تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

بازار کرمان | همه چیز درباره این بازار، سفری شیرین به قلب تاریخ

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

کرمان به عنوان یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور شناخته‌ می‌شود. این استان کویری که در لیست استان‌های پهناور ایران نیز جای دارد و از ۷۰۰۰ جاذبه تاریخی منحصر به فرد برخوردار است که ۷۰۰ نمونه از این آثار به ثبت ملی رسیده‌اند. به غیر از این مورد استان کرمان با توجه به جاذبه‌های زیاد خود، در رده پنجم شهرهای تاریخی کشورمان قرار دارد. بازار کرمان یکی از مکان‌هایی است که باعث می‌شود شما مجذوب این استان شوید. جالب است بدانید که از ساخت این بازار زیبا بیش از ۶ قرن می‌گذرد. در حال حاضر هم این بازار شکل قدیمی خود را حفظ کرده و یکی از کامل‌ترین بازار‌های ایران به شمار می‌رود.

بازار کرمان

بازار‌ کرمان‌ یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین بازارهای کشورمان محسوب می‌شود و افراد بسیار زیادی در این مکان مشغول کسب درآمد هستند. این مکان از بازارهایی مانند گنجعلی خان، بازار مسگرها، بازار عزیز، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار آهنگری، بازار کفاش‌ها، بازار عطارها، بازار قدمگاه، بازار قلعه، بازار کلاه مال‌ها و غیره تشکیل شده است.

از سایر بخش‌های این بازار بزرگ می‌توان به چهار سوق‌هایی اشاره کرد که در واقع بازارهای فرعی را به یکدیگر متصل می‌کند. مانند مجموعه گنجعلی خان که به عنوان محل تقاطع دو بازار شناخته می‌شود و در زمان قدیم یکی از شلوغ‌ترین نقاط استان کرمان بوده است. جالب است بدانید که مجموعه گنجعلی خان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ماندگار ملی ثبت شده است.

بازار کرمان از میدان ارگ آغاز شده و در نهایت به میدان مشتاقیه می‌رسد. همین موضوع نشان می‌دهد که طول این بازار تا چه حد زیاد است. هر قسمتی از این بازار زیبا، در زمان جکومت یکی از پادشاهان شهر کرمان بنا شده است. در ضمن با توجه به برخی از مزایایی که بازار کرمان در اختیار دارد، باید بگوییم که در حال حاضر این بازار به شهرت جهانی نیز رسیده است. بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی در بازدید خود از کرمان، به بازار این شهر هم سر می‌زنند، زیرا این بازار بسیار قدیمی، جذاب و سنتی است. برخی از بهترین بازارهایی که در بازار کرمان واقع شده‌اند، به شرح زیر هستند.

بازارهای کرمان
بازارهای کرمان

بازار ارگ کرمان

نخستین بخش بازار‌ کرمان‌ که از سمت میدان ارگ نیز آغاز می‌شود و تا سمت چهار سوق گنجعلی خان هم ادامه‌دار است، بازار ارگ این شهر می‌باشد. بازار ارگ شهر کرمان به دو قسمت فرعی به نام بازارهای سراجی و بازار نقارخانه تکشیل شده است.

بازار اختیاری

یکی از بخش‌های پرطرفدار و مهم بازار کرمان، بازار اختیاری است. این بازار در نقطه پایانی بازار جنوبی گنجعلی خان آغاز می‌‌شود و تا حدود اوایل بازار وکیل نیز ادامه دارد. از عناصر اصلی که در این قسمت از بازار به چشم می‌خورد می‌توان به اماکنی چون کاروانساری گلشن، مدرسه شیخیه، چایخانه وکیل و حمام وکیل اشاره کرد.

