تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

نقش رستم شیراز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در این مقاله می خواهیم در مورد نقش رستم شیراز اطلاعاتی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.شیرازاز قدیمی ترین شهرهای باستانی ایران است که از فرهنگ غنی برخوردار می باشد.این شهر آثار باستانی فراوانی دارد از تخت جمشید گرفته تا پاسارگاد وسعدی وحافظیه و.. .

نقش رستم یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز است و در حوالی تخت جمشید ودر کوه حاجی آباد قرار گرفته است.

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات مطرح شده در این بخش پاسخ خواهیم داد.

  • بنای تاریخی نقش رستم در کجا قرار دارد؟

  • آثار باستانی موجود در نقش رستم مربوط به چه دوره ی زمانی از تاریخ ایران هستند؟

  • بنای تاریخی کعبه زرتشت چه ویژگی هایی دارد؟

  • آرامگاه های موجود در نقش رستم چه ساختاری دارند؟

  • صفحه تراشیده نقش رستم نماد چیست؟

[/stextbox]

 

بنای تاریخی نقش رستم در کجا قرار دارد؟

این مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس، در روستای زنگی آباد قرار دارد.در مجموعه باستانی نقش رستم ، آثاری مربوط به دوره ی هخامنشیان وساسانیان به چشم می خورد که بیانگر قدمت این مجموعه است.

این بنا در گذشته سه گنبدان یا دو گنبدان نام داشت.نقش دوایزد وایزد بانو وشاه وملکه که مربوط به دوره ایلام است. قدیمی ترین نقش موجود در نقش رستم است.بهرام دوم در دوره ساسانی قسمت هایی از این نقش را به نقش خود ودرباریانش تغییر داد.

بنای سنگی کعبه زرتشت نیز از دیگر آثار موجود در این مجموعه است که مربوط به دوره هخامنشیان است.آرامگاه داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیریکم وداریوش دوم در سینه کوه رحمت قرار دارد واز ارزش تاریخی زیادی برخوردارند.

علاوه بر آثار یاد شده نقش برجسته هایی از تاجگذاری اردشیربابکان وپیروزی شاپور اول در جنگ با امپراطور رم نیز از آثار به جای مانده در این مجموعه است.

 

آثار باستانی موجود در نقش رستم مربوط به چه دوره ی زمانی از تاریخ ایران هستند؟

  1. آثار دوره عیلامی از600تا2000 ق م

  2. آثار دوره هخامنشیان از 600تا330 ق م

  3. آثار دوره ساسانیان از 224تا651 ق م

در ادامه با آثارباستانی موجود در مجموعه بیشتر آشنا می شویم.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]میزبانی در فدک یک اصل سازمانی است[/stextbox]

بنای تاریخی کعبه زرتشت چه ویژگی هایی دارد؟

با ورود به مجموعه نقش رستم ساختمان مکعب شکل بسیار زیبایی به چشم می خورد که در مقابل کوه نقش رستم قرار گرفته وآرامگاه پیامبر ایران باستان است ،وبه  کعبه زرتشت شهرت یافته است.

معماری بی نظیر وسنگ های صیقل خورده وهم اندازه که در ساخت این بنا به کار برده شده است ذوق وهنر وسبک معماری عصر هخامنشیان را نشان می دهد.

 کعبه زرتشت
بنای تاریخی کعبه زرتشت چه ویژگی هایی دارد؟

در بالاترین قسمت ساختمان کعبه زرتشت اتاقی وجود دارد که عقاید مختلفی در موردآن رواج پیدا کرده است.برخی تاریخ نویسان بر این باورند که کتاب اوستا در این اتاق نگهداری می شد.عده ای دیگر می گویند بردیا پسر کوروش که توسط کمبوجیه به قتل رسید در این مکان دفن شده است.

وبرخی دیگر از این اتاق به عنوان آتشگاه و رصدخانه یاد می کنند. دورتا دور کعبه زرتشت کتیبه ای ساسانی به زبان های پارسی میانی، پهلوی پارتی ویونانی حک شده است.

 

آرامگاه های موجود در نقش رستم چه ساختاری دارند؟

این آرامگاه ها دارای درهای ورودی مربع شکل هستند.در دوران باستان سنگ های بزرگی جهت بستن در ها پشت آن ها قرار می دادند ودر واقع آن ها را قفل می کردند.این دو آرامگاه ساختار وظاهر کاملا یکسانی دارد وتنها وجه تمایز آن ها وجود کتیبه ای در بالای آرامگاه کوروش است و آرامگاه خشایار شاه فاقد کتیبه می باشد.

نوشته های این کتیبه مربوط به پرستش اهورا مزدا توسط داریوش بزرگ واندیشه های داریوش است که به خط میخی درآن زمان نوشته شده است.مورخان براین باورند که داخل آرامگاه کوروش 9تابوت سنگی وجود دارد که کوروش بزرگ وخاندانش در آن ها دفن شده اند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

برخی از ویژگی های قطارهای فدک

  • عایق های صوتی و حرارتی جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تزئینات داخلی لوکس و مدرنبه منظور جریان هوای تازه در واگن به منظور ایجاد شرایط آسایش مسافران
  • سامانه روشنایی و نورپردازی ویژه
  • تخت های بزرگتر از اندازه استاندارد (600*1760)
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی مجهز به شیرهای اتوماتیک و آب سرد و گرم

[/stextbox]

 صفحه تراشیده نقش رستم نماد چیست؟

درقسمت بزرگی از کوه رستم صفحه ای مستطیل شکل به طول 10 متر وعرض 5 متر با هدف کشیدن نقش ها تراشیده شده است. این صفحه زیبا  با چنان دقتی ظریف وعمیق تراشیده شده که هرشخصی از عهده ای آن بر نمی آیدوتنها پادشاه مشهور وتوانمد ایران باستان خسرو پرویزاست که این بنا را ایجاد کرده وشباهت زیادی به صفحه فرهاد تراش در بیستون دارد.

خسرو پرویز قصد داشت در این قسمت، صحنه هایی از تاجگذاری وپیروزی اش بر رومیان را حک کند ولی  در اواخر دوران پادشاهی باشکست مواجه شد وصحنه ها ناتمام باقی ماند.

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از 200 دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است..

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-021

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x