تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

گنبد جبلیه در کجا واقع شده است – آشنایی با این جاذبه گردشگری

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

گنبد جبلیه یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی و سیاحتی شهر کرمان است. در شهر کرمان به جبلیه، گنبد گبری و گنبد زیگ نیز می‌گویند. برخی‌ها می‌گویند این مکان دیدنی قدمت معلومی ندارد و کسی نمی‌داند این مکان دقیقا در چه سالی ساخته شده است. این مکان بسیار زیبا و دیدنی است و در یک دشت بسیار سر سبر قرار دارد و برای استراحت نیز فضای سبز در اطراف این مکان دیدنی در نظر رفته شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره گنبد جبلیه به دست آورید.

تاریخچه گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی از جاذبه‌های توریستی شهر کرمان است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر ایران و جهان دارد. قدمت این گنبد معلوم نیست اما برخی از افراد می‌گویند در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است. بسیاری از تاریخ شناسان و باستان شناسان درباره این بنای تاریخی گفته‌اند که گنبد جبلیه وقایع تاریخی که در آن گذشته را بیان نمی‌کند و به همین دلیل است که از تاریخ ساخت آن هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

سِر پرسی سایکس که یک ژنرال، نویسنده و جغرافیدان انگلیسی بود، گفته است که این بنای تاریخی حدود سال ۱۹۰۰ میلادی توسط کنسولگری انگلیس در کرمان راه‌اندازی شده و این شخص نوشته که “از قبرستان که رد می‌شوید یک ساختمان هشت ضلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال بر روی آن قرار گرفته است و قطر داخل آن ۱۸ فوت و نوک آن آجری و انتهای آن دایره‌ای شکل می‌باشد.” جالب است بدانید که تنها ساختمان سنگی کرمان، همین جبلیه است که همین ویژگی این بنا را خاص کرده است.

با توجه به اینکه به این گنبد، گنبد گبری نیز می‌گویند، می‌توان گفت ساخت این بنا می‌تواند به قبل از اسلام نیز نسبت داده شود. این بنا در دوره اسلام تعمیر و مرمت شده است و بهتر است بگوییم در هر دوره تعمیر و مرمت جزئی شده و به شکل کنونی بدل شده است و به همین دلیل است که تا به حال خرابی از این بنا مشاهده و گزارش نشده است. این بنا در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شده و از آن زمان به عنوان مکان دیدنی و گردشگری از آن استفاده می‌شود.

گنبد جبلیه
گنبد جبلیه

آیا گنبد جبلیه آتشکده بوده است؟

نکته جالب توجه درباره این بنا این است که به برخی از افراد بر این باورند که جبلیه یک آشکده بوده و در این مکان آش پخته و استفاده می‌شده است؛ در حالی که معماری جبلیه به هیچ وجه شبیه به یک آتشکده نیست. برخی دیگر نیز می‌گویند این مکان آرامگاه زرتشتیان بوده و در اواخر دوره ساسانیان ساخته شده است. اما به اینکه ممکن است در دوره سلجوقیان نیز ساخته شده باشد، شک دارند.

گنبد جبلیه
گنبد جبلیه

داخل گنبد جبلیه

به داخل این بنای تاریخی که می‌روید یک کتیبه ارزشمند به چشم می‌خورد که نام آن آب در اشکان است. این گنجینه از یک مسجد در ارتفاعات شهر بافت یافت شده است که در آن زمان بر روی این کتیبه نوشته‌ای با خط کوفی حک شده بود.

گنجینه دیگری که در گنبد جبلیه وجود دارد، در سال ۱۳۷۷ توسط فردی به نام احمد ایلاقی کشف شده است و در آن زمان این گنجینه را به سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تحویل دارد. این گنجینه یک کتیبه است که بر روی آن آیه‌هایی از سوره آل عمران حکاکی شده است.

اگر به این مکان تاریخی سری بزنید می‌توانید ببینید که بیش از ۱۲۰ قطعه سنگ مربوط به دورهای مختلف در جبلیه جمع آوری شده است که مجموعه‌ای ارزشمند در نوع خود است.

گنبد جبلیه
گنبد جبلیه

اطراف گنبد جبلیه

در اطراف گنبد جبلیه می‌توانید به مجموعه دیدنی ابراهیم خان که در دوران قاجار ساخته شده و هر روزه بازدید کننده زیادی را به خود می‌بیند، سر بزنید. این مجموعه از حمام، آب انبار، مدرسه و غیره، تشکیل شده است و مطمئن باشید با دیدن این مجموعه خاطرات خوبی را ثبت می‌کنید.

نوبت به قلعه دختر کرمان و یا آتشکده‌ی آناهیتا می‌رسد که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین قلعه‌هایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. قلعه دختر به قلعه کهنه نیز معروف است، زیرا قدمت بسیار زیادی دارد. این قلعه بر روی صخره سنگی با ارتفاع ۴۰۰ متر و مساحت ۲۰ هکتار قرار گرفته است.

قلعه اردشیر کرمان نیز یک قلعه تاریخی است که در آن وقایع زیادی اتفاق افتاده است. این قلعه بر روی تپه قرار دارد و هم اکنون از این مکان تاریخی خرابه‌ای بیش باقی نمانده است. قلعه اردشیر در ارتفاع ۱۵۰ متری شهر کرمان قرار دارد و مسیر شما به این مکان دیدنی تقریبا کمتر از قلعه اردشیر کرمان است.

گنبد جبلیه
گنبد جبلیه

مسیر دسترسی به گنبد جبلیه

این مکان دیدنی در شرق کرمان قرار دارد و برای دیدن این مکان باید مسافت زیادی را طی کنید. برای اینکه به گنبد جبلیه برسید، باید به سمت کوه‌های صاحب الزمان و خیابان زریسف بروید. این مکان دیدنی از دور معلوم است، زیرا در اطراف آن هیچ حصار و یا دیواری نیست. برای دیدن فضای داخلی این گنبد پیشنهاد می‌شود روزهای غیر تعطیل را انتخاب کنید.

آدرس گنبد جبلیه: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا

گنبد جبلیه
گنبد جبلیه

سخن پایانی

در این مطلب گنبد جبلیه را به شما معرفی کردیم و نکاتی را در زمینه تاریخچه ساخت و ظاهر این بنای دیدنی بیان کردیم. برای دیدن این مکان دیدنی می‌توانید به شهر کرمان سفر کنید و از مکان‌های دیدنی دیگر این شهر زیبا نیز که کم تعداد نیستند، بازدید کنید. اگر به این شهر زیبا در دل کویر سفر می‌کنید باید بدانید شهر کرمان مکان‌ها دیدنی خیلی زیادی دارد که روزها طول می‌کشد تا از همه‌ی آن‎ها دیدن کنید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x