تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

تالاب استیل در کجا قرار دارد؟ آشنایی با این تالاب + تصاویر و راهنمای سفر

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

از آنجایی که کشور ما شرایط زیست محیطی ویژه‌ای دارد، از تالاب‌های بسیار متعدد و متنوعی برخوردار است. تالاب استیل یا همان تالاب آستارا یکی از زیباترین تالاب‌های کشورمان است که در استان گیلان واقع شده است. این تالاب جلوه بسیار زیبایی دارد و حتی تماشای تصاویر آن هم انسان را حیرت‌زده خواهد کرد. همانطور که می‌دانید تالاب‌ها در واقع محیط‌هایی هستند که ویژگی‌های مشترکی بین آب و خشکی دارند و همین موضوع سبب شده که اکوسیستم بسیار خوبی در آن‌ها به وجود بیاید.

از جنوب تا شمال کشورمان پرشده از تالاب‌های بزرگ و کوچک که هر کدام دارای خصوصیات و زیبایی‌های خود هستند. تالاب استیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. کافیست یکبار از این تالاب دیدن کنید، شک نداشته باشید که سریعا شیفته زیبایی و جذابیت‌های آن خواهید شد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در خصوص تالاب آستارا یا همان استیل صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

تالاب استیل

اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، تالاب‌ها از مرداب، مانداب، آب بندان‌، خلنگزار، خلاش و لشاب‌ها تشکیل شده‌اند. تالاب استیل نیز به همین ترتیب بوده و از موارد بالا برخوردار است. این مرداب را در واقع می‌توان به عنوان یکی از بهترین و پراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور معرفی کرد. شاید بتوان گفت که تالاب استیل، نگین شهر آستارا می‌باشد و بسیاری از مردم کشور برای تماشای این تالاب است که به شهر آستارا سفر می‌کنند.

این تالاب با توجه به در اختیار داشتن چشم‌اندازهای بسیار جذاب از جنگل و کوهستان در جوار مزارع کشاورزی، محبوبیت بسیار زیادی را در بین توریست‌های داخلی و خارجی به دست آورده است. در ضمن تالاب آستارا چیزی حدود ۱۳ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد واقع شده است. در بخشی غربی این تالاب می‌توان از جنگل‌های انبوه و در بخش شرقی آن می‌توان درختان شناور بر روی آب توسکا را تماشا کرد.

تالاب استیل چیزی بالغ بر ۱۳۸ هزار هکتار مساحت دارد و جالب است بدانید که نوع آب این مرداب، آب شیرین می‌باشد. منبع اصلی آب‌هایی که در این مرداب جمع می‌شوند، آب‌های باران هستند. البته برخی از مردم بومی معتقد هستند که آب مورد نیاز بخشی از این تالاب هم از طریق آب چشمه‌ها تامین می‌شود.

تالاب استیل رشت
تالاب استیل رشت

گونه‌های جانوری تالاب استیل

تالاب استیل، هر سال میزان سیل بسیار زیادی از پرندگان مختلف است. این پرندگان اکثرا از مناطقی مثل، شمال دریای خزر، اروپای مرکزی و همچنین مناطق قطبی به تالاب آستارا می‌آیند. بعضی از این پرندگان مهاجر نیز بسیار کمیاب هستند و در کمتر جایی گونه‌هایی نظیر آن‌ها، قابل مشاهده است. به غیر از این این موارد، ماهیانی مانند کپور، اردک ماهی و سایر موارد از این دست هم باعث جذابیت بیشتر این تالاب شده است. به این علت بسیاری از مردم برای گرفتن این ماهی‌ها، به تالاب آستارا می‌آیند.

از سایر جانداران قابل ذکر که در نواحی این مرداب به زندگی مشغول هستند، می‌توان به یک نوع موش بزرگ تالابی با نام نوتریا اشاره کرد. در ضمن حیواناتی مانند لاک‌پشت و مار نیز جزو دیگر گونه‌های جانوری مرداب استیل هستند. به طور کلی تالاب استیل بالغ بر ۸۰ نوع گونه حیوانی و جانوری را در خود جای داده است که البته بعضی از آن‌ها در خطر از بین رفتن نسل می‌باشند.

