تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

سینماهای رشت | لیست سینماها + آدرس و مشخصات آن‌ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

معرفی سینماهای رشت

سینما رفتن و فیلم دیدن می‌تواند یکی از جاذبه‌های سفر باشد. تماشای یک فیلم جدید در سالن سینمایی که تا به حال نرفته‌اید، می‌‌تواند تجربه جذابی باشد. شهر رشت را می‌‌توان به عنوان یکی از کامل‌ترین شهرهای کشور معرفی کرد. رشت شهری است که نخستین تئاتر کلاسیک کشورمان در آن رونمایی شده است.

به غیر از این موضوع اولین تماشاخانه کشور که در آن زمان با نام سینما ایران شناخته می‌‌شد، در شهر رشت افتتاح گردیده است. سینما ایران در سال ۱۲۹۵ افتتاح شد و تا سال ۱۳۴۵ نیز به فعالیت خود ادامه داد. در حال حاضر هم رشت یکی از شهرهایی است که همواره میزبان جدیدترین فیلم ها می‌‌باشد. در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز سینماهای رشت میزبان فیلم‌‌های حاضر در این جشنواره هستند.

سفر به استان گیلان و شهر رشت بسیار هیجان‌انگیز است، به این دلیل که مسافرین گزینه‌های تفریحی بسیار زیادی را در اختیار دارند و این شهر جاذبه‌‌‌های گردشگری متعددی دارد.

مسافران می‌‌توانند هر روز برنامه جدیدی برای خوش‌گذرانی داشته باشند. یکی از این تفریحات رفتن به سینماهای رشت است. اگر شما هم تصمیم دارید در سفر خود به استان گیلان به این تفریح بپردازید، بهتر است در این مطلب با بهترین سینماهای این شهر زیبا آشنا شوید.

تاریخچه سینما در استان گیلان، بررسی اولین سینماهای رشت

اولین نمایش فیلم در استان گیلان به بیش از ۱۰۰ سال گذشته بازمی‌‌گردد. یعنی تقریباً همان وقتی که هالیوود فعالیت خود را در ایالات متحده آغاز کرد. طولی نکشید که اولین سینما در استان گیلان و شهر رشت با نام سینما ایران شروع به کار کرد.

در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی در سالن اجتماعاتی که در شهر رشت و سبزه میدان این شهر وجود داشت، هر هفته یک مرتبه فردی به نام الوش بیک یک فیلم جدید را برای نمایش می‌‌گذاشت. مردم گیلان همواره دستی بر آتش فرهنگ و هنر داشته‌اند. علاقه آنها به فیلم و نمایش این شهر را تبدیل به بستر مناسبی برای نمایش فیلم کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌‌های اهواز که در سفر به این شهر باید به آن‌ها سر بزنید.

با گذشت چند سال فردی به نام کریشا مایاک در همان محل سینما ایران را بنا کرد. این سینما بسیار مجهز بود و از یک سالن زمستانی و یک سالن تابستانی شیک بهره می‌‌برد. قیمت بلیط آن زمان سینما ایران به ترتیب ۱۰ شاهی، یک ریال و یک و نیم ریال بوده است.

چند سال بعد در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی، پرده سینما به سینماسکوپ تغییر یافت. در نهایت سینما ایران تا حدود سال ۱۳۴۵ هجری شمسی به فعالیت خود ادامه داد و در همان سال تعطیل شد. جالب است بدانید که هم‌اکنون این سینما به پارکینگ تبدیل شده است.

سینماگران و بازیگران گیلانی، چهره‌های برجسته‌ای در سینماهای رشت

با توجه به قدمت و حضور بیش از یک قرن سینما در شهر رشت، این مکان به خواستگاه سینماگران و بازیگران بسیاری تبدیل شده است. از جمله می‌‌توان به بهروز بقایی، علی میری، هومن سیدی، محمدحسن معجونی، حمید لولایی، شهرام حقیقت دوست، حمیده خیرآبادی، مرجانه گلچین، آزاده صمدی، ساقی زینتی و بازیگران دیگر اشاره کرد.