مجموعه گنجعلی خان

بازارهای کرمان
بازارهای کرمان

به محل تقاطع دو راسته بازار، چهار سوق گفته می‌شود. با توجه به برخورد تقاطع دو راسته بازار در این محل که با نام مجموعه گنجعلی خان شناخته می‌شود.، می‌توان این مجموعه را به عنوان شلوغ‌ترین نقطه بازار کرمان معرفی کرد. نمای اصلی و داخلی این چهار سوق زیبا با نقاشی‌های رنگ روغن و گچ‌بری‌های بسیار زیبا طراحی شده است. با این وجود که حدود ۴۰۰ سال از ترسیم نقاشی‌های این بازار می‌گذرد، اما با یک نظر می‌توان فهمید که این طرح‌ها کماکان زیبایی‌هایی خود را از دست نداده‌اند.

پیش از وارد شدن سبک معماری جدید به کشورمان و همچنین رونق گرفت معماری غربی در ایران، گنبدها‌ی بازار کرمان به شکل یک باند به هم متصل بوده‌اند. در واقع مجموعه گنجعلی خان را می‌توان در لیست بلند‌ترین بناهای شهر معرفی کرد. در کل مجموعه گنجعلی خان را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین نقاط استان کرمان معرفی کرد.

مجموعه وکیل

مجموعه وکیل نیز جزو بهترین بازارهایی است که در بازار کرمان قرار دارد. محمد اسماعیل خان وکیل‌الملک که در سال ۱۲۸۲ هجری قمری حاکم وقت استان کرمان بوده است، به پسر خود یعنی مرتضی قلی خان وکیل ثانی و دیگر اولاد خود دستور داد که یک مجموعه بزرگ که دارای مسجد، بازار، کاروانسرا و غیره باشد را بسازد و نام این مجموعه را وکیل بگذارند. بخشی تجاری این مجموعه بزرگ که با نام بازار وکیل شناخته‌ می‌شود، در میان ارگ و مسجد جامع واقع شده است.

مجموعه مظفری

بازار مظفری از پایان مجموعه وکیل شورع می‌شود و در نهایت به خیابان میرزا رضای کرمانی می‌رسد. این بازار در واقع بخشی از مجموعه امیر محمد مظفر می‌باشد. از بهترین پدیدها‌ی این بازار زیبا می‌توان به صفه، بازار قدمگاه و همچنین مسجد جامع کرمان معرفی کرد.

بازار کرمان
بازار کرمان

بازار میدان قلعه

این بازار از سمت خیابان امام خمینی به سمت بازار قلعه آغاز می‌شود و به سمت چهار سوق ختم خواهد شد. با توجه به نزدیک بودن کلیه بازارهای شرقی به یکدیگر، اهمیت این بازار در مقایسه با بازارهای دیگر بسیار زیاد است.

بازار قلعه محمود

یکی دیگر از بهترین بازارهای کرمان، بازار قلعه محمود نخستین قسمت از بازارهای شمالی به جنوبی است. نخستین بخش از این بازار را با نام دروازه ریگ آباد می‌شناسند. در زمان قدیم این نوع بازارها اهمیت بسیار زیادی داشته‌اند و کماکان هم آهنگری‌های سنتی و قدیمی در این بازار هستند که جلوه خاصی را به بازار قلعه محمود آباد بخشیده‌اند.

بازار سردار

بازار سردار نیز جزو لیست بازارهای خوب استان کرمان قرار دارد. بازار سردار در واقع به شکل چندین بازار متقاطع می‌باشد که با در اختیار داشتن سه راسته اصلی در حاشیه بازار کرمان واقع شده است. بازار سردار و اختیاری به یکدیگر متصل می‌شوند. جالب است بدانید که بیشتر مغازه‌های این بازار زیبا، راسته پارچه‌فروشان هستند.

بازارهای کرمان
بازارهای کرمان

سخن پایانی

سفر به استان کرمان اگر با خرید کردن در بازار تاریخی این شهر به پایان برسد، خاطره بسیار خوشی را در ذهن شما ثبت خواهد کرد. برای خرید در این استان پهناور و زیبا، بهترین گزینه ممکن، بازار کرمان است.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد
  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x