تالاب استیل رشت
تالاب استیل رشت

نکاتی در مورد شرایط تالاب استیل

تالاب آستارا و دیگر محیط‌های نزدیک به آن در حال حاضر به عنوان مناطق غیرقابل شکار شناخته می‌شوند. در واقع شکار در این مناطق هم‌اکنون ممنوع است. جالب است بدانید که ریشه کلیه درختانی که در این تالاب قرار دارند، در درون آب می‌باشد و این موضوع بسیار حیرت‌انگیز است. با توجه به این موضوع درختان توسکا همیشه جا به جا می‌شوند. از این رو از تالاب آستارا می‌توان به عنوان تالاب یا مرداب درختان شناور نیز نام برد.

مردم بومی استان گیلان و شهرستان آستارا در زبان تالشی خود، تالاب را هستل می‌گویند. متاسفانه این روزها بسیاری از تالاب‌های کشور از جمله تالاب استیل به دست فراموشی سپرده شده‌اند. اصلی‌ترین علت این موضوع هم برداشت و استفاده بسیار زیاد از آب تالاب برای آبیاری شالیزارهای شهرستان آستارا است.

تالاب استیل رشت
تالاب استیل رشت

جذابیت‌های مرداب استیل

وسعت تالاب استیل به قدری زیاد است که آن را با نام دریاچه استیل نیز می‌شناسند. این تالاب جزو مرداب‌های آب شیرین و دائمی ایران است و میزان بازدید از آن بسیار زیاد می‌باشد. محیط اطراف این تالاب پر از جنگل‌های انبوه، زمین‌های کشاورزی متنوع و همچنین کوهستان‌های زیبا است. ترکیب همه این موارد با زیبایی‌هایی که مرداب آستارا دارد، چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است. اگر به شهر آستارا سفر می‌کنید به هیچ عنوان بازدید از این تالاب را از دست ندهید.

تفریح در تالاب آستارا

سفر به تالاب آستارا بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. شما می‌توانید در این منطقه زیبا به تفریح نیز بپردازید. برای مثال می‌توانید از تفریحات فوق‌العاده‌ای مانند ماهیگری، قایقرانی و سایر موارد از این دست در دل تالاب استیل نهایت لذت را ببرید. بعلاوه می‌توانید در این منطقه مشغول عکس‌برداری شوید. ثبت تصاویر مختلف از منظره‌های تماشایی این تالاب نیز می‌تواند فرآیند بسیار شیرینی باشد. همه این‌ها زمانی کامل می‌شود که شما به تماشای پرندگان مهاجری که بر روی آسمان این تالاب پرواز می‌کنند، بنشینید.

مسیر تالاب استیل

اگر قصد دارید به شهر آستارا و سپس به مرداب استیل سفر کنید، کار سختی در پیش نخواهید داشت. کافیست از این شهر به سمت جنوب مشغول حرکت شوید و خود را به جاده رشت – آستارا برسانید. بعد از اینکه حدود ۵ کیلومتر از مسافت را طی کردید به تالاب می‌رسید. شما می‌توانید در هتل‌های مختلفی که اطراف تالاب آستارا بنا شده است حضور پیدا کنید و اقامت خوبی داشته باشید.

  • آدرس تالاب استیل: گیلان، ۵کیلومتر مانده به جنوب آستارا، کنار جاده‌ اصلی تالش، ‌تالاب‌ استیل‌
تالاب استیل رشت
تالاب استیل رشت

سخن پایانی

این روزها افراد بسیار زیادی هستند که نمی‌دانند اوقات فراغت خود را به چه شکلی سپری کنند. سفر به شمال کشور همواره یکی از بهترین راهکارهای گذران اوقات فراغت بوده است. اگر تاکنون به شهر آستارا و تالاب استیل سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه طبیعی حیرت‌آور دیدن کنید و لذت ببرید.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x