همین امر باعث تأسیس آموزشگاه‌‌های بازیگری در این استان شده که در آن ها به کشف و پرورش استعدادهای جدید می‌‌پردازند. همچنین گروه‌‌های مختلف تئاتر نیز در شهر رشت تشکیل شده و در این زمینه فعالیت می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌‌دانید کدام شهرهای ایران قطار دارند؟

سینماهای رشت

معرفی معروف‌ترین سینماهای رشت

شهر رشت از ابتدای کار تا به امروز، ۹ سینمای مختلف را به خود دیده است. از میان کلیه سینماهایی که در رشت افتتاح شده است، این روزها فقط سینما ۲۲ بهمن، سینما میرزا کوچک خان رشت و سینما سپیدرود هستند که کماکان مشغول فعالیت می‌باشند. همه این‌ها در حالی است که سینما آبشار، سینما انقلاب و سینما سعدی تعطیل شده‌اند و سینما فلسطین نیز آتش گرفته است. سینما صحرایی هم بنا به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست، فعالیت خود را قطع کرده است.

از میان سینماهای تعطیل شده، سینماهای آبشار و انقلاب سینماهای مهمی بوده‌اند. زیرا در مسیر پیاده راه فرهنگی رشت واقع شده‌اند و تعطیلی امروز آن‌ها صورت خوشی ندارد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد هر یک از سینماهای رشت ارائه خواهیم داد.

سینما سپیدرود رشت؛ همسن هالیوود آمریکا

در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی، کریشا مایاک سینما مایاک را در سالن اصلی اجتماعات فرهنگ، واقع در شمال غرب میدان سبزه رشت، تأسیس کرد. این سینما که بعدها به دیده‌بان و سپس به سینما سهیلا شناخته شد، امروزه با نام سپیدرود شناخته می‌شود و به یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت تبدیل شده است.

سینما سپیدرود، که به عنوان یکی از برترین سینماهای شمال کشور شناخته می‌شود، دارای دو سالن نمایش مستقل با ظرفیت کلی ۸۰۰ صندلی است. این مجموعه در ابتدای دهه هشتاد مورد بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۳ بازگشایی شد. سالن‌های نمایش در طبقه بالای یک پاساژ تجاری قرار دارند.

سینما سپیدرود از موقعیت مکانی ممتازی برخوردار است، زیرا در نزدیکی شهرداری رشت و متنوعی از رستوران‌ها و کافه‌ها قرار گرفته است. این امر فرصتی عالی برای تجربه گشت‌وگذار در اطراف سینما پیش و پس از تماشای فیلم فراهم می‌آورد. تجهیزات مدرن مانند صندلی‌های راحت، سیستم تهویه مطبوع و سیستم‌های تصویری پیشرفته، تجربه دیدن فیلم را برای علاقه‌مندان سینما لذت‌بخش‌تر می‌کند.

فیلم‌های اکران شده در سینما سپیدرود متنوع هستند و موضوعاتی چون خانوادگی، درام و کمدی را پوشش می‌دهند، که نشان دهنده تلاش مدیریت برای جلب رضایت طیف وسیعی از سلایق مخاطبین است.

آدرس: رشت، شهرداری، اول خیابان علم الهدی، درست مقابل کتابخانه ملی

سینما سپیدرود رشت

سینما میرزا کوچک خان؛ یکی از قدیمی‌‌ترین سینماهای رشت

سینما میرزا کوچک خان به عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین سینماهای رشت و البته شمال کشور شناخته می‌‌شود که نام آن برگرفته از یکی از اسطوره‌های این شهر یعنی میرزا کوچک خان جنگلی است و شاید بتوان گفت یکی از دلایل پر رونق بودن این سینما، نام آن است. سینما میرزا کوچک خان در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی بنا شده و چندین سال با نام سینما آسیا نیز فعالیت داشته است.

این سینما در چندین سال گذشته موفق شده که از تعطیلی‌های عجیب و غریب سینماهای قدیمی‌‌ شهر رشت به نوعی فرار کند و بدون اینکه تغییر کاربری دهد، کماکان به ادامه فعالیت اصلی خود بپردازد.

