. این بنا که جزو آثار ملی فرهنگی ایران است، مکانی برای برگزاری رویدادهای مختلف شده است. بسیاری از رویدادهای فرهنگی مانند رونمایی از کتاب در اهواز، در این مکان برگزار می‌شود. همچنین در اوقاتی از سال، محل برگزاری نمایشگاه‌های عکاسی نیز هست. گاهی نمایش‌های تئاتری نیز به صورت زنده در این مجموعه برگزار می‌شود. حتی اگر علاقمند به صنایع دستی نیز باشید، می‌توانید در آنجا بسیاری از صنایع دستی مردمان جنوب کشور و شهرهای مختلف استان خوزستان (مانند گلدان‌های سفالی، زنبیل، طبق و غیره) را خریداری کنید.
در گوشه‌ای از این مکان فرهنگی و تفریحی، رستوران نیز وجود دارد و افرادی که علاقمند به بازدید از این عمارت هستند، می‌‌توانند از غذاهای خوشمزه این مکان و آرامشی که سایه درخت‌های آن به گردشگران می‌دهند، لذت ببرند. در این رستوران هم می‌توانید از فضای بسته استفاده کنید و هم در طبقه بالای این عمارت، در فضای باز رستوران خانه ماپار اهواز غذای خود را میل کنید. اخیرا در این مجموعه شربت‌خانه‌ای نیز افتتاح شده است. اگر از این مجموعه دیدن کردید، نوشیدنی‌های محلی استان خوزستان را نیز تجربه کنید.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

فضای خانه ماپار
با وجود تمام این امکانات، چیزی که این خانه رستوران را از سایر بناهای دیگر شهر متمایز کرده است، فضای آن است. معماری خاص این خانه، هر کسی را که به گذشته‌های دور می‌برد و نوستالوژی سال‌های دوران پهلوی را در دل ما زنده می‌کند. پنجره‌های چهارگوش که به شیشه‌های قرمز و سبز و زرد مزین هستند، در روزهای آفتابی اهواز و زیر نور چراغ‌ها در شب، فضایی رنگین به باغ می‌دهد. همچنین طاق‌ها و حوزچه وسط حیاط این عمارت، هر علاقمند به فرهنگ ایرانی را جذب می‌کند.
با این حال چیزی که این فضای خانه را جذاب‌تر و خاص‌تر کرده است، درخت‌های خانه ماپار است. شکل خاصی که درخت‌های این مجموعه دارند، باعث شده که بسیاری از افراد به خاطر دیدن این درخت‌ها به خانه ماپار بروند. یکی از درخت‌های آن، درخت نخلی است که برخلاف تصور عامه از درخت‌های نخل، تنه آن خمیده است. این مسئله باعث شده که به آن لقب نخل قهر کرده بدهند.
مجموعه‌ی این جاذبه‌های طبیعی در کنار رویدادهای جذاب فرهنگی و نزدیکی به رود کارون باعث شده این خانه تاریخی واقع شده در قلب اهواز، بسیاری از نهادهای مردم نهاد و سازمان میراث فرهنگی نیز توجهات ویژه‌ای به آن داشته باشد و به دنبال برگزاری رویدادهای خاص بیشتری در این مرکز باشد.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

تاریخچه خانه ماپار چیست و ماپار کیست؟
شاید نام این خانه در نگاه اول برای شما عجیب باشد. ماپار نام صاحب این خانه بود و همانطور که گفتیم، تاریخچه خانه ماپار را باید در دوران قاجار و پهلوی جستجو کرد. ماپار یکی از تجار ثروتمند در دوران قاجار بود که با توجه به آب و هوای اهواز، تصمیم به ساخت خانه‌ای در جوار رود کارون گرفت. این خانه دو طبقه و یک زیرزمین داشت و معماری آن توسط یکی از بهترین معماران دوران پهلوی انجام شد. پس از مرگ او این خانه به نفع دولت پهلوی توقیف شد و پس از انقلاب، به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. این بنا پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری در اهواز و محلی برای لذت بردن از اوقات فراغت تبدیل شد.
سخن پایانی
ما در این مطلب نگاهی به خانه ماپار اهواز انداختیم. همچنین دیدیم که این مجموعه پر از جذابیت‌های مختلف برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ است. اگر علاقمند به رویدادهای فرهنگی هستید، بدون شک یکی از مهم‌ترین مراکز برگزارکننده آن‌ها خانه ماپار است. اگر علاقمتد به گذراندن وقت در یکی از بناهای تاریخی هستید که حس خوب گذشته را برای شما زنده کند، باز هم خانه ماپار گزینه مناسبی است. حتی اگر صرفا علاقمند به سرو غذا در یک مکان به یاد ماندنی باشید، این خانه تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما رقم خواهد زد. اگر سری به شهر اهواز زدید، بازدید از این عمارت را در جوار رود کارون فراموش نکنید.

خانه ماپار اهواز
خانه ماپار اهواز

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز بلیت قطار رفت و برگشت تهران اهواز فدک را از صفحه اصلی سایت تهیه نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x