تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

آشنایی با حمام وکیل کرمان و تاریخچه این جاذبه گردشگری دیدنی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در شهر کرمان مکان‌های دیدنی بسیار زیادی وجود دارند و ما در این مقاله قصد داریم  شما را با یکی از این جاذبه ها یعنی حمام وکیل کرمان آشنا کنیم. به جرأت می‌توان گفت که حمام وکیل یکی از زیباترین حمام‌هایی است که تا به حال در شهر کرمان و شهرهای باستانی ایران ساخته شده است. در این حمام از کاشی‌ها و سرامیک‌های بسیار زیبا و ظریفی استفاده شده است که شما در هر جای آن قادر به دیدن این کاشی و سرامیک‌ها خواهید بود. این حمام بسیار قدیمی است و قدمت بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که امروزه این حمام به چایخانه تبدیل شده است که پذیرای مهمانان و مسافران است. در ادامه این مطلب می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد حمام وکیل کرمان مطالعه کنید.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

تاریخچه حمام وکیل کرمان

حمام وکیل بخشی از مجموعه وکیل کرمان است که امروزه به صورت چایخانه سنتی استفاده می‌شود. این بنا در سال ۱۲۷۰ به شکل با شکوه و با تأثیرپذیری زیادی، از سبک معماری دوره زندیه قاجاریه بنا شده ‌است. این بنا یکی از حمام‌های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان است و به تقلید از مجموعه گنجعلی خان کرمان ساخته شده ‌است. در سال‌های اخیر این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شده ‌است که از مهمانان خود پذیرایی می‌کند و در کنار یک جاذبه گردشگری، مکانی برای استراحت نیز می‌باشد.

سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره آن زمان بازسازی شد و مستقیما به بازار کرمان مرتبط است. در این بازسازی سردر و ورودی این حمام تغییراتی را به خود دیدند. معماری‌های مختلف حمام وکیل کرمان باعث شده است تا بخش‌های زیادی این حمام کم و زیاد شود. این مکان تاریخی امروزه به عنوان یک مکان تجاری و توریستی فعالیت می‌کند و در سال ۱۳۵۳ ثبت ملی شده است.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل از بخش‌ها مختلفی تشکیل شده است و در طول بازسازی‌ها و مرمت‌هایی که صورت گرفته، چند نوع از این بخش‌ها حذف و یا اضافه شده‌اند. برخی از این موارد عبارتند از:

سربینه

سربینه در قاعده شکلی منظم، اما پرشکست و تراش خورده دارد که از ترکیب اشکال هندسی پدید آمده است. هشت ستون سنگی، که مرتفع‌ترین طاق این فضا را بر دوش دارند، بخش میانی آن را تشخص بخشیده‌اند و وجود حوضی بزرگ در وسط این بخش به اعتبار و اهمیت آن افزوده است. در دو انتهای سربینه، دو حوض مستطیل شکل کوچک دیده می‌شود که بر اهمیت این دو بخش تأکید می‌کنند. در پیرامون سربینه، سکویی کمی بالاتر از کف بخش میانی نشسته. پوشش این سکو، که کاشی فیروزه‌ای رنگ است و آن را از بخش میانی متمایز می‌کند.

ورودی

زمانی که وارد این چایخانه می‌شوید با یک حوض و سردر هشتی شکل مواجه می‌شوید که به صورت یک دالان در آمده است. اگر دقت کنید قسمتی از سردر فرو ریخته و در دست مرمت و بازسازی است. در سقف ورودی یک نورگیر تعبیه شده است که نه تنها نور حمام را تامین می‌کند، بلکه به زیبایی‌های این حمام نیز افزوده است.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

تبدیل حمام به چایخانه

امروزه حمام وکیل به یک چایخانه تبدیل شده است، اما از زیبایی‌های آن به هیچ وجه کاسته نشده و با قرار دادن میز و صندلی، یک حال و هوای دل انگیز نیز به آن افزوده شده است. در این چایخانه موسیقی سنتی همواره در حال پخش است و در حالی شما دارید به موسیقی گوش می‌دهید، آبنماهایی که در حوض‌ها جایگذاری شده‌اند نیز در حال کار هستند و به آب شکل می‌دهند. اگر به این حمام رفتید حتما یکی از غذاهای سنتی آنجا را امتحان کنید. فالوده‌هایی که در این حمام سرو می‌شوند نیز بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را نیز امتحان کنید.

دسترسی به حمام وکیل کرمان

حمام وکیل تقریبا در مرکز شهر کرمان است و دسترسی به این حمام بسیار آسان است. برای رسید به این مکان دیدنی از هر جهتی از کرمان که می‌آیید بهتر است خودروی خود را در پارکینگ و کنار خیابان پارک کرده و سپس به سمت این حمام بیایید، زیرا مسیر ماشین خور خوبی ندارد و شما را کلافه می‌کند. بهتر است این مسیر کوتاه تا حمام را با پای پیاده طی کنید.

آدرس حمام وکیل کرمان: ایران، کرمان، خیابان طالقانی شیراز، حمام وکیل

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

اطراف حمام وکیل کرمان

از آنجا که حمام وکیل نزدیک به مرکز شهر است، بنابراین به سایر مکان‌های دیدنی شهر کرمان نیز نزدیک بوده و امکان دسترسی به مکان‌های دیگر را به حداکثر می‌رساند. مهمانان و مسافران این حمام می‌توانند بعد از دیدن این مکان توریستی به مکان‌های دیدنی دیگر مانند بازار کرمان، مساجد و حمام‌های تاریخی منحصر بفردی که در اطراف این حمام وجود دارد نیز سر بزنند. در بازار کرمان می‌توانید بهترین سوغاتی‌های شهر کرمان را خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود هدیه ببرید. نقش‌ها و معماری مساجد کرمان بسیار جالب و شگفت انگیز است و جالب است بدانید که برخی از آن‌ها توسط معماران برجسته ایرانی ساخته شده‌اند.

 

در نزدیکی حمام وکیل کرمان، کاروانسرای وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل و پارکینگ ارگ نیز وجود دارد که شما علاوه بر این حمام می‌توانید از این مکان‌ها نیز بازدید کنید. همچنین بازدید از مجموعه گنجعلی خان را نیز فراموش نکنید که مکانی بسیار جالب و دیدنی است.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

سخن پایانی

در این مطلب حمام وکیل کرمان را به شما معرفی کردیم و به تاریخچه آن و راه‌های دسترسی به این مکان دیدنی را بیان کردیم. اگر قصد سفر به کرمان را دارید، حتما به حمام وکیل کرمان نیز سر بزنید. این حمام بسیار زیبا است و حتی می‌توانید برای صرف صبحانه به این حمام که در حال حاضر به عنوان یک چایخانه سنتی و زیبا فعالیت می‌کند، مراجعه کنید.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x