یک ساختمان قدیمی‌‌ساز سفید رنگ در میدان شهرداری رشت با سقف شیروانی خود قرار دارد که هنوز هم بافت گذشته خود را حفظ کرده است. این ساختمان سینما میرزا کوچک خان است که همچنان مورد توجه علاقمندان به هنر هفتم می‌‌باشد

بر روی دیواره‌ این ساختمان تابلویی جهت نصب کردن پوستر فیلم‌های مختلف قرار دارد و چند ستاره نیز در راست نمای این ساختمان قدیمی‌‌کاملا قابل مشاهده هستند. سینما میرزا کوچک خان که امروزه به بخش خصوصی تعلق دارد، از یک سالن با بالکن برخوردار است. ظرفیت سالن این سینما ۷۵۰ صندلی است.

البته گفته می‌‌شود که سینما میرزا کوچک خان رشت هم به لیست سینماهای بسته شده در این شهر پیوسته است، بدون اینکه مسئولین در مورد علت بسته بودن آن طی یک مدت طولانی، توضیحات خاصی را ارائه کرده باشند.

آدرس: رشت، شهرداری، خیابان علم الهدی، مقابل کتابخانه ملی

سینما میرزا کوچک خان رشت

سینمای ۲۲ بهمن رشت؛ جزو نوستالژیک ترین سینماهای رشت

سینما رادیوسیتی استان گیلان در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی در محل سبزه میدان شهر رشت افتتاح شد و در ابتدای سال ۱۳۴۵ هجری شمسی با به نمایش در آوردن فیلم هوش و دختر تنها کار خود را شروع کرد. این سینما به همت شخصی به نام صفرعلی بافکر تأسیس شد. وی پس از مدتی توانست سوریک ساتوریانس، فیلم‌شناس و مدیر سینما ایران را با خود همراه کند و از طریق او آثار سینمایی شناخته شده جهان را در این سینما روی پرده ببرد.

از جمله این آثار می‌‌توان به فیلم “ساعت ۲۵” و “دکتر ژیواگو” اشاره کرد. در سال ۱۳۵۰ نام این سینما به «سینما شهر طلایی» تغییر یافت و با پخش فیلم‌‌های مطرح جهان به زبان اصلی به فعالیت خود ادامه داد. نام این سینما بعد از انقلاب اسلامی‌‌به ۲۲ بهمن تغییر یافت.

سینما ۲۲ بهمن شهر رشت با بیش از ۱۳۰۰ صندلی به عنوان بزرگ‌ترین سینمای شهر رشت و استان گیلان شناخته می‌‌شود. سینما ۲۲ بهمن از سالن نمایش بسیار شیک و مجهز برخوردار است و بهترین گزینه تماشای فیلم‌های سینمایی به حساب می‌‌آید.
آدرس: رشت، سبزه میدان

سینما 22 بهمن رشت

برخی سینماهای بسته‌ شده شهر رشت

چند سینمای دیگر نیز در شهر رشت وجود داشته که هر یک بنا به دلایلی تعطیل شده‌اند. با توجه به مرکزیت شهر رشت در استان گیلان، برخی از این سینماها می توانند دوباره احیا شده و در اختیار اهالی سینما قرار گیرند. از جمله این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینما آبشار در میدان شهرداری رشت و اول خیابان سعدی واقع شده که این روزها تعطیل شده است.
  • سینما سعدی در ابتدای خیابان امام خمینی (ره) واقع شده بود که در حال حاضر رها شده و هیچ نوع فعالیتی ندارد.
  • سینما انقلاب در میدان شهرداری شهر رشت، اول خیابان امام خمینی قرار دارد و ‌اکنون تعطیل است.
  • سینما فلسطین در اول خیابان سعدی شهر رشت قرار داشته است که بر اثر حادثه‌ای به طور کامل در آتش سوخت و چیزی از آن باقی نماند.
  • سینما صحرایی در سبزه میدان شهر رشت واقع شده و متاسفانه امروزه به پارکینگ عمومی تبدیل شده است.

سینماهای رشت

تماشاخانه‌های رشت؛ هامون و نارون

علاوه بر سینماهای ذکر شده، شهر رشت دارای سالن اجرای نمایش نیز می باشد. تماشاخانه هامون با ظرفیت ۲۶۰ نفر توسط بخش خصوصی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند.این تماشاخانه با مدیریت هنری محمدحسن معجونی فعالیت می کند. نیمی از اجراهای این مرکز بومی و بقیه نمایش هایی از دیگر نقاط کشور است. این مجموعه دارای سن مجزا، اتاق های پشت صحنه و پارکینگ اختصاصی می باشد.

آدرس: رشت، خیابان سعدی، خیابان فرقان، جنب هلال احمر استان گیلان

تماشاخانه هامون رشت

علاوه بر تماشاخانه هامون، یکی دیگر از تماشاخانه‌های رشت با نام نارون شناخته می‌‌شود. این مکان اجرای تئاتر دارای یک سالن بزرگ با طراحی اصولی چیدمان صندلی برای تماشاست. شما می‌‌توانید برای پر کردن اوقات فراغت خود با تهیه بلیط از این تماشاخانه به نظاره بازی هنرمندان شهر رشت بنشینید. ضمن اجرای نمایش، آموزش‌های لازم نیز در این مکان برای افراد علاقه مند به بازیگری انجام می‌‌شود.

آدرس: رشت، کوچۀ نیلوفر، بلوار مدرس، تماشاخانه نارون

خرید بلیط قطار از فدک

فدک یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بلیط قطار 5 ستاره است که اگرچه زمان زیادی از تأسیس آن نمی‌‌گذرد، اما به دلیل کیفیت خدمات خود در لیست شرکت‌های محبوب مسافرین قطار قرار گرفته است. شما می‌‌توانید با استفاده از طرح‌های تور بلیط فدک از امکانات متنوع این شرکت در سفر به شهرهای مختلف همچون رشت و مشهد استفاده کنید.

قطارهای فدک همگی از امکانات رفاهی متنوعی برای شهروندان از نقاط مختلف ایران برخوردار هستند و به دلیل سرعت بالا در رسیدن به مقصد، با استقبال مسافران برای خرید بلیط مواجه می‌‌شوند.

از مزایای کوپه‌های مختلف قطارهای فدک می‌‌توانیم به وجود سرآشپزان حرفه ای در طبخ انواع غذا اشاره کنیم. ضمن اینکه شما در هر کوپه از قطارها به سیستم‌های روشنایی، پریز برق و شارژ وسایل برقی دسترسی خواهید داشت. جالب تر اینکه شما می‌‌توانید از نمایشگرهای هوشمند نصب شده در ورودی هر واگن برای دسترسی به اطلاعات نام و شماره صندلی خود استفاده کنید.

بنابراین اگر قصد سفر با قطار را دارید، می‌‌توانید بلیط انواع مسیرهای قطار را از طریق سایت فدک یا اپلیکیشن آن دریافت کنید. از جمله این بلیط‌ها می‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

جمع‌بندی؛ بررسی سینماهای برتر رشت برای تجربه‌ای ناب از هنر هفتم

شما می‌توانید برای دیدن یک فیلم سینمایی تماشایی پس از بازدید از اماکن تفریحی شهر رشت، به یکی از سینماهای مجهزی که در این مطلب معرفی شدند، سری بزنید و در کنار دوستان یا خانواده از لذت تماشای فیلم در دل هوای مطبوع و طبعیت دل‌انگیز استان گیلان بهره‌مند شوید. استان گیلان سالانه مقصد مسافران بسیاری می باشد و این، نشان از آمادگی این استان برای پذیرایی از گردشگران می باشد. وجود امکانات تفریحی مانند سینما و تأتر در کنار طبیعت بینظیر، سفر خاطره انگیزی را رقم می زند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می‌شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما می‌توانید هر زمان در طول شبانه‌روز از خدمات قطار فدک برای خرید بلیط رفت و برگشت مشهد به رشت و تهران به رشت استفاده کنید.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات منحصربه‌فرد و تفاوت‌سازی بر پایه نیازهای مشتریان، ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری مدرن ساخت آلمان را تحت برند فدک خریداری و به کار گرفته است.

واگن‌های فدک با امکانات استثنایی طراحی شده‌اند تا مسافران حتی در طولانی‌ترین سفرها هیچ خستگی احساس نکنند و از راحتی کامل برخوردار باشند. برای اطلاعات بیشتر و تماس با ما، لطفاً شماره تماس خود را ارائه دهید.

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x